دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
5
19
2020
01
21
اثربخشی برنامه درمان ترمیم شناختی بر نیمرخ مهارتهای عصبروانشناختی کودکان کمشنوای پیشدبستانی
9
24
FA
محمد
عاشوری
0000000216852932
استادیار روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، ایران
m.ashori@edu.ui.ac.ir
معصومه
یزدانی پور
0000-0002-1558-4123
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، ایران
m.yazdanipour1995@gmail.com
10.30473/clpsy.2020.48376.1459
<strong>مقدمه:</strong> هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه درمان ترمیم شناختی بر نیمرخ مهارتهای عصبروانشناختی کودکان کمشنوای پیشدبستانی شهر اصفهان بود. <strong>روش</strong>: پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه شاهد بود. در این پژوهش 28 کودک کمشنوای پیشدبستانی 5 تا 6 ساله شرکت داشتند. آزمودنیها با روش نمونهگیری در دسترس از مرکز توانبخشی مادر کودک آوا انتخاب و به دو گروه 14 نفری آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه درمان ترمیم شناختی را در 10 جلسه (هر جلسه 40 دقیقه) دریافت کردند. در حالی که گروه شاهد در این برنامه شرکت نکرد. ابزارهای پژوهش، آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون و پرسشنامه مهارتهای عصبروانشناختی کانر بود. اطلاعات به دست آمده در قبل و بعد از مداخله با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. <strong>یافتهها</strong>: نتایج بیانگر اثر معنادار درمان ترمیم شناختی بر مهارتهای عصبروانشناختی و همه خردهمقیاسهای آن (مشکلات توجه، عملکرد حسی حرکتی، عملکرد زبان، حافظه و یادگیری، کارکردهای اجرایی و پردازش شناختی) در گروه آزمایش بود (001/0P<). <strong>نتیجهگیری</strong>: برنامه درمان ترمیم شناختی باعث بهبود نیمرخ مهارتهای عصبروانشناختی کودکان کمشنوای پیشدبستانی شد. در واقع، این برنامه از طریق فعالیتهای شناختی موجب بهبود مهارتهای عصبروانشناختی میشود.
درمان ترمیم شناختی,مهارتهای عصبروانشناختی,کودکان کمشنوا
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6489.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6489_6391a9cab86c97e0715a17f64748db1c.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
5
19
2020
01
21
اثربخشی برنامه آموزشی حافظه فعال بر حافظه فعال واجشناختی و آگاهی واجی دانشآموزان نارساخوان: یک مطالعه نوروسایکولوژیک
25
40
FA
الهام سادات
ناجی
دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
naji93@ut.ac.ir
محسن
شکوهییکتا
استاد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
myekta@ut.ac.ir
سعید
حسنزاده
دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
shasanz@ut.ac.ir
10.30473/clpsy.2020.48128.1456
<strong>مقدمه:</strong> هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی حافظه فعال بر بهبود توانایی حافظه فعال واجشناختی و آگاهی واجی دانشآموزان نارساخوان انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان پایه دوم و سوم تحصیلی بود که در مراکز ناتوانی یادگیری شهر تهران تشخیص نارساخوانی را دریافت کرده بودند و نمونه پژوهش شامل 30 نفر از آنها بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (گثرکول و پیکرینگ، 2001) و آزمون آگاهی واجشناختی (سلیمانی و دستجردیکاظمی، 1389) بود. گروه آزمایش 16جلسه 30-35 دقیقهای آموزش حافظه فعال را دریافت کردند و گروه گواه، هیچ آموزشی را دریافت نکردند. یافتهها: داده های پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس (آنکوا) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نمرات پسآزمون گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در هر دو متغیر تفاوت معناداری پیدا کرده است که نشاندهنده تاثیر برنامه آموزشی بر بهبود توانایی حافظه فعال واجشناختی و آگاهی واجی گروه آزمایش است. همچنین اندازه اثرهای به دست آمده تاثیر برنامه آموزشی را به خوبی تایید کردند.
کلیدواژهها: آموزش حافظه فعال,حافظه فعال واجشناختی,آگاهی واجی,نارساخوانی
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6490.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6490_eb1921a7f9ae4cb7b5e97ee4c30ba1a5.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
5
19
2020
01
21
اثربخشی توانبخشی شناختی مغز بر سرعت پردازش اطلاعات و دوره بیپاسخی روانشناختی در کودکان با اختلال یادگیری خاص
41
52
FA
حسین
اکبری فر
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
sajad00619@gmail.com
احمد
احمدی
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
sajad0619@gmail.com
روح الله
فتح آبادی
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
sajad0019@gmail.com
حامد
صالحی
کارشناس ارشد علومتربیتی گرایش پیشدبستانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
sajad0069@gmail.com
10.30473/clpsy.2020.50696.1497
هدف این پژوهش مطالعه اثربخشی توانبخشی شناختی مغز بر سرعت پردازش اطلاعات و دوره بیپاسخی روانشناختی در کودکان با اختلال یادگیری خاص است. <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است که با طرح پیش آزمون ._ پسآزمون همراه با گروه گواه انجام شد. 24 نفر از کودکان مبتلاء به اختلال یادگیری خاص شهرستان اهواز در این تحقیق شرکت کردند. پس از انجام مرحله پیشآزمون (ثبت نمرات، سرعت پردازش اطلاعات و دوره بیپاسخی روانشناختی)، شرکتکنندگان به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 8 جلسه و در طی 4 هفته تحت مداخله تمرینات شناختی مغز قرار گرفت. پس از اتمام جلسات مداخله، یک بار دیگر آزمون سرعت عکسالعمل و دوره بیپاسخی روانشناختی از شرکتکنندگان دو گروه به عمل آمد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد و در سطح معناداری 05/0 >p تجزیه و تحلیل شدند. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که در مقیاس سرعت پردازش اطلاعات (010/=p) و نیز دوره بیپاسخی روانشناختی (001=p) بین گروههای تجربی و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد و عملکرد گروه تجربی بهتر از گروه کنترل است. <strong>نتیجه گیری:</strong> به طور کلی میتوان گفت که مداخله هشت جلسه ای رویکرد توانبخشی شناختی مغز بر سرعت پردازش اطلاعات و دوره بیپاسخی روانشناختی در کودکان با اختلال یادگیری خاص تأثیر مثبت دارد.<br />
توانبخشی مغز,سرعت پردازش اطلاعات,دوره بیپاسخی روانشناختی,اختلال یادگیری خاص
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6491.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6491_5cc235822b77dc4061c053282964fc19.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
5
19
2020
02
26
تفاوتهای کارکردی همگامسازی امواج باند آلفا در نواحی خلفی و قدامی مغز در طول تفکر واگرا و همگرا
53
72
FA
عماد
آذر
کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
emad.azar@mail.um.ac.ir
ایمان الله
بیگدلی
استاد روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
ibigdeli@um.ac.ir
مسعود
فضیلت پور
دانشیار روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
fazilat1348@gmail.com
سعیده
خسروی
دانشجوی دکتری علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
khosravi.saeedeh@gmail.com
10.30473/clpsy.2020.49618.1485
<strong>مقدمه:</strong> تفکر به عنوان یکی از کارکردهای عالی شناختیهمواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. گیلفورد با تقسیم بندی تفکر به دو نوع واگرا و همگرا تاثیر شگرفی بر پژوهش های تجربی تفکر خلاق داشته است. باند فرکانسی آلفا در محدوده 12-8 هرتز با کارکردهای شناختی مانند خلاقیت در ارتباط است. هدف از پژوهش حاضر بررسی افزایش و کاهش تغییرات توان باند آلفا (همگام سازی و ناهمگام سازی وابسته به رویداد ) در دو نوع متفاوت تفکر واگرا و همگرا بود. <strong>روش: </strong>نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 38 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد ( 19 مرد، 19 زن ) بود که با توجه به روش نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب گردیدند. امواج مغزی با استفاده از یک دستگاه 19 کاناله در حین انجام تکالیف تفکر واگرا و همگرا ثبت و تغییرات توان باند آلفا با استفاده از نرم افزار متلب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <strong>یافته ها: </strong>فعالیت امواج آلفا در موقعیت تفکر واگرا از نواحی قدامی به نواحی خلفی با پدیده همگام سازی روبه رو بوده است، در حالی که در موقعیت تفکر همگرا کاهش توان باند آلفا در نواحی خلفی در مقایسه با نواحی قدامی مغز مشاهده شد. <strong>نتیجه گیری: </strong>فعالیت امواج آلفا به صورت قابل توجهی در تکالیف تفکر واگرا با افزایش همراه است که این افزایش فعالیت در نواحی خلفی مغز با افزایش توان بالاتری همراه است، در مقابل تکالیف مرتبط با تفکر همگرا کاهش فعالیت را از نواحی قدامی به نواحی خلفی نشان داد..
همگام سازی,امواج آلفا,نواحی خلفی و قدامی,تفکر واگرا و همگرا
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6493.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6493_539082788b19f999bfcbc68d102fc179.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
5
19
2020
01
21
اثربخشی آموزش شناختی جبران و ترمیم بر مبنای ارزیابی عصب روانشناختی کارکردهای اجرایی در نوجوانان
73
88
FA
نصرت
اسکندری اصل
کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه رفاه، تهران، ایران.
2eskandari.n@gmail.com
صالحه
پیریایی
0000-0001-7929-8652
استادیار روانشناسی، دانشگاه رفاه، تهران، ایران.
salehepiriaei@yahoo.com
10.30473/clpsy.2020.51104.1507
<strong>مقدمه:</strong> مطالعه حاضر با هدف نشان دادن تأثیر آموزش شناختی جبران و ترمیم بر مبنای ارزیابی عصب روانشناختی کارکردهای اجرایی نوجوانان صورت گرفته است. <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی است که در آن از طرح پیش آموزن پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. نمونه مورد بررسی در مطالعه حاضر 31 نوجوان دانش آموز بوده است که به طور تصادفی در سه گروه آزمایش جبران، ترمیم و گروه کنترل قرار گرفتند. افراد هر دو گروه آزمایش جبران و ترمیم، هر کدام در طول شش هفته در آموزش شناختی شرکت کردند. به منظور ارزیابی عصب روانشناختی کارکردهای اجرایی، افراد هر سه گروه با استفاده از بسته ارزیابی شناختی قلم و کاغذی فارسی (PCAP) قبل و بعد از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های این پژوهش با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <strong>یافته ها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد که حافظه کاری، انعطاف پذیری و کنترل مهاری دو گروه جبران و ترمیم در مقایسه با گروه کنترل بعد از جلسات آموزش شناختی بهبود یافته است. <strong>نتیجه گیری:</strong> این یافته ها نشان می دهد که آموزش شناختی جبران و ترمیم موجب ارتقاء کارکردهای اجرایی نوجوانان شده است.
کارکردهای اجرایی,ارتقاء شناختی,جبران,ترمیم,نوجوان
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6555.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6555_9a81669123b90b847a72e6647511cad5.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
5
19
2020
01
21
الگوی امواج مغزی در باورهای فراطبیعی : مطالعه ای مبتنی بر EEG در گروه های شدید و خفیف
89
98
FA
عبدالواحد
نرماشیری
دانشجوی دکتری علوم شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران.
v.narmashiri@gmail.com
احمد
سهرابی
استادیار روانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
sohrabya@gmail.com
جواد
حاتمی
دانشیار روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
hatamijm@gmail.com
10.30473/clpsy.2020.48062.1455
<br /> <strong>مقدمه:</strong> هدف این تحقیق بررسی الگوی امواج مغزی در باورهای فراطبیعی با استفاده از EEG در گروه های شدید و خفیف بوده است . <strong>روش: </strong>شصت و چهار نفر( 18زن) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از مقیاس باورهای فراطبیعی بلکمور(1994) بهعنوان گروههای دارای باورفراطبیعی شدید و خفیف تقسیم شدند. EEG ازشرکت کنندگان دو گروه در حالت استراحت ثبت شد. <strong>یافته ها:</strong> یافته ها نشان داد که تفاوت معنیداری بین گروههای باورهای فراطبیعی خفیف و باورهای فراطبیعی در موج دلتا (sig=0,01) و تتا (sig=0.03) وجود دارد و موج آلفا (sig=0.08) در مرز معناداری است..<strong>نت</strong><strong>یجه گیری</strong><strong>:</strong> بر اساس این یافته ها میتوان گفت که الگوی امواج مغزی در باورهای فراطبیعی متفاوت است.<br />
باورهای فراطبیعی- EEG- دلتا – تتا – آلفا – بتا – امواج مغزی
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6559.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6559_46644f1bee23a40b705ebbffc1f85c2f.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
5
19
2020
01
21
تعامل حافظه کاری و بازه زمانی در ادراک زمان
99
114
FA
علی
شهابی فر
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرند، زرند، ایران.
shahabifar@yahoo.com
سید مهدی
حسینی فرد
دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
smhf56@gmail.com
عطاالله
موحدی نیا
دکتری علوم اعصاب شناختی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زرند، زرند، ایران.
movahedi_nia@yahoo.com
10.30473/clpsy.2020.50209.1491
<strong>مقدمه:</strong> هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تعاملی حافظه کاری و بازه زمانی بر ادراک زمان بود. <strong>روش: </strong>روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان، دانشجویان و کارکنان سازمانهای شهر کرمان در سال 1397 بود که از میان آن ها 300 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از تکلیف بازتولید زمان شهابی فر و موحدی نیا (2016) استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون های تی وابسته و تحلیل واریانس دوعاملی با اندازه گیری مکرر تحلیل شدند. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که هم اثر اصلی حافظه کاری و بازه زمانی و هم اثر تعاملی این دو بر ادراک زمان معنیدار است (01/0>p). به کارگیری حافظه کاری و افزایش بازه زمانی بر ادراک زمان به ترتیب به صورت کاهش و افزایش میزان خطای بازتولید زمان اثر دارند. <strong>نتیجه گیری:</strong> با افزایش طول بازه های زمانی و بار حافظه کاری، ادراک زمان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
ادراک زمان,حافظه کاری,بازه زمانی,بازتولید زمان
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6600.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6600_f49802978c91d9744ca1a535ae5d9e43.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
5
19
2020
01
21
تاثیر ابعاد مختلف هیجان چهره بر ادراک زمان
115
134
FA
محمد علی
نظری
استاد علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
nazaripsycho@yahoo.com
حسن
صبوری مقدم
دانشیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
A
sabourimoghaddam@yahoo.com
جلیل
باباپورخیرالدین
استاد روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
babapourj@yahoo.com
مریم
حسینی حوری پسند
دانشجوی دکتری علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
hosseini_hp_m@yahoo.com
10.30473/clpsy.2020.50157.1493
<strong>مقدمه:</strong> تاثیر هیجانها بر زمان ادراک شده معمولا به دو عامل عمده برانگیختگی و خوشایندی نسبت داده می شود. مطالعات اخیر نشان داده است که چهره های هیجانی باعث اعوجاج در ادراک زمان می شوند. براساس مدل ساعت درون، فرض بر این است که برانگیختگی، سرعت ضربان ساز ساعت درونی را کم و زیاد کند و میزان خوشایندی هیجان باعث باز یا بسته شدن دروازه ساعت درونی می گردد. هدف این مطالعه بررسی سهم هر یک از این ابعاد و تفکیک نقش آن ها در ایجاد اعوجاج در ادراک زمان چهرههای هیجانی بوده است. <strong>روش:</strong> به این منظور 20 دانشجوی دختر یک تکلیف افتراق زمان دوبخشی را که با محرکه ای چهره هیجانی طراحی شده بود، اجرا نمودند. انتخاب چهره های هیجانی با استفاده از مدل ابعاد هیجان (خوشایندی، برانگیختگی و غلبه( صورت گرفته بود. یافته ها:نتایج داده های رفتاری نشان داد نقطه افتراق زمان برای چهره های هیجانی شاد در مقایسه با چهره هیجانی عصبانی و خنثی، به صورت معنادارای کوچک تر بود در حالی که اختلاف معنادارای بین نقاط افتراق زمان چهره عصبانی و خنثی مشاهده نشد. نتایج حاصل بر اساس نظریه انتظار عددی تفسیر شد<strong>. نتیجه گیری:</strong>ابعاد مختلف هیجان چهره بر ادراک زمان تأثیر دارد.<br />
بیان هیجانی چهره,ادراک زمان,توجه هیجانی,برانگیختگی,خوشایندی
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6621.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6621_bc2c153fc7ed1c69a27723d0121d71be.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
5
19
2020
03
17
مروری بر اثرات عصبی و شناختی کووید – 19
135
146
FA
احمد
علیپور
استاد روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.
ahmadalipour@yahoo.com
محمد
اورکی
دانشیار روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.
orakisalamat@gmail.com
آزیتا
خرامان
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.
azitakharaman@yahoo.com
10.30473/clpsy.2020.52816.1543
<strong>زمینه</strong> : در دسامبر 2019 یک بیماری همه گیر در ووهان چین پدید آمد که توجه جهانیان را به خود جلب کرد و کووید – 19 نام گذاری شد. این ویروس ترس و وحشت زیادی را در بین مردم جهان به وجود آورد و سازمان بهداشت جهانی نیز طی اطلاعیه ای شیوع این ویروس را عامل وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در سرتاسر جهان اعلام نمود. شایع ترین علایم ابتلای آن شامل تب، خستگی و سرفه خشک است اما اخیراً تایید شده است که علاوه بر این، نشانه های عصبی و شناختی مانند سردرد، اختلال آگاهی و پارستزیا نیز نمایان هستند. <strong>روش: </strong>در این مطالعه مروری، کلیه مقالات چاپ شده تا 4 می 2020 به زبان انگلیسی در زمینه بیماری کووید-19 و اثرات عصبی و شناختی آن مورد بررسی قرار گرفتند. این جستجو از طریق پایگاه های علمی معتبر BioRxiv، Google scholar،Scopus ، PubMed و با استفاده از کلیدواژه هایCoronaviruses infection, COVID-19, Nervous system انجام گرفته و اطلاعات لازم استخراج گردید. <strong>نتیجه گیری</strong>: در این بررسی گزارش ها نشان از حملات ویروسی به دستگاه اعصاب مرکزی و ایجاد التهاب ویروسی مغز داشته همچنین بر نقش واسطه ای سیستم ایمنی بدن در مقابله با عفونت تاکید گردید. فقدان حس بویایی و چشایی در افراد مبتلا و ارتباط آن با سیستم عصبی از دیگر نشانه های مهم این ویروس بوده و از اولین علایم حمله به دستگاه عصبی محسوب می گردد. بیماری حاد مغزی – عروقی و روند شکل گیری آن در اثر هیپوکسی و دیگر عوارض ناشی از آلودگی نیز تشریح گردید. لذا لازم است که در ارزیابی های اولیه ظهور علایم عصبی نیز در نظر گرفته شوند چرا که برخی از بیماران تنها با این نشانه ها مراجعه می کنند.<br /> <strong> </strong>
عفونت کرونا ویروس,کووید – 19,سیستم عصبی
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6679.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6679_72446c014362ae46d43abed6c94f732b.pdf