TY - JOUR ID - 2438 TI - مقایسه مؤلفه‌های خلاقیت بین دانش‌آموزان راست‌دست، چپ‌دست و دوسو توان JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - علیپور, احمد AU - امینی, فاطمه AU - ذکاوت, حسن AD - استاد تمام روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری روانشناسی، پیام نور، تهران، ایران AD - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 1 IS - 2 SP - 88 EP - 102 KW - خلاقیت KW - دست برتری KW - راست‌دستی KW - چپ‌دستی KW - دوسو توان DO - N2 - مقدمه: جانبی شدن مغز با کارکردهای شناختی در ارتباط است. لذا انتظار می‌رود که دست برتری به‌عنوان یکی از نتایج جانبی شدن با عملکرد شناخت خلاق در ارتباط باشد. این پژوهش به‌منظور مقایسه مؤلفه‌های خلاقیت بین دانش‌آموزان راست‌دست، چپ‌دست و دوسو توان انجام شد. روش: در این مطالعه علی- مقایسه‌ای، جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان لامرد و مهر در نیم سال دوم سال تحصیلی 1393-1392 می‌باشند. برای انتخاب گروه‌های هدف از دو شیوه نمونه‌گیری استفاده شد. گروه راست‌دست‌ها 40 دانش‌آموز به شیوه تصادفی چندمرحله‌ای و گروه چپ‌دست‌ها و دوسو توان‌ها هرکدام جداگانه 40 دانش‌آموز به شیوه در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها در این پژوهش به دو پرسشنامه ادینبورگ و خلاقیت پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل مانوا بر روی میانگین نمره‌های خلاقیت و مؤلفه‌های آن در دانش‌آموزان نشان داد که میانگین خلاقیت و مؤلفه‌های سیالی و ابتکار دانش‌آموزان راست‌دست به‌طور معناداری پایین‌تر از دانش‌آموزان چپ‌دست است و همچنین میانگین خلاقیت و مؤلفه‌های سیالی، ابتکار و انعطاف‌پذیری دانش‌آموزان راست‌دست به‌طور معناداری پایین‌تر از دانش‌آموزان دوسو توان است. نتیجه‌گیری: خلاقیت و مؤلفه‌های آن در افراد دوسو توان و چپ‌دست نسبت به راست‌دست‌ها بالاتر است، لذا می‌توان گفت که تحریک نیمکره راست و تعامل بیشتر دو نیمکره در خلاقیت افراد تأثیرگذارند. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2438.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2438_370eac0bc55a02a9ce2b4df399156cc6.pdf ER -