با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی
اثربخشی تحریک مستقیم فراجمجمه‌ای بر تاب‌آوری، توجه انتخابی، تمرکز و تلاشمندی در مبتلایان به بی‌خوابی

محسن جرجانی؛ پرویز صباحی؛ محمود نجفی

دوره 7، شماره 27 ، اسفند 1400، ، صفحه 9-19

https://doi.org/10.30473/clpsy.2021.61630.1636

چکیده
  مقدمه: بی‌خوابی یک نگرانی عمده بهداشت عمومی و رایج‎ترین اختلال خواب محسوب می‎شود که درمان آن در راستای ارتقای بهزیستی و عملکرد فرد جایگاه ویژه‌ای دارد. یکی از روش‌های درمانی نوین در مداخلات خواب استفاده از تحریک مستقیم فراجمجمه‌ای است. پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی تحریک مستقیم فراجمجمه‌ای بر تاب‌آوری، توجه انتخابی، تمرکز ...  بیشتر

اثربخشی مداخلات توانبخشی شناختی مغز بر کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش‌فعالی

امیر دانا؛ امیر شمس

دوره 5، شماره 18 ، آذر 1398، ، صفحه 131-140

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.46249.1440

چکیده
  مقدمه: اختلال نقص توجه و بیش­فعالی به عنوان یکی از شایع­ترین اختلالات رشدی-عصب­شناختی در کودکان است. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر مداخلات شناختی مغز بر کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش­فعالی است. روش: روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه­تجربی و از لحاظ هدف کاربردی است که با استفاده از طرح پیش­آزمون-پس­آزمون ...  بیشتر

بررسی تسهیل و تداخل معنایی اثر استروپ بر دوره بی‌پاسخی روان‌شناختی

سعید البوغبیش؛ ناهید شتاب بوشهری؛ افخم دانشفر؛ رسول عابدان زاده

دوره 2، شماره 7 ، اسفند 1395، ، صفحه 93-106

چکیده
  مقدمه: هدف از این مطالعه بررسی تسهیل و تداخل معنایی محرک اول بر زمان واکنش دوم بود. ظرفیت پردازش اطلاعاتی انسان محدود است. از راه­های بررسی این محدودیت انجام تکلیف در شرایط تحریک دوگانه است. روش: برای دستیابی به اهداف این مطالعه 17 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران با میانگین سنی 54/1±45/23 سال به­صورت در دسترس انتخاب شدند. از ...  بیشتر

نقش توجه انتخابی، اضطراب امتحان و عملکرد شناختی در حافظه کاری دانش‌آموزان

رامین حبیبی کلیبر؛ جعفر بهادری خسروشاهی

دوره 2، شماره 6 ، آذر 1395، ، صفحه 27-44

چکیده
  مقدمه: مطالعه حاضر با هدف نقش توجه انتخابی، اضطراب امتحان و عملکرد شناختی در حافظه کاری دانش­آموزان انجام شد. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه­ی دانش­آموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل می­دادند که از این جامعه با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای، نمونه­ای به حجم 353 نفر انتخاب شده و موردبررسی ...  بیشتر