ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی در بازداری رفتاری مبتلایان به اختلال وسواس فکری ـ عملی
مقدمه: با توجه به مشکلات فراوانی که افراد مبتلا به وسواس در زمینه بازداری مواجهه هستند، لزوم توجه بیشتر به روشهای درمانی جدید برای بهبود بازداری را در این اختلال برجسته مینماید. لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش حافظه کاری هیجانی در بازداری رفتاری مبتلایان به اختلال وسواس فکری ـ عملی انجام گرفت. روش: بدین منظور در یک پژوهش از نوع شبه تجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون بدون گروه کنترل تعداد 9 بیمار مبتلا به وسواس فکری عملی به شیوه نمونهگیری در دسترس و با استفاده از ابزارهای مصاحبه بالینی ساختاریافته و پرسشنامه ییل ـ براون (1989) انتخاب گردیدند و سپس طی 20 جلسه، تحت آموزش حافظه کاری هیجانی قرار گرفتند. همه آزمودنیها قبل و پس از آموزش با استفاده از تکلیف برو/ نرو و آزمون آماری تی همبسته مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج از کاهش معنادار نمرات آزمودنیها در مرحله پسآزمون نسبت به مرحله پیشآزمون، در سه مؤلفه خطای ارائه، خطای حذف و زمان واکنش پاسخ آزمون برو/ نرو حکایت داشت. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان بیان نمود که آموزش حافظه کاری هیجانی گزینه مناسبی برای بهبود بازداری رفتاری بیماران مبتلابه اختلال وسواس فکری ـ عملی باشد.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3032_4c42ea8d3f48ed961b12a4e57454a96a.pdf
2016-03-18
7
20
وسواس فکری ـ عملی
بازداری
آموزش حافظه کاری هیجانی
مسلم
کرد تمینی
moslem.kord@yahoo.com
1
کارشناس ارشد علوم شناختی دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران.
LEAD_AUTHOR
زبیر
صمیمی
balini88@yahoo.com
2
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه خوارزمی تهران.
AUTHOR
سمیه
رامش
ramesh_somayeh@yahoo.com
3
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه تهران
AUTHOR
ایزدی، ر. و عابدی، م (1392). «کاهش علائم وسواس در بیماران مبتلا به وسواس فکری و عملی مقاوم به درمان از طریق درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد». فیض، 3، 286ـ 27.##حمیدپور، ح.؛ دولتشاهی، ب.؛ پورشهباز، ع. و دادخواه، ا (1389). «کار آیی طرحواره درمانی در درمان زنان مبتلابه اختلال اضطراب فراگیر». روانشناسی معاصر. 16(4)، 431-420.##قدیری، ف.؛ جزایری، ع.؛ عشایری، ح. و قاضی طباطبایی، م (1385). «نقایص کنش اجرایی در بیماران اسکیزو ـ وسواسی». تازههای علوم شناختی. 8(11)، 24-11.##محمدخانی، پ.؛ جهانی، ع. و تمنائی فر، ش (1392). مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالات دی اس ام. چاپ چهارم. تهران: انتشارات فرادید.##وکیلی، ی.؛ فتی، ل. و حبیبی، م (1392). «اثربخشی درمان فراشناختی در بیماران اختلال تنیدگی پس از ضربهای: مورد پژوهی سه بیمار». مجله علمی ـ پژوهشی روانشناسی بالینی، 5(4)، 108-99.##
1
Aron, A. R. (2007). "The neural basis of inhibition in cognitive control". Neuroscientist, 13, 214–228.##Aupperle, R. L.; Melrose, A. J.; Stein, M. B. & Paulus, M. P. (2012). "Executive function and PTSD: disengaging fromtrauma". Neuropharmacology. 62(2), 686-694.##Aycicegi, A.; Dinn, W. M.; Harris, C. L. & Erkmen, H. (2003). "Neuropsychological function in obsessive-compulsive disorder: Effects of comorbid conditions on task performance". European Psychiatry. 18, 241–248.##Baddeley, A. D. (2001). "Is working memory still working"?. American Psychologist. 56(11), 851.##Banich, M. T.; Mackiewicz, K. L.; Depue, B. E.; Whitmer, A. J.; Miller, G. A. & Heller, W. (2009). "Cognitive control mechanisms, emotion and memory: a neural perspective with implications for psychopathology". Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 33(5), 613-630.##Bannon, S.; Gonsalvez, C. J.; Croft, R. J. & Boyce, P. M. (2002). "Response inhibition deficits in obsessive compulsive disorder". Psychiatry Research. 110(4), 165–174.##Bellgrove, M. A.; Hester, R. & Garavan, H. (2004). "The functional neuroanatomical correlates of response variability: evidence from a response inhibition task". Neuropsychologia. 42, 1910–1916.##Best, J. R. & Miller, P. H. (2010). "A developmental perspective on executive function". Child development. 81(6), 1641-1660.##Bomyea, J.; Amir, N. & Lang, A. J. (2012). "The relationship between cognitive control and posttraumatic stress symptoms". Journal of behavior therapy and experimental psychiatry. 43(2), 844-848.##Chamberlain, S. R.; Menzies, L.; Hampshire, A.; Suckling, J.; Fineberg, N. A.; del Campo, N. & Robbins, T. W. (2008). "Orbitofrontal dysfunction in patients with obsessive-compulsive disorder and their unaffected relatives". Science. 321(5887), 421-422.##Chambers, C. D.; Garavan, H. & Bellgrove, M. A. (2009). "Insights into the neural basis of response inhibition from cognitive and clinical neuroscience". Neuroscience & biobehavioral reviews. 33(5), 631-646.##De Wit, S. J.; de Vries, F. E.; van der Werf, Y. D.; Cath, D. C.; Heslenfeld, D. J.; Veltman, E. M. & van den Heuvel, O. A. (2012). "Presupplementary motor area hyperactivity during response inhibition: a candidate endophenotype of obsessive-compulsive disorder". American journal of psychiatry.##Engle, R. W. (2002). "Working memory capacity as executive attention". Current Directions in Psychological Science. 11, 19–23.##Goodman, W. K.; Price, L. H.; Rasmussen, S. A.; Mazure, C.; Fleischmann, R. L.; Hill, C. L. & Charney, D. S. (1989). "The Yale-Brown obsessive compulsive scale: I. Development, use, and reliability". Archives of general psychiatry. 46(11), 1006-1011.##Hertel, P. T. (2007). "Impairments in inhibition or cognitive control in psychological disorders". Applied and Preventive Psychology. 12(3), 149-153.##Joormann, J.; Levens, S. M. & Gotlib, I. H. (2011). "Sticky thoughts depression and rumination are associated with difficulties manipulating emotional material in working memory". Psychological science. 22(8), 979-983.##Kane, M. J. & Engle, R. W. (2003). "Working-memory capacity and the control of attention: the contributions of goal neglect, response competition, and task set to Stroop interference". Journal of experimental psychology: General, 132(1), 47.##Kelly, A. C. & Garavan, H. (2005). "Human functional neuroimaging of brain changes associated with practice". Cerebral Cortex, 15(8), 1089-1102.##Krause-Utz, A., Elzinga, B. M.; Oei, N. Y.; Paret, C.; Niedtfeld, I.; Spinhoven, P. & Schmahl, C. (2014). "Amygdala and dorsal anterior cingulate connectivity during an emotional working memory task in borderline personality disorder patients with interpersonal trauma history". Frontiers in human neuroscience. 848(8), 1-18.##León-Domínguez, U.; Martín-Rodríguez, J. F. & León-Carrión, J. (2015). "Executive n-back tasks for the neuropsychological assessment of working memory". Behavioural brain research, 292, 167-173.##Lipszyc, J. & Schachar, R. (2010). "Inhibitory control and psychopathology: a meta-analysis of studies using the stop signal task". Journal of the International Neuropsychological Society. 16(06), 1064-1076.##Marcovitch, S.; Boseovski, J. J. & Knapp, R. J. (2007). "Use it or lose it: Examining preschoolers’ difficulty in maintaining and executing a goal". Developmental Science, 10(5), 559-564.##McNab, F.; Leroux, G.; Strand, F.; Thorell, L.; Bergman, S. & Klingberg, T. (2008). "Common and unique components of inhibition and working memory: an fMRI, within-subjects investigation". Neuropsychologia. 46(11), 2668-2682.##Melby-Lervåg, M. & Hulme, C. (2013). "Is working memory training effective? A meta-analytic review". Developmental psychology. 49(2), 270.##Menzies, L.; Achard, S.; Chamberlain, S. R.; Fineberg, N.; Chen, C. H.; Del Campo, N. & Bullmore, E. (2007). "Neurocognitive endophenotypes of obsessive-compulsive disorder". Brain. 130(12), 3223-3236.##Morein-Zamir, S.; Fineberg, N. A.; Robbins, T. W. & Sahakian, B. J. (2010). "Inhibition of thoughts and actions in obsessive-compulsive disorder: extending the endophenotype"? Psychological medicine. 40(02), 263-272.##Morrison, A. B. & Chein, J. M. (2011). "Does working memory training work? The promise and challenges of enhancing cognition by training working memory". Psychonomic bulletin & review. 18(1), 46-60.##Owen, A. M.; McMillan, K. M.; Laird, A. R. & Bullmore, E. (2005). "N‐back working memory paradigm: A meta‐analysis of normative functional neuroimaging studies". Human brain mapping, 25(1), 46-59.##Penades, R.; Catalan, R.; Rubia, K.; Andres, S.; Salamero, M. & Gasto, C. (2007). "Impaired response inhibition in obsessive compulsive disorder". European Psychiatry. 22(6), 404-410.##Rapport, M. D.; Orban, S. A.; Kofler, M. J. & Friedman, L. M. (2013). "Do programs designed to train working memory, other executive functions, and attention benefit children with ADHD? A meta-analytic review of cognitive, academic, and behavioral outcomes". Clinical Psychology Review. 33(8), 1237-1252.##Redick, T. S.; Calvo, A.; Gay, C. E. & Engle, R. W. (2011). "Working memory capacity and go/no-go task performance: selective effects of updating, maintenance, and inhibition". Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. 37(2), 308.##Ruscio, A. M.; Stein, D. J.; Chiu, W. T.; & Kessler, R. C. (2010). "The epidemiology of obsessive-compulsive disorder in the National Comorbidity Survey Replication". Molecular psychiatry. 15(1), 53-63.##Schweizer, S. & Dalgleish, T. (2011). "Emotional working memory capacity in posttraumatic stress disorder (PTSD)". Behaviour research and therapy. 49(8), 498-504.##Schweizer, S.; Grahn, J.; Hampshire, A.; Mobbs, D. & Dalgleish, T. (2013). "Training the emotional brain: improving affective control through emotional working memory training". The Journal of Neuroscience. 33(12), 5301-5311.##Smallwood, J. M. & Schooler, J. W,. (2006). "The restless mind". Psychological Bulletin. 132, 946–958.##Sohlberg, M. M. & Mateer, C. A. (1987). "Effectiveness of an attention-training program". Journal of clinical and experimental neuropsychology. 9(2), 117-130.##Van der Wee, N. J.; Ramsey, N. F.; Jansma, J. M.; Denys, D. A.; van Megen, H. J.; Westenberg, H. M. & Kahn, R. S. (2003). "Spatial working memory deficits in obsessive compulsive disorder are associated with excessive engagement of the medial frontal cortex". Neuroimage. 20(4), 2271-2280.##Verbruggen, F. & Logan, G. D. (2008). "Response inhibition in the stop signal paradigm". Trends in cognitive sciences, 12(11), 418-424.##Wodka, E. L.; Mark Mahone, E.; Blankner, J. G.; Gidley Larson, J. C.; Fotedar, S.; Denckla, M. B. & Mostofsky, S. H. (2007). "Evidence that response inhibition is a primary deficit in ADHD". Journal of clinical and experimental neuropsychology. 29(4), 345-356.##Wright, A. & Diamond, A. (2014). "An effect of inhibitory load in children while keeping working memory load constant". Frontiers in psychology. 5, 1-9.##
2
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش خود تعلیمی کلامی بر بهبود کارکردهای شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه ـ بیشفعالی
مقدمه: هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش خود تعلیمی کلامی بر کارکردهای شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه ـ بیشفعالی بود. روش: بدین منظور 40 کودک مبتلا به این اختلال، از بین مراجعین مراکز روانشناختی شهر سنندج بهصورت هدفمند انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه آموزش خود تعلیمی دریافت کرد، درحالیکه گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه علائم مرضی کودک (CSI-4)، آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین (WCST)، آزمون رنگ ـ واژۀ استروپ نسخه ویکتوریا، آزمون فراخنای حرف–رقم روی هر دو گروه اجرا شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که خود تعلیمی کلامی بر بهبود بازداری (زمان واکنش و خطا)، حافظه فعال کودکان مبتلا به نقص توجه ـ بیشفعالی تأثیر معناداری (001/0
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3033_293e9ca9a337c4bb980dc61a2a35b94d.pdf
2016-03-18
21
37
آموزش خود تعلیمی کلامی
کارکردهای شناختی
نقص توجه – بیشفعالی
بازداری
تغییر آمایه
درجاماندگی
حسن
غریبی
hgharibi33@gmail.com
1
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.
LEAD_AUTHOR
زلیخا
قلی زاده
hgharibi555@yahoo.com
2
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه کردستان، ایران.
AUTHOR
عیسی
حکمتی
gharibi@tabrizu.ac.ir
3
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران.
AUTHOR
انجمن روانپزشکی آمریکا (2000). ویراست چهارم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، تجدیدنظر شده (DSM-IV-TR). ترجمه محمدرضا نیکخو و هامایاک آوادیسیانس (1386). تهران: انتشارات سخن.##باباپور، ج؛ حکمتی، ع. و سودمند، م (1390). «مقایسه حافظه بصری و کلامی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی با کودکان سالم». فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، شماره 19: 21-1.##بارکلی، آر. و ماش، ای. جی. (1998). روانشناسی مرضی کودک. ترجمه حسن توزندهجانی و همکاران (1384). تهران: انتشارات رشد.##توکلی، ج (1375). «بررسی همهگیرشناسی اختلالات رفتار ایذایی و کمبود توجه در دانشآموزان شهر گناباد». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.##جوانمرد، غ. س (1387). «مطالعه بدکارکردی لوبهای فرونتال در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی با استفاده از آزمونهای نوروپسیکولوژیک و Q-EEG». پایاننامۀ دکتری علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز.##سرمد، ز؛ حجازی، ا. و بازرگان، ع (1388). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.##عسگر پور، امیر (1388). «بررسی کارکردهای اجرایی در افراد وابسته به هرویین». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیتمعلم.##قدیری، ف؛ جزایری، ع؛ عشایری، ح. و قاضی طباطبایی، م (1385). «نقایص کارکردیهای اجرایی در بیماران اسکیزو ـ وسواسی». مجله تازههای علوم شناختی، شمارۀ 3: 24-11.##قصابی، ص؛ پور محمدرضای تجریشی، م. و میرزمانی، س.م (1388). «تأثیر آموزش خودآموزی کلامی بر کاهش نشانههای برانگیختگی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی». فصلنامه روانشناسان ایرانی، شماره 19: 220-209.##لوریا، ا.ر (1376). زبان و شناخت. ترجمه حبیب اله قاسمزاده (چاپ سوم). تهران: انتشارات فرهنگان.##محمد اسماعیل، ا (1381). «بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه CSI-4». مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، شماره 3، 254-241.##مرادی، ع؛ هاشمی، ت، فرزاد، و؛ بیرامی، م. و کرامتی، ه (1388). «مقایسه اثربخشی خودتنظیمی رفتار توجهی، خودتنظیمی رفتار انگیزشی و خود تعلیمی بر نشانههای اختلال بیشفعالی همراه با نقص توجه». فصلنامه علمی ـ پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، شماره 13، 212-191.##هادیان فر، ح (1379). «مقایسه اثربخشی سه روش درمانی در کاهش اختلال ADHD کودکان پسر دبستانی شهر شیراز». مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، شمارههای 1 و 2، 54-29.##هادیان فر، ح. و نجاریان، ب (1380). «آشنایی با درمان شناختی خودآموزی کلامی». فصلنامه تازههای رواندرمانی، شماره 19 و 20: 79-67.##
1
Barkley, R. A. (1994). Impaired delayed responding: A unified theory of attention deficit/hyperactivity disorder. In DK Routh (Ed). Disruptive behavior disorders in childhood. New York: Plenum press.##Barkley, R. A. (1997). ADHD and nature of self-control. New York: Guilford Press.##Barkley, R. A. (1997). "Behavioral inhibition, sustained attention and executive functions: counstructing a unifying theory of ADHD". Psychological Bulletin. 121: 65-94.##Barkley, R. A. (2003). ADHD in children, adolescence and adults: Diagnosis, assessment and treatment. Papers presented at 5th annual National ADHD Conference. st. Louis, MO.##Barkley, R. A.; Fischer, M.; Smallish, L. & Fletcher, K. (2002). "The persistence of attention deficit/ hyperactivity disorder into young adulthood as a function of reporting source and definition of disorder". Journal of Abnormal Psychology. 111: 279–289.##Biederman, J.; Faraone, S.; Milberger, S.; Guite, J.; Mick, E.; Chen, L. et al. (1996). "A prospective 4-year follow-up study of attention-deficit hyperactivity and related disorders". Archives of General Psychiatry, 53: 437-446.##Claude, D. & Firestone, P. (1995). "The development of ADHD boys: A 12 year follow-up". Canadian Journal of Behavioral Science. 27: 226-249.##Dallnic, A.; Smith, S. W.; Brank, E. M. & Penfield, R. D. (2006). "Classroom-based cognitive-behavioral intervention to prevent aggression: Efficiency and social validity". Journal of School Psychology. 44: 123-139.##Dowson, J.H.; Mc Lean, A.; Bazanis, E.; Toone, B.; Young, et al. (2004). "Impaired spatial wprking memory in adults with attention deficit hyperactivity disorder: comparasion with performance in adults with borderline personality disorder and in control subjects". Acta Psychiatrica Scandinavica 11 (1): 45-54.##Faraone, S.V.; Biederman, J.; Spencer, T.; Wilnes, T.; Seidman, L.J.; Mick, E. et al (2000). "Attention deficit/ hyperactivity disorder in adults: An overview". Biological Psychology, 48: 9-20.##Geurts, H. M.; Verte, O.; Oosterlaan, J.; Roeyeres, H.; Sergeant, J. A. (2004). "How specific are executive functioning deficits in attention-deficit/hyperactivity disorder and autism". Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45: 836-854.##Ghallagher, R. & Balder, J. (2001). "The diagnosis and neuropsychological assessment of adult attention deficit/ hyperactivity disorder: scientific study and practical guidelines". Annual New York Academic science, 931: 148-171.##Hashemi, T.; Hekmati, I.; Machinchi, N. & Rezapour, Y. (2011). The effectiveness of self-instruction training in improvement of ADHD symptoms. 4th internatioal Conference of Cognitive scienc.##Johnson, M.H. (2005). Developmental cognitive neuroscience (2nd edit). U.S.A., U.K & Australia: Blackwell publishing Ltd.##Lahey, B. B.; Pelham, W. E.; Stein, M. A.; Loney, J.; Trapani, C.; Nugent, K. et al. (1998). "Validity of DSM-IV attention-deficit/hyperactivity disorder for younger children". Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 37 (7), 695-702.##Lara, C.; Fayyad, J.; Graaf, R.; Kessler, R. C.; Aguilar-Gaxiola, S.; Angermeyer, M. et al (2009). "Childhood Predictors of Adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Results from the World Health Organization World, Mental Health Survey Initiative". Biological Psychiatry, 65:46–54.##Lezak, M.D.; Howieson, D.B. & Loring, D.W. (2004). "Neuropsychological assessment (4th Ed)". New York: Oxford University Press.##Liebert, R.M. & Spiegler, M.D. (1990). "Personality: an introduction to theory and research,. Sixth edition". Brooks-Cole press, California.##Marchetta, N.D.J.; Hurks, P. P.M.; Krabbendam, L. & Jolles, J. (2008). "Interference Control, Working Memory, Concept Shifting, and Verbal Fluency in Adults with Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD)". Neuropsychology. 22 (1): 74-84.##Meichenbaum, D.H. (1986). Cognitive-behavioral modification: helping people to change (3rd ed). New York: Pergamon Press.##Miyake, A.; Friedman, N.P. et al (2000). "The Unitary and Diversity of Executive Function and Their Contribution to Complex Frontal Lobe Tasks. A Latent Variable Analysis". Cognitive Psychology 41: 49-100.##Pennington, B. F. & Ozzonoff, S. (1996). "Executive function and developmental psychopathology". Journal of Child Psychology and Psychiatry Allied Disciplines, 37: 51-87.##Russell J. (1997). Autism as an executive disorder. Oxford: Oxford University Press.##Shapiro, E.S. & Cole, C.L. (1994). Behavior chang in the classroom: self-management interventions. New York: Guilford Press.##Spreen, O. & Strauss, E. (1998). A Compendium of Neuropsychological Tests (2nd ed). Oxford University Press, Inc.##Verte, S.; Geurts, H. M.; Roeyers, H.; Oosterlaan, J. & Sergent, J.A. (2006). "The relationship of working memory, inhibition, and response variability in children psychopathology". Neuroscience Methods, 151: 5-14.##Young, S.; Morris, R.; Toone, B.; & Tyson, C. (2006). "Spatial working memory and stategy formation in adults diagnosed with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder". Personality and Individual difference. 41: 653-661.##
2
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش نوروفیدبک (پسخوراند عصبی) در کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیشفعالی (ADHD)
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر کاهش میزان پرخاشگری کودکان دچار نقصتوجه و بیش فعالی بود. روش: روش پژوهش، شبه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کودکان 14-7 ساله پسر که در سال تحصیلی 94-1393 به مرکز جامع اعصاب و رواندرمانگران بهجو بودند. از میان آنها تعداد 40 نفر که دچار نقصتوجه و بیش فعالی بودند به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش جای گرفتند. اختلال نقصتوجه و بیش فعالی با استفاده از فهرست بازبینی مصاحبه بالینی بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی، ویرایش پنجم،2013، مصاحبه تشخیصی توسط روانپزشک و آزمون اختلاط دیداری شنیداری استنفورد و ترنر (1995) و آزمون پرخاشگری کودکان شهیم (1385) تشخیص داده شد. آموزش نوروفیدبک با هدف کاهش تتا به بتا با سرکوب تتا و افزایش بتا و ریتم حسی ـ حرکتی در طی ده هفته 30 جلسه هر هفته سه جلسه اجرا شد. کودکان هر دو گروه در مرحله پیش و پسآزمون و پیگیری دوماهه مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد مقدار F برای اثر پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری معنا است (001/0P≤)، یعنی بین نمرات پرخاشگری در مراحل سهگانه درمانی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: یافتههای حاصل از تحلیل واریانس مختلط و آزمون تکرار سنجش نشان داد که تأثیر معنیدار درمان نوروفیدبک در کاهش پرخاشگری کلامی، جسمانی و رابطهای ونیز مؤید ثبات این روش درمانی در مرحله پیگیری بود.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3034_c1348d968c031100a5b87307910f250f.pdf
2016-03-18
38
56
پرخاشگری
اختلال نقصتوجه بیش فعالی
نوروفیدبک
عاطفه
باغبان کازرانی
atefeh_baghban@yahoo.com
1
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران.
AUTHOR
عصمت
دانش
esmat_danesh@yahoo.com
2
استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران.
LEAD_AUTHOR
پیمان
حسنی ابهریان
abharian1972@yahoo.com
3
پزشک و دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
AUTHOR
شهیم، س (1386). «پرخاشگری رابطهای در کودکان پیشدبستانی». مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، (شماره3): 271-264.##شهیم، س (1377) مقیاس تجدیدنظر شده هوش وکسلر. انطباق و هنجاریابی. انتشارات دانشگاه شیراز. 223.##
1
Anderson, P. (2003). "Assessment and Development of Excutive function (EF) during childhood". Child Neuropsychology, 8, 71-82.##APA (2013). "Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition, DSM-5". Arlington, VA: American Psychiatric Association.##Baker, S.C.; Rogers, R. D.; Owen, A. M.; Frith, C. D.; Dolan, R. J. & et al. (1996). "Neural system engaged by planning: a PET study of the Tower of London task". Human Brain Mapping, 34(6), 515-526##Barkley, R.A. (2006). "Attention deficit hyperactivity disorder: A hand book for diagnosis and treatment. (3rh Ed.)". New York: Guilford press.##Bidwell, L. C.; Mcclernon, F. J. & Kollins, S. H. (2011). "Cognitive enhancers for the treatment af ADHD. Pharmacology, Biochemistery and Behavior, 99, 262-274.##Brown, T. E. (2005). Attention deficit disorder: The unfocused mind in children and adults. New Haven: Yale University press.##Brown. T. E. (2006). "Executive function in attention deficit hyperactivity disorder: Implications of two conflicting views". International Journal of Disability, Develpoment and Education, 53, 35-46. ##Clarke, A. R.; Barry, R. J.; McCarthy, R. & Selikowitz, M. (2001). "Excess beta activity in children with attention-deficit/hyperactivity disorder: An atypical electrophysiological group". Psychiatry Research. 103, 205-218.##Coie, J. D. & Dodge, K. A. (1998). Aggression and antisocial behavior. In W. Daman & N. Eisenberg (Eds.). Handbook of child psychology (5th. Ed.) (pp.779-861). New York: Wiley.##Derryberry, D. & Rothbart, M. K. (1997). "Reactive and effortful processes in the organization oftemperament". Develpoment and Psychopathology. 9, 633-652.##Drechsler, R.; Struanb, M.; Doehnert, M.; Heinrich, H.; Steinhausen, H. & Brandeis, D. (2007). "I controlled evaluation of neurofeedback training of slow cortical potentials in children with ADHD". Behavioral and Brain Function.3:35.##Faraone, S. V. & Buitelaar, j. (2009). "Comparing the efficacy of stimulants for ADHD in children and adolescents using meta- analysis". European Child & Adolescent psychiatry, 14 (1), 353-364.##Findling, R. L. (2003). "Treatment of aggression in children. Primary Care Companion". Journal of Clinical Psychiatry. 5(6). 5-9.##Fuchs, T.; Birbaumer, N.; Lutzenberger, W.; Gruzelier, J. H. & Kaiser, J. (2003). "Neurofeedback treatment for attention-deficit/hyperactivity disorder in children: Acomparison with methylphenidate". Applied Psychophysiology and Biofeedback, 28(1), 1-12.##Galland, B. C.; Tripp, E. G. & Taylor, B. J. (2009). "The sleep of children with attention deficit hyperactivity disorder on and off methylphenidate: A matched case-control study". Journal of Sleep Research, 28(1), 1-12.##Gani, C.; Birbaumer, N. & Strehl, U. (2009). "Long term effect after feedback of slow cortical potentials and theta- beta- amplitudes in children with attention deficit hyperactivity disorder". International Journal of Bioelectromagnetics, 10, 209-232.##Gevensleben, H.; Holl, B.; Albrecht, B.; Schlamp, D.; Kratz, O.; Studer, P.; Wangler, S.; Rothenberger, A.; Moll, G.H. & Heinrich, H. (2009). "Distinct EEG effects related to neurofeedback training in children with ADHD: a randomized controlled trial". Int J Psychophysiol. 19(9): 715–724.##Hanslmayr, S.; Sauseng, P.; Dopplemayr, M.; Schabus, M. & Klimesch, W. (2005). "Increasing individual upper Alpha power by Neurofeedback Improves cognitive performance in human subject". Applied psychophysiology and Biofeedback, 30(1), 1-10.##Jonathan Walker MDa. (2012). "QEEG-Guided Neurofeedback for Anger/ Anger Control Disorder". Publishing models and article dates explained. 88-92.##Leins, U.; Goth, G.; Hinterberger, T.; Klinger, C.; Rumpf, N. & Stehle, U. (2007). "Neurofeedback for children with ADHD: A comparison of SCP and theta/beta protocols". Applied Psychophysiology and Biofeedback. 32, 73-88.##Lubar, J. F.; Shouse, M. N. (1976). "EEG and behavioral changes in a hyperkinetic chil concurrent wittraining of the sensorimotor rhythm (SMR): a preliminary report Biofeedback self-regulation". 1, 3, 293-306.##Lubar, J. F. (2003). "Neurofeedback for the management of attention deficit disorder". In M. S. Shwrts & Anderasik, F. Biofeedback; Practitioners Guide. New York: The Guilford press.##McCarthy, S.; Cranswick, N.; Potts, L.; Taylor, E. & Wong, I. C. (2009). "Mortality associated with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) drug treatment: A retro-spective cohort study of children, Adolescents and young adults using the general practice research database". Drug Safety, 32, 1089-1096.##Meltzer, I. A.; Negishi, M.; Mayes, L. C. & Constable, R. T. (2007). "Individual differences in EEG theta and alpha dynamics during working memory correlate with Fmri response across subjects". Clinical Neurophysiology, 118, 2419-2436.##Monastra, V. J.; Monastra, D. M. & George, S. (2002). "The effects of stimulant therapy, EEG biofeedback, and parenting style on the primary symptoms of attention-deficit/ hyperactivity disorder". Applied Psychophysiology and Biofeedback, 27(4), 231-249.##Monshi Tosi T. (2003). Children behavioral disorder (Persian). Mashhad: Astan Godse Razavi publication.##Nash, J. K. (2000). "Treatment of attention deficit hyperactivity disorder with neurotherapy".Clinical Electroence phalo graphy, 31(1), 30-37.##Onton, J.; Delorme, A. & Makeig, S. (2005). "Frontal midline EEG dynamics during working memory". NeuroImage, 27, 341-356.##Posner, M. & Petersen, S. (1990). "The attention system of the human brain". Annual Review of Neuroscience, 13, 25-42.##Quay, H. C. (1997). "Inhibition and attention deficit hyperactivity disorder". Journal Abnormal Child Psychology, 25, 7-14.##Rex L. Cannon. (2012). "Investigations in Neuromodulation, Neurofeedback and Applied Neuroscience LORETA Neurofeedback: ODD Reports, Observations, and Findings Associated with Spatial Specific Neurofeedback Training". Journal of Neurotherapy.##Sergeant, J. (2000). "The cognitive-energetic model: An empirical approach to attention-deficit hyperactivity disorder". Neuroscience Biobehavioural Review, 24, 7-12.##Sonuga-Barke, E. J. (2003). "The dual pathway model of AD/HD: An elaboration of neuro-developmental characteristics". Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 27, 593-604.##Sonuga-Barke, E. J.; Coghill, D.; Wigal, T.; DeBacker, M. & Swanson, J. (2009). "Adverse reactions to methylphenidate treatment for attention-deficit/hyperactivity disorder: Structure and associations with clinical characteristics and symptom control". Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 19, 683-690.##Sterman, M. B. (1996). "Physiological origins and functional correlates of EEG rhythmic activities: Implications for self-regulation". Biofeedback and Self-Regulation, 21, 3-33.##Swanson, J. M. & Castellanos, F. X. (2002). "Biological bases of ADHD: Neuroanatomy genetics, and Pathophysiology". In P. S. Jensen & J. R. Cooper (Eds.), Attention deficit hyperactivity disorder: State of the science best practices (pp. 7-20). Kingstone, NJ: Civic Research Institute.##Swanson, J. M. & Castellanos, F. X. (2002). "Biological bases of ADHD: Neuroanatomy genetics, and pathophysiology". In P. S. Jensen & J. R. Cooper (Eds.), Attention deficit hyperactivity disorder: State of the science best practices (pp. 7-20). Kingstone, NJ: Civic Research.##Taylor, E.; ASergeant, J.; Asherson, P.; Banaschewski, T.; Buitelaar, J.; Coghill, D.; Danckaerts, M.; Rothenberger, A.; Sonuga-Barke, E.; Steinhausen, H. C. & Zuddas, A. (2004). "European clinical guidelines for hyperkinetic disorder- first upgrade". European Child and Adolescent Psychiatry, 13, 17-30.##Vernon, D.; Egner. T.; Cooper. N. & et al. (2005). "The effect of training distinct neurofeedback protocols on aspects of cognitive performance". International Journal of Psychophysiology, 47, 75- 85.##
2
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش بازی بر سرعت یادگیری و میزان انتقال اطلاعات در بین دو نیمکره مغز
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش تعیین تأثیر بازی بر سرعت یادگیری و میزان انتقال اطلاعات در بین دو نیمکره مغز است. روش: روش آزمایش در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است و بهمنظور برآورد حجم نمونه از جدول کوهن استفاده شد که حجم نمونه معادل 15 نفر در هر گروه (گروه آزمایش و گروه گواه) است که به شکل داوطلبانه وارد پژوهش شدند و به شکل پیشآزمون و پسآزمون مورد آزمون قرار گرفتند. بهمنظور سنجش انتقال اطلاعات در بین نیمکره مغز و سرعت یادگیری در بین افراد از دستگاه ترسیم در آینه استفاده شد. نتایج تحلیل با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس که بهوسیله نرمافزار SPSS20 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین بازی و سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در بین دو نیمکره مغز رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: بازی بر سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در بین دو نیمکره مغز تأثیر دارد.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3035_4dcf0f43ad441d9f9a93e4bdcc9df04a.pdf
2016-03-18
57
67
بازی
سرعت یادگیری
انتقال اطلاعات
نیمکرههای مغز
سید یونس
محمدی
mohammadi_1355@yahoo.com
1
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور واحد عسلویه، ایران.
LEAD_AUTHOR
میترا
گلزاری
golzari_mitra@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد رواشناسی، پیام نور واحد عسلویه، ایران.
AUTHOR
محمد
اورکی
***@gmail.com
3
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
AUTHOR
اتکینسون، ر. و همکاران (1394). زمینه روانشناسی هیلگارد. ترجمه محمد نقی براهنی و همکاران. تهران. انتشارات رشد.##اکبری، م. و علی پور، ا (1391). «بررسی انتقال دوجانبه یادگیری در دانشجویان راستدست و چپدست». فصلنامه روانشناسی تربیتی. شماره 23. 117-130.##اولسون، م. و هرگنهان، ب. آ (1394). مقدمهای بر نظریههای یادگیری. مترجم علیاکبر سیف. تهران. نشر دوران. (بیتا)##زارع، ح (1388). «تأثیر بازیهای آموزشی بر حافظه کوتاهمدت و املای دانش آموزان پایه ابتدایی با ناتواناییهای ویژه یادگیری». مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. سال نهم. شماره 4. ص 368.##زارع، ح. و جهانآرا، ع (1392). «تأثیر بازیهای رایانهای بر چگونگی پردازش اطلاعات نوجوانان». تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال چهارم، شماره اول. 27-49.##سیاح سیاری، ن. و نبوی آل آقا، ف. (1392). روانشناسی تجربی. تهران: نشر روان.##عبدلی، ب. و همکاران. (1392). «برتری جانبی در انتقال نامتقارن قدرت و سرعت در کودکان: با توجه به نقش نیمکرههای مغز». نشریه پژوهش در علوم توانبخشی، شماره 2، سال 9.##محمدی مهر، م (1390). «مطالعات یادگیری مبتنی بر مغز». مجله دانشکده پیراپزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران. سال پنجم. شماره 2. 18-21.##
1
Biswas, A. K.; Haque- Nizamie, S.; Pandey, R. & Mandel, M.K. (1996). "Bilateral transfer deficit in schizophrenia: A trait marker". Psychiatry Research, 64, 115-120.##Bhushan, B.; Dwivedi, C. B.; Mishra, R. & Mandal, M.K. (2000). "Performance on a mirror drawing task by non-right-handers". Journal of General Psychology, 127, 271-227.##Demirbilek, M.; Yilmaz, E. & Tamer, S. (2010). "Second language instructor’s perspectives about the use of educational games". Procedia Social and Behavioral Science.9. 717-721.##Emerson, R. J. (2007). Nursing education in the clinical setting. 1st ed. St Louis: Mosby.##Hwang, G. J. & Wu, P. H. (2012). "Advancements and trends in digital game-based learning research: a review of publications in selected journals from 2001 to 2010". British Journal of Educational Technology. 43(1).E6-E10.##Greenfield, P. M. & Subrahmanyam, K. (1994). “Effect of Video Game Practice on Spatial Skills in Girls and Boys”. ##Journal of Applied Developmental Psychology, No. 15, pp. 13- 32.##KELEŞ, E. & ÇEPNİ, S. (2007). "Brain and learning". Journal of TURKISH Science Education. Volume 3, Issue 2.##Kirsch, W. & HoVmann, J. (2010). "Asymmetrical intermanual transfer of learning in a sensorimotor task". Experimental Brain Research 202: 927–934.##Seif, A. (2010). Modern Educational Psychologhy. Tehran. Doran Publication.##Tamjid Tash, E. (2011). "Comparative Examination of the effect of social games and computer games on child's development". Payvand Journal. 385. 38-41.## Van Mier, H. I. & Petersen, S.E. (2006). "Intermanual transfer effects in sequential tactuomotor learning: evidence for evictor independent codig". Neuropsychologial 44:939–949##Weiss, R. P. (2000). "The Wave of the Brain". Journal about Training & Development. 3. 21-24.##
2
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر سطح تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری
مقدمه: با توجه به اهمیت تحصیلات و تأثیر آن در جوانب مختلف جسمی و ذهنی و نیز عدم وجود شواهد کافی مبنی بر تأثیر سطح تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری، در این مطالعه قصد داریم سطح تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری را موردبررسی قرار گرفته است. روش: در تحقیق حاضر که از نوع تحقیقات همبستگی است، یک نمونه 202 نفری از هر دو جنس با محدوده سنی 30-41 سال و دارای مدارج تحصیلی دیپلم تا دکترا، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهوسیله آزمونهای 1-back و 2-back ارزیابی شدند. نتایج حاصل با تجزیهوتحلیل واریانس مورد تحلیل و مقایسه قرار گرفت. یافتهها: در مقایسه نمرات 1-back و 2-back با استفاده از ANOVA، به ترتیب F برابر با 25.266 و 19.399 (0001/0>P) و در مقایسه زمان پاسخهای صحیح در میان گروهها، F به ترتیب برابر با 31.634 و 31.861 محاسبه شد (0001/0>P) که همگی، تأثیر قابلتوجه و معنادار سطح تحصیلات بر عملکرد حافظه کاری را نشان میدهد. نتیجهگیری: تأثیر سطح تحصیلات بر روی عملکردهای شناختی تنها در مطالعات معدودی موردبررسی قرار گرفته و نتایج متناقضی را نیز در پی داشته است. بااینحال، مطالعه ما نشان داد که سطح تحصیلات نقش بسزایی در عملکرد حافظه کاری افراد ایفا میکند و با افزایش سطح تحصیلات، نمرات افراد افزایش و زمان پاسخدهی آنها کاهش مییابد.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3036_48e0ba252f9a1596de763d7cab66ec21.pdf
2016-03-18
68
79
سطح تحصیلات
حافظه کاری
آزمون n-back
علی
بزرگمهر
alibozorgmehr66@yahoo.com
1
دانشجوی مقطع دکترای تخصصی علوم اعصاب، دپارتمان علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
LEAD_AUTHOR
مهدی
بزرگمهر
mehdibozorgmehr92@yahoo.com
2
دانشجوی مقطع کارشناسی رشته روانشناسی و مشاوره، دانشگاه پیام نور واحد گز، اصفهان
AUTHOR
Ackerman, P. L.; Beier, M. E. & Boyle, M. D. (2002). "Individual differences in working memory within a nomological network of cognitive and perceptual speed abilities". Journal of experimental psychology: General, 131(4), 567.##Alloway, T. P.; Gathercole, S. E.; Kirkwood, H. & Elliott, J. (2008). "Evaluating the validity of the automated working memory assessment". Educational Psychology, 28(7), 725-734.##Alloway, T. P.; Gathercole, S. E.; Kirkwood, H. & Elliott, J. (2009). "The working memory rating scale: A classroom-based behavioral assessment of working memory". Learning and Individual Differences, 19(2), 242-245.##Baddeley, A. (2000). "The episodic buffer: a new component of working memory"? Trends in cognitive sciences, 4(11), 417-423.##Baddeley, A. (2012). "Working memory: theories, models, and controversies". Annu Rev Psychol, 63, 1-29.##Baddeley, A. D. & Hitch, G. (1974). "Working memory". The psychology of learning and motivation, 8, 47-89.##Blegen, M. A.; Vaughn, T. E. & Goode, C. J. (2001). "Nurse Experience and Education: Effect on Quality of Care". Journal of Nursing Administration, 31(1), 33-39.##Bouchard, T. J.; Lykken, D. T.; McGue, M.; Segal, N. L. & Tellegen, A. (1990). "Sources of human psychological differences: The Minnesota study of twins reared apart". Science, 250 (4978), 223-228.##Brunoni, A. R. & Vanderhasselt, M.A. (2014). "Working memory improvement with non-invasive brain stimulation of the dorsolateral prefrontal cortex: A systematic review and meta-analysis". Brain and Cognition, 86, 1-9. doi: http://dx.doi.org/10.1016/ j.bandc.2014.01.008##Cowan, N. (2008). "Chapter 20 what are the differences between long-term, short-term, and working memory"? 169, 323-338. doi: 10.1016/s0079-6123(07)00020-9.##Cowan, N. (2012). Working memory capacity. Psychology press.##Curtis, C. E. & Lee, D. (2010). "Beyond working memory: the role of persistent activity in decision making". Trends in cognitive sciences, 14(5), 216-222.##Diamond, A. (2013). "Executive functions". Annu Rev Psychol, 64, 135-168. doi: 10.1146/annurev-psych-113011-143750##Engle, R. W.; Tuholski, S. W.; Laughlin, J. E. & Conway, A. R. (1999). "Working memory, short-term memory, and general fluid intelligence: a latent-variable approach". Journal of experimental psychology: General, 128(3), 309.##Evans, C. E. Y.; Kemish, K. & Turnbull, O. H. (2004). "Paradoxical effects of education on the Iowa Gambling Task". Brain and Cognition, 54(3), 240-244. doi: http://dx.doi.org/ 10.1016/j.bandc.2004.02.022.##Finlayson, M. A.; Johnson, K. A. & Reitan, R. M. (1977). "Relationship of level of education to neuropsychological measures in brain- damaged and non-brain-damaged adults". Journal of Consulting and Clinical Psychology, 45(4), 536-542. doi: 10.1037/0022-006X.45.4.536.##Gathercole, S. E. (1998). "The development of memory. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 39(1), 3-27.##Gathercole, S. E. & Baddeley, A. D. (2014). Working memory and language. Psychology Press.##Glymour, M. M.; Kawachi, I.; Jencks, C. S. & Berkman, L. F. (2008). "Does childhood schooling affect old age memory or mental status"? Using state schooling laws as natural experiments. J Epidemiol Community Health, 62(6), 532-7.##Huffman, W. E. (1974). "Decision Making: The Role of Education". American Journal of Agricultural Economics, 56(1), 85-97. doi: 10.2307/1239349.##Kane, M. J.; Conway, A. R.; Miura, T. K. & Colflesh, G. J. (2007). "Working memory, attention control, and the N-back task: a question of construct validity". Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 33(3), 615.##Kirchner, W. K. (1958). "Age differences in short-term retention of rapidly changing information". Journal of experimental psychology, 55(4), 352.##Kneževic M.; Tarabić B. N.; Tomac P. & Lucija I. (2015). "Role of age, gender and education in information processing speed". Psihologijske Teme, 24(2), 173-85.##Kuhlmann, S.; Piel, M. & Wolf, O. T. (2005). "Impaired memory retrievalafter psychosocial stress in healthy young men". The Journal of Neuroscience, 25(11), 2977-2982.##Landers, Daniel M. (1983). "The effects of mental practice on motor skill learning and performance: A meta-analysis". Journal of sport psychology, 5(1).##Lee, Y. S.; Lee, C. L. & Yang, H. T. (2012). "Effects of aging and education on false memory". Int J Aging Hum Dev, 74(4), 287-98.##Mahncke, H. W.; Connor, B. B.; Appelman, J.; Ahsanuddin, O. N.; Hardy, J. L.; Wood, R. A. & Merzenich, M. M. (2006). "Memory enhancement in healthy olderadults using a brain plasticity-based training program: a randomized, controlled study". Proceedings of the National Academy of Sciences, 103(33), 12523-12528.##Mazaux, J. M.; Dartigues, J. F.; Letenneur, L.; Darriet, D.; Wiart, L.; Gagnon, M. & Boller, F. (1995). "Visuo-spatial attention and psychomotor performance in elderly community residents: Effects of age, gender, and education". Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 17(1), 71-81. doi: 10.1080/13803399508406583.##Miyake, A. & Shah, P. (1999). Models of working memory: Mechanisms of active maintenance and executive control. Cambridge University Press.##Mizoguchi, K.; Yuzurihara, M.; Ishige, A.; Sasaki, H.; Chui, D.-H. & Tabira, T. (2000). "Chronic stress induces impairment of spatial working memory because of prefrontal dopaminergic dysfunction". The Journal of Neuroscience, 20(4), 1568-1574.##Mokhber, N. (2007). "The Survay of Relationship between insight with educational level and positive/ negative symptoms of schizophrenia". OfogheDanesh GMUHS Journal, 13(2), 34-40.##Ng, E. H. N.; Rudner, M.; Lunner, T.; Pedersen, M. S. & Rönnberg, J. (2013). "Effects of noise and working memory capacity on memory processing of speech for hearing-aid users". International Journal of Audiology, 52(7), 433-441.##Oliveira, R. S.; Trezza, B. M.; Busse, A. L. & Jacob-Filho, W. (2014). "Learning effect of computerized cognitive tests in older adults". Einstein (Sao Paulo), 12(2), 149-53.##Peich, M. C.; Husain, M. & Bays, P. M. (2013). "Age-related decline of precision and binding in visual workingmemory". Psychol Aging, 28(3), 729-743. doi: 10.1037/ a0033236.##Roozendaal, B. (2002). "Stress and memory: opposing effects of glucocorticoids on memory consolidation and memory retrieval. Neurobiology of learning and memory, 78(3), 578-595.##Salthouse, T. A., & Babcock, R. L. (1991). "Decomposing adult age differences in working memory". Developmental Psychology, 27(5), 763-776. doi: 10.1037/0012-1649.27.5.763.##Shipstead, Z.; Redick, T. S. & Engle, R. W. (2012). "Is working memory training effective"? Psychol Bull, 138(4), 628-654. doi: 10.1037/ a0027473.##Stratta, P.; Prosperini, P.; Daneluzzo, E.; Bustini, M. & Rossi, A. (2001). "Educational level and age influence spatial working memory and Wisconsin Card Sorting Test performance differently: a controlled studyin schizophrenic patients". Psychiatry Res, 102(1), 39-48.##Tronsky, L. N. (2005). "Strategy use, the development of automaticity, and working memory involvement in complex multiplication". Memory & Cognition, 33(5), 927-940.##Wilson, B. A.; Clare, L.; Cockburn, J.; Baddeley, A.; Tate, R. & Watson, P. (1999). The Rivermead Behavioural Memory Test-Extended Version.##
1
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه تأثیر تمرینات بازتوانی شناختی و تلقینات هیپنوتیزمی بر بهبود وضعیت پرتاب توپ بسکتبال
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر تمرینات بازتوانی شناختی و تلقینات هیپنوتیزمی بر بهبود وضعیت پرتاب توپ بسکتبال انجام شد. روش: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر تهران است که در نیم سال اول تحصیلی 95-94 به عضویت تیم بسکتبال مدرسه خود درآمدهاند. آزمودنیهای پژوهش شامل سه گروه هستند که یک گروه در معرض مداخله هیپنوتیزمی (15 نفر) و یک گروه در معرض بازتوانی شناختی (15 نفرِ) به روش نوروفیدبک قرار میگیرد و گروه دیگر نیز بهعنوان گروه کنترل (15 نفرِ) در نظر گرفته شد که بهصورت نمونهگیری در دسترس از جامعه مذکور انتخاب گردید. ﺑﺮای ﮔﺮوه اول ﻣﺪاﺧﻠﻪ بازتوانی شناختی به روش نوروفیدبک در 15 ﺟﻠﺴﻪ و ﺑﺮای ﮔﺮوه دوم تلقینات هیپنوتیزمی در 7 ﺟﻠﺴﻪ اﺟﺮا ﺷﺪ. وﻟﯽ ﮔﺮوه ﺳﻮم ﻫﯿﭻ مداخلهای درﯾﺎﻓﺖ ﻧﮑﺮدﻧﺪ. ﺑﺮای جمعآوری اﻃﻼﻋﺎت از آزمون پرتاب آزاد بسکتبال ایفرد (1984) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بن فرونی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد، بین اثربخشی تمرینات بازتوانی شناختی و تلقینات هیپنوتیزم بر بهبود وضعیت پرتاب توپ بسکتبال تفاوت معناداری در سطح (05/0p≤) وجود دارد. بدینصورت که تمرینات بازتوانی شناختی در بهبود وضعیت پرتاب توپ بسکتبال نسبت به تلقینات هیپنوتیزمی اثربخشی بیشتری دارد. همچنین تمرینات بازتوانی شناختی و تلقینات هیپنوتیزمی بر وضعیت پرتاب توپ بسکتبال تأثیر معناداری دارد (05/0p≤). نتیجهگیری: بنابراین میتوان گفت، استفاده از فعالیتهای مبتنی بر بازتوانی شناختی و هیپنوتیزم جهت ارتقاء عملکرد ورزشکاران مؤثر است.
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3037_4f2f2b2ba9338b9e25442397161c358b.pdf
2016-03-18
80
96
تمرینات بازتوانی شناختی
تلقینات هیپنوتیزمی
وضعیت پرتاب توپ بسکتبال
عباس علی
زارعی
mahdefarhang16@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، ایران.
LEAD_AUTHOR
حکیمه
آقایی
ha.aghae@gmail.com
2
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، ایران.
AUTHOR
استریک، ب (1394). روانشناسی ورزش (کاربرد نوروفیدبک و بیوفیدبک در روانشناسی ورزش). ترجمه حجتی، علی، سلطانی، نجمه. انتشارات دانژه.##بهرام، ع. و خلجی، ح (1379). «تأثیر تصویرسازی ذهنی بر شوت بسکتبال تیم منتخب دانشجویان پسر رشته تربیتبدنی». اراک، المپیک، 8، 3-8.##تیموری، س (1392). «تأثیر تصویرسازی هیپنوتیزمی و غیر هیپنوتیزمی بر عملکرد و یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.##حیدری، ع.؛ قاسمی، د.؛ پاشا، غ.؛، کمالی، ع. ح. و عسگری، پ (1389). «تأثیر هیپنوتیزم بر عملکرد ورزشی بازیکنان فوتسال». اندیشه و رفتار، 16،37-48.##شیدا خان قشلاقی، ه (1393). «تأثیر هیپنوتیزم و تمرین بدنی بر اکتساب و یاد داری مهارت یکخم کشتی». پایان کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.##صالحی، م.؛ محمد زاده، ح. و نظری، م. ع (1392). «تأثیر نوروفیدبک بر عملکرد و یاد داری مهارت پرتاب دارت». مجله رفتار حرکتی و روانشناسی ورزش، 10، 739-48.##صفاتیان، ع (1379). «بررسی تأثیر هیپنوتیزم در عملکرد ورزشکاران». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم انسانی و تربیتبدنی گیلان.##ضمیری، ا (1390). «تأثیر مداخله هیپنوتیزم بر کاهش اضطراب رقابت ورزشی و افزایش عملکرد ورزشی». پایان کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.##محرم زاده، م (1389). مبانی روانی اجتماعی در تربیتبدنی. انتشارات پیام نور.##وست، د. و بوچر، چ (1381). مبانی تربیتبدنی و ورزش. تهران: نور.##
1
Arns, M.; Kleinnijenhuis, M.; Fallahpour, K. & Breteler, R. (2008). "Golf performance enhancement and real-life neurofeedback training using personalized event-locked EEG profiles". Journal of Neurotherapy, 11(4), 11-18.##Barker, J. B. & Jones, M. V. (2008). "The effects of hypnosis on self-efficacy, affect, and soccer performance: A case study". Journal of Clinical Sport Psychology, 2(2), 127-147.##Burrows, G. D.; Stanley, R. O.; & Bloom, P. B. (Eds.). (2002). "International handbook of clinical hypnosis". John Wiley & Sons.##Chung, C. H. & Jang, C. Y. (2001). "Articles: Effects of Concentration Training with Brainwave Biofeedback on Tennis Performance". The SNU Journal of Education Research, 11(4), 109-118.##Egner, T.; Strawson, E. & Gruzelier, J. H. (2002). "EEG signature and phenomenology of alpha/theta neurofeedback training versus mock feedback". Applied psychophysiology and biofeedback, 27(4), 261-270.##Enriquez-Geppert, S.; Huster, R. J. & Herrmann, C. S. (2013). "Boosting brain functions: Improving executive functions with behavioral training, neurostimulation, and neurofeedback". International Journal of Psychophysiology, 88(1), 1-16.##Fauzan, N. & Nazaruddin, M. S. (2012). "Neurofeedback training to improve neuronal regulation in ADD: A case report". Procedia-Social and Behavioral Sciences, 32, 399-402.##Garcia, R. F.; Cepeda, T. N.; Cueto, G. E. & y Montes, G. J. (2004). "Effects de la hypnosis y la terapia de aceptacion y compromiso (ACT) en la mejora de la fuerza fisica en piraguistas". International Journal of Clinical and Health Psychology, 4(3), 481- 493.##Gomez-Pilar, J.; Corralejo, R.; Nicolas-Alonso, L. F.; Álvarez, D. & Hornero, R. (2014). "Assessment of neurofeedback training by means of motor imagery based-BCI for cognitive rehabilitation". In: Engineering in Medicine and Biology Society (EMBC), 2014 36th Annual International Conference of the IEEE. 3630-3633.##Gucciardi, D. F.; Gordon, S. & Dimmock, J. A. (2008). "Towards an understanding of mental toughness in Australian football". Journal of Applied Sport Psychology, 20(3), 261-281.##Hammond, D. C. (2004). "QEEG-guided neurofeedback in the treatment of obsessive compulsive disorder". Journal of Neurotherapy, 7(2), 25-52.##Hornyak, L. M. (2004). "Competition: How hypnosis can help women to hold their own in the workplace". American Journal of Clinical Hypnosis, 47(1), 13-20.##Jordanova NP, Demerdziera A. (2010). Biofee- dback training for peak performance insport-case study. Macedonian journal of medical sciences, 3(2), 113-118.##Malhotra, S.; Bhatia, M. S.; Rajender, G.; Sharma, V. & Singh, T. B. (2009). "Current Update on Cognitive Retraining in Neuropsychiatric Disorders". Delhi psychiatry journal, 213-18.##Morton, P. A. (2003). "The Hypnotic Belay in alpine mountaineering: The use of self-hypnosis for the resolution of sports injuries and for performance enhancement". American Journal of Clinical Hypnosis, 46 (1), 45-51.##Movahedi, A.; Sheikh, M.; Bagherzade, F.; Hemayattalab, R. & Ashayery, H. (2007). "A practice specificity –based model of arousal for achieving peak performance". Journal of motor behavior, 39 (6), 457-462.##Pates, J.; Maynar, I. & Westbury, T. (2001). "An investigation into the effects of hypnosis on basketball performance". Journal of Applied Sport Psychology, 13(1), 84-102.##Pates, J.; Maynar, I. & Westbury, T. (2001). "An Investigation into the Effects of Hypnosis on Basketball Performance". Journal of Applied Sport Psychology, 84-102.##Raymond, J.; Varney, C.; Parkinson, L. A. & Gruzelier, J. H. (2005). "The effect of alpha- theta neurofeedback on personality and mood". Cognitive brain research, 23, 287- 292.##Sohlberg, M. M. & Mateer, C. A. (2001). Cognitive rehabilitation: An integrative neuropsychological approach. New York: Guilford Press.##Vasquez, Brian L. (2005). "The effects of hypnosis on flow and in the performance enhancement of basketball skills". PhD Thesis. Washington State University.##Vernon, D. J. (2005). "Can neurofeedback training enhance performance"? An evaluation of the evidence with implications for future research". Applied psychophysiology and biofeedback, 30(4), 347-364.##Williamson, J. W.; McColl, R.; Mathews, D.; Mitchell, J. H.; Raven, P. B. & Morgan, W. P. (2001). "Hypnotic manipulation of effort sense during dynamic exercise: Cardiovascular responses and brain activation". Journal of Applied Physiology, 1392-1399##Zoefel, B.; Huster, R. J. & Herrmann, C. S. (2011). "Neurofeedback training of the upper alpha frequency band in EEG improves cognitive performance". Neuroimage, 54(2), 1427-1431.##
2