@article { author = {rezayi, rezayi}, title = {The effectiveness of cognitive rehabilitation (brain gym) on speed processing and neuro reaction speed in children with developmental coordination disorder}, journal = {Neuropsychology}, volume = {6}, number = {22}, pages = {91-104}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {10.30473/clpsy.2020.52619.1539}, abstract = {Aim: The present study aims to study the effectiveness of cognitive rehabilitation(brain gym) on the speed processing and the neural response speed to stimulus in children with developmental coordination disorder. Method: The research method was semi-experimental with pre-test and post-test design with control. The statistical population included all children with motor coordination disorder who referred to rehabilitation clinics in Tehran in 2019-2020. Out of the total population, 22 people were selected as available samples from the clients of Sadr Rehabilitation Center in Tehran and were randomly replaced in two experimental groups(11 people) and control(11 people). The 2018 version cognitive rehabilitation intervention program was used to collect data from a computer-controlled processing speed test and a cognitive response rate. One-way analysis of covariance was performed to analyze the data using the default assumptions. The Cognitive Rehabilitation Program of the Brain Club was conducted for 10 consecutive sessions for two months for the experimental group. Results: The results showed that the cognitive rehabilitation program significantly improved the processing speed and neural response speed to stimulus of children with developmental coordination disorder. Conclusion: Considering the effectiveness of the cognitive rehabilitation program, the use of this The program is recommended in rehabilitation training centers.}, keywords = {cognitive rehabilitation,brain gym,Processing Speed,Neural Reaction Speed,developmental Coordination Disorder}, title_fa = {اثربخشی برنامه آموزش توانبخشی شناختی(باشگاه مغز) بر سرعت پردازش درونداد و سرعت واکنش عصبی به درونداد کودکان با اختلال هماهنگی رشدی}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثربخشی توانبخشی شناختی(باشگاه مغز) بر سرعت پردازش درونداد و سرعت واکنش عصبی به درونداد درکودکان با اختلال هماهنگی رشدی انجام شده است. روش: روش پژوهش از جهت گردآوری اطلاعات، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش­ آزمون و پس­ آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان با اختلال هماهنگی حرکتی مراجعه­ کننده به کلینیک­ های توانبخشی شهر تهران در سال ۹۸-۹۹ بود. از بین کل جامعه تعداد ۲۲ نفر به­ صورت نمونه در دسترس از مراجعان مرکز توانبخشی صدر تهران انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش(۱۱نفر) و کنترل(۱۱نفر) به­ طور تصادفی جایگزین شدند. برای گردآوری اطلاعات از آزمون رایانه­ ای سرعت پردازش درونداد و سرعت واکنش شناختی به درونداد، نسخه ۲۰۱۸ استفاده شد. برای تحلیل داده­ ها از تحلیل کواریانس یک­ راهه با رعایت پیش­ فرض­های کاربست استفاده شد. برنامه توانبخشی شناختی باشگاه مغز در ۱۰جلسه متوالی به مدت دو ماه برای گروه آزمایش اجرا شد، بعد از پایان دوره آزمایش برای رعایت اخلاق پژوهش، گروه کنترل هم آموزش دریافت کردند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی به­ طور معناداری در سطح ۰.۰۱p < موجب بهبود سرعت پردازش و سرعت واکنش عصبی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی شد. نتیجه­ گیری: با توجه به اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی، کاربرد این برنامه در مراکز آموزشی توانبخشی توصیه می­ شود.  }, keywords_fa = {توانبخشی شناختی,باشگاه مغز,سرعت پردازش,سرعت واکنش عصبی,اختلال هماهنگی رشدی}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7269.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7269_f54c7281335b9e35cba09aef2b9827e3.pdf} }