%0 Journal Article %T تأثیر آموزش نوروفیدبک بر بهبود حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی نقص‌توجه %J عصب روان شناسی %I دانشگاه پیام نور %Z 2476-5023 %A اورکی, محمد %A رحمانیان, مهدیه %A تهرانی, نپتون %A حیدری, شیما %D 2015 %\ 09/22/2015 %V 1 %N 1 %P 41-51 %! تأثیر آموزش نوروفیدبک بر بهبود حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی نقص‌توجه %K بیش فعالی ـ نقص توجه %K حافظه فعال %K نوروفیدبک %R %X هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک با باند فرکانس آلفا بر بهبود عملکرد حافظه فعال در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی ـ نقص توجه انجام گرفت. روش: جهت اجرای این تحقیق 8 کودک مبتلا به بیش فعالی ـ نقص توجه با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند؛ این کودکان در 10 جلسه آموزش نوروفیدبک با پروتکل تقویت آلفا شرکت کردند. برای سنجش حافظه فعال، از آزمون N-Back و آزمون حافظه وکسلر (فراخنای ارقام) استفاده شد و داده‌های حاصل از تحقیق با روش تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در سطح معناداری 05/0 p< بین نمره­های پیش­آزمون و پس­آزمون حافظه کاری تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه‌گیری: این یافته‌ها نشان می‌دهد که آموزش نوروفیدبک موجب بهبود عملکرد حافظه فعال در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی ـ نقص توجه شرکت کننده در تحقیق شد؛ درواقع افزایش نسبی دامنه در باند آلفا باعث بهبود حافظه فعال گردید. %U https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2419_21699ab53dc20ba34b113109b836f791.pdf