TY - JOUR ID - 4905 TI - بررسی همزمان رفتاری و عصب شناختی یادگیری و انتقال تکلیف ترسیم دودستی نامتقارن. JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - دوستان, محمدرضا AU - باقرنژاد, زهرا AD - مربی رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ، ایران. AD - کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر،شوشتر،ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - 12 SP - 9 EP - 30 KW - انتقال KW - هماهنگی دودستی نامتقارن KW - نیمکره های مغز DO - N2 - : هدف از پژوهش حاضر‌ بررسی همزمان رفتاری و عصب­ شناختی یادگیری و انتقال تکلیف ترسیم دودستی نامتقارن بود. روش­: پژوهش حاضر از نوع پژوهش­­های نیمه­ تجربی است. ابزار مورد استفاده شامل EEG چهارکاناله، قلم نوری با حسگر ویژه،  لپ­ تاپ، دستکش ویژه و مترونوم بود. شرکت­ کنندگان تحقیق حاضر را دانش­ آموزان پایه هشتم (با میانگین سنی ۱۳/0± ۲/۱۴) تشکیل دادند (10 N= نفر)، که همگی راست دست، راست پا و راست چشم و دارای دید طبیعی بودند و هیچ­گونه مشکل جسمانی یا حرکتی نداشتند. شرکت­ کنندگان پس از پیش­ آزمون به مدت سه روز تمرین نموده سپس پس­ آزمونها به­ عمل می­ آمد. آزمون­ ها هم در شرایط تکلیف دشوار با دست برتر (شرایط تمرینی) و هم در شرایط تکلیف دشوار با دست غیربرتر صورت گرفت. نامتقارنی به معنای تفاوت سرعت و اثر جاذبه بر دو دست بود. یافته­ ها:  نتایج نشان داد که با تمرین الگوی هماهنگی دودستی، انتقالی به حالت عکس رخ نمی­ دهد. نتایج EEG نشان داد که در تکالیف پیچیده و دشوار هماهنگی دودستی، که پیش از تمرینات تکلیف برای انجام دشوار است فعالیت نواحی قشری مغز بیشتر است و نیز نواحی مغزی حرکتی و ناحیه فرونتال نیمکره چپ فعالیت بالاتری نسبت به نیمکره راست دارد. نتیجه­ گیری: ترکیب دو یا چند ویژگی در تکالیف نامتقارن دودستی، جفت شدگی قوی­تری ایجاد می­ کنند که سطوح کنترلی سطح بالاتری را درگیر می­ کنند. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4905.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_4905_5ab53b459784d845feac014b337c105e.pdf ER -