TY - JOUR ID - 5082 TI - مقایسه اثربخشی مداخلات عصب روان‌شناختی و روش دیویس بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان پایه اول و دوم ابتدایی JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - مومنی, فرزانه AU - ملک پور, مختار AU - عابدی, احمد AU - فرامرزی, سالار AD - دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران AD - استاد روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران AD - دانشیار روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - 12 SP - 153 EP - 174 KW - روش عصب‌روان‌شناختی KW - روش دیویس KW - عملکرد خواندن KW - نارسا‌خوان DO - N2 - مقدمه: در پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی مداخلات عصب­روان­شناختی و روش دیویس برعملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان پایة اول و دوم ابتدایی مورد بررسی قرار گرفت. روش: طرح پژوهش آزمایشی و از نوع پیش­آزمون – پس­آزمون – پیگیری با گروه کنترل است. جامعة آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان نارسا­خوان پایه اول و دوم ابتدایی است که،‌ درسال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش نیز شامل 45 دانش­آموز نارسا خوان (15 نفر به روش عصب­روان­شناختی و 15 نفر به روش دیوس مورد درمان قرار گرفتند و 15 نفر دانش­آموز که هیچ مداخله­ای روی آن­ها صورت نگرفت)،‌ به روش     نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای انتخاب گردیدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش آزمون تشخیص اختلال خواندن بر اساس DSM-5، ‌آزمون عملکرد خواندن معلم­ساخته و آزمون هوش ریون کودکان بود. درگروه­های آزمایشی، روش مداخله عصب­روان­شناختی و مداخله به روش دیویس به مدت 16 جلسة 40 دقیقه­ای برای هرکدام از دو گروه ارائه گردید. داده­ها با نرم افزار spss و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پس­آزمون خواندن گروه­های آزمایشی با گروه کنترل، تفاوت معنی­داری وجود داشت (001/0 ≥P ‌). نتایج مقایسه­های زوجی نیز نشان داد که نمرات ­زمون گروه عصب­روان­شناختی به طور معناداری نسبت به روش دیویس کارآمدتر بود­ (001/0 ≥P‌).نتیجهگیری: مداخلات عصب­روان­شناختی می­تواند رویکردی مؤثر در درمان ناتوانی­های یادگیری خواندن (نارساخوانی) باشد[z1] [z2] . UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5082.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5082_754de98634762902da5215e99c8cebe4.pdf ER -