@article { author = {alipoor, ahmad and mohammadi, rogayeh}, title = {The Effectiveness of Computer-Assisted Cognitive Remediation on Executive Functions and Cognitive Abilities of Students with Diabetes}, journal = {Neuropsychology}, volume = {4}, number = {15}, pages = {55-74}, year = {2019}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {10.30473/clpsy.2019.32731.1172}, abstract = {Introduction:The aim of the present quasi-experimental research with pre-test and post-test design with control group study was to examine the effectiveness of computer-assisted cognitive remediation on executive functions and cognitive abilities of students with diabetes. Method: 18 Students with diabetes were selected from the Diabetes Association of Bonab city and randomly assigned into two experimental and control groups of nine people. Executive functions and cognitive abilities of both experimental and control groups were measured with research tools in the pre-test and post-test steps. The tools used in this study were computer software for memory and attention refinement, the software version of the Wisconsin Card Sorting Test, and the Coglab software (change detection from the attention test set, and signal detection of Perception test set). For intervention, the experimental group was individually under cognitive remediation in 10 half-hour sessions (twice a week) by using attention and memory improvement software. Findings: Data were analyzed using one-way covariance analysis. The results indicated an increase in cognitive abilities (attention for the discovery of change and perception) in the experimental group. However, the applied intervention did not increase the executive functions of the experimental group. Conclusion:The study concluded that although the intervention and the number of meetings prescribed in this study were useful for promoting cognitive abilities, they did not have enough power to improve its executive functions.  }, keywords = {Cognitive Remediation,Executive Functions,Cognitive Abilities,Attention,Perception,Diabetes}, title_fa = {تاثیر توانبخشی شناختی رایانه‌یار بر کارکردهای اجرایی و توانایی‌های شناختی دانش‌آموزان مبتلا به دیابت}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر، تحقیقی شبه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل است که با هدف بررسی تاثیر توانبخشی شناختی رایانه­یار بر کارکردهای اجرایی و توانایی­های شناختی دانش­آموزان مبتلا به دیابت، انجام یافت. روش: 18   دانش­آموز مبتلا به دیابت از انجمن دیابت شهرستان بناب انتخاب شدند و به­طور تصادفی در دو گروه 9 نفری آزمایش و کنترل انتساب شدند. کارکردهای اجرایی و توانایی­های شناختی هردو گروه آزمایش و کنترل در مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون با ابزارهای تحقیق سنجش شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه نرم­افزار کامپیوتری بهسازی حافظه و توجه، نسخه نرم‏افزاری آزمون دسته‏بندی کارت‏های ویسکانسین، و نرم­افزار کاگلب (کشف تغییر از مجموعه آزمون­های توجه، و کشف علامت از مجموعه آزمون­های ادراک) بود. برای مداخله، گروه آزمایش به صورت انفرادی در 10 جلسه نیم ساعته (دوبار در هفته) با کمک نرم­افزار بهسازی حافظه و توجه، مورد توانبخشی شناختی قرار گرفتند. یافته ­ها: داده­ها با تحلیل کواریانس یکطرفه، تجزیه و تحلیل شدند. و نتایج، حاکی از افزایش توانایی­های شناختی (توجه برای کشف تغییر و ادراک) در گروه آزمایش بود. اما، مداخله اعمال شده، کارکردهای اجرایی گروه آزمایش را افزایش نداده بود. نتیجه­ گیری: این مطالعه به این نتیجه رسید که مداخله و تعداد جلسات مقرر شده در این مطالعه، هرچند برای ارتقاء توانایی­های شناختی مفید بود، ولی برای بهبود کارکردهای اجرایی، از توان کافی برخوردار نبود.}, keywords_fa = {توانبخشی شناختی,کارکردهای اجرایی,توانایی‌های شناختی,توجه,ادراک,دیابت}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5566.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5566_e2c17e5124e15617420684deda0ad784.pdf} }