per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2015-12-21
1
2
7
16
2431
Original article
مطالعه کارکردهای اجرایی در بیماران اسکیزوفرنیک دارای علائم منفی و مثبت و افراد سالم با استفاده از آزمون نوروسایکولوژیک دستهبندی کارت ویسکانسین (WCST)
The study of executive functions of schizophrenic patients' with negative and positive symptoms and healthy people's by using Wisconsin Card Sorting Test (WCST)
غلامحسین جوانمرد
javanmardhossein@gmail.com
1
استادیار علوم اعصاب شناختی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
مقدمه: این پژوهش با هدف مطالعه کارکردهای اجرایی در بیماران اسکیزوفرنیک دارای علائم مثبت و منفی و یک گروه سالم در آزمون دستهبندی کارت ویسکانسین (WCST)، بهعنوان شاخصی از کارکرد لوب فرونتال، انجام گرفت. روش: برای این منظور یک گروه 32 نفری از افراد سالم و یک گروه 32 نفری از بیماران اسکیزوفرن که بر اساس مقیاسهای اندازهگیری علائم منفی (SANS) و علائم مثبت (SAPS)، 14 نفر دارای علائم منفی و 18 نفر دارای علائم مثبت بودند، انتخاب شدند. آزمون (WCST) روی هرکدام از گروهها اجرا شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان دادند که گروهها در هر پنج ملاک تعداد قاعدههای کشفشده (002/0P
Introduction: This research sets out to study executive functions in the schizophrenic patients with negative and positive symptoms and a healthy group on the Wisconsin Card Sorting Test (WCST), as an index of frontal lobe functions. Method: For this purpose, 32 healthy people and 32 schizophrenic patients was selected the Scale for Assessment of Negative Symptoms (SANS) and Scale for Assessment of Positive Symptoms (SAPS) were carried out on schizophrenic patients. Results of these scales indicated that 14 patients had negative and 18 patients had positive symptoms. WCST were administrated for the samples. Data were analyzed by MANOVA. Findings: results indicated that groups had significant differences in all five scales (Eta square=0/401, P=0/001, F (2, 61) =5/38). Groups in number of categories scale (P
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2431_a585ff3c235bed7e3b63c33219ac3718.pdf
کارکردهای اجرایی
آزمون دستهبندی کارت ویسکانسین (WCST)
اسکیزوفرنی
لوب فرونتال
Executive Functions
Schizophrenia
Wisconsin Card Sorting Test (WCST)
Frontal Lobe
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2015-12-21
1
2
17
31
2432
Original article
رابطه سیستمهای مغزی بازداری و فعالسازی رفتاری (BIS/BAS) با سبکهای تصمیمگیری: نقش تعدیلکننده دستبرتری
The Relationship between the Brain Behavioral Inhibition and Activation Systems (BIS/BAS) with Decision Making Styles: The Moderating Effect of Handedness
علیرضا اقایوسفی
arayeh1100@gmail.com
1
محمد اورکی
orakisalamat@gmail.com
2
رقیه محمدی قره قوزلو
mohammadi.rogayeh@gmail.com
3
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور، ایران
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور، ایرن
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
مقدمه: طبق مطالعات، عوامل زیستی و درونزاد میتوانند فرآیندهای شناختی را تحت تأثیر قرار دهند. هدف این پژوهش بررسی ارتباط سبکهای تصمیمگیری با سیستمهای بازداری و فعالسازی رفتاری و دستبرتری بود. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی ـ همبستگی به شیوه رگرسیون است. شرکتکنندگان پژوهش، 269 دانشجو بودند که به روش تصادفی چندمرحلهای از دانشگاههای پیام نور مراکز بناب و تبریز انتخاب شدند و پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری اسکات و بروس، پرسشنامه سیستمهای مغزی بازداری و فعالسازی رفتاری(BAS/BIS) کارور و وایت و پرسشنامه دستبرتری ادینبورگ در مورد آنان اجرا شد. دادهها با روش همبستگی گشتاوری پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه استاندارد و تحلیل رگرسیون تعدیلی تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد دستبرتری با سیستمهای مغزی بازداری و فعالسازی رفتاری و سبک تصمیمگیری اجتنابی رابطه دارد. سیستم بازداری رفتاری باهمه سبکهای تصمیمگیری و سیستم فعالسازی رفتاری بهغیراز سبک وابسته با هر سه نوع سبک تصمیمگیری؛ اجتنابی، منطقی و شهودی، رابطه معناداری داشت و هردو سیستم مغزی رفتاری، قادر به پیشبینی سبکهای تصمیمگیری بودند. همچنین، انجام تحلیل رگرسیون تعدیلی، نقش تعدیلکنندگی دستبرتری در میانجیگری ارتباط بین سیستم بازداری رفتاری (BIS) و سبک تصمیمگیری اجتنابی را تأیید کرد. نتیجهگیری: درمجموع، نتایج پژوهش حاضر تأییدی است بر اینکه فرآیندهای شناختی مانند تصمیمگیری، تحت تأثیر مستقیم و غیرمستقیم عوامل زیستی و درونزاد از قبیل سیستمهای مغزی ـ رفتاری و برتری نیمکرهای میباشند.
Introduction: According to the studies, biological and endogenous factors can affect cognitive processes. The aim of the present research was to study the relationship between decision-making styles with the brain behavioral inhibition and activation systems and handedness. Method: The present study was descriptive correlational research with regression analysis. The participants included 269 university students selected from Bonab and Tabriz Payame Noor Universities via multistage random sampling. They completed the decision-making styles questionnaire of Scott and Bruce (1995), the brain behavioral inhibition and activation systems (BIS/BAS) questionnaire of Carver and White (1994), and Edinburgh’s handedness questionnaire. Data were analyzed by Pearson’s product-moment correlation, standard multiple regression analysis, and moderated regression analysis. Findings: The results indicated that there is a relationship between handedness with brain behavioral inhibition and activation systems, and avoidant decision-making style. There was a significant relationship between behavioral inhibition system with all types of decision-making styles, and between behavioral activation system with all three types of avoidant, rational, and intuitive decision-making style except dependent style; and both brain behavioral systems were able to predict the decision making styles. Besides, moderated regression analysis verified the moderating effect of handedness in mediating the relation between behavioral inhibition system (BIS) and avoidant decision-making style. Conclusion: Overall, the results of the study confirm that cognitive processes, like decision-making, are directly or indirectly influenced by endogenous and biological factors such as brain behavioral systems and hemisphere superiority.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2432_7ddd0f97e21f0e0a94a57f4a2b032196.pdf
سبکهای تصمیمگیری
سیستم بازداری رفتاری (BIS)
سیستم فعالسازی رفتاری (BAS)
دستبرتری
Decision-Making Styles
Behavioral Inhibition System (BIS)
Behavioral Activation System (BAS)
Handedness
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2015-12-21
1
2
32
50
2434
Original article
تفاوتهای فردی در تواناییهای شناختی و سبکهای عاطفی با توجه به گرایشهای شخصیتی صبحگاهی و شامگاهی
Individual Differences in Cognitive Abilities and Affective Styles According to Morningness and Eveningness Personality Tendencies
سهراب امیری
amirysohrab@yahoo.com
1
علی عیسی زادگان
ali_issazadeg@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه ارومیه، ایران
دانشیار روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ایران
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد تواناییهای شناختی و سبکهای عاطفی سازگاری، پنهانکاری و تحمل بر اساس تفاوتهای فردی در گرایشهای صبحگاهی و شامگاهی بود. روش: به همین منظور 304 نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردیدند، سپس پرسشنامه تیپهای صبحگاهی و شامگاهی بهمنظور پاسخگویی در بین آنها توزیع گردید. پس از تحلیل نتایج اولیه تعداد 60 نفر بر اساس نمرات کسبشده در پرسشنامه تیپهای صبحگاهی و شامگاهی، بهصورت افراد دارای گرایش شخصیتی صبحگاهی، شامگاهی و بینبینی انتخاب شدند. درنهایت مقیاس تواناییهای شناختی و سبکهای عاطفی بهطور انفرادی و بهمنظور گردآوری دادهها بین شرکتکنندگان پژوهش توزیع گردید. دادههای جمعآوریشده بهمنظور بررسی اهداف پژوهش، با استفاده از شاخصهای توصیفی، تحلیل واریانس چند متغیری، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمونهای تعقیبی توکی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج بیانگر این بود که بین ابعاد تواناییهای شناختی بر اساس گرایشهای صبحگاهی، شامگاهی و بینبینی تفاوت معنادار وجود دارد و تیپهای شامگاهی در برخی ابعاد توانایی شناختی مانند کنترل مهاری، تصمیمگیری و توجه، در مقایسه با تیپ گرایش صبحگاهی، تفاوت معناداری نشان دادند (05/0p
Introduction: The purpose of this study was to assess the domains of cognitive abilities and affective styles of adjusting, concealing, and tolerating based on individual differences in morningness and eveningness personality tendencies. Method: For this purpose, initially 304 students of Urmia University were selected through multistage cluster sampling. Then morningness and eveningness types questionnaire was distributed among them to be answered. After analyzing the initial results, 60 participants were selected as individuals with morningness and eveningness and intermediate according to obtained scores in morningness and eveningness questionnaire. Finally, cognitive abilities and affective styles questionnaires were distributed individually among the participants in order to gather the data. The data were analyzed by using descriptive indicators, multivariate analysis of variance (MANOVA), one-way ANOVA and tukey post hoc test. Findings: Results indicated significant differences between dimensions of cognitive abilities based on tendencies of morningness and eveningness and intermediate and eveningness types in comparison with morning persons had higher abilities in some dimensions including inhibitory control, decision-making and attention. (P
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2434_faebc5c7c1fb00791067d6d5d1466ef2.pdf
تواناییهای شناختی
سبکهای عاطفی
شخصیت صبحگاهی
شخصیت شامگاهی
Cognitive Abilities
Affective Styles
Morningness
Eveningness
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2015-12-21
1
2
51
67
2435
Original article
نقش واسطهای نظمجویی شناختی هیجان در رابطه بین سیستمهای مغزی رفتاری و تکانشگری با ولع مصرف در اعتیاد به مواد محرک
The Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation in the Relationship between Brain-Behavioral Systems and Impulsivity with Craving in Stimulant Addiction
مسیب یارمحمدی واصل
yarmohamadivasel@yahoo.com
1
فرشید علی پور
alipoorfarshid@yahoo.com
2
مالک بسطامی
bastamimalek@gmail.com
3
منیره ذوالفقاری نیا
l.zolfagharinia@gmail.com
4
نیلوفر بزاززاده
niloofar_b1979@yahoo.com
5
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد، علوم اجتماعی و روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران ایران
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران ایران
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی، همدان،ایران
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، آذربایجان غربی، ایران.
مقدمه: با توجه به نقش محافظتی و تشدیدکننده راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان در آسیبشناسی، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای نظمجویی شناختی هیجان در رابطه بین سیستمهای مغزی رفتاری و تکانشگری با ولع مصرف در افراد مصرفکننده مواد محرک بود. روش: در طرح پژوهشی حاضر که از نوع توصیفی و همبستگی بود، تعداد ۲۴۹ نفر مصرفکننده مواد محرک که دوره سمزدایی را گذرانده بودند با روش نمونهگیری هدفمند و لحاظ کردن ملاکهای ورود و خروج انتخاب گردیدند و پرسشنامههای مقیاس تکانشگری بارت، مقیاس سیستمهای بازداری/ فعالسازی رفتاری (کارور و وایت)، فرم کوتاه نسخه فارسی پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان و پرسشنامه ولع مصرف فرانکن جهت گردآوری دادهها استفاده شد، برای تجزیه تحلیل اطلاعات از رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون به شیوهی متوالی مطابق با مراحل پیشنهادی بارون و کنی نشان داد که راهبردهای ناسازگارانه نظمجویی هیجانی میتواند بهصورت معناداری نقش واسطهای در میان سیستم فعالساز رفتاری و تکانشگری با ولع مصرف ایفا نماید. نتیجهگیری: راهبردهای ناسازگارانه نظم جویی هیجان یکی از عوامل تشدیدکننده مشکلات مربوط به ولع مصرف در افراد مصرفکننده مواد محرک است. این پژوهش پیشنهاد میکند که برنامههای مداخلهای و پیشگیری از عود میبایست با در نظر گرفتن راهبردهای نظمجویی هیجانی مرتبط با ولع مصرف طراحی گردد.
Introduction: Given the protecting and aggravating role of cognitive emotion regulation strategies in Pathology, this study examined the mediating role of cognitive emotion regulation in the relationship between Brain-Behavioral Systems and impulsivity with craving in stimulant addiction. Method: In this study that was a descriptive and correlational design, 249 stimulants drug users who had been detoxified by purposeful sampling, and considering exclusion and inclusion criteria, were selected. Barratt Impulsiveness Scale, Behavioral Inhibition System (BIS) and Behavioral Activation System (BAS) Scales (Carver & White, 1994), short form of Persian version of cognitive emotion regulation questionnaire and desire for drug questionnaire were used to collect the data. Regression and path analysis were used to analyze the data. Findings: Sequential Regression analysis according to steps that had been suggested by Baron and Kenny (1986) reveald that maladaptive emotion regulation strategies can significantly have a mediating role between BAS and impulsivity with craving. Conclusion: Maladaptive emotion regulation strategies are one of the aggravating factors in craving related problems of stimulant drug users. This research suggests that intervention and relapse prevention programs must be designate considering the craving related emotion regulation strategies.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2435_4ac7a18077a7751052237778248fbb89.pdf
اعتیاد
مواد محرک
نظم جویی شناختی هیجان
تکانش گری
سیستمهای مغزی رفتاری
ولع مصرف
نقش واسطهای
Addiction
stimulant
Cognitive Emotion Regulation
Impulsivity
Brain-behavioral systems
craving
mediating role
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2015-12-21
1
2
68
76
2436
Original article
مقایسه سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در نیمکرههای مغز بین دو جنس
Compare the speed of learning and information transfer in the brain's hemispheres between the Two Gender
حسین ابراهیمی مقدم
hem_psy@yahoo.com
1
میترا گلزاری
golzari_mitra@yahoo.com
2
استادیار. گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایران
مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در نیمکرههای مغز دختران و پسران دانشجو است. روش: در این پژوهش تعداد 60 نفر (30 دختر و 30 پسر) از دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن که در نیمسال اول تحصیلی 1394-1393درس روانشناسی تجربی داشتند انتخاب شدند و حجم نمونه را تشکیل دادند. برای سنجش عملکرد نیمکرههای مغز در این آزمون از دستگاه ترسیم در آینه استفاده شد تا معلوم گردد انتقال اثر صورت میگیرد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس یکراهه و نرمافزار SPSS16 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که بین جنسیت و میزان انتقال اطلاعات در نیمکرههای مغز رابطه معناداری وجود ندارد که نشان میدهد انتقال اثر در هر دو جنس صورت گرفته است. این در حالی است که جنسیت بر روی سرعت یادگیری اثر معناداری دارد. نتیجهگیری: بهطور کلی، میتوان نتیجه گرفت که سرعت یادگیری در دختران سریعتر از پسران است.
Introduction: The main objective of this study was to compare the speed of learning and information transfer in the brain hemispheres between female and male university students. Method: To do this, 60 students of psychology of Roodehen Islamic Azad University, including 30 males and 30 females, who had experimental psychology courses in the first semester of the academic year 1393-1394 were selected to make the sample of the study. To measure the performance of the hemispheres, the Mirror Drawing Device was used in order to see whether the transfer of effect took place. One-way variance (ANOVA) and SPSS16 program were applied to analyze the data. Findings: The results indicated that there was no significant difference between the genders regarding the information transfer between the hemispheres while gender had a significant effect on the speed of learning. Conclusion: The results revealed that the speed of learning in female subjects was higher than that in the male subjects.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2436_94f5627d978ecb57e5ced5957fe2d419.pdf
سرعت یادگیری
انتقال اطلاعات
نیمکرههای مغز
دستگاه ترسیم در آینه
Learning Speed
Information Transfer
The Brain Hemispheres
Mirror Drawing Device
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2015-12-21
1
2
77
87
2437
Original article
تأثیر نوروفیدبک و درمان ترکیبی نوروبیوفیدبک بر کاهش علائم وسواس فکری ـ عملی: مطالعه تطبیقی
The Effectiveness of Neurofeedback and Neurobiofeedback on Reduction of OCD Symptoms: A Comparative Study
محمد اورکی
oraki1391@yahoo.com
1
سپیده شاهمرادی
shahmoradisepideh@gmail.com
2
مهدیه رحمانیان
mahdiehrhmn@yahoo.com
3
دانشیار، عضو هیئتعلمی دانشگاه پیام نور، ایران
دانشجوی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب، ایران
استادیار، عضو هیئتعلمی دانشگاه پیام نور، ایران
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی نوروفیدبک و درمان ترکیبی نوروبیوفیدبک بر کاهش علائم اختلال وسواس فکری ـ عملی صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون بود و با حجم نمونه 12 نفر که در 3 گروه به شیوه تصادفی جایگزین شدند، صورت گرفت. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه 30 سؤالی مادزلی بود. ابتدا از آزمودنیها پیشآزمون گرفته شد، سپس آنها به 3 گروه نوروفیدبک، نوروبیوفیدبک (که درمان ترکیبی دریافت کردند) و گروه دارودرمانی تقسیم شدند. گروههای نوروفیدبک و درمان ترکیبی به مدت 10 هفته، 30 جلسه درمان دریافت کردند (گروه دارودرمانی تنها دارو مصرف نمودند). سپس پسآزمون از همه گروهها گرفته شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که درمان اختلال وسواس با نوروفیدبک، در مقایسه با روش دارودرمانی، منجر به کاهش معنادار )01/0 ( p< در علائم وسواس فکری-عملی میشود. همچنین، انجام نوروبیوفیدبک منجر به کاهش معنادار )004/0 p
Introduction: The main objective of this study was the assessment of neurofeedback and neuro-biofeedback training’s efficacy in decreasing Obsessive Compulsive Disorder’s symptoms. Method: This study was a quasi-experimental one with pre-test and post-test plan. The sample included 12 OCD patients who were randomly selected. The research instrument was Madzly Inventory. First the subjects had pre-test and then, they were randomly placed in three groups: Two experimental groups who had Neurofeedback or Neuro-biofeedback training, and one control group who only received medicine. The experimental groups had 30 treatment sessions for 10 weeks. In order to analyze the data, the covariance multivariate analysis was used. Findings: The results showed significant changes in symptoms’ reduction of OCD in neurofeedback training group in comparison to the control group (p
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2437_97bfdab7922ecdd2338b4e6ae76afd36.pdf
نوروفیدبک
نوروبیوفیدبک
اختلال وسواس فکری-عملی
Neurofeedback
Neuro-biofeedback
Obsessive Compulsive Disorder (OCD)
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2015-12-21
1
2
88
102
2438
Original article
مقایسه مؤلفههای خلاقیت بین دانشآموزان راستدست، چپدست و دوسو توان
Comparing the components of creativity among right-handed, left-handed and mixed handed students
احمد علیپور
alipor@pnu.ac.ir
1
فاطمه امینی
f.amini83@gmail.com
2
حسن ذکاوت
zakavat1980@gmail.com
3
استاد تمام روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دانشجوی دکتری روانشناسی، پیام نور، تهران، ایران
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
مقدمه: جانبی شدن مغز با کارکردهای شناختی در ارتباط است. لذا انتظار میرود که دست برتری بهعنوان یکی از نتایج جانبی شدن با عملکرد شناخت خلاق در ارتباط باشد. این پژوهش بهمنظور مقایسه مؤلفههای خلاقیت بین دانشآموزان راستدست، چپدست و دوسو توان انجام شد. روش: در این مطالعه علی- مقایسهای، جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهرستان لامرد و مهر در نیم سال دوم سال تحصیلی 1393-1392 میباشند. برای انتخاب گروههای هدف از دو شیوه نمونهگیری استفاده شد. گروه راستدستها 40 دانشآموز به شیوه تصادفی چندمرحلهای و گروه چپدستها و دوسو توانها هرکدام جداگانه 40 دانشآموز به شیوه در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها در این پژوهش به دو پرسشنامه ادینبورگ و خلاقیت پاسخ دادند. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل مانوا بر روی میانگین نمرههای خلاقیت و مؤلفههای آن در دانشآموزان نشان داد که میانگین خلاقیت و مؤلفههای سیالی و ابتکار دانشآموزان راستدست بهطور معناداری پایینتر از دانشآموزان چپدست است و همچنین میانگین خلاقیت و مؤلفههای سیالی، ابتکار و انعطافپذیری دانشآموزان راستدست بهطور معناداری پایینتر از دانشآموزان دوسو توان است. نتیجهگیری: خلاقیت و مؤلفههای آن در افراد دوسو توان و چپدست نسبت به راستدستها بالاتر است، لذا میتوان گفت که تحریک نیمکره راست و تعامل بیشتر دو نیمکره در خلاقیت افراد تأثیرگذارند.
Introduction: Lateralization of the brain associated with cognitive functions. It is suggested that handedness is related to creative cognitive function as one of the lateralization results. This study aimed to compare the components of creativity among right-handed, left-handed and ambidexterity students. Methods: This study is an ex post facto research. The statistical population in this study consists of all high school students at Lamerd and Mohr cities in the second semester of the academic year 2013-14. To select target groups, two sampling methods were used. Group of 40 right handed students in the available method and ambidexterity and left-handed group are each separately 40 students in multi-stage random method, were selected. The subjects in this study responded to Edinburgh Questionnaire and the creativity test. Findings: The results of MANOVA analysis on average creativity scores and its components of students showed that the average of creativity and components of fluency and originality in right handed students are significantly lower than left-handed students, and the average of creativity and components of fluency, originality and flexibility in right-handed students are significantly lower than students who are ambidexterity. Conclusion: creativity and its components in ambidexterity and left-handed students are higher than those of right-handed students, it can be said that the right hemisphere stimulation and interaction in the two hemispheres may affect people's creativity.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2438_370eac0bc55a02a9ce2b4df399156cc6.pdf
خلاقیت
دست برتری
راستدستی
چپدستی
دوسو توان
Creativity
Handedness
right-handed
left-handed
ambidexterity