per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-05-22
4
12
9
30
4905
Original article
بررسی همزمان رفتاری و عصب شناختی یادگیری و انتقال تکلیف ترسیم دودستی نامتقارن.
Behavioral and neurological investigation of learning and transfer of asymmetric bimanual task.
محمدرضا دوستان
mrdoostan@gmail.com
1
زهرا باقرنژاد
baghernezhad.rana@gmail.com
2
مربی رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ، ایران.
کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر،شوشتر،ایران
: هدف از پژوهش حاضر بررسی همزمان رفتاری و عصب شناختی یادگیری و انتقال تکلیف ترسیم دودستی نامتقارن بود. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای نیمه تجربی است. ابزار مورد استفاده شامل EEG چهارکاناله، قلم نوری با حسگر ویژه، لپ تاپ، دستکش ویژه و مترونوم بود. شرکت کنندگان تحقیق حاضر را دانش آموزان پایه هشتم (با میانگین سنی ۱۳/0± ۲/۱۴) تشکیل دادند (10 N= نفر)، که همگی راست دست، راست پا و راست چشم و دارای دید طبیعی بودند و هیچگونه مشکل جسمانی یا حرکتی نداشتند. شرکت کنندگان پس از پیش آزمون به مدت سه روز تمرین نموده سپس پس آزمونها به عمل می آمد. آزمون ها هم در شرایط تکلیف دشوار با دست برتر (شرایط تمرینی) و هم در شرایط تکلیف دشوار با دست غیربرتر صورت گرفت. نامتقارنی به معنای تفاوت سرعت و اثر جاذبه بر دو دست بود. یافته ها: نتایج نشان داد که با تمرین الگوی هماهنگی دودستی، انتقالی به حالت عکس رخ نمی دهد. نتایج EEG نشان داد که در تکالیف پیچیده و دشوار هماهنگی دودستی، که پیش از تمرینات تکلیف برای انجام دشوار است فعالیت نواحی قشری مغز بیشتر است و نیز نواحی مغزی حرکتی و ناحیه فرونتال نیمکره چپ فعالیت بالاتری نسبت به نیمکره راست دارد. نتیجه گیری: ترکیب دو یا چند ویژگی در تکالیف نامتقارن دودستی، جفت شدگی قویتری ایجاد می کنند که سطوح کنترلی سطح بالاتری را درگیر می کنند.
Aim: The aim of this study was to investigate the behavioral and neurological of learning and transfer of asymmetric bimanual task. Methods: The study is quasi-experimental. Instruments used in this study included quad-channel EEG, pen Mouse, laptop, special gloves and metronome. The participations of the research were eight grade, right-handed students (mean age, 14/2 ± 0/13) formed (N=10). They has normal vision and no physical problem or there was no movement. After pre-test participants for three days of training and then post-test were performed. Tests were performed in conditions difficult task with the dominant hand and the conditions were difficult task with non-dominant hand. Asymmetric training can mean the difference was the speed and the effect of gravity on two hands. Findings: The results showed that training of bimanual coordination pattern that movement difference between two hands is both the speed and the effect of gravity, the transfer does not occur to vice versa. EEG results showed it seems that in difficult bimanual coordination task, prior training that task to do more difficult, brain activity of cortical areas is higher. Furthermore, brain activity in motor and frontal regions in the left hemisphere was higher than right hemisphere. Conclusion: Combining two or more features that together in asymmetric bimanual task to make a stronger coupling that levels of control take up a higher level.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4905_5ab53b459784d845feac014b337c105e.pdf
انتقال
هماهنگی دودستی نامتقارن
نیمکره های مغز
transfer‚ bimanual coordination of outlining‚ brain hemispheres
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-06-22
4
12
31
44
4914
Original article
مقایسه کنترلشده سیستمهای مغزی- رفتاری بین افراد واجد تشخیص اختلال مصرف مواد افیونی تثبیت شده با متادون، وابسته به متادون و وابسته ترکیبی
The Controlled Comparison of Brain-behavioral Systems between Patients with Stabilized Methadone, Non-stabilized Methadone and Non-stabilized Methadone and other Drugs
زهرا ابراهیم زاده
ebrahimzadeh.azam@gmail.com
1
سید عباس حقایق
abbas_haghayegh@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی،واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد ،ایران.
استادیارگروه روانشناسی،واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد، ایران.
مقدمه: هدف پژوهش حاضر،مقایسه کنترل شده سیستمهای مغزی رفتاری گری-ویلسون (شامل فعال ساز رفتاری، بازداری رفتاری و جنگ - گریز) بین افراد واجد تشخیص اختلال مصرف مواد افیونی تثبیت شده(درمان شده) با متادون، وابسته به متادون و وابسته ترکیبی(همزمان مصرف متادون و سایر مواد)بوده است.روش: پژوهش حاضر یک پژوهش مقایسه ای بوده و جامعه آن را کلیه افراد معتاد مراکز ترک اعتیاد شهرستان خمینی شهر در سال 1395 تشکیل می دادند. نمونه پژوهش شامل 60 نفر مرد در گروه تثبیت شده با متادون، 57 نفر مرد در گروه وابسته به متادون، و 57 نفر مرد در گروه وابسته ترکیبی بودند که در مورد آنها پرسشنامه سیستم های مغزی رفتاری گری-ویلسون(1989) مربوطه اجرا شد. داده های جمع آوری شده، با استفاده نرم افزار SPSS-18و روش تحلیل کوواریانس(بهمنظور کنترل برخی از ویژگی های جمعیت شناختی)تحلیل شد.یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که تفاوت معنی داری بین شش بعد سیستم فعال ساز رفتاری، سیستم بازداری رفتاری و سیستم جنگ - گریز در سه گروه وجود ندارد. با این حال،سطح معناداری مولفه خاموشی در مقایسه با سایر مولفه های سیستم های مغزی-رفتاری به سطح معناداری نزدیک تر بوده و در گروه تثبیت شده با متادون پایینتر از دو گروه دیگر بوده است.نتیجه گیری:اگرچه بین مولفه های در بین سه گروه تفاوت معناداری وجود ندارد با این حال،تفاوت هایی بین سه گروه،خصوصا بین گروه وابسته به متادون با دو گروه دیگر وجود دارد.
Introduction: The aim of this study was the comparison of the Gary-Wilson brain-behavioral (activation, inhibition and fight-/flight) systems between patients with diagnosed opioid use disorder on the methadone maintenance treatment (MMT). These are consisting in three groups: stabilized and non-stabilized including methadone or other drugs (except methadone) abusers. Method: This research was a comparative and statistical population has been all of the clients registered on Esfahan MMT caring units. Sample groups have included of the stabilized (60), non-stabilized methadone(57) and other-drug-abuser (57) individuals who answered to the related questionnaire. Statistical data has been analyzed by SPSS-18 through analysis of the Covariance (MANCOVA). Findings: Analysis of the data showed that there were not significant differences in brain activation system, brain inhibition system and fight/flight system between three groups. Conclusion: Despite of no significant difference of theses brain systems between three groups, but are differences between non-stabilized methadone groups in comparison to other two groups.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4914_87170527ecdfeeedda8948be8d11ccc4.pdf
سیستمهای مغزی-رفتاری
اعتیاد
متادون
Brain-behavioral systems
Addiction
methadone
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-05-22
4
12
45
60
4915
Original article
مدل یابی رابطه بین نقص در کارکرد اجرایی با حل مسئله ناکارآمد در افراد مبتلا به افسردگی اساسی: نقش واسطه ای حافظه سرگذشتی بیش کلی گرآ
Modeling the Relationship Between Impairment of Executive Function on problem-solving strategies in major depressed patient: The mediating role of overgeneral autobiographical memory
معصومه اسماعیلی
esmaeilimasomeh@yahoo.com
1
حسین زارع
h_zare@pnu.ac.ir
2
احمد علی پور
alipor@pnu.ac.ir
3
محمد اورکی
orakisalamat@gmail.com
4
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه پیام نور .تهران.ایران.
استاد گروه روانشناسی. دانشگاه پیام نور. تهران.ایران
استاد گروه روانشناسی. دانشگاه پیام نور. تهران.ایران
دانشیارگروه روانشناسی. دانشگاه پیام نور. تهران
پژوهش حاضر با تاکید بر مدل CaR-FA-X ویلیامز ، در قالب یه مدل علی به بررسی نقش واسطه ای حافظه سرگذشتی بیش کلی گرا در رابطه بین نقص در کارکردهای اجرایی با حل مساله ناکارآمد در افراد افسرده میپردازد. روش: نمونه پژوهش شامل 56 فرد مبتلا به افسردگی اساسی که به روش نمونه گیری زمانی در دسترس در فاصله زمانی اردیبهشت 96 تا مهر96 انتخاب شدند، بودند. جهت گردآوری داده ها ، پس از تشخیص افسردگی اساسی توسط روانشناس، از آزمون حافظه شرح حال (سرگذشتی) ،آزمون حل مسئله وسیله-غایت و نرم افزار کارتهای ویسکانسین استفاده شد. جهت تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار spss و ایموس و روش تحلیل مسیر از نوع مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد اثر مستقیم کارکرد اجرایی بر حل مسئله با مقدار 283/0 در سطح 05/0 معنی دار نیست. اثر غیرمستقیم کارکرد اجرایی بر حل مسئله با مقدار130/0 در سطح 05/0 معنی دار است. اثر کل کارکرد اجرایی بر حل مسئله 413/0 است که در سطح 05/0 معنی دار است. بنابراین با توجه به عدم معناداری اثر مستقیم و معناداری اثر غیر مستقیم، حافظه سرگذشتی بهعنوان متغیر میانجی کلی در تاثیر بین کارکرد اجرایی بر حل مسئله است. نتیجه گیری: بنابراین پژوهش حاضر با تایید مدل CaR-FA-X ویلیامز، نشان داد که افراد افسرده به دلیل خلق منفی و نقص در کارکردهای اجرایی ، در بازیابی خاطرات سرگذشتی به طور اختصاصی دچار مشکل میشوند و این مشکل در بازیابی، حل مسائل و مشکلات آنها را نیز تحت تاثیر قرار میدهد و باعث می شود که راه حلهای کمتر موثری را تولید کنند. بنابراین بیش کلی گرایی از حافظه سرگذشتی به عنوان یک مکانیسم واسطه ای در رابطه بین نقص در کارکرد اجرایی و حل مساله ناکارآمد در افراد افسرده عمل میکند.
Introduction: The present study, with emphasis on CaR-FA-X Williams model, investigates the intermediate role of over-general autobiographical memory on the relationship between impairment executive functions with ineffective problem-solving in depressed people.Methods: For this purpose, 56 subjects with major depression by sampling method during the period from April to September 2017 were selected . For data collection, after diagnosis of major depression by a psychologist, Autobiographical Memory Test, a problem-solving problem test and a Wisconsin card software were used. To analyze the research data using SPSS and IMOS software and path analysis method, structural equation modeling was used.Results: The results showed that the direct effect of executive function on problem solving with a value of 0/283 is not significant at the level of 0/05. The indirect effect of executive function on problem solving with a value of 0/130 is significant at the level of 0/05. The total effect of the executive function on problem solving is 0/413, which is significant at the level of 0/05. Therefore, due to the insignificant direct and significant effects of indirect effect, oral memory is a general mediator variable in the effect between the executive function on problem solving.Conclusion:Therefore, the present study, confirmed by the Williams CaR-FA-X model, showed that depressed people, due to their negative mood, and impairment in executive functions, have a particular problem in restoring their memoirs, and this is a problem in retrieval, solving problems It also affects their problems and makes them produce less effective solutions. Therefore, more generative of autobiographcal memory as a mediating mechanism in the relationship between impairment in executive function and ineffective problem-solving in depressed people.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4915_4fc33c11479fdf9b258d509b5257fba5.pdf
نقص در کارکرد اجرایی
حل مساله ناکارآمد
حافظه سرگذشتی بیش کلی گرا
impairment in executive function
inefficient problem solving
overgeneral autobiographical memory
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-05-22
4
12
61
76
4930
Original article
بررسی ارتباط بین فعالیت نورونهای آینهای و فعالیت الکتریکی عضلات در بازخورد ویدیویی مقایسه اجتماعی ضربه پات گلف
The Study of the Association between Mirror Neurons Activities and Electrical Activity of Muscles in Terms of Social-Comparative Video Feedback of Gulf Putt in Young Females
نرجس یاوری
n.yavari67@yahoo.com
1
معصومه شجاعی
e5shojaei@yahoo.com
2
افخم دانشفر
afkham.danesh@gmail.com
3
کارشناس ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه الزهرا(س)،تهران،ایران
دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه الزهرا(س)، تهران،ایران
دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه الزهرا(س)،تهران،ایران
بررسی ارتباط فعالیت نورونهای آینهای و EMGدر بازخورد ویدیویی مقایسه اجتماعی پات گلف در دختران جوان بود. روش: 18 نفر از دختران غیر ورزشکار دانشگاه تصادفی در3 گروه بازخورد ویدیویی مقایسه اجتماعی مثبت، منفی، و واقعی قرار گرفتند. در روز اول، آموزش ضربه پات گلف و یک دسته 6 کوششی به عنوان پیش آزمون، روز دوم 60 ضربه با 5 دقیقه استراحت بین دسته کوشش ها ودریافت بازخورد ویدئویی متناسب با گروه خود پس از هر دسته کوشش به عنوان جلسه اکتساب و در روز سوم 6 کوشش به عنوان آزمون یادداری انجام شد. اطلاعات با استفاده از EEG و EMG، در سه شرایط پایه، اجرا و مشاهده ثبت گردید. در دسته کوشش آخر دوره اکتساب، میزان فعالیت الکتریکی عضله و مغز در شرایط پایه و مشاهده فیلمهای بازخورد، و در حین اجرای ضربه ثبت شد. برای تحلیل از همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین فعالیت الکتریکی مغز و عضله استفاده شد (کمتر از 05/0). یافتهها و نتیجهگیری: نتایج نشان داد بین فعالیت الکتریکی عضله و نورونهای آینهای در حین اجرا ارتباط مثبت معنی داری وجود داشت.
Aim: The objective is to examine the association between mirror neurons activity and electrical activity of muscles in social-comparative video feedback of young females’ golf putting. Methods: 18 non-athletic females from University, are randomly assigned to 3 groups namely, positive, negative and real social-comparative video feedback. In the first day, golf putting is taught and 6 trials of golf putt are considered as pre-test. The second day includes 60 putts with 5-minute rest between trials and receiving relevant video feedback for each group and after each set of trial which constitute the acquisition session. The third day consists of 6 trials collectively considered as retention test. Using the two EEG and EMG sensors, the information are recorded in three baseline, execution and observation conditions. In the last trial of acquisition period, the levels of electrical activity of muscle and brain are recorded in baseline condition, condition of observing feedback films and concurrent with putting. For analysis, Pearson correlation coefficient is used to examine the association between level of electrical activity of brain and biceps brachial muscle (pResult & Conclusion: The results suggest that there is a significantly positive association between electrical activity of muscle and mirror neurons during execution.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4930_78b619d464a388f96b4f9f4d2ef88923.pdf
بازخورد هنجاری
نورونهای آینهای
عضله دو سر بازویی
پات گلف
Normative Feedback
Mirror neurons
Biceps Brachial Muscle
Golf Putt
reference mechanisms
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-05-22
4
12
77
100
4933
Original article
درمان فراشناخت و آموزش نوروفیدبک بر علائم اضطراب، نظم جویی هیجان و فعالیت امواج مغزی دانشجویان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی (تکآزمودنی)
A Comparative Study Effectiveness of Metacognitive Therapy with
Neurofeedback Training on Anxiety Symptoms, Emotion Regulation and Brain wave activity in Female Students with Social Anxiety Disorder (Single Subject Study)
فاطمه غیورکاظمی
fgkazemi@yahoo.com
1
زهره سپهری شاملو
z.s.shamloo@um.ac.ir
2
علی مشهدی
mashhadi@um.ac.ir
3
علی غنائی چمن آباد
alighanaei@gmail.com
4
فروزان پاسالار
pasalar57580@yahoo.com
5
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد، ایران
استادیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد، ایران
دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد، ایران
دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه فردوسی مشهد ، مشهد، ایران
پزشک عمومی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
مقدمه: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان فراشناخت و آموزش نوروفیدبک بر علائم اضطراب، نظمجویی هیجان و فعالیت امواج مغزی دانشجویان دختر دارای تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش:پژوهش حاضر از نوع تک آزمودنی است. 5 دانشجوی دختر با تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی از دانشگاه فردوسی و دانشگاه فرهنگیان مشهد با استفاده از شیوه نمونهگیری داوطلبانه و مصاحبه بالینی ساختاریافته و پرسشنامه هراس اجتماعی کانور انتخاب و پس از همتاسازی، بهصورت تصادفی در گروه فراشناخت و نوروفیدبک جایدهی شدند. فراشناختدرمانی در8جلسه هفتگی و نوروفیدبک16جلسه، سه بار درهفته اجرا شد. آزمودنیها در خط پایه، انتهای درمان و پیگیری، پرسشنامه نظمجویی هیجان را تکمیل کردند، پرسشنامه کانور دو بار در میانه درمان و امواج مغزی آزمودنیهای نوروفیدبک نیز قبل وبعد درمان تکمیل وثبت گردید. برای تحلیل دادهها ازبازبینی نمودارها و شاخص درصدبهبودی استفاده شد. یافتهها: اثربخشی هردو درمان درعلائم اضطرابی آزمودنیها مثبت و معنادار و بهبودی شرکتکنندهها درپیگیری ادامه یافته بود؛ اما اثربخشی هردو درمان برای نظمجویی هیجان معنادار نبود و تنها یکی از آزمودنیهای گروه فراشناخت اثربخشی معناداری در آن نشان داد. همچنین، آزمودنیهای نوروفیدبک، پس از درمان، امواج بهنجارتری را در موج آلفا و نقاط F3 وF4 داشتند. نتیجه گیری:درمجموع نتایج بیانگر تأثیر مثبت درمان فراشناخت ونوروفیدبک بر اضطراب اجتماعی و امواج مغزی آزمودنیها بود؛ اما درنظمجویی هیجان تأثیر این دو روش درمانی قابلتوجه نبود.
Aim: The aim of this study was to compare the effectiveness of Metacognitive therapy and Neurofeedback training on Anxiety Symptoms, Emotion Regulation and Brain waves activity in Female Students with Social Anxiety Disorder. Method: 5 students with diagnosis of SAD were selected from Ferdowsi and Farhangian universities of Mashhad by volunteer sampling method and using SCID-I and SPIN, peered and randomly assigned to the MCT and neurofeedback groups. 8session per week for MCT and 16sessions 3times per week for neurofeedback was performed. Participants completed the Emotion Regulation questionnaire in the baseline, the end of the treatment and follow-up. Conner's Inventory was answered 2times within the treatment and brain waves activity was recorded in the neurofeedback group before and after the treatment. The revised graphs and Percent recovery was used for data analysis. Findings: the effectiveness of both treatments was positive and significant in SAD's symptoms and participants' recovery was continued during follow up, but the effectiveness of both treatments for the Emotion Regulation was not significant and only one of the MCT subjects had a significant effect. Also the subjects of the neurofeedback group experienced a normal alpha waves and F3 and F4 areas after treating. Conclusion: In sum, the results indicate the positive effect of metacognitive therapy and neurofeedback on SAD and brain waves of subjects, but in Emotion Regulation, the effect of these treatments was not significant.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4933_d3991357ae4c8f9fb82d8a1358a9f5e4.pdf
اضطراب اجتماعی
درمان فراشناخت
آموزش نوروفیدبک
نظمجویی هیجان
Social Anxiety Disorder
Metacognitive therapy
Neurofeedback
emotion regulation
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-05-22
4
12
101
124
5050
Original article
مقایسه فعالیت مکانیزم های مغزی فعالسازی-بازداری رفتاری (BAS/BIS) و کارکرد انعطافپذیری شناختی در زنان مبتلابه اختلال مصرف مواد و زنان سالم
The Comparison of Brain Behavioral Activation and Inhibition Activity Mechanism(BAS/BIS),Cognitive Flexibility Function in Substance Abuse Disorder & Normal Women
سید رضا میرمهدی
mirmehdy2001@yahoo.com
1
الهام کاظمی مهیاری
elhamkm64@gmail.com
2
استادیار گروه روانشناسی،دانشگاه پیام نور، ایران
کارشناس ارشد روانشناسی،روانشناسی بالینی،دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
مقدمه: یکی از آسیبهای جدی به دنبال سوءمصرف مواد، آسیب مغزی و نقصهای شناختی است که اهمیت نظری و بالینی اساسی دارد. این پژوهش باهدف مقایسه فعالیت مکانیزم های مغزی فعالسازی-بازداری رفتاری و کارکرد انعطافپذیری شناختی در زنان مبتلابه اختلال مصرف مواد و زنان سالم انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع علّی-مقایسهای بود. جامعه آماری شامل دو گروه، کلیه زنان وابسته به مواد در کمپهای ترک اعتیاد و کلیه زنان سالم شهر اصفهان بود. بدین منظور با توجه به ملاکهای ورود و خروج تعداد 30 نفر از زنان وابسته به مواد به روش نمونهگیری هدفمند و 30 نفر زنان سالم به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سیستم فعالسازی-بازداری کارور و وایت، نرمافزار آزمون عصب روانشناختی ویسکانسینو پرسشنامه جمعیت شناختی محقق ساخته استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو گروه در سیستم فعالسازی رفتاری (BAS) و کارکرد انعطافپذیری شناختی تفاوت معنیداری وجود داشت بهطوریکه در آزمون عصب روانشناختی ویسکانسین گروه وابسته به مواد عملکرد ضعیفتری نسبت به گروه سالم داشتند. اما در سیستم بازداری رفتاری (BIS) تفاوت معنیداری وجود نداشت. نتیجهگیری: مصرف مواد مخدر در قشر پره فرونتال مغز و کارکردهای عصب روانشناختی (اجرایی) نقایص بیشتر و درازمدت را نشان میدهد. بررسی بنیادهای عصبی-رفتاری در افراد وابسته به مواد میتواند راهگشای متخصصان در استفاده از برنامههای توانبخشی شناختی و مداخلات پیشگیرانه در اعتیاد باشد.
Introduction:One of the serious injuries caused by substance abuse is Brain damage and cognitive defects, which has a fundamental theoretical and clinical significance. The aim of this study was to compare of Brain Behavioral Activation and Inhibition activity mechanism (BAS/BIS), cognitive flexibility function in substance abuse disorder & normal women. Method: The present study was comparative-causal schemes. The statistical population of this study included all normal and substance dependent women in addiction treatment camps in Isfahan. The sample consisted of 30 dependent women (purposeful sampling method) and 30 healthy women (cluster sampling method). The tools were simple Stroop test software, Wisconsin test software and researcher-made demographic questionnaire. Findings: The results showed that there is a significant difference in Behavioral Activation System (BAS) and cognitive flexibility function. As in Wisconsin's psychological nursing test The drug-dependent group had a weaker performance than the normal group.But there was no significant difference between the two groups at the Behavioral Inhibition System(BIS). Conclusion: used to drug Shows more and longer deficits In the prefrontal cortex of the brain and the psychological nerve functions (executive). Investigating the neuro-behavioral foundations in the drug-dependent community can help the clinicians to use appropriate therapies and Preventive interventions in addiction.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5050_4cb05b9369c07df027f9e694f8607bd3.pdf
سیستم مغزی-رفتاری
کارکردهای عصب روانشناختی
انعطافپذیری شناختی
اعتیاد
: Brain Behavioral System
Psychological Nerve Functions
Cognitive Flexibility
Addiction
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-05-22
4
12
125
140
5065
Original article
مقایسه اثربخشی درمان نوروفیدبک و دارودرمانی در درمان اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در کودکان شهر اصفهان
Comparison of the Effectiveness of Neurofeedback and Drug therapy in the Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Isfahan Children
سید یونس محمدی
mohammadi_1355@yahoo.com
1
مریم حسینی
persianmohammad26@yahoo.com
2
1. استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران،ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران،ایران.
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان نوروفیدبک و دارودرمانی در درمان اختلال کمبود توجه و بیشفعالی در کودکان مبتلا به ADHD و مقایسه میزان اثربخشی این دو روش درمان انجام گرفت.روش: با توجه به هدف پژوهش 45 نفر از کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شد و در سه گروه (آزمایش و گواه) قرار گرفتند. دارو درمانی و درمان نوروفیدبک، طی جلسات هفتگی در شهر اصفهان انجام شد.در این پژوهش جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه کانرز والدین در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل فرضیات اصلی پژوهشی مشخص کرد که اثربخشی دارودرمانی و درمان نوروفیدبک بر مشکلات نقص توجه و مشکلات تکانشگری کودکان از لحاظ آماری معنیدار است. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که دارودرمانی در کاهش مشکلات تکانشکری موثرتر از نوروفیدبک بوده است درحالی که درمان نوروفیدبک در درمان مشکلات نقص توجه موثرتر از دارودرمانی عمل کرده است (001>P). نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه نوروفیدبک یک روش درمانی مناسب برای کاهش میزان اختلال کمتوجهی و بیشفعالی در کودکان است.
Aim: The aim of this study was to evaluate the efficacy of neurofeedback and drug therapy in the treatment of attention deficit hyperactivity disorder in children with ADHD and to compare the effectiveness of these two treatments. Methods: According to The purpose of the research, 45 children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) were selected through available sampling method and were divided into three groups (Experimental and control). Drug therapy and neurofeedback treatment was conducted during weekly meetings in Isfahan. In this study, parents' Converz questionnaire was used for data collection in two stages: pre-test and post-test. Findings: The results of the analysis revealed that the efficacy of drug therapy and neurofeedback treatment on attention deficit problems and impulsivity problems of children was significant. Also, the results of the analysis showed that drug therapy was more effective than neurofeedback in reducing stunting problems, while neurofeedback treatment has been more effective than medication in treatment of attention deficit problems. Conclusion: According to the results on this research, neurofeedback is a suitable treatment method for reduction symptoms of attention deficit and hyperactivity in children.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5065_aa1bb90f68fe5bd6920d8206a722114e.pdf
درمان نوروفیدبک
دارودرمانی
اختلال کمبود توجه و بیشفعالی
کودکان مبتلا به ADHD
: Neurofeedback treatment
Drug therapy
Attention deficit hyperactivity disorder
Children with ADHD
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-09-06
4
12
141
152
5077
Original article
تاثیر توانبخشی نوروسایکولوژیکی از طریق نرم افزار بر عملکرد توجه مستمر در دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خواندن
The effectiveness of neuropsychological rehabilitation treatment on the performance of sustained in students with dyslexia disabilities
منصور بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
1
یزدان موحدی
yazdan.movahedi@gmail.com
2
هاشم عبدیان
haseheabdian@gmail.com
3
سودابه اسماعیلی
su.esmaeili@gmail.com
4
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
استادیار، دکتری علوم اعصاب شناختی، دانشکده طراحی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
کارشناسی ارشد روانشناسی، تبریز، ایران.
مقدمه: مشکلات خواندن یکی از اساسی ترین مشکلاتی است که کودکان دچار ناتوانی یادگیری با آن مواجه هستند. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی تاثیر درمان توانبخشی نوروسایکولوژیکی از طریق نرم افزار بر عملکرد توجه مستمر در دانش آموزان با ناتوانی خواندن انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با دو گروه آزمودنی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شهر تبریز در سال 1395 بود، و نمونه مورد نظر از مناطق پنچگانه اختلالات یادگیری انتخاب شدند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی بود. بدین صورت که یک گروه 10 نفره شامل افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری خواندن و 10 نفر نیز شامل گروه گواه بود. یعنی افرادی که مبتلا به ناتوانی یادگیری هستند اما مداخله ای برای آنها صورت نگرفت. تعداد جلسات درمانی 20 جلسه بود و هر جلسه 45 دقیقه به طول می انجامید. ابزار پژوهش شامل برنامه کامپیوتری توانبخشی نوروسایکولوژیکی Sound Smart و آزمون عملکرد پیوسته بود. در این آزمون، آزمودنی ها با یک سری از محرک های متوالی در یک دوره زمانی مشخص مواجه می شوند که وظیفه آنها ارایه پاسخ در برابر ادراک محرک هدف است، و برای یافتن اختلال در عملکرد توجه پایدار استفاده می شود. یافته ها: تحلیل داده ها استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمره های پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0>(p.
Aim: Problems reading one of the most fundamental problems faced by children with learning disabilities. This study also aims effectiveness of neuropsychological rehabilitation for people with dyslexia disabilities was sustained attention. Methods: This study is a quasi-experimental design with the two groups. That a group of 10 people, including people with dyslexia disabilities and 10 in the control group was also included. This means that people with a learning disability but did not intervene for them. Instruments included neuropsychological rehabilitation program and the Continuous Performance Test. Data analysis using SPSS version 19, using multivariate analysis of covariance was performed. Findings: Data analysis showed that, between mean scores of pre-test and post-test experimental and control groups there was a significant difference (P
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5077_25a6d350ab66a97b99643841e7abdf9b.pdf
توانبخشی نوروسایکولوژی
توجه مستمر
شناخت
ناتوانی یادگیری خواندن
دانش آموزان
Rehabilitation Neuropsychology
sustained attention
cognitive
dyslexia disabilities
student
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-06-20
4
12
153
174
5082
Original article
مقایسه اثربخشی مداخلات عصب روانشناختی و روش دیویس بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان پایه اول و دوم ابتدایی
Comparison of the Efficiency of Neuropsychological and Davis Method Interventions on Reading Performance of Dyslexic of First and Second Grade Elementary Students
فرزانه مومنی
farzanehmomeni1364@yahoo.com
1
مختار ملک پور
mokhtarmalekpour@ymail.com
2
احمد عابدی
a.abedi@edu.ui.ac.ir
3
سالار فرامرزی
s.faramarzi@edu.ui.ac.ir
4
دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
استاد روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
دانشیار روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
دانشیار روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
مقدمه: در پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی مداخلات عصبروانشناختی و روش دیویس برعملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان پایة اول و دوم ابتدایی مورد بررسی قرار گرفت. روش: طرح پژوهش آزمایشی و از نوع پیشآزمون – پسآزمون – پیگیری با گروه کنترل است. جامعة آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان نارساخوان پایه اول و دوم ابتدایی است که، درسال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش نیز شامل 45 دانشآموز نارسا خوان (15 نفر به روش عصبروانشناختی و 15 نفر به روش دیوس مورد درمان قرار گرفتند و 15 نفر دانشآموز که هیچ مداخلهای روی آنها صورت نگرفت)، به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب گردیدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش آزمون تشخیص اختلال خواندن بر اساس DSM-5، آزمون عملکرد خواندن معلمساخته و آزمون هوش ریون کودکان بود. درگروههای آزمایشی، روش مداخله عصبروانشناختی و مداخله به روش دیویس به مدت 16 جلسة 40 دقیقهای برای هرکدام از دو گروه ارائه گردید. دادهها با نرم افزار spss و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پسآزمون خواندن گروههای آزمایشی با گروه کنترل، تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0 ≥P ). نتایج مقایسههای زوجی نیز نشان داد که نمرات زمون گروه عصبروانشناختی به طور معناداری نسبت به روش دیویس کارآمدتر بود (001/0 ≥P).نتیجهگیری: مداخلات عصبروانشناختی میتواند رویکردی مؤثر در درمان ناتوانیهای یادگیری خواندن (نارساخوانی) باشد[z1] [z2] .
Introduction: The purpose thise study was to [z1] compare the efficiency of neuropsychological and Davis method interventions on reading performance of dyslexic students of first and second grade elementary. Method: The research was experimental with pre-test, post-test, follow up and control group design. The study population included all the dyslexic of first and second grade elementary Students in the school year 2015-2016 in Isfahan city. The sample included 45 dyslexic students who were selected by cluster random sampling and were divided into three groups so that 15 of them were treated with neuropsychological methods, 15 of them with Davis method and there was no intervention on the rest of them. The research tools included reading disorder diagnosis test DSM-5, teacher-made reading performance test, and Raven's intelligence test for children. Neuropsychological interventions and Davis method interventions were conducted for each experimental group within 16 sessions each lasted 40 minutes. The data were analyzed by SPSS software, multivariate covariance analysis and Tukey's follow-up test. Results: The results showed that there was a significant difference between the post-test average scores of experimental groups and the control group in the reading test (pDiscussion: neuropsychological interventions can improve academic performance of children with reading learning disabilities (Dyslexia). [z1]
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5082_754de98634762902da5215e99c8cebe4.pdf
روش عصبروانشناختی
روش دیویس
عملکرد خواندن
نارساخوان
: neuropsychological Method
Davis Method
reading performance
Dyslexic
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-06-15
4
12
175
186
5112
Original article
اثر بخشی تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS) بر بازداری رفتاری در تیپ شخصیتی A و فعالسازی رفتاری در تیپ شخصیتی B
The Effectiveness of Transcranial Direct Current Stimulation (TDCS) on behavioral inhibition in the type A personality and behavioral activation in type B personality
سپیده حسنی
sepidehhsn@yahoo.com
1
مژگان سپاه منصور
drsepahmansour@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز،تهران،ایران
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز،تهران،ایران
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS) بر فعالسازی و بازداری در تیپ شخصیتی A و B انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که بصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیامنور واحد تهران جنوب بودند که در سال تحصیلی 95-96 مشغول به تحصیل بودند و تعداد کل نمونه شامل 40 نفر از افرادی که در پرسشنامه تیپ شخصیتی A و B امتیاز تیپ شخصیتی A را بدست آوردهاند و همچنین در پرسشنامه تیپ شخصیتی A و B امتیاز تیپ شخصیتی B را کسب کردهاند که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای آماری تحقیق از پرسشنامه تیپ شخصیتی A یا Bو پرسشنامه شخصیتی گری- ویلسون(1989)، استفاده گردیده است. روش اجرا تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS)در این تحقیق به صورت 10 جلسه 20 دقیقه ای تحریک الکتریکی کورتکس مغز بود که فاصله بین جلسات 24 ساعت بود. یافته ها: تحلیل نتایج حاکی از اثربخشی تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS) بر فعالسازی و بازداری در تیپ شخصیتی A و B بود. نتیجه گیری: تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS)بر بازداری رفتاری دانشجویان با تیپ شخصیتی A و فعالسازی رفتاری دانشجویان با تیپ رفتاری B تأثیر معنادار دارد.
Introduction : : The aim of this study was evaluate the effectiveness of electrical stimulation of the cerebral cortex (tDCS) upon activation and inhibition in A and B personality type. Method :This research was method of quasi-experimental that were randomly divided into control and experimental groups. The research community now includes all students payame Noor University in Tehran who were in the South unit of the school year were studying 95-96 and the total number of samples included 40 people at A and B personality type score questionnaire type A personality earns and personality type and A questionnaire as well as on B B personality type score and win that way were available for sampling. To collect statistical data research of A personality type inventory or the personality questionnaire Bو grey-Wilson (1989), has been used. Run method in this research tDCS for 10 sessions of 20 minutes was an electrical stimulation of the cerebral cortex the interval between meetings of the last 24 hours. Findings : the analysis of the results suggests the effectiveness of electrical stimulation of the cerebral cortex (tDCS) upon activation and inhibition in personality type A and B, respectively. Conclusions: the results of research that treatment of tDCS on behavioral inhibition students with A personality type and active behaviour making students with behavioral type B meaningful impact.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5112_3ff41ae2b78b5fd1e1dcdc2e02f4e9d9.pdf
تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS)
فعالسازی
بازداری
تیپ شخصیتی A و B
: Transcranial Direct Current Stimulation (TDCS)
activation
Inhibition
Personality