دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
6
21
2020
08
22
بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی پاول بر بهبود کارکرد های اجرایی، حافظه و توجه جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه
9
26
FA
مهدی
صحراگرد
مربی روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
mahdisahragard@gmail.com
احمد
علی پور
0000-0002-5126-5653
استاد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
alipor@pnu.ac.ir
حسین
زارع
استاد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
h-zare@pnu.ac.ir
رسول
روشن
استاد روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
rasolroshan@yahoo.com
10.30473/clpsy.2020.31762.1145
<strong>هدف: </strong>هدف از این مطالعه اثربخشی توانبخشی شناختی به شیوه پاول بر بهبود کارکردهای اجرایی، حافظه و توجه جانبازان مبتلاء به اختلال PTSD است. <strong>روش:</strong> این مطالعه بر روی 24 جانباز مبتلا به اختلال PTSD در قالب دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جهت اجرای این پژوهش از آزمونهای PSSI، آزمون کارت های ویسکانسین، آزمون استروپ و آزمون حافظه فعال استفاده گردید. تحلیل آماری این پژوهش به وسیله آزمون تحلیل کوواریانس صورت گرفت. <strong>یافته ها:</strong> نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد روش توانبخشی شناختی پاول بر بهبود خطای درجاماندگی، تعداد طبقات تکمیل شده، توالی، فراخنای فضایی رو به جلو و معکوس، خطای تداخل زمان و خطای تداخل اشتباهات موثر است. <strong>بحث و نتیجه گیری:</strong> درمان توانبخشی شناختی پاول بر بهبود کارکردهای اجرایی، حافظه و توجه جانبازان مبتلاء به اختلال PTSD مؤثر است.<br />
اختلال استرس پس از سانحه,توانبخشی شناختی,کارکردهای اجرایی,حافظه,توجه
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6916.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6916_255dd321f016409fb2b7be533697a9ef.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
6
21
2020
08
22
مطالعه اثربخشی تمرین تکالیف دوگانه شناختی- حرکتی بر حافظه فضایی بیماران ام اس
17
30
FA
آرش
عباس نیا
0000-0002-5623-1030
دانکشده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهرن، تهران، ایران
abasiarash09@gmail.com
شهزاد
طهماسبی بروجنی
0000-0002-0875-3993
دانشیار رفتار حرکتی / دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
shahzadtahmaseb@ut.ac.ir
راضیه
هژبرنیا
دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
rhojabrnia@yahoo.com
10.30473/clpsy.2020.50154.1488
<strong>مقدمه:</strong> یکی از مشکلات شایع در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس(اماس) اختلال در حافظه است. با وجود تأیید تأثیر تمرینات تکالیف دوگانه شناختی حرکتی بر عملکرد شناختی بیماران اماس، تاکنون، پژوهش های اندکی در این زمینه صورت گرفته است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بهبود حافظه فضایی بیماران اماس در نتیجه تمرینات تکالیف دوگانه بود. <strong>روش:</strong> طرح تحقیق از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه های تصادفی، روش پژوهش از نوع نیمه تجربی و به لحاظ هدف کاربردی بود. در اجرا، 30 زن مبتلا به اماس(20-60 ساله)عضو انجمن اماس استان تهران، به صورت داوطلبانه و با کسب رضایت نامه آگاهانه به عنوان شرکت کننده به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایشی قرارگرفتند و پیش آزمون حافظه فضایی از طریق دستگاه حافظه فضایی مدلLM-01 از آنان گرفته شد. سپس شرکت کنندگان به مدت هشت هفته که هر هفته شامل دو جلسه 45 تا 60 دقیقه ای بود به انجام تمرینات تکالیف دوگانه پرداختند. با اتمام تمرینات پس آزمون گرفته شد. تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مرکب و تی همبسته و مستقل در سطح معنی داری 05/0≥ <em>p </em> انجام شد. <strong>یافته ها:</strong> نتایجنشان داد که تمرینات تکالیف دوگانه موجب بهبود معنیدار حافظه فضایی)04/0=<em>p </em>) در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد<strong>. نتیجه گیری: </strong>تمرین تکالیف دوگانه شناختی- حرکتی موجب فعالیت بیشتر مغز می شود و میتوان آن را روشی مناسب برای ارتقای توانایی های شناختی مانند حافظه فضایی در نظر گرفت.<br />
کنترل حرکتی,حافظه فضایی,شناخت,مولتیپل اسکلروزیس,تکلیف ثانویه
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6959.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6959_0e7cbcd1fab9b0a1c19f4b8806591515.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
6
21
2020
08
22
مقایسه فعالیت قشری مغز در بیماران اسکیزوفرن دارا و فاقد اختلال تفکر صوری
31
46
FA
غلامرضا
چلبیانلو
0000-0002-3397-4122
دانشیار علوم اعصاب، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
chalabianloo_f@yahoo.com
مهسا
مقراضی
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
mahsa_mm80@gmail.com
زهرا
کشتگر
کارشناس ارشد علوم شناختی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
keshtgarz@gmail.com
10.30473/clpsy.2020.50251.1492
<strong>مقدمه:</strong> اختلال اسکزوفرنیا یکی از شایع ترین اختلالات شدید روانی است که طیف گسترده ای از علایم شناختی، هیجانی و رفتاری را شامل می شود که اختلال در تفکر صوری، یکی از عوامل تعیین کننده پیش آگهی آن است. مقایسه فعالیت های قشری در مبتلایان به اسکیزوفرن های دارای تفکر صوری و فاقد آن، هدف اصلی پژوهش حاضر بود. <strong>روش:</strong> تعداد 60 بیمار مبتلا به اختلال اسکیزوفرنیا(31 نفر دارای اختلال تفکر صوری و 29 نفر فاقد اختلال در تفکر صوری) براساس معیارهای ورود و خروج به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و پرسشنامه تفکر صوری در مورد آن ها اجرا شد . فعالیت قشری تمامی شرکت کنندگان با استفاده از EEG 19کاناله مورد بررسی قرار گرفت. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که در بیماران اسکیزوفرن دارای اختلال در تفکر صوری توان مطلق باندهای دلتا و بتا پایین تر و توان مطلق تتا در نواحی قدامی مغز بالاتر از بیماران فاقد اختلال تفکر صوری بود. همچنین در نواحی خلفی نیز اسکیزوفرن های دارای اختلال در تفکر صوری، در باندهای دلتا، آلفا و بتا پایین تر از اسکیزوفرن های فاقد اختلال در تفکر صوری بودند. <strong>نتیجه گیری:</strong> یافته ها ضمن تایید فرضیه هایپوفرونتالی اسکیزوفرنیا، نشان می دهد که اسکیزوفرن های فاقد تفکر صوری، برانگیختگی قشری پایینتر داشته که منجر به مشکلات شناختی بیشتر در این افراد می شود.
فعالیت قشری,تفکر صوری,اسکیزوفرنیا
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6961.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6961_6f74e47b643deb814fc0541a58187e3d.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
6
21
2020
08
22
اثربخشی نوروفیدبک بر نقایص شناختی و ادراک دیداری حرکتی در دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی
47
66
FA
ساناز
زارع نژاد
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
sanazzarenezhad14707@gmail.com
سکینه
سلطانی کوهبنانی
استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
sakineh.s@um.ac.ir
سمیه
زارع نژاد
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
zarenezhadsomaye@gmail.com
10.30473/clpsy.2020.47676.1453
<strong>مقدمه:</strong> یکی از شایع ترین اختلالات یادگیری نارساخوانی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی نوروفیدبک بر نقایص شناختی و ادراک دیداری حرکتی دانش آموزان نارساخوان است. <strong>روش</strong>: پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانش آموزان 8 تا 11 ساله دارای اختلال نارساخوانی شهر تهران بود. از این جهت از افراد واجد شرایط 40 دانش آموز به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند(هر گروه 20 نفر) که در نهایت، پژوهش با 33 نفر( 16 نفر گروه آزمایش و 17 نفر گروه کنترل) انجام شد. در این مطالعه گروه آزمایش تحت درمان نوروفیدبک در ابتدا سه بار در هفته(به مدت یک ماه) و سپس دو بار در هفته(یک ماه) به مدت 45 دقیقه قرار گرفتند در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، نرم افزارهای برج لندن، استروپ، عملکرد پیوسته و آزمون مداد کاغذی ادراک دیداری حرکتی بندر گشتالت بودند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانش چندمتغیری، با استفاده از نسخه 20 نرم افزار آماری spss تحلیل شد. <strong>یافته ها</strong>: نتایج نشان داد نوروفیدبک بر تمامی مؤلفه های موردارزیابی نقایص شناختی(به استثنا خطای همخوان در آزمون استروپ و زمان واکنش در آزمون n-back) و ادراک دیداری حرکتی افراد نارساخوان مؤثر بوده است.<strong>نتیجه گیری</strong>: نوروفیدبک می تواند کمک مؤثری برای بهبود برخی از نقص های شناختی دانش آموزان نارساخوان محسوب شود.
نوروفیدبک,نقایص شناختی,ادراک دیداری حرکتی,نارساخوانی
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7003.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7003_aff55c79ed2ed75b09da8ecf2265b713.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
6
21
2020
08
22
اثربخشی توانبخشی دوسا بر حافظه شنیداری و حل مسئله کودکان دارای اختلال یادگیری همراه با مشکل تمییز شنیداری
67
80
FA
فرنگیس
دمهری
0000-0002-1451-0867
استادیار روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران.
farangis_demehri@yahoo.com
لعیا
خیام باشی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران.
laya.kbashi91@gmail.com
محسن
سعیدمنش
استادیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران.
m.saeidmanesh@yahoo.com
10.30473/clpsy.2020.46348.1441
<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی توانبخشی دوسا بر حافظه فعال شنیداری و حل مسئله کودکان مبتلابه اختلال یادگیری خواندن دارای مشکل تمییز شنیداری بود. <strong>روش:</strong> برای این منظور از روش مطالعه شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه مورد نظر عبارت است از کلیه کودکان مبتلابه اختلال یادگیری خواندن شهر اصفهان که دارای اشکال در تمییز شنیداری نیز باشند. از این جامعه 30 نفر بهطور در دسترس انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. پس از انجام پیشآزمون در دو گروه، گروه آزمایش طی 10جلسه 60دقیقهای(هفتهای 2بار) تحت درمان توانبخشی دوسا قرار گرفتند و طی این مدت، گروه گواه در لیست انتظار بودند. سپس هر دو گروه، در پسآزمون و پیگیری مورداندازهگیری قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای حل مسئله هپنر(1982) و حافظه فعال دانیمن و کارپنتر(1980) استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. <strong>یافتهها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد میانگین نمره حل مساله و حافظه کودکان گروه آزمایش بعد از جلسه درمانی افزایش معناداری داشته است. اما برای کودکان گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نشده است. <strong>نتیجهگیری:</strong> روش توانبخشی دوسا بر بهبود حافظه شنیداری و حل مسئله کودکان دارای اختلال همراه با مشکل تمییز شنیداری اثربخش است.
توانبخشی دوسا,اختلال یادگیری,حافظه شنیداری,حل مسئله,تمییز شنیداری
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7088.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7088_2f92795ac51ee52f4384e2abb1ecf2d0.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
6
21
2020
08
22
مقایسه اثربخشی شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه بر کاهش افسردگی در جمعیت غیر بالینی
81
98
FA
اکبر
مهدیلو
0000-0002-0892-131X
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
stu.mahdiloo@iaut.ac.ir
نعیمه
محب
استادیار روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
moheb@iaut.ac.ir
سید محمود
طباطبائی
دانشیار علوم اعصاب شناختی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
smt@iaut.ac.ir
مرضیه
علیوندی وفا
استادیار روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
m.alivand@iaut.ac.ir
10.30473/clpsy.2020.48603.1464
مقدمه:افسردگی شایع ترین اختلال روانی در دنیا است. شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی یکی از درمان های مؤثر، و تحریک با جریان الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه یکی از درمان های جدید برای افسردگی است. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی این دو شیوه درمانی بر کاهش افسردگی انجام شده است. <strong>روش:</strong> این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. آزمودنی ها 60 نفر از دانشجویان دارای علائم افسردگی بودند که پس از غربال با پرسشنامه سلامت عمومی با روش هدفمند، بر اساس نمرات پرسشنامه افسردگی بک(نمره بالای 15) انتخاب و به صورت تصادفی در 4 گروه 15نفری شامل گروه شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی، تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه، گروه شم(تحریک ساختگی) و گروه کنترل جایگزین شدند و در مرحله پسآزمون مجدداً با پرسشنامه افسردگی بک مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های پژوهش با روش تحلیل کواریانس با استفاده از نرم افزار <strong>SPSS</strong> نسخه 21 تحلیل شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد هر دو گروه آزمایش کاهش معنی داری(05/0 <strong>P<</strong>) در نمرات افسردگی در پس آزمون داشتند، در حالی که در گروه شم و کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نشد. بین دو گروه شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه تفاوت معنیداری وجود نداشت(05/0P><strong>). نتیجهگیری:</strong> شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه در کاهش افسردگی در جمعیت غیربالینی مؤثر هستند..
شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی,تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه,افسردگی
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7092.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7092_887952b5d14d6fecdf6810a8dc7dbd94.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
6
21
2020
08
22
روابط ساختاری کارکرد اجرایی مغز با نشانههای نقص توجه و بیشفعالی دانشجویان
99
110
FA
نسرین
گنجه ای
0000-0002-0276-8852
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
nasringanjei@yahoo.com
تورج
هاشمی
استاد روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
tourajhashemi@yahoo.com
10.30473/clpsy.2020.51485.1514
<strong>مقدمه:</strong> این پژوهش در جهت تعیین رابطه کارکردهای اجرایی مغز با نشانه های نقص توجه و بیش فعالی انجام شد. <strong>روش:</strong> در راستای این هدف و در قالب طرح همبستگی ازجامعه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 99-98 تعداد ۸۰ نفر به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از سیاهه نشانه های مرضی کانرز ، آزمون استروپ، کارت های ویسکانسین و حافظه کاری وکسلر استفاده شد. <strong>یافته ها:</strong> تحلیل داده ها با استفاده ازمدل یابی معادلات ساختاری نشان داد کارکردهای سازماندهی، دقت و تمرکز، حافظه کاری، حل مسئله و بازداری قادرند به طور معنیدار تغییرات نشانه های نقص توجه و بیش فعالی را تعیین کنند. <strong>نتیجه گیری:</strong> کارکردهای اجرایی مغز در تغییرات نقص توجه و بیش فعالی نقش منفی داشته و نقص در این کارکردها زمینه ساز شکل گیری نقص توجه و بیش فعالی است. بنابراین در سبب شناسی نقص توجه و بیش فعالی لازم است بر ارزیابی کارکردهای اجرایی تاکید شود و نقص در کارکردهای اجرایی را به عنوان پایه عصب شناختی نقص توجه و بیش فعالی به حساب آورد.
حافظه کاری,بازداری,نقص توجه,بیش فعالی
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7110.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7110_5c76b9c10fe5cfb734d92f9b072cb535.pdf
دانشگاه پیام نور
عصب روان شناسی
2476-5023
2538-5623
6
21
2020
08
22
اثربخشی آموزش ایمن سازی روانی بر مهارت های عصب روانشناختی و نشانگان رفتاری(کمبود توجه و تکانشگری) کودکان دارای اختلال کمبود توجه/بیش فعالی براساس مدل مایکنبام
111
130
FA
علی
مصطفائی
استادیار روانشناسی، دانشگاه پیامنور، آذربایجان غربی، ایران.
mostafaie_a@yahoo.com
محمد
اورکی
دانشیار روانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.
orakisalamat@gmail.com
10.30473/clpsy.2020.48949.1470
<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخلات ایمن سازی روانی بر مهارت های عصب روانشناختی و نشانگان رفتاری از جمله(کمبود توجه و تکانشگری) براساس مدل مایکنیام انجام گرفت. <strong>روش:</strong> این پژوهش از نوع شبه آزمایشی است که در آن از طرح پیش<sub></sub>آزمون پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از بین کودکان 7 تا 12 ساله شاغل به تحصیل در مدارس ابتدایی و مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی شهر ارومیه، تعداد 30 کودک انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(15نفر) و کنترل(15نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طی ده جلسه 1ساعته(دو روز در هفته) تحت آموزش ایمن سازی روانی مدل مایکنبام قرار گرفتند. داده ها به روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند<strong>. یافته ها</strong>: نتایج نشان داد که آموزش ایمن سازی روانی بر مهارت های عصب روانشناختی(توجه، کارکردهای اجرایی، زبان، یادگیری، و خواندن) و نشانگان رفتاری(کمبود توجه و تکانشگری) کودکان دارای اختلال کمبود توجه / بیش فعالی تأثیر معنادار داشته است (05/0>P). ضمن این که آموزش ایمن سازی روانی بر عملکرد پردازش بینایی- فضایی کودکان بیش فعال موثر نبوده است. <strong>نتیجه گیری:</strong> براساس یافته های حاصل از این پژوهش، می توان آموزش ایمن سازی روانی براساس مدل مایکنبام را به عنوان روشی کارآ برای بهبود مهارت های عصب روانشناختی و نشانگان رفتاری کودکان با اختلال کمبود توجه/بیش فعالی مورد استفاده قرار داد.
آموزش ایمنسازی روانی,نشانگان رفتاری,کارکرد اجرایی,اختلال کمبود توجه / بیشفعالی,مدل مایکنبام
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7126.html
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7126_6123ffe5ee3e9645fbcfb2e1cf4b3bd6.pdf