TY - JOUR ID - 5383 TI - اثربخشی تحریک فراجمجمه‌ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (tDCS ) بر حافظه دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - رجائی پور, محمد صادق AU - سعیدمنش, محسن AD - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان،دانشگاه علم و هنر یزد،یزد،ایران AD - دکتری علوم اعصاب شناختی، استادیار دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - 13 SP - 67 EP - 84 KW - تحریک فراجمجمه­ ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS ) KW - اختلال یادگیری ویژه KW - حافظه DO - N2 - مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تحریک فراجمجمه­ ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS) بر حافظه دانش­ آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه انجام گرفته است. روش: پژوهش حاضر از نوع   نیمه­ آزمایشی پیش­ آزمون_پس­ آزمون همراه با گروه کنترل است .بدین­ منظور از میان دانش­ آموزان دارای اختلال یادگیری که واجد شرایط حضور در پژوهش بودند، 20 نفر به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به­ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. از آزمون تصاویر هندسی درهم آندره_ری(1942)جهت سنجش متغییر حافظه در قالب پیش­تست و پس­تست استفاده گردید. مناطق F3,F4    دانش­ آموزان گروه آزمایش در 10 جلسه تحت تحریک مغزی قرار گرفت، در حالی­ که دانش­ آموزان گروه کنترل در شرایط مشابه صرفاً تحت تحریک شَم قرارداشتند. پروتکل مورد نظر در این پژوهش تحریک دوطرفه ناحیه DLPFC چپ و راست بود که در 2 نوبت 15 دقیقه­ ای انجام گردید. یافته­ ها: به­ منظور آزمون فرضیه پژوهش و به عبارتی تعمیم نتایج به­دست آمده از نمونه به جامعه آماری پژوهش،از تحلیل کوورایانس یک­ متغیری (ANCOVA)استفاده شد. نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در بهبود حافظه تفاوت معناداری وجود دارد(05/0P< و66/29 F=). از نتایج می­ توان چنین برداشت کرد که روش تحریک فراجمجم ه­ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS) بر عملکرد حافظه دانش­ آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه مؤثر است.   UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5383.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5383_a7ceffef427b16bf1f59dac4903b78e8.pdf ER -