per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-08-23
4
13
9
20
5438
Original article
بررسی ارتباط بین هیجانات چهره و امواج الکتروعصبی مغز
Investigating the relationship between emotions of the face and neuroelectrical Brain waves
داود حسین آبادی ساده
d.sadeh@qiau.ac.ir
1
حمیدرضا سعیدنیا
dr.saeednia1@gmail.com
2
پیتر استایدل
peter@neurothinking.com
3
کامبیز حیدرزاده
kambizheidarzadeh@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین،ایران.
دانشیار مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه وین، وین، اتریش.
دانشیارمدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
مقدمه: هیجان انسان یک موضوع بنیادی است که محققان همواره برای اندازهگیری و تشخیص آن با توجه به تکنولوژی موجود دچار مشکل بودهاند، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی امواج مغزی با تشخیص احساسات انسانی است تا بتوان بر اساس آن کیفیت و دقت تشخیص هیجان را افزایش داد. روش: روش تحقیق از نوع اکتشافی_آزمایشگاهی است به این صورت که با بهکارگیری ابزار الکتروانسفالوگرافی نسبت به ثبت سیگنالهای مغزی از طریق دستگاه EEG EPOC+ 14 Electrode wireless و همزمان ثبت رمزگشایی چهره از طریق نرمافزار SHORE انجام شده و پس از پاکسازی سیگنالها با استفاده از نرمافزار 3D Brain Visualizer و Xavier TestBench شدت باند فرکانسی و موقعیت آن استخراج گردید، جامعه آماری تحقیق متشکل از 25 نفر بود و محرک در قالب تبلیغی با ماهیت اجتماعی ارائه گردید. یافته ها: پردازش سیگنال مغزی و پردازش تصویر در خصوص چهره از طریق آزمون همبستگی نشان داد که بین حالت هیجانی غمگینی و موج تتا رابطه وجودارد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحقیق حاضر بین امواج مغزی و هیجانات چهره ارتباط وجود دارد و این یافته میتواند بهعنوان یک راهنما و عامل استاندارد در بالا بردن دقت مطالعات و پژوهشهای بالینی و بازاریابی عصبی بهکار گرفته شود چرا که اندازهگیری هیجانات از روی چهره همواره نتایج قابل استناد و دقیقی را ارائه نمیدهد.
Aim: human excitement is a fundamental issue, always to measure and recognize it according to existing technology, researchers have been troubled, and therefore, the aim of this study was to investigate brain waves with the diagnosis of human emotions in order to increase the quality and diagnosis of excitement. Method: The research method is an exploratory-laboratory method, which was applied to electrocardiographic instruments to record brain signals through the EEG EPOC + 14 Electrode wireless device And at the same time, face decoding was recorded through SHORE software, After clearing the signals using Emotiv 3D Brain Visualizer and Xavier TestBench the frequency band and its position were extracted. The statistical population of the study consisted of 25 people, the stimulus was presented in the form of an ad with social nature. Findings: The brain signal processing and image processing on the face through correlation test showed a relationship between the emotional state and the theta wave. Conclusion: The results of the research on the relationship between brain waves and facial emotion can increase the accuracy of studies for researchers and a standard or guideline can to be considered, because measuring emotions from the face does not always provide accurate results.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5438_92ed8144ecf4b31d638f8afc616b8d67.pdf
هیجانات چهره
امواج الکتروعصبی مغز
رمزگشایی چهره
EEG
Emotion of the face
Neuroelectrical Brain waves
Facial coding
EEG
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-08-23
4
13
21
34
5439
Original article
بهبود حافظه بینایی و فضایی در نتیجه تمرینات نوروفیدبک با تأکید بر کاهش موج بتا و افزایش موج SMR
Improvement of Visual and Spatial Memory as a Result of Neurofeedback with an Emphasis on Decreasing Beta Wave and Increasing SMR Wave
راضیه هژبرنیا
rhojabrnia@yahoo.com
1
شهزاد طهماسبی بروجنی
shahzadtahmaseb@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
تمرینات نوروفیدبک به عنوان یک ابزار مفید و ارزان برای تقویت و افزایش بهبود در انواع حافظه شناخته شده است، با این حال تاکنون تأثیر آن بر حافظه بینایی و فضایی بررسی نشده است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بهبود حافظه بینایی و فضایی در نتیجه تمرینات نوروفیدبک با تأکید بر کاهش موج بتا و افزایش موج SMR بود. روش: طرح تحقیق حاضر از نوع درون گروهی و به صورت پیشآزمون _ پسآزمون، روش پژوهش از نوع نیمه تجربی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جهت انجام این پژوهش، 11 دانشجو (میانگین سنی 76/2 ± 36/27 ) به صورت داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند. با کسب رضایت نامه آگاهانه، ابتدا پیش آزمون حافظه بینایی از طریق آزمون حافظه کوتاه مدت بینایی دستگاه وینا و حافظه فضایی از طریق دستگاه حافظة فضایی مدل LM-01 از آزمودنی ها گرفته شد. سپس آزمودنی ها به مدت 5 جلسه به تمرینات نوروفیدبک با تأکید بر پروتکل کاهش موج بتا و افزایش موج SMR پرداختند. با اتمام تمرینات پسآزمون به عمل آمد. داده ها از طریق آزمون تی همبسته در سطح معنیداری 05/0≥P تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که تمرینات نوروفیدبک موجب بهبود معنیدار حافظه بینایی(020/0≥P ) و نیز حافظه فضایی(013/0≥P ) شد. نتیجه گیری: بنابراین می توان تمرینات نوروفیدبک را به عنوان ابزاری مفید برای ارتقای توانایی های شناختی مانند حافظه درنظرگرفت.
Aim: Neurofeedback training is known as a useful and inexpensive tool for enhancing and improving in memory types, however, its effect on the visual and spatial memory has no been investigated yet. Therefore, the aim of this study was to improve visual and spatial memory because of neurofeedback training with an emphasis on decreasing beta wave and increasing SMR wave. Method: The present study’s design was a within group with a pre-test post-test method. The research method was semi-experimental and in terms of purpose was applied. To did this research, 11 students (mean age: 27.63 ± 2.76) participated voluntarily in this study. By obtaining informed consent, the visual memory pre-test was first taken from the subjects through short-term visual test of the Vienna and spatial memory through the LM-01 spatial memory device. Then subjects perform for 5 sessions of neurofeedback training protocol with an emphasis on decreasing beta wave and increasing SMR wave. After training completion, the post-test was done. The data were analyzed by paired t-test at a significant level of p≤0.05. Results: The results showed that neurofeedback training significantly improved visual memory (P≤0.020) and spatial memory (P≤0.013). Conclusion: Therefore, neurofeedback training can be considered as useful tools for improving cognitive abilities such as memory.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5439_6d4ede01c89a6b3fc311e48834377ca7.pdf
نوروفیدبک
حافظه کوتاهمدت بینایی
حافظه فضایی
ریتم حسی _ حرکتی
موج بتا
Neurofeedback
Short-term Visual Memory
Spatial Memory
Sensory-Motor Rhythm
Beta Wave
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-08-23
4
13
35
46
5440
Original article
تأثیر دستورالعملهای مختلف کانون توجه بر یادگیری مهارت پرتاب از بالای شانه در دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر
The Effect of Different Focus of Attention Instructions on learning of over hand throw in Educable Mentally Retarded Students
رسول عابدان زاده
r.abedanzadeh@scu.ac.ir
1
سید کاوس صالحی
sk.salehi@gmail.com
2
کبری جوادیان
k.javadian16@gmail.com
3
استادیار رفتارحرکتی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناسی ارشد رفتار حرکتی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی دستورالعمل های مختلف کانون توجه درونی و توجه بیرونی دور و نزدیک بر یادگیری مهارت پرتاب از بالای شانه در دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود. روش: در این پژوهش نیمه تجربی، 12 پسر و 6 دختر با میانگین سنی (8/0±0/13 سال) کم توان ذهنی بر اساس ضریب هوشی 50 تا 75 به صورت تصادفی انتخاب و بر اساس امتیازهای به دست آمده در پیش آزمون در سه گروه توجه درونی، توجه بیرونی نزدیک و توجه بیرونی دور به طور همسان قرار گرفتند. شرکت کنندگان در مرحله اکتساب به شیوه تمرینی مشخص هر گروه در 4 بلوک 8 کوششی با دست برتر پرتاب ها را انجام دادند. بین بلوک های تمرینی 5 دقیقه استراحت وجود داشت. هر سه گروه از فاصله 2 متری مراحل تمرین و یادداری را انجام دادند. بعد از آخرین جلسه تمرین، 10 پرتاب به عنوان پس آزمون انجام شد و آزمون یادداری و انتقال، 24 ساعت بعد با 10 پرتاب انجام شد. آزمون انتقال برای هر سه گروه از فاصله 3 متری انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد هر سه گروه تمرینی از پیش آزمون تا انتقال پیشرفت داشتند و در مرحله پس آزمون، اکتساب و یادداری تفاوت معنیداری نشان دادند (5 0/0 ≥P). گروه توجه بیرونی دور به به طور معناداری عملکرد بهتری نسبت به دیگر گروه های آزمایشی داشت و سپس به ترتیب گروه توجه بیرونی نزدیک و درونی بهتر عمل کردند. نتیجه گیری: یراساس یافته های پژوهش، گروه توجه بیرونی قادر به یادگیری پایدارتری بودند که تأییدی بر فرضیه عمل محدوده شده ولف و همکاران (2001) در کودکان کم توان ذهنی است.
Aim: The purpose of this study was to investigate the effect of different internal and external focus of attention instructions on learning of over hand throw in educable mentally retarded students. Method: In this semi-experimental study, 12 boys and 6 girls from 12 to 14 years of age based on the IQ of 50 to 75 were randomly selected and according to the scores obtained in the pretest, were matched equally in the three groups including internal attention, near external attention and far external attention. Participants in the acquisition stage, in each group performed 4 blocks of 8 trials of throws with preferred hand. There was a 5 minutes resting between them. All three groups performed throws at a distance of 2 meters during the training stages. After the last training session, 10 throws were performed as a post-test and retention and transfer tests were performed 24 hours afterward, each of them included 10 throwing but transfer test was done for all three groups at a distance of 3 meters. Findings: Results showed that all three training groups had a progression from pre-test to transfer test and showed a significant difference (P≤0.05). Also the results showed far external attention group led to better learning, and then, the near external attention and internal attention groups, respectively performed better. Conclusion: In general, based on the research findings, the external attention group had a more stable learning and this confirms the constrained action hypothesis of Woolf et al (2001) in mentally retarded children.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5440_e7b7ec39873abdf3d8008c1a501d3787.pdf
توجه درونی
توجه بیرونی دور
توجه بیرونی نزدیک
پرتاب از بالای شانه
کمتوان ذهنی
internal attention
near external attention
far external attention
over hand throw
mental subtlety
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-08-23
4
13
47
66
5203
Original article
بررسی دشواری در تنظیم هیجان و وسوسه مصرف بر اساس حساسیت سیستمهای مغزی- رفتاری و سطوح احساس تنهایی
The Assessment of Difficulty in Emotion Regulation and Craving based on the Sensitivity of Brain-Behavioral Systems and Levels of Loneliness
زهرا قنبری زرندی
nima.atena@gmail.com
1
جعفر حسنی
hasanimehr57@yahoo.com
2
شهرام محمدخانی
sh.mohammadkhani@gmail.com
3
محمد حاتمی
hatami513@gmail.com
4
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
دانشیار روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
دانشیار روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
دانشیار روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه دشواری در تنظیم هیجان و وسوسه مصرف بر اساس حساسیت سیستم های مغزی_رفتاری و سطوح احساس تنهایی بود.روش:در این پژوهش از طرح عاملی گروه های نامعادل استفاده شد.جامعه پژوهش شامل تمامی زنان مبتلا به اعتیاد شهر کرمان بودند که در بازه زمانی سال 95-96 جهت ترک اعتیاد به کلینیک ها و مراکز درمانی مراجعه کردند. نمونه اولیه پژوهش، شامل 580 نفر بود که با روش دردسترس انتخاب شدند. طبق نمره احساس تنهایی و سیستم های مغزی_رفتاری، گروه هایی تعیین شد که هر گروه بین 21 تا 24 آزمودنی را شامل شد.برای گردآوری داده ها از پرسشنامه عقاید وسوسه انگیز،پرسشنامه پنج عاملی جکسون، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان و مقیاس احساس تنهایی استفاده شد.برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری(دوراههی عاملی) و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که اثر اصلی سیستم های مغزی رفتاری بر دشواری تنظیم هیجان و وسوسه مصرف معنادار است، اما اثر اصلی احساس تنهایی بر دشواری تنظیم هیجان و وسوسه مصرف معنادار نیست.اثر تعاملی احساس تنهایی و سیستم های مغزی_رفتاری بر دشواری در تنظیم هیجان و وسوسه مصرف معنادار بود.در میان گروه های تعیینشده بر اساس شدت فعالیت سه سیستم های مغزی_رفتاری، بیشترین میزان وسوسه مصرف در گروه FFFS بالا و کمترین آن در FFFS پایین بود. نتیجه گیری:در مجموع، تاثیر احساس تنهایی بر دشواری در تنظیم هیجان و وسوسه مصرف زمانی تشدید و معنادار می شود که اثر تعاملی احساس تنهایی و FFFS بالا مورد بررسی قرار گیرد.
Aim: The purpose of this study was the comparison of difficulty in emotion regulation and craving based on the sensitivity of brain-behavioral systems and levels of loneliness. Method: In this study, Factorial design of nonequivalent groups were used. The study population consisted of all women with addiction in Kerman who referred to clinics and treatment centers during 2017. The initial research sample included 580 people who were selected by convenience method. Groups were defined according to the loneliness and brain-behavioral systems, that included each group between 21 and 24 subjects. Data were collected using the Craving Beliefs Questionnaire, Jackson's Five Factor Questionnaire, difficulty in emotion regulation Scale and Loneliness Scale. For data analysis were used multivariate analysis of variance (factorial two-way) and Tukey's post hoc test. Findings: The findings showed that the main effect of behavioral brain systems on the difficulty in emotion regulation and craving is significant, but the main effect of loneliness on the difficulty in emotion regulation and craving is not significant. The interactive effect of loneliness and brain-behavioral systems was significant on the difficulty in emotion regulation and craving. Among the groups based on the severity of the activity of the three brain-behavioral systems, the highest rates of craving were in the high FFFS group and the lowest in the low FFFS. Conclusion: In sum, the effect of loneliness on the difficulty in emotion regulation and craving is exacerbated and significant that the interactive effect of loneliness and the high FFFS be investigated.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5203_2a655dc09e5a456c7e91c6a9cc5933cd.pdf
سیستم های مغزی رفتاری
دشواری در تنظیم هیجان
احساس تنهایی
وسوسه مصرف مواد
Brain-behavioral systems
difficulty in emotion regulation
Loneliness
craving
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-08-23
4
13
67
84
5383
Original article
اثربخشی تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (tDCS ) بر حافظه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه
The Effectiveness of Transcranial Direct Current Stimulation(tDCS) from the Skull on Memory Students with Especially Learning Disorders
محمد صادق رجائی پور
m.s.rajaiepour@gmail.com
1
محسن سعیدمنش
m.saeidmanesh@yahoo.com
2
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان،دانشگاه علم و هنر یزد،یزد،ایران
دکتری علوم اعصاب شناختی، استادیار دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS) بر حافظه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه انجام گرفته است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون_پس آزمون همراه با گروه کنترل است .بدین منظور از میان دانش آموزان دارای اختلال یادگیری که واجد شرایط حضور در پژوهش بودند، 20 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. از آزمون تصاویر هندسی درهم آندره_ری(1942)جهت سنجش متغییر حافظه در قالب پیشتست و پستست استفاده گردید. مناطق F3,F4 دانش آموزان گروه آزمایش در 10 جلسه تحت تحریک مغزی قرار گرفت، در حالی که دانش آموزان گروه کنترل در شرایط مشابه صرفاً تحت تحریک شَم قرارداشتند. پروتکل مورد نظر در این پژوهش تحریک دوطرفه ناحیه DLPFC چپ و راست بود که در 2 نوبت 15 دقیقه ای انجام گردید. یافته ها: به منظور آزمون فرضیه پژوهش و به عبارتی تعمیم نتایج بهدست آمده از نمونه به جامعه آماری پژوهش،از تحلیل کوورایانس یک متغیری (ANCOVA)استفاده شد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در بهبود حافظه تفاوت معناداری وجود دارد(05/0P< و66/29 F=). از نتایج می توان چنین برداشت کرد که روش تحریک فراجمجم های مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS) بر عملکرد حافظه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه مؤثر است.
Aim: The purpose of this study was to determine the effect of electrical stimulation of the brain from the skull on the memory of students with special learning disorder. Method: The present study was a semi-experimental pre-test-post-test with control group. To this end, the sample was selected through a sampling method from among students with learning disabilities who were eligible to participate in the study. Twenty people were selected and randomly divided into two experimental and control groups. The geometric image analysis of Andre-Ray (1942) was used to measure memory variables in the form of pre-test and post-test. The F3, F4 students in the experimental group were brainwashed in 10 sessions, while the control group students were only stimulated by the same conditions. The protocol in this study was a two-way stimulation of the left and right DLPFC area, which was performed in 2 15-minute intervals. Findings: In order to test the research hypothesis, in other words, generalization of the results of the sample to the statistical population of the study, one-way covariance analysis (ANCOVA) was used. Conclusion: The results showed that there was a significant difference between the two experimental and control groups in memory improvement (P <0.05 and F = 29.66). From the results, it can be concluded that the electrical stimulation of the brain from the tDCS skull is effective on the memory performance of students with special learning disabilities.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5383_a7ceffef427b16bf1f59dac4903b78e8.pdf
تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS )
اختلال یادگیری ویژه
حافظه
Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS)
Specific learning disorder
memory
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-08-23
4
13
85
96
5392
Original article
اثربخشی تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(TDCS) بر بهبود توجه دیداری در دانشآموزان مقطع متوسطه
Effectiveness of Trans- Cranial Electrochemical Stimulation)TDCS( on Improving Visual Attention in High School Students
نیلا علمی منش
danravan20@yahoo.com
1
خدیجه اعراب شیبانی
shakiba_a_shaibani@yahoo.com
2
حمید رضا اشرفی
hamidrashrafi2000@yahoo.com
3
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران.
کارشناسی ارشد روانشناسی،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران.
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثربخشی تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(TDCS) بر بهبود توجه دیداری در دانشآموزان مقطع متوسطه صورت گرفته است.روش:این پژوهش نیمه آزمایشی و به صورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد.جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه2 شهر تهران در سال تحصیلی96-95 بود.نمونه گیری به صورت داوطلبانه انجام شد،به این ترتیب که از بین مدارس مقطع متوسطه منطقه2 تهران 3 مدرسه به شکل تصادفی انتخاب شد در مرحله بعد فراخوانی در تابلوی اعلانات این مدارس نصب شد. سپس از داوطلبان دعوت به عمل آمد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه سلامت عمومی روانی(SCL-25) و آزمون دقت تولز – پیرون بود.ابتدا پرسشنامه ها به صورت پیش آزمون اجرا شد سپس مداخله تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(TDCS) برای گروه آزمایش انجام شد.در پایان دوره شرکت کنندگان با استفاده از آزمون دقت تولز – پیرون مجدد مورد ارزیابی قرار گرفتند که داده های پس آزمون را تشکیل داد. به منظور بررسی تفاوت پاسخها قبل و بعد از تحریک الکتریکی و تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس استفاده شد. یافته ها:نتایج تحقیق پس از مداخله نشان داد بین گروه های آزمایش و کنترل در متغیر توجه دیداری تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجه گیری: بنابراین می توان گفت تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(TDCS)در بر بهبود توجه دیداری در دانش آموزان مقطع متوسطه موثر است.
Introduction: The purpose of this study was to determine the effect of trans- cranial direct electrical stimulation (TDCS) on improving visual attention in high school students.Methods:This quasi-experimental research was carried out in a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population was all the high school students in district 2 of Tehran city the enrolled in the academic year of 1395-1396. Sampling was carried out voluntarily. Thus, among the high schools of Tehran 2nd district, 3 schools were randomly selected. In the next step, calls were made on the bulletin boards of these schools. Then volunteers were invited. The data were collected by questionnaire of general mental health(SCL-25)and Tools-Pieron test.At first, the questionnaires were performed as pre-test and then, a direct trans-cranial electric stimulation )TDCS( of the brain was performed for the experimental group. Subsequent invasive brain electrochemical stimulation was performed for the experimental group. At the end of the course, participants were re-evaluated using the Toulouse-Pyrin Precision Test, which comprised post-test data. Covariance test was used to evaluate the difference of responses before and after electrical stimulation and analysis of data.Findings:The results of the post-intervention study showed a significant difference between the experimental and control groups in the visual attention variable. Conclusion: It can be said that trans- cranial direct electrical stimulation)TDCS( is effective in improving visual attention of high school students.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5392_4c0bbc50824db24e1e66e0efb4b263d8.pdf
تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی
توجه دیداری
Direct Trans-Cranial Electrochemical Stimulation )TDCS(
Visual Attention
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-08-23
4
13
97
108
5418
Original article
اثربخشی تمرینات نوروفیدبک بر توجه و عملکرد در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال
The Effects of Neurofeedback training on Attention and performance in free throw skill
مژگان فلاح
mnf199190@yahoo.com
1
یوسف مقدس تبریزی
moghadas@ut.ac.ir
2
حسن غرایاق زندی
ghzandi110@ut.ac.ir
3
کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار گروه آسیب شناسی و حرکات اصلاحی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار گروه روانشناسی ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران، ایران
مقدمه: رسیدن به عملکرد بهینه توجه از مهمترین اهداف ورزشکاران در مسابقات ورزشی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر توجه و عملکرد در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال انجام شد. روش: 24 ورزشکار در هر دو جنس به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند و در دو گروه 12 نفری جای گرفتند. در پیشآزمون، آزمون توجه انتخابی و توزیعشده و نیز پرتاب آزاد بسکتبال از آزمودنیها به عمل آمد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه، پروتکلهای آلفا/تتا و اسامآر/تتا را انجام دادند. سپس از آزمودنیها پسآزمون گرفته شد. دادهها با آزمونهای یومنویتنی و ویلکاکسون و تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تغییر معناداری در بهبود توجه و عملکرد آزمودنیها در گروه آزمایش نشان داد. نتیجهگیری: نوروفیدبک تأثیر قابلتوجهی در بازآموزی فعالیت امواج مغزی برای بهبود عملکرد و توجه در ورزشکاران دارد. با توجه به نتایج بهدستآمده به روانشناسان ورزشی توصیه میشود از نوروفیدبک برای افزایش توجه و تمرکز و در نتیجه بهبود عملکرد استفاده کنند.
Introduction: Achieving the optimal performance of attention is the most important goals among athletes in the race. The purpose of this study was to investigate the effect of neurofeedback training on attention and performance in free throw shooting in nonprofessional athletes. Method: 24 athletes in both genders were voluntarily participated in this study. In the pre- test, SELECTIVE AND DIVIDED ATTENTION TEST and also basketball free throw test was performed. The experimental group practice alpha/ theta and theta/ SMR protocols for ten sessions, then post- test was performed. Data were analyzed using two related samples tests, Mann-Whitney U and ANCOVA. Findings: The results showed significant changes in increase the attention and performance in experimental group. Conclusion: Neurofeedback has a potential to retraining the brain waves activities to improve performance and attention of athletes in various sports disciplines. It is suggested to sport psychologists that use these methods for improve attention and performance.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5418_08ef9e801c1eea20981588bd102e265d.pdf
نوروفیدبک
توجه
عملکرد
پرتاب آزاد بسکتبال
Neurofeedback
Attention
performance
basketball free throw
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-08-23
4
13
109
122
5419
Original article
اثربخشی آموزش مهارتهای توجه بر مهارتهای عصب-روانشناختی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری
The Effect of Attention Skills on Neuropsychological Skills and Academic Burnout of the Students with Learning Disabilities
مریم بلوکیان
maryam.boloukian@gmail.com
1
حمیدرضا وطن خواه
hamid_vatankha1@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران.
استادیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران.
مقدمه ناتوانی یادگیری با اختلال در فرایند توجه و یادگیری دانشآموزان، به مرور آنها را دچار دلزدگی و فرسودگی تحصیلی میکند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای توجه بر مهارتهای عصب- روانشناختی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیریبود.روش: به منظور انجام این پژوهش نمونهای 30 نفره از جامعه آماری پژوهش (دانشآموزان با ناتوانی یادگیریدوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396) به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در گروههای آزمایش و گواه به صورت تصادفی گمارش شدند. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. ابزارهای استفاده شده دراین پژوهش شامل آزمون هوشی ویرایش چهارم (وکسلر، 2003)، آزمون عصب -روان شناختی (کانرز، 2004)، پرسشنامه مشکلات یادگیری (ویلکات و همکاران،2011) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (شائوفلی و همکاران، 2001) بود. قبل از اجرای متغیر مستقل از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش مداخله آموزشی را در طی 9 جلسه آموزشی در طول 2 ماه و نیم دریافت نمود. دادههای به دست آمده توسط تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای توجه بر مهارتهای عصب- روانشناختی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری تأثیر معناداری داشته است (f= 197.39, f= 86.09, p به ترتیب 88 و 76 درصد بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از این پژوهش، میتوان آموزش مهارتهای توجه را به عنوان روشی کارآ برای بهبود مهارتهای عصب- روانشناختی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری مورد استفاده قرار داد.
Introduction: Learning disability with the disturbance in attention and learning process of the students cause academic boredom and burnout gradually. Therefore the objective of the present study was to investigate the effect of teaching attention skills on neuropsychological skills and academic burnout of the students with learning disability. Method: A sample of 30 people of the study population (the students with learning disability in the primary schools of the city of Tehran in academic year 2017-18) were selected through multi-stage clustered sampling method and were randomly replaced into experimental and control groups in order to do the study. The research design was experimental from pretest, posttest and control group type. The applied instruments in this study included forth version of intelligence test (Wexler, 2011) and neuropsychological test (Conners, 2004), learning problems questionnaire (Wilcot, et.al, 2011) and academic burnout questionnaire (Shaofelli, et.al, 2002). Before administering independent variable, pretest was taken from both groups. Then the experimental group received teaching interventions during 9 sessions in Two and a half months. The data from the study were analyzed via ANCOVA. Findings: The results showed that teaching attention skills has significantly influenced neuropsychological skills and academic burnout of the students with learning disability (f= 197.39, f= 86.09, pConclusion: According to the findings of this study teaching attention skills can be applied as an efficient method to improve neuropsychological skills and academic burnout of the students with learning disability.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5419_6583a6f6dbf601052605a548e3c6e322.pdf
آموزش مهارتهای توجه
مهارتهای عصب- روانشناختی
فرسودگی تحصیلی
ناتوانی یادگیری
Teaching attention skills
neuropsychological skills
Academic Burnout
learning disability
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-08-23
4
13
123
138
5442
Original article
اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه بر بهبود مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی/بیش فعالی ADHD
The effect of Transcranial direct-current stimulation on Improving Behavioral Problems in ADHD Children
حدیث غفاری خلیق
hadis.ghafari@gmail.com
1
مهدیه رحمانیان
mahdiehrhmn@yahoo.com
2
احمد علی پور
alipor@pnu.ac.ir
3
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
مقدمه : این پژوهش به منظور بررسی کارایی تحریک الکتریکی مستقیم کورتکس مغز(tDCS) بر کاهش و بهبود مشکلات رفتاری کودکان دارای اختلال ADHD 7 الی 12 سال انجام گردید. روش: 22 نفر از کودکانی 7 الی 12 ساله که اختلال ADHD در ایشان توسط یک روانشناس یا روانپزشک تایید شده بود و یا توسط انجام مصاحبه بالینی بر اساس ملاکهای تشخیصی DSM-V و تست کانرز والدین مبتلا به اختلال ADHD تشخیص داده شده بودند به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پیش از مداخله،سیاهه رفتاری کودکان برای کودکان هر دو گروه اجرا گردید.برای گروه آزمایشی در نقاط FC3 و FC4 طی مدت 15 روز مداخله تحریک الکتریکی کورتکس مغز انجام گرفت.سیاهه رفتاری کودکان پس از مداخله و مجددا به فاصله دو ماه از اتمام مداخله از کودکان گرفته شد. یافتهها: تحلیل دادههای پژوهش به کمک شاخصهای مرکزی میانگین و انحراف معیار و به کارگیری واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد میان ویژگیهای رفتاری کودکان تحت مداخله با روش (tDCS) و کودکان گروه گواه تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: تحریک الکتریی کورتکس مغز در نواحی FC3 و FC4 میتواند به بهبود ویژگیهای رفتاری و کاهش علایم اختلال ADHD در کودکان دارای اختلال ADHD کمک نماید.
Introduction:The aim of this study was to evaluate the efficacy of electrical stimulation of the brain cortex on reducing and improving behavioral problems in children with ADHD disorders aged 7-12 years.Method: 22 children from 7 to 12 years of age whose attention deficit hyperactivity disorder was confirmed by a psychologist or psychiatrist, or diagnosed with Clinical interview based on DSM-V diagnostic criteria and Parent Conners Test, Were divided into two experimental and control groups. Before the treatment, CBCL questionnaire was performed for children in both groups. The experimental group was treated by transcranial direct current stimulation (tDCS) at FC3 and FC4 sites for 15 days. CBCL test was performed after treatment and again at intervals of two months after the completion of treatment.Results: Analysis of the research data with central indicators, Average and standard deviations, and variance with repeated measurements showed a significant difference between the behavioral Features of children under treatment and the children of the control group.Conclusion: transcranial direct current stimulation (tDCS) in the FC3 and FC4 regions can help improve the behavioral Features of hyperactive children.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5442_a1aa190fea22821367b45211599228b8.pdf
کودکان ADHD
تحریک الکتریکی کورتکس مغز
اختلالات رفتاری
سیاهه رفتاری کودکان
attention deficit hyperactivity disorder child
Transcranial Direct Current Stimulation
behavioral disorders
CBCL questionnaire
per
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
2018-08-23
4
13
139
158
5453
Original article
بررسی بدکارکردیهای عصب روانشناختی و نقص نظریه ذهن در افراد با رگههای اختلال شخصیت مرزی
Investigation of Neuropsychological Dysfunctions and Theory of mind Deficiency in Subjects with Borderline Personality Disorder Traits
سیامک داداشی
siamakdadashi94@gmail.com
1
عزت اله احمدی
amiraliahmadi91@yahoo.com
2
حسن بافنده قراملکی
h_bafandeh@yahoo.com
3
کارشناس ارشد علوم شناختی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
مقدمه: اختلال شخصیت مرزی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی است. ویژگی اساسی اختلال شخصیت مرزی یک الگوی فراگیر بیثباتی روابط بین فردی، تصور خود، تمایلات و تکانشگری علامت دار است که از اوایل بزرگسالی شروع میشود و در انواع زمینه ها موجود است. با این حال، شواهدی وجود دارد که تغییرات عصب روانشناختی در ویژگیهای بالینی این بیماران نقش مهمی دارد. پژوهش حاضر با هدف بدکارکردیهای عصب روانشناختی و نقص نظریه ذهن در افراد با رگه های اختلال شخصیت مرزی و عادی انجام گرفت. روش: تعداد 30 نفر از دانشجویان با رگه های اختلال شخصیت مرزی و 30 نفر از دانشجویان عادی با پرسشنامه شخصیت مرزی(BPI) انتخاب شدند. سپس آزمون دسته بندی کارتهای ویسکانسین، پرسشنامه تکانشگری بارت، آزمون بلوکهای کرسی، آزمون ریسک پذیری بادکنکی و آزمون ذهنخوانی از روی تصاویر چشم بر روی هر دو گروه اجرا شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیره(MANOVA)نشان داد که بین دوگروه در متغیرهای انعطاف پذیری شناختی، تکانشگری، حافظه کاری دیداری فضایی و نظریه ذهن تفاوت معنی داری وجود دارد(0001/0> p)، در حالیکه در تصمیم گیری مخاطره آمیز تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد(58/0= p ). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد که افراد با رگه های اختلال شخصیت مرزی نقایصی را در انعطاف پذیری شناختی، تکانشگری، حافظه کاری دیداری فضایی و نظریه ذهن نشان می دهند.
Introduction: Borderline personality disorder is one of the most common psychiatric disorders. The essential feature of borderline personality disorder is a pervasive pattern of instability of interpersonal relationships, self-image, and affects, and marked impulsivity that begins by early adulthood and is present in a variety of contexts. However, there is evidence that neuropsychological alterations has a relevant role in the clinical features of these patients. This study aimed to investigation of neuropsychological dysfunctions and theory of mind deficiency in subjects with borderline personality disorder traits. Methods: In this regard, 30 college student with Borderline personality traits and 30 normal college students were chosen by borderline personality inventory (BPI), ), and then participants were evaluated with Wisconsin Card Sorting Test, Barratt Impulsiveness Scale-11, Corsi Blocks Test, Balloon Analogue Risk Task and Reading the Mind in the Eyes Test. Findings: Data were analyzed using Multivariate analysis of variance(MANOVA). The results showed that there are significant difference between subjects with borderline personality disorder traits and normal subjects in cognitive flexibility, impulsivity and visuospatial working memory and theory of mind(pConclusion: Therefore, the results of this study indicated thatcollege students with borderline personality traits exhibited deficits in cognitive flexibility, impulsivity, visuospatial working memory and theory of mind.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5453_f2cad789243785643b5511f0ae800045.pdf
اختلال شخصیت مرزی
بدکارکردی عصب روانشناختی
نظریه ذهن
borderline personality disorder
Neuropsychological Dysfunctions
Theory of Mind