TY - JOUR ID - 7003 TI - اثربخشی نوروفیدبک بر نقایص شناختی و ادراک دیداری حرکتی در دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی JO - عصب روان شناسی JA - CLPSY LA - fa SN - 2476-5023 AU - زارع نژاد, ساناز AU - سلطانی کوهبنانی, سکینه AU - زارع نژاد, سمیه AD - کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. AD - استادیار روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. AD - کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - 21 SP - 47 EP - 66 KW - نوروفیدبک KW - نقایص شناختی KW - ادراک دیداری حرکتی KW - نارساخوانی DO - 10.30473/clpsy.2020.47676.1453 N2 - مقدمه: یکی از شایع­ ترین اختلالات یادگیری نارساخوانی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی نوروفیدبک بر نقایص شناختی و ادراک دیداری حرکتی دانش ­آموزان نارساخوان است. روش: پژوهش حاضر شبه­ آزمایشی از نوع     پیش­ آزمون – پس­ آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانش­ آموزان 8 تا 11 ساله دارای اختلال نارساخوانی شهر تهران بود. از این جهت از افراد واجد شرایط 40 دانش­ آموز به صورت نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند(هر گروه 20 نفر) که در نهایت، پژوهش با 33 نفر( 16 نفر گروه آزمایش و 17 نفر گروه کنترل) انجام شد. در این مطالعه گروه آزمایش تحت درمان نوروفیدبک در ابتدا سه بار در هفته(به مدت یک ماه) و سپس دو بار در هفته(یک ماه) به مدت 45 دقیقه قرار گرفتند در حالی­ که گروه کنترل هیچ مداخله­ ای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، نرم­ افزارهای برج لندن، استروپ، عملکرد پیوسته و آزمون مداد کاغذی ادراک دیداری حرکتی بندر گشتالت بودند. اطلاعات جمع­ آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانش چندمتغیری، با استفاده از نسخه 20 نرم­ افزار آماری spss تحلیل شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد نوروفیدبک بر تمامی مؤلفه­ های موردارزیابی نقایص شناختی(به استثنا خطای همخوان در آزمون استروپ و زمان واکنش در آزمون n-back) و ادراک دیداری حرکتی افراد نارساخوان مؤثر بوده است.نتیجه­ گیری: نوروفیدبک می­ تواند کمک مؤثری برای بهبود برخی از نقص های شناختی دانش­ آموزان نارساخوان محسوب شود. UR - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7003.html L1 - https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7003_aff55c79ed2ed75b09da8ecf2265b713.pdf ER -