TY - JOUR ID - 4123 TI - بررسی اثربخشی بسته آموزشی بازی‌های شناختی بر عملکرد مهارت‌های عصب روان‌شناختی دانش‌آموزان نارساخوان JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - دهقان, نجمه AU - فرامرزی, سالار AU - نادی, محمدعلی AU - عارفی, مژگان AD - دانشجوی دکترا روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد اصفهان (خوراسگان). اصفهان. ایران. AD - دانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان. اصفهان. ایران. AD - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد اصفهان (خوراسگان). اصفهان. ایران. AD - استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد اصفهان (خوراسگان). اصفهان. ایران. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 3 IS - 9 SP - 67 EP - 86 KW - دانش‌آموزان نارساخوان KW - عصب روان‌شناختی KW - بازی‌های شناختی DO - N2 - مقدمه: علوم اعصاب شناختی و خواندن ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. با نگاهی به چالش‌های عصب‌شناختی نارساخوانی و مزایای کارکرد شناختی و عصب روان‌شناختی بازی هدف کلی پژوهش اثربخشی بسته آموزشی بازی‌های شناختی بر مهارت‌های عصب روان‌شناختی دانش‌آموزان نارساخوان بود. روش: طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و دوره پیگیری (2 ماه پس از اجرای پس‌آزمون) بود که 30 نفر از دانش‌آموزان نارساخوان پسر به‌طور غیر تصادفی به‌عنوان نمونه انتخاب و به‌صورت تصادفی و به‌طور مساوی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. آموزش به کمک ابزار محقق ساخته در 25 جلسه 5/1 ساعته طی سه ماه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. برای گردآوری اطلاعات، از مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم، آزمون نارساخوانی نما و آزمون عصب روان‌شناختی کانرز استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته­ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش بسته بازی‌های شناختی بر بهبود عملکرد عصب روان‌شناختی دانش‌آموزان نارساخوان مؤثر است (01/0pنتیجه‌گیری: بسته آموزشی بازی‌های شناختی می‌تواند رویکرد درمانی مؤثری در جهت بهبود مهارت‌های عصب روان‌شناختی دانش‌آموزان نارساخوان که پیش‌نیاز خواندن است، باشد. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4123.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4123_28fcbf26cd71a086d88a4dad8f6bbd33.pdf ER -