2024-03-28T12:10:21Z
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=426
عصب روان شناسی
2476-5023
2476-5023
1394
1
2
مطالعه کارکردهای اجرایی در بیماران اسکیزوفرنیک دارای علائم منفی و مثبت و افراد سالم با استفاده از آزمون نوروسایکولوژیک دستهبندی کارت ویسکانسین (WCST)
غلامحسین
جوانمرد
مقدمه: این پژوهش با هدف مطالعه کارکردهای اجرایی در بیماران اسکیزوفرنیک دارای علائم مثبت و منفی و یک گروه سالم در آزمون دستهبندی کارت ویسکانسین (WCST)، بهعنوان شاخصی از کارکرد لوب فرونتال، انجام گرفت. روش: برای این منظور یک گروه 32 نفری از افراد سالم و یک گروه 32 نفری از بیماران اسکیزوفرن که بر اساس مقیاسهای اندازهگیری علائم منفی (SANS) و علائم مثبت (SAPS)، 14 نفر دارای علائم منفی و 18 نفر دارای علائم مثبت بودند، انتخاب شدند. آزمون (WCST) روی هرکدام از گروهها اجرا شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان دادند که گروهها در هر پنج ملاک تعداد قاعدههای کشفشده (002/0P
کارکردهای اجرایی
آزمون دستهبندی کارت ویسکانسین (WCST)
اسکیزوفرنی
لوب فرونتال
2015
12
21
7
16
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2431_a585ff3c235bed7e3b63c33219ac3718.pdf
عصب روان شناسی
2476-5023
2476-5023
1394
1
2
رابطه سیستمهای مغزی بازداری و فعالسازی رفتاری (BIS/BAS) با سبکهای تصمیمگیری: نقش تعدیلکننده دستبرتری
علیرضا
اقایوسفی
محمد
اورکی
رقیه
محمدی قره قوزلو
مقدمه: طبق مطالعات، عوامل زیستی و درونزاد میتوانند فرآیندهای شناختی را تحت تأثیر قرار دهند. هدف این پژوهش بررسی ارتباط سبکهای تصمیمگیری با سیستمهای بازداری و فعالسازی رفتاری و دستبرتری بود. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی ـ همبستگی به شیوه رگرسیون است. شرکتکنندگان پژوهش، 269 دانشجو بودند که به روش تصادفی چندمرحلهای از دانشگاههای پیام نور مراکز بناب و تبریز انتخاب شدند و پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری اسکات و بروس، پرسشنامه سیستمهای مغزی بازداری و فعالسازی رفتاری(BAS/BIS) کارور و وایت و پرسشنامه دستبرتری ادینبورگ در مورد آنان اجرا شد. دادهها با روش همبستگی گشتاوری پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه استاندارد و تحلیل رگرسیون تعدیلی تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد دستبرتری با سیستمهای مغزی بازداری و فعالسازی رفتاری و سبک تصمیمگیری اجتنابی رابطه دارد. سیستم بازداری رفتاری باهمه سبکهای تصمیمگیری و سیستم فعالسازی رفتاری بهغیراز سبک وابسته با هر سه نوع سبک تصمیمگیری؛ اجتنابی، منطقی و شهودی، رابطه معناداری داشت و هردو سیستم مغزی رفتاری، قادر به پیشبینی سبکهای تصمیمگیری بودند. همچنین، انجام تحلیل رگرسیون تعدیلی، نقش تعدیلکنندگی دستبرتری در میانجیگری ارتباط بین سیستم بازداری رفتاری (BIS) و سبک تصمیمگیری اجتنابی را تأیید کرد. نتیجهگیری: درمجموع، نتایج پژوهش حاضر تأییدی است بر اینکه فرآیندهای شناختی مانند تصمیمگیری، تحت تأثیر مستقیم و غیرمستقیم عوامل زیستی و درونزاد از قبیل سیستمهای مغزی ـ رفتاری و برتری نیمکرهای میباشند.
سبکهای تصمیمگیری
سیستم بازداری رفتاری (BIS)
سیستم فعالسازی رفتاری (BAS)
دستبرتری
2015
12
21
17
31
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2432_7ddd0f97e21f0e0a94a57f4a2b032196.pdf
عصب روان شناسی
2476-5023
2476-5023
1394
1
2
تفاوتهای فردی در تواناییهای شناختی و سبکهای عاطفی با توجه به گرایشهای شخصیتی صبحگاهی و شامگاهی
سهراب
امیری
علی
عیسی زادگان
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد تواناییهای شناختی و سبکهای عاطفی سازگاری، پنهانکاری و تحمل بر اساس تفاوتهای فردی در گرایشهای صبحگاهی و شامگاهی بود. روش: به همین منظور 304 نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردیدند، سپس پرسشنامه تیپهای صبحگاهی و شامگاهی بهمنظور پاسخگویی در بین آنها توزیع گردید. پس از تحلیل نتایج اولیه تعداد 60 نفر بر اساس نمرات کسبشده در پرسشنامه تیپهای صبحگاهی و شامگاهی، بهصورت افراد دارای گرایش شخصیتی صبحگاهی، شامگاهی و بینبینی انتخاب شدند. درنهایت مقیاس تواناییهای شناختی و سبکهای عاطفی بهطور انفرادی و بهمنظور گردآوری دادهها بین شرکتکنندگان پژوهش توزیع گردید. دادههای جمعآوریشده بهمنظور بررسی اهداف پژوهش، با استفاده از شاخصهای توصیفی، تحلیل واریانس چند متغیری، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمونهای تعقیبی توکی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج بیانگر این بود که بین ابعاد تواناییهای شناختی بر اساس گرایشهای صبحگاهی، شامگاهی و بینبینی تفاوت معنادار وجود دارد و تیپهای شامگاهی در برخی ابعاد توانایی شناختی مانند کنترل مهاری، تصمیمگیری و توجه، در مقایسه با تیپ گرایش صبحگاهی، تفاوت معناداری نشان دادند (05/0p
تواناییهای شناختی
سبکهای عاطفی
شخصیت صبحگاهی
شخصیت شامگاهی
2015
12
21
32
50
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2434_faebc5c7c1fb00791067d6d5d1466ef2.pdf
عصب روان شناسی
2476-5023
2476-5023
1394
1
2
نقش واسطهای نظمجویی شناختی هیجان در رابطه بین سیستمهای مغزی رفتاری و تکانشگری با ولع مصرف در اعتیاد به مواد محرک
مسیب
یارمحمدی واصل
فرشید
علی پور
مالک
بسطامی
منیره
ذوالفقاری نیا
نیلوفر
بزاززاده
مقدمه: با توجه به نقش محافظتی و تشدیدکننده راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان در آسیبشناسی، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای نظمجویی شناختی هیجان در رابطه بین سیستمهای مغزی رفتاری و تکانشگری با ولع مصرف در افراد مصرفکننده مواد محرک بود. روش: در طرح پژوهشی حاضر که از نوع توصیفی و همبستگی بود، تعداد ۲۴۹ نفر مصرفکننده مواد محرک که دوره سمزدایی را گذرانده بودند با روش نمونهگیری هدفمند و لحاظ کردن ملاکهای ورود و خروج انتخاب گردیدند و پرسشنامههای مقیاس تکانشگری بارت، مقیاس سیستمهای بازداری/ فعالسازی رفتاری (کارور و وایت)، فرم کوتاه نسخه فارسی پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان و پرسشنامه ولع مصرف فرانکن جهت گردآوری دادهها استفاده شد، برای تجزیه تحلیل اطلاعات از رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون به شیوهی متوالی مطابق با مراحل پیشنهادی بارون و کنی نشان داد که راهبردهای ناسازگارانه نظمجویی هیجانی میتواند بهصورت معناداری نقش واسطهای در میان سیستم فعالساز رفتاری و تکانشگری با ولع مصرف ایفا نماید. نتیجهگیری: راهبردهای ناسازگارانه نظم جویی هیجان یکی از عوامل تشدیدکننده مشکلات مربوط به ولع مصرف در افراد مصرفکننده مواد محرک است. این پژوهش پیشنهاد میکند که برنامههای مداخلهای و پیشگیری از عود میبایست با در نظر گرفتن راهبردهای نظمجویی هیجانی مرتبط با ولع مصرف طراحی گردد.
اعتیاد
مواد محرک
نظم جویی شناختی هیجان
تکانش گری
سیستمهای مغزی رفتاری
ولع مصرف
نقش واسطهای
2015
12
21
51
67
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2435_4ac7a18077a7751052237778248fbb89.pdf
عصب روان شناسی
2476-5023
2476-5023
1394
1
2
مقایسه سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در نیمکرههای مغز بین دو جنس
حسین
ابراهیمی مقدم
میترا
گلزاری
مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در نیمکرههای مغز دختران و پسران دانشجو است. روش: در این پژوهش تعداد 60 نفر (30 دختر و 30 پسر) از دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن که در نیمسال اول تحصیلی 1394-1393درس روانشناسی تجربی داشتند انتخاب شدند و حجم نمونه را تشکیل دادند. برای سنجش عملکرد نیمکرههای مغز در این آزمون از دستگاه ترسیم در آینه استفاده شد تا معلوم گردد انتقال اثر صورت میگیرد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس یکراهه و نرمافزار SPSS16 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که بین جنسیت و میزان انتقال اطلاعات در نیمکرههای مغز رابطه معناداری وجود ندارد که نشان میدهد انتقال اثر در هر دو جنس صورت گرفته است. این در حالی است که جنسیت بر روی سرعت یادگیری اثر معناداری دارد. نتیجهگیری: بهطور کلی، میتوان نتیجه گرفت که سرعت یادگیری در دختران سریعتر از پسران است.
سرعت یادگیری
انتقال اطلاعات
نیمکرههای مغز
دستگاه ترسیم در آینه
2015
12
21
68
76
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2436_94f5627d978ecb57e5ced5957fe2d419.pdf
عصب روان شناسی
2476-5023
2476-5023
1394
1
2
تأثیر نوروفیدبک و درمان ترکیبی نوروبیوفیدبک بر کاهش علائم وسواس فکری ـ عملی: مطالعه تطبیقی
محمد
اورکی
سپیده
شاهمرادی
مهدیه
رحمانیان
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی نوروفیدبک و درمان ترکیبی نوروبیوفیدبک بر کاهش علائم اختلال وسواس فکری ـ عملی صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون بود و با حجم نمونه 12 نفر که در 3 گروه به شیوه تصادفی جایگزین شدند، صورت گرفت. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه 30 سؤالی مادزلی بود. ابتدا از آزمودنیها پیشآزمون گرفته شد، سپس آنها به 3 گروه نوروفیدبک، نوروبیوفیدبک (که درمان ترکیبی دریافت کردند) و گروه دارودرمانی تقسیم شدند. گروههای نوروفیدبک و درمان ترکیبی به مدت 10 هفته، 30 جلسه درمان دریافت کردند (گروه دارودرمانی تنها دارو مصرف نمودند). سپس پسآزمون از همه گروهها گرفته شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که درمان اختلال وسواس با نوروفیدبک، در مقایسه با روش دارودرمانی، منجر به کاهش معنادار )01/0 ( p< در علائم وسواس فکری-عملی میشود. همچنین، انجام نوروبیوفیدبک منجر به کاهش معنادار )004/0 p
نوروفیدبک
نوروبیوفیدبک
اختلال وسواس فکری-عملی
2015
12
21
77
87
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2437_97bfdab7922ecdd2338b4e6ae76afd36.pdf
عصب روان شناسی
2476-5023
2476-5023
1394
1
2
مقایسه مؤلفههای خلاقیت بین دانشآموزان راستدست، چپدست و دوسو توان
احمد
علیپور
فاطمه
امینی
حسن
ذکاوت
مقدمه: جانبی شدن مغز با کارکردهای شناختی در ارتباط است. لذا انتظار میرود که دست برتری بهعنوان یکی از نتایج جانبی شدن با عملکرد شناخت خلاق در ارتباط باشد. این پژوهش بهمنظور مقایسه مؤلفههای خلاقیت بین دانشآموزان راستدست، چپدست و دوسو توان انجام شد. روش: در این مطالعه علی- مقایسهای، جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهرستان لامرد و مهر در نیم سال دوم سال تحصیلی 1393-1392 میباشند. برای انتخاب گروههای هدف از دو شیوه نمونهگیری استفاده شد. گروه راستدستها 40 دانشآموز به شیوه تصادفی چندمرحلهای و گروه چپدستها و دوسو توانها هرکدام جداگانه 40 دانشآموز به شیوه در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها در این پژوهش به دو پرسشنامه ادینبورگ و خلاقیت پاسخ دادند. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل مانوا بر روی میانگین نمرههای خلاقیت و مؤلفههای آن در دانشآموزان نشان داد که میانگین خلاقیت و مؤلفههای سیالی و ابتکار دانشآموزان راستدست بهطور معناداری پایینتر از دانشآموزان چپدست است و همچنین میانگین خلاقیت و مؤلفههای سیالی، ابتکار و انعطافپذیری دانشآموزان راستدست بهطور معناداری پایینتر از دانشآموزان دوسو توان است. نتیجهگیری: خلاقیت و مؤلفههای آن در افراد دوسو توان و چپدست نسبت به راستدستها بالاتر است، لذا میتوان گفت که تحریک نیمکره راست و تعامل بیشتر دو نیمکره در خلاقیت افراد تأثیرگذارند.
خلاقیت
دست برتری
راستدستی
چپدستی
دوسو توان
2015
12
21
88
102
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2438_370eac0bc55a02a9ce2b4df399156cc6.pdf