%0 Journal Article %T مقایسه اثربخشی مداخلات عصب روان‌شناختی و روش دیویس بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان پایه اول و دوم ابتدایی %J عصب روان شناسی %I دانشگاه پیام نور %Z 2476-5023 %A مومنی, فرزانه %A ملک پور, مختار %A عابدی, احمد %A فرامرزی, سالار %D 2018 %\ 06/20/2018 %V 4 %N 12 %P 153-174 %! مقایسه اثربخشی مداخلات عصب روان‌شناختی و روش دیویس بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان پایه اول و دوم ابتدایی %K روش عصب‌روان‌شناختی %K روش دیویس %K عملکرد خواندن %K نارسا‌خوان %R %X مقدمه: در پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی مداخلات عصب­روان­شناختی و روش دیویس برعملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان پایة اول و دوم ابتدایی مورد بررسی قرار گرفت. روش: طرح پژوهش آزمایشی و از نوع پیش­آزمون – پس­آزمون – پیگیری با گروه کنترل است. جامعة آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان نارسا­خوان پایه اول و دوم ابتدایی است که،‌ درسال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش نیز شامل 45 دانش­آموز نارسا خوان (15 نفر به روش عصب­روان­شناختی و 15 نفر به روش دیوس مورد درمان قرار گرفتند و 15 نفر دانش­آموز که هیچ مداخله­ای روی آن­ها صورت نگرفت)،‌ به روش     نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای انتخاب گردیدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش آزمون تشخیص اختلال خواندن بر اساس DSM-5، ‌آزمون عملکرد خواندن معلم­ساخته و آزمون هوش ریون کودکان بود. درگروه­های آزمایشی، روش مداخله عصب­روان­شناختی و مداخله به روش دیویس به مدت 16 جلسة 40 دقیقه­ای برای هرکدام از دو گروه ارائه گردید. داده­ها با نرم افزار spss و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پس­آزمون خواندن گروه­های آزمایشی با گروه کنترل، تفاوت معنی­داری وجود داشت (001/0 ≥P ‌). نتایج مقایسه­های زوجی نیز نشان داد که نمرات ­زمون گروه عصب­روان­شناختی به طور معناداری نسبت به روش دیویس کارآمدتر بود­ (001/0 ≥P‌).نتیجهگیری: مداخلات عصب­روان­شناختی می­تواند رویکردی مؤثر در درمان ناتوانی­های یادگیری خواندن (نارساخوانی) باشد[z1] [z2] . %U https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5082_754de98634762902da5215e99c8cebe4.pdf