@article { author = {Aivazy, Sima and Yazdanbakhsh, Kamran and Moradi, Asie}, title = {The Effectiveness of Computer Cognitive Rehabilitation on Improvement of Executive Function of Response Inhibition in Children with Attention Deficit Hyperactivity}, journal = {Neuropsychology}, volume = {4}, number = {14}, pages = {9-22}, year = {2018}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {10.30473/clpsy.2018.41327.1350}, abstract = {Introduction:In children with attention deficit hyperactivity disorder, defects in executive  functions are also recognized.The aim of this study was to measure the effectiveness of cognitive rehabilitation on improvement of executive function of response inhibition in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Methode: The present study was semi-experimental design with pre-test and post-test with control group. In this study, children aged 7 to 12 years who were diagnosed with (ADHD) by psychological experts of the counseling center of Kermanshah were selected. 20 of these children (10 girls and 10 boys) were randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group was subjected to 12 sessions of The Captain's Log Mind Power Builder and the control group did not receive treatment. After the last session of treatment, both groups were re-evaluated. Data were analyzed by covariance analysis using SPSS_23 software. Findings: The findings showed that cognitive rehabilitation was effective on improvement of executive function of response inhibition in children with attention deficit hyperactivity disorder. Conclusion: Therefore, we recommend a cognitive rehabilitation program for improving the executive function of response inhibition of children with ADHD.}, keywords = {Attention Deficit /Hyperactivity Disorder,response inhibition,Computer cognitive rehabilitation}, title_fa = {اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه‌یار بر بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی‌توجه/بیش‌فعالی}, abstract_fa = {مقدمه: در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش­فعالی، نقص­هایی در کارکردهای اجرایی دیده می­شود. مطالعه حاضر با هدف سنجش اثربخشی توانبخشی شناختی در بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی اجراشد.روش­: روش مطالعه­ حاضر از نوع نیمه­آزمایشی است که با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل انجام شد.در این پژوهش کودکان 7 تا 12 سالی که توسط کارشناسان روانشناسی مرکز مشاوره آموزش و پرورش کرمانشاه مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی تشخیص­داده شده بودند، به عنوان جامعه انتخاب شدند. 20 نفر از این کودکان ( 10 نفر دختر و 10 نفر پسر)،به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 12 جلسه (هفته ای دو جلسه و هر جلسه یک ساعت) به­صورت انفرادی، درمان توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ نسخه 2014 قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی دریافت  نکرد.پس از آخرین جلسه، هر دو گروه مجدداً ارزیابی شدند. داده­ها با تحلیل کواریانس و با کمک نرم­افزار SPSS_23 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها:یافته­ ها نشان داد که توانبخشی شناختی رایانه­یار در بهبود بازداری پاسخ (001/0p <) در کودکان مبتلا به نارسایی توجه/بیش­فعالی تأثیر دارد.نتیجه گیری: بنابراین، می­توان برنامه­ توانبخشی شناختی رایانه­یار را برای بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی توصیه کرد.}, keywords_fa = {اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی,بازداری پاسخ,توانبخشی شناختی رایانه-یار}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5239.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5239_e7a359a7071b54823264e09981958304.pdf} }