TY - JOUR ID - 3032 TI - اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی در بازداری رفتاری مبتلایان به اختلال وسواس فکری ـ عملی JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - کرد تمینی, مسلم AU - صمیمی, زبیر AU - رامش, سمیه AD - کارشناس ارشد علوم شناختی دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران. AD - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه خوارزمی تهران. AD - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه تهران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 1 IS - 3 SP - 7 EP - 20 KW - وسواس فکری ـ عملی KW - بازداری KW - آموزش حافظه کاری هیجانی DO - N2 - مقدمه: با توجه به مشکلات فراوانی که افراد مبتلا به وسواس در زمینه بازداری مواجهه هستند، لزوم توجه بیشتر به روش‌های درمانی جدید برای بهبود بازداری را در این اختلال برجسته می‌نماید. لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش حافظه کاری هیجانی در بازداری رفتاری مبتلایان به اختلال وسواس فکری ـ عملی انجام گرفت. روش: بدین منظور در یک پژوهش از نوع شبه تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون بدون گروه کنترل تعداد 9 بیمار مبتلا به وسواس فکری عملی به شیوه نمونه‌گیری در دسترس و با استفاده از ابزارهای مصاحبه بالینی ساختاریافته و پرسشنامه ییل ـ براون (1989) انتخاب گردیدند و سپس طی 20 جلسه، تحت آموزش حافظه کاری هیجانی قرار گرفتند. همه آزمودنی‌ها قبل و پس از آموزش با استفاده از تکلیف برو/ نرو و آزمون آماری تی همبسته مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج از کاهش معنادار نمرات آزمودنی‌ها در مرحله پس‌آزمون نسبت به مرحله پیش‌آزمون، در سه مؤلفه خطای ارائه، خطای حذف و زمان واکنش پاسخ‌ آزمون برو/ نرو حکایت داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان بیان نمود که آموزش حافظه کاری هیجانی گزینه مناسبی برای بهبود بازداری رفتاری بیماران مبتلابه اختلال وسواس فکری ـ عملی باشد. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3032.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3032_4c42ea8d3f48ed961b12a4e57454a96a.pdf ER -