TY - JOUR ID - 5239 TI - اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه‌یار بر بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی‌توجه/بیش‌فعالی JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - عیوضی, سیما AU - یزدانبخش, کامران AU - مرادی, آسیه AD - کارشناس‌ارشد روانشناسی،دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران AD - دکتری تخصصی،استادیار روانشناسی‌شناختی،دانشگاه رازی،کرمانشاه،ایران AD - دکتری تخصصی،استادیار روانشناسی‌تربیتی،دانشگاه رازی،کرمانشاه،ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - 14 SP - 9 EP - 22 KW - اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی KW - بازداری پاسخ KW - توانبخشی شناختی رایانه-یار DO - 10.30473/clpsy.2018.41327.1350 N2 - مقدمه: در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش­فعالی، نقص­هایی در کارکردهای اجرایی دیده می­شود. مطالعه حاضر با هدف سنجش اثربخشی توانبخشی شناختی در بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی اجراشد.روش­: روش مطالعه­ حاضر از نوع نیمه­آزمایشی است که با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل انجام شد.در این پژوهش کودکان 7 تا 12 سالی که توسط کارشناسان روانشناسی مرکز مشاوره آموزش و پرورش کرمانشاه مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی تشخیص­داده شده بودند، به عنوان جامعه انتخاب شدند. 20 نفر از این کودکان ( 10 نفر دختر و 10 نفر پسر)،به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 12 جلسه (هفته ای دو جلسه و هر جلسه یک ساعت) به­صورت انفرادی، درمان توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ نسخه 2014 قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی دریافت  نکرد.پس از آخرین جلسه، هر دو گروه مجدداً ارزیابی شدند. داده­ها با تحلیل کواریانس و با کمک نرم­افزار SPSS_23 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها:یافته­ ها نشان داد که توانبخشی شناختی رایانه­یار در بهبود بازداری پاسخ (001/0p <) در کودکان مبتلا به نارسایی توجه/بیش­فعالی تأثیر دارد.نتیجه گیری: بنابراین، می­توان برنامه­ توانبخشی شناختی رایانه­یار را برای بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی توصیه کرد. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5239.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5239_e7a359a7071b54823264e09981958304.pdf ER -