TY - JOUR ID - 3584 TI - آموزش تلفیقی مادر ـ محور و تأثیر آن بر نشانگان کمبود توجه و بیش‌فعالی کودکان JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - سلامی, فاطمه AU - عشایری, حسن AU - استکی, مهناز AU - فرزاد, ولی اله AU - کوچک انتظار, رویا AD - دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران. AD - استاد دانشکده علوم و توان‌بخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران. ایران. AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. تهران. ایران. AD - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. تهران. ایران. Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 4 SP - 31 EP - 44 KW - آموزش تلفیقی KW - مادر محور KW - یکپارچگی حسی KW - کارکردهای اجرایی KW - نشانگان اختلال کمبود توجه/بیش‌فعالی DO - N2 - مقدمه: اهدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش تلفیقی مبتنی بر یکپارچگی حسی و کارکردهای اجرایی به مادران دارای کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه/بیش‌فعال و تأثیر آن بر نشانگان اختلال کمبود توجه/بیش‌فعالی است. روش: طرح پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. بدین منظور از بین مادران دانش‌آموزان مقطع اول، دوم و سوم دبستان شهر شیراز، به طریق تصادفی، از طریق فراخوان اینترنتی سایت آموزش‌وپرورش و با انجام مصاحبه بالینی و اجرای پرسشنامه CSI-4 فرم والد و با توجه به ملاک‌های ورود و پس از همتا کردن، 40 نفر از مادران انتخاب و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه گواه (20 نفر)، قرار داده شدند. درمان تلفیقی مبتنی بر یکپارچگی حسی و کارکردهای اجرایی، شامل 24 جلسه یک ساعت و نیم، در یک گروه 20 نفر والدین، هفته‌ای سه جلسه برگزار شد. پیش‌آزمون و پس‌آزمون در هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه CSI-4 فرم والد انجام شد. یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که درمان تلفیقی مادر محور موجب کاهش کمبود توجه و کاهش بیش‌فعالی در کودکان می‌شود. نتیجه­گیری: بر طبق نتایج این آموزش می‌تواند باعث بهبود اختلال بیش فعالی و نقص توجه در کودکان شود. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3584.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3584_f9aacde30dfafdc36a19fd79c7adb1c4.pdf ER -