با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی
مقایسه تأثیر تعداد محرک-پاسخ و ناهمزمانی آغاز دو محرک بر دوره بی‌پاسخی روانشناختی در افراد ورزشکار و غیرورزشکار

محمدرضا دوستان؛ محمد رحیمی نیا؛ سیده ناهید شتاب بوشهری

دوره 7، شماره 24 ، خرداد 1400، ، صفحه 103-130

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.46115.1438

چکیده
  مقدمه: یکی از موضوعاتی که در بسیاری از مهارت‌های ورزشی اهمیت فراوانی دارد دوره بی‌پاسخی روانشناختی است که تاخیر در پاسخ به محرک‌هایی است که با فاصله کوتاهی از هم ارائه می‌شوند. هدف این پژوهش مقایسه تأثیر تعداد محرک-پاسخ و فاصله بین دو محرک بر دوره بی‌پاسخی روانشناختی در افراد ورزشکار و غیرورزشکار است. روش‌شناسی: تحقیق حاضر از نوع ...  بیشتر

تأثیر موسیقی بر یادگیری الگوهای فضایی و زمانی هماهنگی دودستی

بهمن حسین زاده؛ سیده ناهید شتاب بوشهری؛ محمدرضا دوستان

دوره 6، شماره 22 ، آذر 1399، ، صفحه 9-26

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.38848.1306

چکیده
  مقدمه: هدف از این تحقیق بررسی تأثیر موسیقی بر یادگیری الگوهای فضایی و زمانی حرکات هماهنگی‌دودستی بود. روش: ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل: دستگاه ‌هماهنگی‌ دودستی، مترونوم و دستگاه‌ پخش‌کننده موسیقی بود. آزمودنی‌های پژوهش 60 دانشجوی راست‌دست پسر بدون سابقه نواختن ‌ساز انتخاب شدند و در شش‌گروه 10­نفری در قالب سه آزمایش قرار‌گرفتند. ...  بیشتر

بررسی همزمان رفتاری و عصب شناختی یادگیری و انتقال تکلیف ترسیم دودستی نامتقارن.

محمدرضا دوستان؛ زهرا باقرنژاد

دوره 4، شماره 12 ، خرداد 1397، ، صفحه 9-30

چکیده
  : هدف از پژوهش حاضر‌ بررسی همزمان رفتاری و عصب­ شناختی یادگیری و انتقال تکلیف ترسیم دودستی نامتقارن بود. روش­: پژوهش حاضر از نوع پژوهش­­های نیمه­ تجربی است. ابزار مورد استفاده شامل EEG چهارکاناله، قلم نوری با حسگر ویژه،  لپ­ تاپ، دستکش ویژه و مترونوم بود. شرکت­ کنندگان تحقیق حاضر را دانش­ آموزان پایه هشتم (با میانگین ...  بیشتر