@article { author = {beyrami, mansoor and movahedi, yazdan and abdian, hashem and esmaeeli, soodabeh}, title = {The effectiveness of neuropsychological rehabilitation treatment on the performance of sustained in students with dyslexia disabilities}, journal = {Neuropsychology}, volume = {4}, number = {12}, pages = {141-152}, year = {2018}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {}, abstract = {Aim: Problems reading one of the most fundamental problems faced by children with learning disabilities. This study also aims effectiveness of neuropsychological rehabilitation for people with dyslexia disabilities was sustained attention. Methods: This study is a quasi-experimental design with the two groups. That a group of 10 people, including people with dyslexia disabilities and 10 in the control group was also included. This means that people with a learning disability but did not intervene for them. Instruments included neuropsychological rehabilitation program and the Continuous Performance Test. Data analysis using SPSS version 19, using multivariate analysis of covariance was performed. Findings: Data analysis showed that, between mean scores of pre-test and post-test experimental and control groups there was a significant difference (P}, keywords = {Rehabilitation Neuropsychology,sustained attention,cognitive,dyslexia disabilities,student}, title_fa = {تاثیر توانبخشی نوروسایکولوژیکی از طریق نرم افزار بر عملکرد توجه مستمر در دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خواندن}, abstract_fa = {مقدمه: مشکلات خواندن یکی از اساسی ترین مشکلاتی است که کودکان دچار ناتوانی یادگیری با آن مواجه هستند. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی تاثیر درمان توانبخشی نوروسایکولوژیکی از طریق نرم افزار بر عملکرد توجه مستمر در دانش آموزان با ناتوانی خواندن انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با دو گروه آزمودنی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شهر تبریز در سال 1395 بود، و نمونه مورد نظر از مناطق پنچگانه اختلالات یادگیری انتخاب شدند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی بود. بدین صورت که یک گروه 10 نفره شامل افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری خواندن و 10 نفر نیز شامل گروه گواه بود. یعنی افرادی که مبتلا به ناتوانی یادگیری هستند اما مداخله ای برای آنها صورت نگرفت. تعداد جلسات درمانی 20 جلسه بود و هر جلسه 45 دقیقه به طول می انجامید. ابزار پژوهش شامل برنامه کامپیوتری توانبخشی نوروسایکولوژیکی Sound Smart و آزمون عملکرد پیوسته بود. در این آزمون، آزمودنی ها با یک سری از محرک های متوالی در یک دوره زمانی مشخص مواجه می شوند که وظیفه آنها ارایه پاسخ در برابر ادراک محرک هدف است، و برای یافتن اختلال در عملکرد توجه پایدار استفاده می شود. یافته ها: تحلیل داده ها استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمره های پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0>(p.}, keywords_fa = {توانبخشی نوروسایکولوژی,توجه مستمر,شناخت,ناتوانی یادگیری خواندن,دانش آموزان}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5077.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5077_25a6d350ab66a97b99643841e7abdf9b.pdf} }