@article { author = {moradi, mohammad reza and mirbod, Seyed mehran}, title = {The Effectiveness of Training of Jager's knowledge and Metacognitive Skill Program on Improving Neuropsychological skills in Students with Dyslexia}, journal = {Neuropsychology}, volume = {6}, number = {20}, pages = {17-30}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {10.30473/clpsy.2020.47488.1451}, abstract = {Aim: one type of learning disorder is Dyslexia which refers to the defect in the acquisition of a person's reading skills. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of training of jager's knowledge and metacognitive skill program on Improving Neuropsychological skills in Students with Dyslexia. Method: this semi experimental study carried out with pre-test post-test design with control group. Accordingly, using the stratified random sampling method, from among dyslexic students of the fourth grade primary schools in Isfahan in 2018-2019, 30 students were selected regarding assigned inclusion criteria and then, and they were assigned randomly into experimental (15participants) and control(15 participants) groups. For data collection, the fourth edition of the Wechsler Intelligence Scale for children (WISC-IV) and Connors Neuropsychological Scale were used. Data were analyzed using MANCONA and using SPSS software version 23. Findings: Data analysis showed that training of jager's knowledge and metacognitive skill program is effective in improving neuropsychological performance of dyslexic students (p<0.01).Conclusion: training of jager's knowledge and metacognitive skill program can be an effective therapeutic approach to improve the neuropsychological skills of dyslexic students.}, keywords = {reading learning disability,Neuropsychological,Metacognition,Jager's program}, title_fa = {اثربخشی آموزش برنامه دانش و مهارت فراشناخت جاگر بر مهارت‌های عصب روانشناختی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خواندن}, abstract_fa = {مقدمه: اختلال خواندن یکی از انواع رایج اختلال یادگیری است که به نقص در اکتساب مهارت­ های خواندن اشاره دارد. هدف این تحقیق بررسی اثربخشی رویکرد فراشناختی جاگر بر مهارت­ های عصب روانشناختی  دانش­ آموزان با اختلال یادگیری خواندن بود. روش: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. به این منظور از بین دانش­ آموزان نارساخوان در شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-98 با استفاده از روش نمونه­ گیری چند مرحله­ ای و با توجه به ملاک­ های ورود به پژوهش 30 دانش­ آموز انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل( 15 نفر) گمارده شدند. برای جمع­ آوری داده­ ها از مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم و آزمون عصب روانشناختی کانرز استفاده شد. داده­ ها به روش تحلیل کواریانس با استفاده از spss-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: تحلیل داده­ ها نشان داد که آموزش روش فراشناختی جاگر بر بهبود عملکرد عصب روانشناختی دانش­ آموزان نارساخوان موثر است(p<0/01). روش آموزشی فراشناختی جاگر می­ تواند رویکرد درمانی موثری در جهت بهبود مهارت­ های عصب روانشناختی دانش­ آموزان نارساخوان که پیش نیاز خواندن است، باشد.}, keywords_fa = {ناتوانی یادگیری خواندن,عصب روانشناختی,فراشناخت,برنامه جاگر}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6726.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6726_17f62fad547323af0c92398cac39375a.pdf} }