per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2017-03-20
2
7
9
26
3790
Original article
تأثیر شنود هیجانی از الگو بر فعالیت نورونهای آینهای ورزشکاران مبتدی
The Effect of Emotional Eavesdropping of Model on Mirror Neurons Activity in Novice Athletes
الهام حاتمی شاه میر
elhamhatami77@yahoo.com
1
مهدی شهبازی
sportshahryar@gmail.com
2
شهزاد طهماسبی بروجنی
shahzadtahmaseb@ut.ac.ir
3
علی اکبر جابری مقدم
ajaber@ut.ac.ir
4
الهام شیرزاد
eshirzad@ut.ac.ir
5
دانشجوی دکترای کنترل حرکتی، دانشگاه تهران. ایران.
دانشیار، دانشگاه تهران. ایران.
استادیار، دانشگاه تهران. ایران.
استادیار، دانشگاه تهران. ایران.
استادیار، دانشگاه تهران. ایران.
مقدمه: شنود هیجانی اطلاعاتی است که مشاهدهگر از طریق دیدن و شنیدن واکنشهای هیجانی شخص ثالث (مربی) در مقابل فرد دیگر (الگو) دریافت میکند. به نظر میرسد یکی از سازوکارهای مسئول این امر نورونهای آینهای باشد اما شیوه اثرگذاری شنود هیجانی بر فعالیت این دسته از نورونها روشن نیست. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر شنود هیجانی از الگو بر فعالیت نورونهای آینهای (سرکوب ریتم میو) بود. روش: بدین منظور 22 ورزشکار مبتدی راستدست (میانگین سنی 10/1±69/20) بهصورت داوطلبانه در پژوهش حاضر شرکت کردند. این شرکتکنندگان شاهد سه فیلم ویدئویی آموزش پرتاب آزاد بودند که در آن واکنش هیجانی (مثبت، خنثی و منفی) مربی و الگو نسبت به اجرای الگو نیز به نمایش درآمده بود. با استفاده از دستگاه الکتروآنسفالوگرام چهار ثبت امواج مغزی از شرکتکنندگان به عمل آمد: یک ثبت پایه با چشمان باز که بیانگر فعالیت نورونهای آینهای در حالت استراحت بود و سه ثبت حین شنود هیجانی مثبت، خنثی و منفی در سه ناحیه C3، C4 و Cz. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس درونگروهی 3×3 نشان داد ریتم میو حین هر سه حالت شنود هیجانی و در هر سه منطقه مرکزی سرکوب شد (001/0 pنتیجهگیری: بدین ترتیب یافتهها همخوان با فرضیه جاذبه در خصوص ارتباط هیجانات منفی و نیز فرضیه نیمکره راست بوده و به نظر میرسد شنود هیجانی فعالیت نورونهای آینهای را تعدیل میکند.
Introduction: Emotional eavesdropping is information that observer receives by listening and watching emotional reactions directed by third party (as coach) to another (model). It seems mirror neurons system is one mechanism responsible for this but ways in which emotional eavesdropping discharges this neurons are not clear. So the aim of this study was to investigate the effect of emotional eavesdropping of model on mirror neurons activity (mu rhythm suppression). Methods: For this reason, 22 right hand novice athletes (average age 20/69±1/10) participate voluntary in this research. These participants observed three instructional video of free throw in basketball that also display emotional reactions (positive, neutral, negative) of coach and model about model performance. Four Brain waves records were done by electroencephalographic assessments: one base record with open eyes as index of mirror neurons activity in rest and three records during positive, neutral and negative emotional eavesdropping in three regions C3, C4 and Cz. Findings: 3×3 within subjects ANOVA findings demonstrated that mu rhythm suppressed during three emotional eavesdropping in three central regions. Post hoc results showed more significant mu rhythm suppression during negative emotional eavesdropping in C4 than other conditions. Conclusion: thus, these findings confirm valance hypothesis about negative emotion and right hemisphere hypothesis and it seems emotional eavesdropping modulate mirror neurons activity.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3790_a4278c1ab6110336ad1b90ece496a82a.pdf
الکتروآنسفالوگرافی
شنود هیجانی
نورونهای آینهای
یادگیری مشاهده-ای
Electroencephalography
Emotional Eavesdropping
Observational Learning
Mirror neurons
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2017-03-20
2
7
27
46
3791
Original article
تأثیر توانبخشی شناختی رایانهیار بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی
Efficacy of Computer-Assisted Cognitive Remediation (CACR) on Improvement Executive Functions and Reading Performance of Students with Dyslexia
عباسعلی حسین خانزاده
abbaskhanzade@gmail.com
1
مونا لطیف زنجانی
monalatif82@gmail.com
2
محبوبه طاهر
mahboobe.taher@yahoo.com
3
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان. رشت. ایران.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت. رشت. ایران.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود. شاهرود. ایران.
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهیار بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان انجام شد. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 بود که از بین آنها 30 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (وکسلر، 2003)، آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی نما (کرمینوری و مرادی، 1387) و نسخه نرمافزاری آزمون مرتب کردن کارتهای ویسکانسین (شاهقلیان و همکاران، 1390) استفاده شد. برنامه توانبخشی شناختی رایانهیار، در طی 11 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد، درحالیکه گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحله پسآزمون بین کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد. نتایج نشان داد روش توانبخشی شناختی رایانهیار باعث بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن و مؤلفههای آنها شده است (001/0pنتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده روش توانبخشی شناختی رایانهیار با ویژگیهایی که دارد مثل رنگ صدا، حرکت، بازخورد فوری، افزایش دامنه توجه، افزایش قدرت خودتنظیمی و انگیزش دانشآموزان نارساخوان توانسته است بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان تأثیر بگذارد.
Introduction: The aim of this study was to investigate efficacy of computer-assisted cognitive remediation on improvement of the executive functions and reading performance of students with dyslexia. Methods: The research methodology is an experimental study with pretest-posttest design with experimental and control groups. Statistical population consisted of all primary school dyslexic students in Rasht in 2014-2015 academic years that among them a sample of 30 students were selected by random sampling and were assigned in both control and experimental groups. To collecting data intelligence test (Wechsler, 2003), the formal reading and dyslexia test (Kormi Noury and Moradi, 2008), and Wisconsin card sorting test software (Shahgholian et al., 2011) were used. In this study, computer-aided cognitive remediation program was trained to the experimental group, during the first 11 sessions, while the control group did not receive training in these areas. Findings: Data analysis using MANCOVA showed there are significant difference in the executive functions and reading performanc in experimental and control group. The results showed computer-assisted cognitive remediation is caused improvement of the executive functions and reading performance and their component's (p. Conclusion: According to the results computer-assisted cognitive remediation with features such as color, sound, motion, instant feedback, extended range of attention, increasing the power of self-regulation, and motivating dyslexic students has been able to improve executive functioning and reading performance in students with dyslexia.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3791_f6c8018b519b8fee4371fadcc71fb86a.pdf
توانبخشی شناختی رایانهیار
کنشهای اجرایی
عملکرد خواندن
نارساخوانی
computer-assisted cognitive remediation
Executive Functions
reading performance
dyslexia
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2017-03-20
2
7
47
62
3792
Original article
تأثیر دست برتری و دشواری تکلیف هماهنگی دودستی بر امواج مغزی نواحی قشری افراد راست و چپدست
The Effect of Dominant Hand and Bimanual Coordination Task Difficulty on the Brainwave of Cortical Areas in Right and Left-Handed Persons
حدیث غلامپور
nsafzaly@gmail.com
1
محمدرضا دوستان
mrduostan@gmail.com
2
کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد شوشتر، شوشتر، ایران.
مربی رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
مقدمه: با توجه بااینکه تکالیف هماهنگی دودستی امری روزمره و غالب است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دست برتری و دشواری تکلیف هماهنگی دودستی بر امواج مغزی نواحی حرکتی اولیه و ناحیه حرکتی مکمل (نقاط C3 و C4) بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است؛ که در آن تعداد 10 زن راستدست و 10 زن چپدست با میانگین سنی 8/42 بهصورت هدفمند انتخاب شدند. تمامی شرکتکنندگان پنج تکلیف هماهنگی دودستی با دشواری متفاوت را انجام دادند. در حین انجام تکالیف هماهنگی دودستی فعالیت امواج مغزی ناحیه C3 و C4 توسط دستگاه EEG اندازهگیری شد. یافتهها: طبق نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمون تعقیبی تی مستقل در ناحیه C3 بین گروه راستدست و چپدست هنگام حالت استراحت در توان موج گاما تفاوت معنیداری بود. همچنین در ناحیه C4 بین گروه راستدست و چپدست در سطوح دشواری 4 و 5 تکلیف هماهنگی دودستی در توان موج دلتا در ناحیه C4 تفاوت معنیدار وجود داشت. نتیجهگیری: فعالیت بیشتر در نواحی حرکتی اولیه و ناحیه حرکتی مکمل (نقاط C3 و C4) حین انجام تکلیف هماهنگی دودستی صورت گرفته است و این فعالیت بیشتر امواج در این نواحی با افزایش پیچیدگی تکلیف و دشوارتر شدن آن نیز افزایش یافته است. همچنین این یافتههای نقش ناحیه حرکتی اولیه و همچنین ناحیه حرکتی مکمل در حرکات هماهنگی دودستی را نشان میدهد.
Introduction: Bimanual coordination tasks routine and dominant. So, the aim of this study was investigating the effect of handedness and bimanual coordination task difficulty on the brainwave of cortical areas. Methods: The present study is of semi-experimental type. 20 women (10 left and 10 right-handed) with a mean age of 42/8 years That were selected by Purposive sampling. Each of the participants did a five-difficulty level of bimanual coordination tasks. Findings: according to the results of analysis of variance and independent t-test in c3 between right and left-hand group there was a significant difference in gamma wave. And in level 5&4 of bimanual coordination task difficulty between two groups in delta waves there was a significant difference too. Conclusion: There was a high activity in the motor cortex, supplementary motor area (C3 & C4) during bimanual coordination task. This activity of wave increasing with enhancement tasks difficulty. This finding shown the important role of Supplementary motor area in bimanual coordination.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3792_68eba5f4f9585fa905ba922b8985b96d.pdf
دست برتری
هماهنگی دودستی
موج گاما
موج دلتا
Dominant Hand
Bimanual Coordination
Waves
Gamma
Delta Wave
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2017-03-20
2
7
63
78
3793
Original article
سبکهای تصمیمگیری و الکسی تایمیا: مطالعه ارتباط این دو سازه در یک گروه غیربالینی
Alexithymia and Decision Making Styles: A Study of the Relation between both Constructs in a Nonclinical Group
حسین زارع
h_zare@pnu.ac.ir
1
رقیه محمدی قرهقوزلو
rogayeh.mohammadi@gmail.com
2
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور. تهران.
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.
مقدمه: با توجه به اینکه مغز و ناحیه پیشانی و بخصوص قشر پره فرونتال در تصمیمگیری نقش پراهمیتی دارند و از طرفی، نقص در کارکرد ناحیه پیشانی در الکسی تایمیا نیز مطرح شده است، تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط سبکهای تصمیمگیری با الکسی تایمیا انجام یافت. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی ـ همبستگی است که در آن، 257 دانشجو (114 مرد و 143 زن) به روش تصادفی چندمرحلهای از دانشگاههای پیام نور مراکز بناب و تبریز انتخاب شدند و دو پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری اسکات و بروس (1995) و الکسی تایمیا تورنتو ـ20، در مورد آنها اجرا شد. دادهها از طریق آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی و چندگانه تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج بهدستآمده نقش پیشبینیکنندگی الکسی تایمیا در تبیین سبکهای تصمیمگیری عقلایی، اجتنابی و شهودی را تأیید کرد. بهگونهای که پیشبینی شد با افزایش الکسی تایمیا، سبک تصمیمگیری عقلایی افزایش و سبک تصمیمگیری اجتنابی و شهودی کاهش یابد. همچنین از بین سه عامل الکسی تایمیا، تنها عامل مؤثر بر سبک تصمیمگیری عقلایی، تفکر عینی و تنها عامل مؤثر بر سبک تصمیمگیری اجتنابی و شهودی، دشواری در تشخیص احساسات، شناسایی شد. نتیجهگیری: به نظر میرسد در اساس زیستی تصمیمگیری و الکسی تایمیا، اشتراکاتی وجود داشته باشد. این نقص بهاحتمالزیاد در کارکرد قشر پره فرونتال که در تصمیمگیری اخلاقی فعال میشود و نقص در تبادل اطلاعات از قسمت راست به قسمت چپ آن، رخ میدهد.
Introduction: Due to the important role of the brain and frontal area, especially the prefrontal cortex, in decision-making and also proposing defects in the functioning of frontal area in alexithymia, the aim of the present study was to examine the relationship between decision making styles and alexithymia. Method: In the present descriptive-correlational study, 257 university students (114 males and 143 females) were selected among Payam Noor Universities of Bonab and Tabriz by multistage random sampling and both Making Styles Questionnaire of Scott and Bruce (1995) and Twenty-Item Toronto Alexithymia Scale were administered among the subjects. The obtained data were analyzed by Pearson correlation test and multiple linear regression analysis. Findings: The results approved the predictive role of alexithymia in explaining the decision making styles of rational, avoidance, and intuitive. As predicted, increasing alexithymia leads to increasing rational decision making style, and decreasing avoidance and intuitive decision making styles. However, among three factors of alexithymia, concrete thinking was recognized as the only effective factor in rational decision making style, and difficulty in identifying emotions as the only effective factor on avoidance and intuitive decision making styles. Conclusion: It seems that there should be common points in the biological basis of decision making and alexithymia. This defect is most likely to occur in the prefrontal cortex function which is activated in ethical decision making, and defects in exchanging information from its right side to the left side.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3793_91f27101f358d9239a7470e8c60ebeca.pdf
الکسی تایمیا
سبکهای تصمیمگیری
دانشجویان
Alexithymia
Decision Making Styles
university students
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2017-03-20
2
7
79
92
3794
Original article
سوگیری ادراکی ـ شناختی مرتبط با باور فرا طبیعی: بررسی مقایسهای در گروههای برتری جانبی مغزی
Perceptual-Cognitive Biases in Relation to Paranormal Beliefs: A Comparative Study in Brain Lateralization Groups
عبدالواحد نرماشیری
v.narmashiri@gmail.com
1
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران.
مقدمه: هدف این تحقیق بررسی سوگیری ادراکی ـ شناختی مرتبط با باورهای فرا طبیعی در نیمکرههای مغزی است. با توجه به نقش نیمکرههای مغزی در عملکردهای شناختی و تخصصی شدن در کارکردهای عالی، به همین منظور ما سوگیری ادراکی ـ شناختی مرتبط با باورهای فرا طبیعی در نیمکرههای مغزی را بررسی کردیم. باورهای فرا طبیعی بهشدت با سوگیریهای ادراکی ـ شناختی برای تشخیص الگوهای مبهم در ارتباط است. انتظارات قبلی و تجارب یادگیری، پردازش ادراکی و سوگیری شناختی را تحت تأثیر قرار میدهد. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کردستان بودند. 32 دانشجو (10 زن،22 مرد) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از تکلیف کامپیوتری خانه/چهره برای ارزیابی سوگیری ادراکی ـ شناختی مرتبط با باورهای فرا طبیعی، مقیاس باورهای فرا طبیعی بلکمور (1994) و پرسشنامه جانبی شدن نیمکرههای مغزی رادولف واگنر (1985) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش آماری واریانس اندازهگیری مکرر بهره برده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که تفاوت معنیداری بین گروههای چپ مغز و دوسو برتر مغزی در سوگیری ادراکی ـ شناختی مرتبط با باورهای فرا طبیعی وجود دارد. نتیجهگیری: میتوان گفت که نیمکره راست در باورهای فرا طبیعی آن نقش دارند و نیز میتوان گفت که باورهای فرا طبیعی در پردازش ادراکی ـ شناختی تغییراتی ایجاد کنند.
Introduction: The main purpose of the study was to reveal perceptual-cognitive biases related to supernatural beliefs in the cerebral hemispheres. Paranormal beliefs are strongly related to perceptual biases for detecting illusory patterns for instance. Perceptual processing and Cognitive biases are strongly influenced by prior expectations and learning experiences. Methods: A convenient sample of 32 university students (10females) were recruited for the experiment. Three measures were used, a computerized face /house recognition task, a brain lateralization scale (Wells and Wagner, 1985), and paranormal belief questionnaire (Blackmore and Moore, 1994). Repeated measures ANOVA method was used. Findings: The result showed a significant difference between groups with left and both left/right brained in Perceptual-Cognitive biases. Conclusion: this study revealed a relationship between paranormal belief with right brained lateralization scores. These findings are in agreement with those of previous studies, which indicates that paranormal beliefs influence the perceptual processing and Cognitive biases.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3794_f5b2f9b1de1f7e90d90031bdbe3a325f.pdf
باورهای فرا طبیعی ـ نیمکرههای مغزی ـ سوگیری ادراکی ـ شناختی
Paranormal Belief- Brain Lateralization- Perceptual-Cognitive Biases
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2017-03-20
2
7
93
106
3795
Original article
بررسی تسهیل و تداخل معنایی اثر استروپ بر دوره بیپاسخی روانشناختی
Assiament Facilitate and Significant Interference of Stroop Effect on Psychological Refractory Period
سعید البوغبیش
albogbish@gmail.com
1
ناهید شتاب بوشهری
elahenabati93@gmailh.com
2
افخم دانشفر
s.rezaiimanesh@gmailh.com
3
رسول عابدان زاده
rasoolabedanzade@yahooo.com
4
کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز. ایران.
استادیار رفتار حرکتی دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز. ایران.
دانشیار رفتار حرکتی دانشگاه الزهرا تهران. تهران. ایران.
استادیار رفتار حرکتی دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز. ایران.
مقدمه: هدف از این مطالعه بررسی تسهیل و تداخل معنایی محرک اول بر زمان واکنش دوم بود. ظرفیت پردازش اطلاعاتی انسان محدود است. از راههای بررسی این محدودیت انجام تکلیف در شرایط تحریک دوگانه است. روش: برای دستیابی به اهداف این مطالعه 17 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران با میانگین سنی 54/1±45/23 سال بهصورت در دسترس انتخاب شدند. از شرکتکنندگان آزمون تکلیف دوگانه اثر استروپ با استفاده از دستگاه تکلیف دوگانه اثر استروپ بر دوره بیپاسخی روانشناختی گرفته شد. این آزمون شامل چهار فاصله زمانی 50، 100، 300 و 900 هزارم ثانیه بین دو محرک در سه حالت خنثی، همخوان و ناهمخوان برای محرک اول و دوم بود. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر با سطح معناداری (05/0P>) نشان داد که تسهیل در محرک اول همخوان نسبت به محرکهای خنثی و ناهمخوان باعث کاهش زمان واکنش به محرک دوم همخوان و خنثی شد. نیاز به تغییر فرایندهای توجه در تکلیف دوگانه در وضعیت محرک دوم ناهمخوان، باعث عدم تأثیر معنیدار تقدم محرک اول همخوان و خنثی بر محرک دوم ناهمخوان شد. نتیجهگیری: با توجه به این یافتهها پیشنهاد میشود که از انجام همزمان تکالیف دوگانه با ظرفیت پردازشی بالا یا تقسیم توجه در تکالیفی که خودکار نشدهاند، اجتناب نمود. همچنین، حداقل زمان لازم برای نمایش محرکها جهت آغاز فرایندهای تسهیل و تداخل معنایی، 100 هزارم ثانیه است.
Introduction: Thus, this study was aimed to investigate the first stimulus simplification and significant interference on the second reaction time. Dual stimulus task is an appropriate way to investigate humans’ limited capacity of information processing. Methods: The participants included 17 male students of Shahid Chamran University whose age average was 23.45±1.54. All of them performed a dual task test within four intervals of 50, 100, 300, 900 ms between asynchronous onset of two stimuli under congruent and incongruent and neutral conditions. Findings: The results of ANOVA with repeated measure at the significance level of P˃0.05 indicated that simplification of the first congruent stimulus, compared to incongruent and neutral stimuli; reduces the reaction time for second congruent and neutral stimuli. The required change of attention processes in dual task with second incongruent stimulus causes on significant effect of first congruent and neutral stimulus precedence over second incongruent stimulus. Conclusion: The findings suggest that simultaneous performance of dual tasks with high information processing capacity or divided attention among non-automatized tasks should be avoided. Moreover, for intial of simplification processes and significant interference at leat 100 ms be required.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3795_1324039897043a32b21f11d5b16015f7.pdf
تکلیف دوگانه
زمان واکنش
توجه
توجه انتخابی
Dual Task
Reaction Time
Attention
Selective Attention
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2017-03-20
2
7
107
118
3796
Original article
مقایسه اثربخشی بایوفیدبک و درمان ترکیبی نوروبایوفیدبک بر کاهش سردرد افراد مبتلا به میگرن
The Comparision of Effectiveness of Biofeedback and Neuro-biofeedback Training on Reduction of Headache Migraine
محمد اورکی
orakisalamat@gmail.com
1
نپتون تهرانی
summertehrani@yahoo.com
2
دانشیار روانشناسی، دانشگاه پیام نور. ایران.
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور. ایران.
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بایوفیدبک و درمان ترکیبی نوروبایوفیدبک بر کاهش سردرد افراد مبتلا به میگرن صورت گرفته است روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آزمایشی با حجم نمونه 10 نفر که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابتدا از آزمودنیها پیشآزمون بهوسیله QEEG (الکتروانسفالوگرافی کمی) گرفته شد و سپس بهطور تصادفی در دو گروه 5 نفری بایوفیدبک و درمان ترکیبی (نوروبایوفیدبک) قرار گرفتند و هر دو گروه به مدت 20 جلسه و سه روز در هفته آموزش دریافت کردند و سپس پسآزمون از هردو گروه گرفته شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که در سطح معناداری (05/0 p£) درمان ترکیبی نوروبایوفیدبک منجر به کاهش علائم سردرد میگرن میشود دادهها با استفاده از روش کوواریانس تحلیل شدند. نتیجهگیری: این مطالعه امکان کارایی درمان ترکیبی نوروبایوفیدبک در بهبود سردرد میگرن را نشان میدهد. راهبردهای درمان جدید بدون عارضه و غیرتهاجمی برای درمان میگرن محسوب میشود.
Introduction: The aim of this study was the effectiveness of biofeedback and Neuro-biofeedback training on reduction of headache migraine. Method: This study was quassi experimental one with pre-test and post- test. The sample included 10 patient who were randomly selected. First the subject had pre –test by QEEG and then, They were Randomly place in two groups. They participated in 20 session Neurofeedback and biofeedback training protocols. To evaluate Brain, were used. Data were analyzed by covariance analysis (ANCOVA). Findings: Results indicated that The result Showed that Neuro-biofeedback training group in the compariation to the single biofeedback training (pConclusion: According to the result it could be claimed that Neuro-biofeedback training can be considered as, new noun invading treatment of migraine pain.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3796_fc082e0169d4771ea72333dd2ede0ea0.pdf
نوروفیدبک
نوروبایوفیدبک. میگرن
Biofeedback
Neuro-biofeedback
Migraine