TY - JOUR ID - 4124 TI - اثر انتخاب محصول مورد علاقه مشتری ازنظر شکل و رنگ بر موج آلفا JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - محمودی میمند, محمد AU - عیوضی حشمت, علی اصغر AU - آقایوسفی, علیرضا AU - استادیان خانی, زهرا AD - دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، ایران. AD - مربی مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، ایران. AD - دانشیار روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران. AD - دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز، ایران. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 3 IS - 9 SP - 87 EP - 102 KW - مشتری KW - انتخاب محصول KW - ترجیح هوشیارانه KW - موج آلفا KW - EEG DO - N2 - مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه تأثیر انتخاب محصول مورد علاقه مشتری برحسب شکل و رنگ بر موج آلفا است. برای انجام تحقیق چهار مجموعه تصاویر با اشکال (گِرد و تیز) و با رنگ‌های (سرد و گرم) برای محصولات بیسکویت و پاستا طراحی گردید. با استفاده از دستگاه QEEG، امواج الکتریکی باند آلفای افراد با نمایش تصاویر چهارگانه ثبت گردید. سپس از افراد خواسته شد تا مجموعه تصویر ترجیحی خود را انتخاب نمایند. با استفاده از واریانس چندمتغیره، ارتباط امواج الکتریکی باند آلفا با تصاویر ترجیحی تجزیه‌وتحلیل گردید. روش: روش تحقیق حاضر، تجربی با استفاده از چند گروه آزمودنی بوده و نمونه اولیه 375 نفر به‌صورت تصادفی از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز قم، انتخاب و بر اساس سن، جنس و دست برتری، 72 نفر به‌طور تصادفی در گروه نمونه نهایی قرار گرفت به‌گونه‌ای که میانگین سن، نسبت جنس و دست برتری جامعه در گروه نمونه رعایت شده است. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد نوسانات آلفا ناشی از مشاهده با در نظر گرفتن اولویت هشیارانه انتخاب شده در الکترودهای O1، T5، T3، C3 و C4 ارتباط معنی‌داری داشت. تحلیل یافته‌ها نشان می‌دهد به‌طور کلی افرادی که شکل گرم را ترجیح می‌دهند با دیدن تصاویر سفید، گرم و سرد (اعم از گِرد و تیز) در الکترودهای مذکور موج آلفای بیشتری تولید می‌کند. نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ِصرف تصاویر نمایشی نقشی در انتخاب آن‌ها نداشته و درمجموع تصاویر گرم نسبتاً بیش از تصاویر سرد موج آلفا تولید می‌کند. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4124.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4124_e06326b17ea6d352f907511997f97a06.pdf ER -