TY - JOUR ID - 3526 TI - اثر دست برتری و تفاوت‌های جنسیتی در عادت‌های شمارش اعداد با انگشتان دانش‌آموزان ابتدایی JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - علیپور, احمد AU - جولائیها, سکینه AU - رنجبران, رضا AU - ایوانی, نازیلا AD - استاد روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران. AD - دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 5 SP - 25 EP - 38 KW - دست برتری KW - جنسیت KW - عادت های شمارش اعداد با انگشتان DO - N2 - مقدمه: عادت‌های شمارش انگشتان در کودکان بر نحوه یادگیری ایشان در کلاس درس و زندگی روزمره تأثیرگذار است. هدف این پژوهش به‌منظور تعیین اثر دست برتری و تفاوت‌های جنسیتی در عادت‌های شمارش اعداد با انگشتان دانش‌آموزان ابتدایی صورت گرفت. روش: تعداد 74 نفر از دانش‌آموزان ابتدایی شهرستان پاکدشت (47 پسر و 27 دختر) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای (برای کودکان راست‌دست) و همچنین روش نمونه‌گیری در دسترس (برای کودکان چپ‌دست) انتخاب شدند و با استفاده از نسخه فارسی پرسشنامه چاپمن (چاپمن و چاپمن 1987) ازنظر عادات و الگوهای شمارش اعداد موردبررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون مجذور خی نشان داد که اثر دست برتری بر همه مؤلفه‌های عادت‌های شمارش اعداد با انگشتان (دست شمارنده، نوع شمارش، جهت شمارش و انگشت شمارش) معنادار است. همچنین نتایج نشان داد که اثر جنسیت در سه مؤلفه از عادت‌های شمارش اعداد با انگشتان (دست شمارنده، نوع شمارش و انگشت شمارش) معنادار است و در مؤلفه جهت شمارش معنادار نیست. نتیجه­گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می‌توان استنباط نمود که دست برتری و جنسیت اثر معناداری بر عادت‌های شمارش اعداد با انگشتان دانش‌آموزان ابتدایی دارد. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3526.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3526_2446f4d66c75bc496e20ff4d21341699.pdf ER -