2024-03-29T11:30:21Z
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=999
عصب روان شناسی
2476-5023
2476-5023
1398
5
17
تاثیر بسته مداخلات بهنگام عصب- روانشناختی بر عملکرد حرکتی کودکان با تأخیر رشدی
محمد
حسینعلی زاده
سالار
فرامرزی
احمد
عابدی
مقدمه:پژوهش با هدف بررسی تأثیر بسته مداخلات بهنگام عصب–روانشناختی بر عملکرد حرکتی کودکان با تاخیر رشدی انجام گرفت.روش : روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش از بین کودکان 4 تا 6 ساله با تأخیر رشدی شهر تبریز که در سال تحصیلی 97-1396 در مهدکودکها و مراکز پیشدبستانی مشغول به تحصیل بودند تعداد 30 کودک انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده و در پژوهش شرکت داده شدند. برای جمعآوری اطلاعات ازآزمون غربالگری رشدی DENVER-II که روایی و پایایی آن تأیید شده است، استفاده گردید. دادههای به دست آمده با آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-22 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج به دست آمده در متغیرهای حرکتی ظریف و درشت نشان داد که بین عملکرد آزمودنی های گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون و پیگیری تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0 > P). نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که بسته مداخلات بهنگام عصب – روانشناختی منجر به افزایش عمکرد حرکتی ظریف و درشت در کودکان تاخیر رشدی شده است و از این بسته می توان در توانبخشی و بهبود مهارت های حرکتی کودکان استفاده کرد.
مداخله بهنگام
عصب – روانشناختی
تاخیر رشدی
عملکرد حرکتی
2019
08
23
9
24
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6018_21b103581618dd8dde2ee8489dc5a07f.pdf
عصب روان شناسی
2476-5023
2476-5023
1398
5
17
اثربخشی برنامه توانمندسازی مبتنی بر کارکردهای اجرایی خودتنظیمی بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان دوره ابتدایی
حمید
طریفی حسینی
منیجه
شهنی ییلاق
علیرضا
حاجی یخچالی
سیروس
عالیپور بیرگانی
مقدمه:پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه توانمندسازی مبتنی بر کارکردهای اجرایی خودتنظیمی بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان دوره ابتدایی انجام شد.روش:این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کل دانشآموزان پسر نارساخوان پایه چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی97-1396، در شهرستان اسلامشهر بود.بدین منظور، تعداد 38 دانشآموز نارساخوان با روش نمونهگیری ترکیبی (سرشماری و تصادفی خوشهای) به عنوان گروه نمونه انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (20 نفر) و گواه (18 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایشی طی 2 ماه (15 جلسه آموزشی 50 دقیقهای به علاوه 2 ماه اصلاحات محیطی و مداخلات عملی تلفیق شده در برنامههای درسی روزانه) برنامه مداخله را دریافت کرد. یافتهها: دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد بین عملکرد سرعت خواندن، دقت خواندن و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان و عادی تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: برنامه توانمندسازی مبتنی بر کارکردهای اجرایی خودتنظیمی میتواند در بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان از کارایی لازم برخوردار باشد.
توانمندسازی
کارکردهای اجرایی خودتنظیمی
عملکرد خواندن
نارساخوانی
2019
09
08
25
42
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6020_20a2d05c04f17ddc31d73e09516db9dd.pdf
عصب روان شناسی
2476-5023
2476-5023
1398
5
17
اثریخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان متناوب(tACS)، بر توان مطلق موج آلفای ناحیه پیشانی در افراد مصرف کننده متآمفتامین
لادن
واقف
مجتبی
زاهدی
مقدمه:هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تحریک الکتریکی فراجمجمهای با جریان متناوب(tACS)،بر فعالیت موج آلفای ناحیه پیشانی افراد مصرفکننده متآمفتامین بوده است.روش:در این مطالعه که از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و با گروه کنترل است، 20 نفر از افراد مصرفکننده متآمفتامین به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه 10نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند.ابتدا به منظور بررسی توان مطلق موج آلفا در ناحیه لوب پیشانی از آزمودنیها EEG گرفته شد. سپس تحریک الکتریکی فراجمجمهای با فرکانس 10 هرتز(α-tACS)و یا تحریک شم روی ناحیه پیش پیشانی خلفی جانبی راست(F4) طی یک جلسه 20دقیقهای اعمال شد.در پایان مجدداً امواج مغزی هر دو گروه ثبت و دادهها با استفاده از روش کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان دادند که در گروه آزمایش توان مطلق موج آلفای نواحی F4، Fz، F3، F7 نسبت به گروه کنترل بهطور معناداری افزایش یافته بود(05/0>p). نتیجهگیری:بر اساس نتایج حاصل، تحریک الکتریکی با موج آلفا در ناحیه F4 میتواند توان مطلق موج آلفا را در قشر پیشپیشانی خلفی جانبی، تحتانی جانبی و مرکزی که در عملکردهای شناختی دخیل است را بهبود ببخشد.با توجه به نقش شناختی امواج مغزی آلفا، انتظار میرود تحریک tACS در فرکانس آلفا بتواند بهعنوان روشی غیردارویی برای بهبود عملکرد شناختی در مصرفکنندگان متآمفتامین استفاده شود.
متآمفتامین
تحریک الکتریکی فراجمجمهای با جریان متناوب (tACS)
توان مطلق موج آلفا
2019
08
23
43
58
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6047_26eb5fe9e0f833d03daac922908984b0.pdf
عصب روان شناسی
2476-5023
2476-5023
1398
5
17
مقایسه نیمرخ عصب-روانشناختی دانشآموزان تیزهوش و بااستعداد کمآموز و موفق در درس ریاضی
رومینا
منانی
احمد
عابدی
فریبرز
درتاج
نورعلی
فرخی
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی پدیده کمآموزی دانشآموزان تیزهوش در حیطه ریاضی و مقایسه نیمرخ مهارتهای عصب روانشناختی این دانشآموزان در گروههایی با سطوح مختلف پیشرفت انجام شد. روش: روش این پژوهش علی - مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان مقطع متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 36 نفر دانشآموز دختر و پسر انتخاب شدند و از نظر مهارتهای عصب روانشناختی مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری دادهها از آزمونهای آنلاین دسته بندی کارت ویسکانسین، آزمون تکلیف بلوکهای کرسی و آزمون تکلیف زمان واکنش دیاری-لیوالد استفاده شد. دادهها با روش تحلیل واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافتهها:نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار مهارتهای عصب روانشناختی بین گروهها در متغیرهای حافظه فعال دیداری - فضایی، تکلیف زمان واکنش انتخابی و کارکردهای اجرایی بود.نتیجه گیری:با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت دانشآموزان تیزهوش کمآموز نسبت به دانشآموزان تیزهوش با پیشرفت مورد انتظار، نارساییهای مهارتهای عصب روانشناختی بیشتری را تجربه میکنند. بنابراین، در کنار توجه به عوامل شخصیتی و محیطی، ارزیابی مهارتهای عصب روانشناختی و کاربست رویکردهای مداخلهای عصب روانشناختی متناسب جهت پیشگیری از بروز کمآموزی در تیزهوشان پیشنهاد میگردد.
کمآموزی
تیزهوشی و استعداد
کارکردهای اجرایی
حافظه فعال
سرعت پردازش
2019
08
23
59
88
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6131_f56a80ec91cf8a667c5463d9584fb03a.pdf
عصب روان شناسی
2476-5023
2476-5023
1398
5
17
اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر شناخت اجتماعی، کنترل مهاری و اجتناب شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی
رامین
حبیبی کلیبر
جعفر
بهادری خسروشاهی
هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر شناخت اجتماعی، کنترل مهاری و اجتناب شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی است. روش: این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر دارای اختلال ریاضی پایه ششم ناحیه یک شهر تبریز در سال تحصیلی 98-97 بودند که از جامعه حاضر تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل (15 نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. گروه مداخله در معرض توانبخشی شناختی رایانهای قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از آزمونهای شناخت اجتماعی، کنترل مهاری، اجتناب شناختی و آزمون کیمت ریاضی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی رایانهای بر شناخت اجتماعی، کنترل مهاری و اجتناب شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی تأثیر دارد و باعث افزایش شناخت اجتماعی و کاهش کنترل مهاری و اجتناب شناختی در دانشآموزان میشود. نتیجه گیری: به کارگیری توانبخشی شناختی رایانهای بر دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی پیشنهاد میگردد.
اجتناب شناختی
کنترل مهاری
شناخت اجتماعی
توانبخشی شناختی رایانهای
2019
08
23
89
108
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6152_62a35f47f576b63f409b1eee96ed6785.pdf
عصب روان شناسی
2476-5023
2476-5023
1398
5
17
تأثیر مشاهده الگوی زنده و ویدئویی بر فعالسازی نورونهای آینهای در مهارت روپایی فوتبال
فرزانه
حاتمی
فرشید
طهماسبی
علی
یوسف پور
هدف: هدف پژوهش حاضر،تعیین تأثیر مشاهده الگوی زنده و ویدئویی بر فعالسازی نورونهای آینهای در مهارت روپایی فوتبال بود. روش:24 شرکتکننده در المپیادهای دانشآموزی بهطور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کرده و بهصورت تصادفی و جفت شده در دو گروه مشاهده الگوی زنده و ویدئویی قرارگرفتند. امواج مغزی در حالت استراحت، مشاهدۀ الگوی زنده و ویدیوئی با استفاده از دستگاه الکتروانسفالوگرافی ثبت گردید. سرکوب ریتم میو، بهعنوان شاخصی از فعالیت نورونهای آینهای، بهصورت نسبت توان مطلق موج آلفا هنگام مشاهدۀ الگوی زنده و ویدئویی به توان مطلق موج آلفا درحالت استراحت محاسبه شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین سرکوب ریتم میو دوگروه مشاهده الگوی زنده و ویدئویی در مناطق 3C، 4C و CZتفاوت معناداری وجود ندارد، همچنین توان مطلق موج آلفا در حالت مشاهده نسبت به استراحت در هر سه منطقه عصبی سرکوب معناداری داشته است. نتیجه گیری: باتوجه به فعالسازی نورونهای آینهای در هر دو الگو، پیشنهاد میشود مربیان در صورت محدودیت در استفاده از الگوی زنده، در آموزش مهارت روپایی فوتبال از نمایش ویدیوئی بهجای الگوی زنده استفاده کنند.
نورون های آینهای
الگوی زنده
الگوی ویدئویی
الکتروانسفالوگرافی
سرکوب ریتم میو
2019
08
23
109
122
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6165_4c22793c55d5d659a748f663cbf6309c.pdf
عصب روان شناسی
2476-5023
2476-5023
1398
5
17
تأثیر پیچیدگی تصاویر معماری و پیشینه ذهنی مخاطب بر تولید زمان و میانگین ضربان قلب افراد: مطالعه برروی دانشجویان معماری و غیرمعماری
مسعود
وحدت طلب
فرهاد
احمدنژاد
محمدعلی
نظری
حمید
ندیمی
هدف: در پژوهش حاضر متغیرهای مستقل، چهار تصویر معماری به صورت دو زوج ساده_یچیده و اسلامی_غیراسلامی در نظر گرفته شد تا تأثیر دو عامل پیچیدگی تصاویر معماری و پیشینه ذهنی مخاطب بر زمان ادراکشده و ضربان قلب بررسی شود. همچنین اثر تعاملی دو عامل بر زمان تولیدشده و میانگین ضربان افراد بررسیشد.روش: طرح پژوهش حاضر از نوع آزمایشی بوده و جامعه مورد مطالعه را تمام دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه هنر اسلامی تبریز در نیمسال اول و دوم سال تحصیلی 95-96 تشکیل میدادند که در نهایت، نمونه مورد مطالعه شامل دو گروه یکصد نفره از کل جامعه ذکر شده بود که به روش در دسترس انتخاب شده، در دو آزمون مجزا شرکت داده شدند. یافته ها: یافته ها نشان میدهند که عامل پیچیدگی تصاویر هم بر زمان تولید شده افراد و هم بر میانگین ضربان قلب آنها تأثیر دارد. در حالیکه تأثیر پیشینه دهنی مخاطب از تصاویر اسلامی و غیراسلامی فقط بر میانگین ضربان افراد تأثیر معناداری دارد.. نتیجه گیری:یافتهها در بسیاری از زمینه ها، مطابق و قابل مقایسه با یافته های پژوهش های قبلی است و ضرورت وارد شدن موضوعات "اکولوژیک" و نزدیکتر به محیط واقعی را به حوزة ادبیات پژوهشی ادراک زمان نشان میدهد.
زمان
تولید زمان
ادراک بصری
پیچیدگی بصری
ضربان قلب
2019
08
23
123
140
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6293_138f5c3013be66e4f4f7b2dc043b005e.pdf
عصب روان شناسی
2476-5023
2476-5023
1398
5
17
فراتحلیل بررسی اثربخشی مداخلات حافظه فعال در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه_بیشفعالی و مقایسه حافظه فعال آن ها با کودکان عادی
فاطمه
تاکی
مریم
شریفی
ماهگل
توکلی
مقدمه: اختلال نارسایی توجه_بیشفعالی یکی از شایعترین اختلالات مزمن رشدی است که همواره مورد توجه پژوهشگران و درمانگران قرار داشته است. تاکنون پژوهشهای متعددی به منظور ارزیابی و نیز بهبود مشکلات شناختی از جمله عملکرد حافظه فعال در کودکان مبتلا به این اختلال انجام شده است. هدف پژوهش حاضر جمعآوری و ترکیب نتایج این پژوهشها و محاسبه اندازه اثر آنها با استفاده از الگوی پژوهشی فراتحلیل بهمنظور دستیابی به دیدی جامعتر در زمینه میزان تفاوت بین حافظه فعال کودکان مبتلا به نارسایی توجه/بیشفعالی با کودکان سالم و نیز میزان اثربخشی مداخلات انجام شده بر روی آن است. روش:از بین پژوهشهای متعدد انجام شده در این زمینه، 23 پژوهش (10 مقایسه و 13 مداخله) که از لحاظ روششناختی مورد قبول بودند، انتخاب شدند و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار این پژوهش چکلیست فراتحلیل بود. یافته ها: یافتههای فراتحلیل نشان دادند که اندازه اثر مقایسه حافظه فعال در کودکان مبتلا به نارسایی توجه_بیشفعالی با کودکان عادی 21/1 (001/0>p) و اندازه اثر مداخلات مختلف بر حافظه فعال این کودکان 87/1 (001/0>p)است. نتیجه گیری: طبق جدول کوهن هر دو اندازه اثر بهدست آمده در این پژوهش در حد بالاست و این تاییدکننده وجود تفاوت بین حافظه فعال کودکان مبتلا به نارسایی توجه_بیش فعالی با کودکان سالم و نیز نشان دهنده موثر بودن مداخلات انجام شده در این زمینه است.
فراتحلیل
اختلال نارسایی توجه_بیش فعالی
حافظه فعال
2019
09
14
141
160
https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6304_0c00aba0cfc66b7d61834247f48fd285.pdf