%0 Journal Article %T اثربخشی تحریک فراجمجمه‌ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(TDCS) بر بهبود توجه دیداری در دانش‌آموزان مقطع متوسطه %J عصب روان شناسی %I دانشگاه پیام نور %Z 2476-5023 %A علمی منش, نیلا %A اعراب شیبانی, خدیجه %A اشرفی, حمید رضا %D 2018 %\ 08/23/2018 %V 4 %N 13 %P 85-96 %! اثربخشی تحریک فراجمجمه‌ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(TDCS) بر بهبود توجه دیداری در دانش‌آموزان مقطع متوسطه %K تحریک فراجمجمه‌ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی %K توجه دیداری %R %X مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثربخشی تحریک فراجمجمه­ ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(TDCS) بر بهبود توجه دیداری در دانش­آموزان مقطع متوسطه صورت گرفته است.روش:این پژوهش نیمه­ آزمایشی و به­ صورت پیش­ آزمون-پس­ آزمون با گروه کنترل انجام شد.جامعه آماری شامل کلیه دانش­ آموزان مقطع متوسطه منطقه­­2 شهر تهران در سال تحصیلی96-95 بود.نمونه­ گیری به­ صورت داوطلبانه انجام شد،به این ترتیب که از بین مدارس مقطع متوسطه منطقه­2 تهران 3 مدرسه به شکل تصادفی انتخاب شد در مرحله بعد فراخوانی در تابلوی اعلانات این مدارس نصب شد. سپس از داوطلبان دعوت به­ عمل آمد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه سلامت عمومی روانی­(SCL-25) و آزمون دقت تولز – پیرون بود.ابتدا پرسشنامه­ ها به­ صورت پیش­ آزمون اجرا شد سپس مداخله تحریک فراجمجمه­ ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(TDCS) برای گروه آزمایش انجام شد.در پایان دوره شرکت کنندگان با استفاده از آزمون دقت تولز – پیرون مجدد مورد ارزیابی قرار گرفتند که  داده­ های پس­ آزمون را تشکیل داد. به­ منظور بررسی تفاوت پاسخ­ها قبل و بعد از  تحریک الکتریکی و تجزیه و تحلیل داده­ ها از آزمون کوواریانس استفاده شد. یافته­ ها:نتایج تحقیق پس از مداخله نشان داد بین گروه­ های آزمایش  و کنترل در متغیر توجه دیداری تفاوت معنی­داری وجود دارد. نتیجه گیری: بنابراین می­ توان گفت تحریک فراجمجمه­ ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(TDCS)در بر بهبود توجه دیداری در دانش­ آموزان مقطع متوسطه موثر است. %U https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5392_4c0bbc50824db24e1e66e0efb4b263d8.pdf