%0 Journal Article %T اثربخشی توانبخشی شناختی مغز بر سرعت پردازش اطلاعات و دوره بی‌پاسخی روانشناختی در کودکان با اختلال یادگیری خاص %J عصب روان شناسی %I دانشگاه پیام نور %Z 2476-5023 %A اکبری فر, حسین %A احمدی, احمد %A فتح آبادی, روح الله %A صالحی, حامد %D 2020 %\ 01/21/2020 %V 5 %N 19 %P 41-52 %! اثربخشی توانبخشی شناختی مغز بر سرعت پردازش اطلاعات و دوره بی‌پاسخی روانشناختی در کودکان با اختلال یادگیری خاص %K توانبخشی مغز %K سرعت پردازش اطلاعات %K دوره بی­پاسخی روانشناختی %K اختلال یادگیری خاص %R 10.30473/clpsy.2020.50696.1497 %X هدف این پژوهش مطالعه اثربخشی توانبخشی شناختی مغز بر سرعت پردازش اطلاعات و دوره بی­پاسخی روانشناختی در کودکان با اختلال یادگیری خاص است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه­ تجربی است که با طرح           پیش ­آزمون ._ پس­آزمون همراه با گروه گواه انجام شد. 24 نفر از کودکان مبتلاء به اختلال یادگیری خاص شهرستان اهواز در این تحقیق شرکت کردند. پس از انجام مرحله پیش­آزمون (ثبت نمرات، سرعت پردازش اطلاعات و دوره بی­پاسخی روانشناختی)، شرکت­کنندگان به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 8 جلسه و در طی 4 هفته تحت مداخله تمرینات شناختی مغز قرار گرفت. پس از اتمام جلسات مداخله، یک بار دیگر آزمون سرعت عکس­العمل و دوره بی­پاسخی روانشناختی از شرکت­کنندگان دو گروه به عمل آمد. تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد و در سطح معناداری 05/0 >p تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که در مقیاس سرعت پردازش اطلاعات (010/=p) و نیز دوره بی­پاسخی روانشناختی (001=p) بین گروه­های تجربی و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد و عملکرد گروه تجربی بهتر از گروه کنترل است. نتیجه­ گیری: به طور کلی می­توان گفت که مداخله هشت جلسه­ ای رویکرد توانبخشی شناختی مغز بر سرعت پردازش اطلاعات و دوره بی­پاسخی روانشناختی در کودکان با اختلال یادگیری خاص تأثیر مثبت دارد.   %U https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6491_5cc235822b77dc4061c053282964fc19.pdf