TY - JOUR ID - 3786 TI - بررسی و مقایسه نیمرخ مهارت‌های عصب روان‌شناختی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص، دانش‌آموزان با نقص توجه ـ بیش‌فعالی و دانش‌آموزان عادی JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - میرمهدی, سید رضا AU - شجاعی, فهیمه AD - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران. AD - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه پیام نور، ایران. Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 6 SP - 91 EP - 106 KW - مهارت‌های عصب روان‌شناختی KW - اختلال یادگیری خاص KW - اختلال بیش-فعالی همراه با نقص توجه DO - N2 - مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه نیمرخ مهارت­های عصب روان‌شناختی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص، بیش‌فعال همراه با نقص توجه و عادی شهر اصفهان انجام شد. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص، بیش‌فعال همراه با نقص توجه و عادی مقطع دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس 30 نفر دانش­آموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص که توسط مشاوران مراکز اختلال یادگیری تشخیص داده‌شده بودند و 30 نفر دانش‌آموز پسر بیش­فعال همراه با نقص توجه که توسط روان‌پزشکان کودک تشخیص داده‌شده بودند و با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای 30 نفر دانش‌آموز پسر عادی انتخاب شدند و ازنظر مهارت­های عصب روان‌شناختی موردبررسی قرار گرفتند. روش این پژوهش علی ـ مقایسه­ای بود. ابزار مورداستفاده در پژوهش پرسشنامه مهارت­های عصب روان‌شناختی کانرز (2007) بود. داده­ها با روش تحلیل واریانس یک‌راهه تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار مهارت­های عصب روان‌شناختی بین گروه‌ها در متغیرهای توجه، حافظه، کارکردهای اجرایی، پردازش شناختی و عدم تفاوت معنادار در متغیرهای عملکرد حسی ـ حرکتی و زبان بود (P ≤0/05). نتیجه­گیری: با توجه به نتایج تحقیق می‌توان نتیجه گرفت دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص و دانش‌آموزان بیش‌فعالی همراه با نقص توجه نسبت به دانش‌آموزان عادی، نارسایی‌های عصب روان‌شناختی بیشتری را تجربه می‌کنند. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3786.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3786_675e81ce3212c90f65fd4ec1bae25c1a.pdf ER -