دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351620190522Constructing and Validating of the Neuropsychological Test for Diagnosis of Non-verbal Learning Disorders for Students of Elementary Schoolsساخت و رواسازی آزمون عصب - روان شناختی تشخیص اختلالهای یادگیری غیرکلامی برای کودکان دبستانی936575010.30473/clpsy.2019.43296.1381FAربابهموحدی پوردانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران.فریبرزدرتاجاستاد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران.صادقنصریدانشیار علوم تربیتی ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران، ایران.حسناسدزادهدانشیار روان شناسی تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.خدیجهابوالمعالی الحسینیدانشیار روان شناسی،واحد رودهن ، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.Journal Article20181229<strong>Introduction : </strong>deficits and difficulty in neuropsychological functions are the most important component of the non-verbal learning disorders. The purpose of this study was to constructing , Investigating Reliability and Validating of the neuropsychological test for diagnosis of non-verbal learning disorders.<strong> Method: </strong>The research method is descriptive<strong>-</strong>survey.The statistical population includes all girl and boy students of elementary schools in Alborz province who studied in the academic year of 1396-97.The research sample consisted of 480 students from the first to sixth grade elementary schools of the Alborz province, selected by multistage cluster sampling method and were assessed with The researcher-made test for non-verbal learning disorders,Perceptual reasoning subtest and verbal comprehension subtest from WISC-IV.The external and content validity of the scale was approved by two experts in this field. Also, for investigate of external validity, the effects of the scores were used and the content validity was assessed by two methods: a) the Content Validity Ratio (CVR), and b) Content Validity Index (CVI). The concurrent validity of the scale was investigate using the Perceptual reasoning subtest from WISC-IV. The discriminant validity of the scale was investigate using the verbal comprehension subtest from WISC-IV. In order to investigate the construct validity, Factor analysis method was used in the main components and the varimax variables were used .<strong>Findings:</strong> The results confirmed the external validity, content validity ,concurrent validity, discriminant validity and construct validity of the researcher-made test.The reliability of the test by calculating the Cronbach's alpha was 0.81 and with split–half method was 0.78.clinical cut off point were 18.50.<strong> Conclusion:</strong> based on the results of the present study, it can be concluded that the neuropsychological test for diagnosis of non-verbal learning disordershas adequate validity and reliability and can be used as a valid tool for the diagnosis of non-verbal learning disorders in elementary school students.<strong>مقدمه :</strong> نقص ودشواری درکارکردهای عصب-روان شناختی ، مهمترین مولفه درنشانگان اختلالهای یادگیری غیرکلامی است.هدف پژوهش حاضر،ساخت،اعتباریابی و رواسازی آزمون عصب-روان شناختی تشخیص اختلالهای یادگیری غیرکلامی بود. <strong>روش:</strong>روش پژوهش توصیفی – پیمایشی است.جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره ابتدایی شهرستانهای استان البرزاست که درسال تحصیلی 97-1396مشغول به تحصیل بودند. گروه نمونه شامل 480 دانش آموز پایه اول تا ششم ابتدایی استان البرز بودکه با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدندوبا آزمون محقق ساخته ،خرده آزمون استدلال ادراکی وخرده آزمون درک مطلب کلامی ازمقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار مورد آزمون قرار گرفتند.روایی صوری ومحتوایی مقیاس مورد تایید دونفر متخصص دراین زمینه قرار گرفت .همچنین برای بررسی روایی صوری ، ازنمرات تأثیرآیتم استفاده شد.روایی محتوایی با دوروش شاخص نسبت روایی محتواوشاخص روایی محتوابررسی شد.روایی همزمان آزمون با استفاده ازخرده آزمون استدلال ادراکی از مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار وروایی تفکیکی(تشخیصی) آزمون با استفاده ازخرده آزمون درک مطلب کلامی از مقیاس هوشی وکسلرکودکان چهاربررسی شد. برای بررسی روایی سازه ، ازروش تحلیل عاملی به شیوه مولفههای اصلی و ازچرخش عوامل از نوع واریماکس استفاده شد.<strong> یافته ها :</strong>نتایج ، تایید کننده روایی صوری ومحتوایی ،روایی همزمان، روایی تفکیکی و روایی سازه بود. پایایی آزمون محقق ساخته از طریق محاسبه آلفای کرونباخ ، 81/0 و با روش دونیمه کردن 78/0 بود. بهترین نقطه برش بالینی آزمون 5/18 بدست آمد. <strong>نتیجه گیری</strong> <strong>:</strong>براساس یافته های پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که آزمون تشخیص اختلالهای یادگیری غیرکلامی ازروایی وپایایی کافی برخورداراست ومیتواند به عنوان ابزاری معتبر برای تشخیص اختلالهای یادگیری غیرکلامی دردوره ابتدایی مورد استفاده قرارگیرد.https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5750_11665817e1b6f1705ae8b6679cda0823.pdfدانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351620190615Effects of a Single Session Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on Hand Mental Rotation and Visuo--Spatial Working Memoryاثرات یک جلسه تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر چرخش ذهنی تصاویر دست و حافظه دیداری فضایی3754578210.30473/clpsy.2019.43737.1389FAیوسفمقدس تبریزیاستادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران،تهران،ایران.میثمیاوری کاتبکارشناسی ارشد روانشناسی ورزش، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران،تهران،ایران.شهنازشهربانیاناستادیار گروه تربیت بدنی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران.Journal Article20190115<strong>Aim</strong>:The purpose of this study was to investigate the effects of one session of transcranial direct current stimulation (tDCS) on hand mental rotation (HMR) and visuo-spatial working memory (VSWM).<strong> Methods:</strong> The 54 right handed students of sport science at University of Tehran were selected and then were randomly divided into two groups of anodal (N=27) and sham (N=27), and further were divided in two subgroups according to site of stimulation (F4 & P4) (total of four groups). Before and after the application of tDCS, participants completed the HMR Task and Corsi test (to study VSWM).<strong> Findings: </strong>Results of anodal group showed a significant difference between the pre-test and post-test in reaction time and accuracy of HMR, also reaction time and span of Corsi in both sites (F4 & P4) . Also, comparing the effects between two sites in HMR, revealed that subjects responded faster and more accurately in F4 than P4. But only in foreward Corsi test, response time was faster in F4than P4.<strong> Conclusion:</strong> According to the findings of the present study, both F4 and P4 sites could be used to improve motor imagery and visual-spatial memory while the F4 showed better result.<strong>مقدمه</strong>: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات یک جلسه تحریک الکتریکی فرا جمجمهای بر چرخش ذهنی تصاویر دست و حافظه دیداری-فضایی انجام گردید.<strong>روش:</strong> 54 نفر از دانشجویان راست دست دانشکده تربیتبدنی دانشگاه تهران، به صورت در دسترس انتخاب و سپس به شکل تصادفی به دو گروه تحریک(27نفر) و شم(27نفر) تقسیم و هر کدام از این دو گروه نیز در دو زیرگروه F4 و P4 توزیع شدند(در مجموع چهار گروه). قبل و بعد از تحریک الکتریکی، آزمودنیها تکلیف چرخش ذهنی و آزمون کرسی را تکمیل نمودند.<strong>یافته ها:</strong> نتایج مشخص کرد که بین پیشآزمون و پسآزمون آزمودنیها در زمان پاسخ و دقت پاسخ چرخش ذهنی و زمان پاسخ، فراخنا در حافظه دیداری-فضایی، در هر دو نقطه در گروه تحریک تفاوت معناداری وجود داشت. در گروه شم تفاوت معناداری مشاهده نشد. مقایسه اثرات دو نقطه در چرخش ذهنی نشان داد آزمودنیها در نقطه F4 سریعتر و دقیقتر پاسخ دادهاند. در آزمون کرسی هم تنها در زمان پاسخ رو به جلو تفاوت معنادار به نفع F4 مشاهده شد. <strong>نتیجه گیری:</strong> یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که میتوان از تحریک هر دو نقطه F4 و P4 برای بهبود چرخش ذهنی و نیز حافظه دیداری-فضایی استفاده کرد اما F4 در مقایسه با P4 نتایج بهتری را به همراه داشت.https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5782_7a4cacb508ae1c36e7593d76dec12199.pdfدانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351620190616Study of Mediator Role of Emotion Regulation Difficulties in the Relationship between Behavioral Activation System and Exercise Addiction in Bodybuilding Athletesنقش واسطهای مشکلات تنظیم هیجانی در رابطه بین سیستم فعالساز رفتاری با اعتیاد به تمرینات ورزشی در ورزشکاران پرورش اندام5574578310.30473/clpsy.2019.44188.1396FAحسنیعقوبیدانشیار روانشناسی،دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز ، ایران.سید قاسمسید هاشمیکارشناس ارشد روانشناسی ، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز ، ایران.0000-0002-0783-2366احسانبدایتدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز ، ایران.امیربابالوکارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز،ایران.Journal Article20190201The aim of this study was to investigate the relationship between behavioral activation system and exercise addiction by mediating emotional regulation difficulties. <strong>Method</strong>: This study was of descriptive-correlational type in which 300 (181 boys and 119 girls) bodybuilding athletes of Khuy city were selected via cluster sampling, and filled out Exercise Addiction Inventory, BIS/BAS Scales, Difficulties in Emotion Regulation Scale. Data were analysed using descriptive statistics (mean and standard deviation), Pearson correlation coefficient, and structural equation modelling. <strong>Findings:</strong> The results depicted that there exists a significant and positive relationship between behavioral activation system and emotional regulation difficulties with exercise addiction. The proposed model benefits from a favorable fit with data, and behavioural activation system with direct effect (β = 0.19, pConclusion: The findings of this study indicated the need to consider the behavioral activation system as a fundamental biological variable and emotional regulation difficulties as a mediator in the vulnerability of athlete’s bodybuilders in exercise addiction.<strong>مقدمه</strong>: این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین سیستم فعالساز رفتاری و اعتیاد به تمرینات ورزشی با واسطه گری مشکلات تنظیم هیجانی صورت گرفت. <strong>روش:</strong> این پژوهش از نوع توصیفی بود که 300 نفر (181 پسر و 119 دختر) از ورزشکاران پرورش اندام شهرستان خوی در سال تحصیلی 97-1396 به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بر اساس منطقه شهری و باشگاه انتخاب شده و سیاهه اعتیاد به تمرین-فرم کوتاه، مقیاس سیستم های فعالسازی/ بازداری رفتاری، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که بین مشکلات تنظیم هیجانی و سیستم فعالساز رفتاری با اعتیاد به تمرینات ورزشی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد، اما با سیستم بازداری رفتاری رابطه معناداری یافت نشد. مدل ارائه شده از برازش مطلوبی با داده ها برخوردار بوده و سیستم فعالساز رفتاری با اثر مستقیم (001/0pنتیجه گیری: یافته های این مطالعه ضرورت توجه به سیستم فعالساز رفتاری به عنوان یک متغیر زیستی بنیادی و مشکلات تنظیم هیجانی به صورت میانجی در آسیب پذیری ورزشکاران پرورش اندام در اعتیاد به تمرینات ورزشی نشان می دهند..https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5783_76315d3045499f6b9d0aa870ecfe5a29.pdfدانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351620190617Comparison of Executive Functions of Bipolar I Patients and Normal Subjects Using Wisconsin and London Tower Testsمقایسه کارکردهای اجرایی بیماران دوقطبی نوع I و افراد بهنجار با استفاده از آزمون های ویسکانسین و برج لندن7588578810.30473/clpsy.2019.36678.1266FAمسعودباقریدانشیار روانشناسی عمومی،دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان ، ایران.فرزانهپولادیدانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان ، ایران.فهیمهسعادتکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری ، ایران.Journal Article20180121<strong>Aim</strong>: <strong>:</strong>executive function is a multidimensional system with multiple processing that is damaged in bipolar patients. Therefore, the purpose of this study is to compare the executive function of bipolar I patients who received rehabilitation for 5 years and normal subjects.<strong>Method:</strong>The present study is a comparative causal study that was performed on two groups of 30 patients with bipolar I disorder who underwent rehabilitation therapy from year 1391 and a group of normal subjects who were matched to bipolar patients. The tools used were the computerized version of the Wisconsin Test and Tower of London. Data were analyzed using MANOVA Multivariate Analysis.<strong>Findings:</strong>The results showed that there is a significant difference between the two groups in the executive functions (F (8, 21) = 20/66 & P2 =0/88) <strong>Conclusion:</strong>Based on the results, although patients have undergone several rehabilitation therapy courses for several years, their cognitive impairments have remained stable.<strong>مقدمه:</strong>عملکرد اجرایی،یک سیستم چند بعدی همراه با پردازشهای چندگانه است که در بیماران دوقطبی،صدمه دیده است، لذا هدف از مطالعه حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی بیماران دوقطبی نوع I که به مدت 5 سال تحت درمان توانبخشی قرار داشتند و افراد بهنجار است.<strong>روش:</strong>پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه ای است که روی دو گروه 30 نفره از بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک که از سال 91 تحت درمان توانبخشی بودند و یک گروه از افراد بهنجار که با بیماران دوقطبی همتاسازی شدند، انجام شد. ابزارهای مورد مطالعه نسخه کامپیوتری آزمون ویسکانسین و برج لندن بود. داده های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری مانوا مورد تحلیل قرار گرفت. <strong>یافته ها:</strong>نتایج نشان داد بین دو گروه در کارکردهای اجرایی تفاوت معناداری وجود دارد(88/0=partial h<sup>2</sup> و00/0< P و 66/20=(21و8)F).<strong>نتیجه گیری:</strong>بر اساس نتایج بهدست آمدهبا وجود آنکه بیماران دوره های درمانی متعدد توانبخشی را در طول چندین سال گذرانده اند اما صدمات شناختی آنها همچنان پایدار بوده است.https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5788_2bc89bb111aa4de4a8d39cdcc26be476.pdfدانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351620190621Effectiveness of Sensory Processing Strategies on Improving Neuropsychological skills in Dyslexic Primary School Studentsاثربخشی آموزش پردازش حسی بر بهبود مهارتهای عصبروان شناختی دانشآموزان نارساخوان89102582510.30473/clpsy.2019.39292.1315FAعبدالرضاسرکانیدانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،خوراسگان،ایران.0000-0002-3232-2843سالارفرامرزیاستادیار روانشناسی، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران.0000-0002-0493-9723Journal Article20180612<strong>Aim:</strong> The present study aims at investigating the effectiveness of sensory processing strategies on improving Neuropsychological skills in the dyslexic students in the fourth grade primary school. <strong>Methods:</strong> The research design is experimental and with pretest-posttest and control group. Accordingly, using the stratified random sampling method, from among dyslexic students of the fourth grade primary schools in Isfahan in 2016-2017, 30 students were selected regarding assigned inclusion criteria and then, and they were assigned randomly into experimental (15participants) and control(15 participants) groups. For data collection, the fourth edition of the Wechsler Intelligence Scale for children(WISC-IV) and <em>Connors Neuropsychological Scale</em> were used. The collected data were analyzed using ANCOVA and employing SPSS-21. <strong>Findings:</strong> Finding indicated that there is significant difference between the experimental and the control group in Neuropsychological skills in post-test stage (PConclusion: Therefore, it can be concluded that the effectiveness of sensory processing strategies is positively effective on dyslexic students’ Neuropsychological skills and this program causes the improvement in their Neuropsychological performance.<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی راهبردهای پردازش حسی بر بهبود مهارتهای عصبروانشناختی دانشآموزان پایه چهارم نارساخوان انجام گرفت.<strong>روش:</strong> روش پژوهش نیمهآزمایشی و از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور از بین دانشآموزان نارسا خوان در شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای و با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش30 دانشآموز انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش(15نفر) و گروه کنترل(15نفر) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم و مقیاس عصبروانشناختی کانرز استفاده شد. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<strong>یافتهها: </strong>نتایج نشان داد که بین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون مهارتهای عصبروانشناختی معنیداری وجود دارد(05/0 P. نتیجهگیری:یافتهها نشان میدهد که راهبردهای پردازش حسی تأثیر مثبتی بر مهارتهای عصبروانشناختی دانشآموزان داشته و موجب بهبود عملکرد عصبروانشناختی در آنان شده است.https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5825_212606a221dd52e0708b48f12002da24.pdfدانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351620190620Prediction of cognitive error of memory based on academic self-efficacy, negative affect and depressionپیش بینی خطای شناختی حافظه بر اساس خودکار آمدی تحصیلی، عاطفه منفی و افسردگی103116582610.30473/clpsy.2019.44872.1407FAکریمسواریدانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه پیامنور،ایران.
.0000-0003-2971-2434فاطمهفرزادیدانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی ، دانشگاه شهید چمران ، اهواز،ایران.Journal Article20190304<strong>Aim</strong>:Cognitive error of memory is an important issue that has been considered in recent years, and there are good reviews in this regard. The purpose of this study was to predict the cognitive error of memory based on academic self-efficacy, negative affect, and depression. <strong>Method</strong>: The present study was a descriptive correlational study.The statistical population of the present study was students of Payame Noor University of Ahwaz, 200 of them were selected by multi-stage random sampling. In this study, academic self-efficacy questionnaire (1396), positive and negative affection (1988), psychological stress (1995) and memory cognitive error (1396) were used. Data were analyzed using Pearson correlation and multivariate regression. <strong>Results</strong>: The results showed that there is a negative relationship between academic self-efficacy and cognitive error of memory, and there is a positive relationship between negative affection and depression and cognitive error of memory. <strong>Conclusion</strong>: The present study suggests that cognitive error of memory can be predicted based on academic self-efficacy, negative affective and depression variables.<strong>مقدمه</strong>:خطای شناختی حافظه، موضوع مهمی است که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفت و در این زمینه بررسی های خوبی صورت گرفته است.هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی خطای شناختی حافظه بر اساس خودکارآمدی تحصیلی، عاطفه منفی و افسردگی بود.<strong>روش: </strong>مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجوبان دانشگاه پیام نور اهواز تشکیل داده بودند که 200نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند.در پژوهش حاضر، از پرسشنامه های خودکارآمدی تحصیلی(1396)،عاطفه مثبت و منفی(1988)،فشار روانی(1995)و خطای شناختی حافظه(1396) استفاده گردید.داده های پژوهش، با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند.<strong>یافته ها:</strong>نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی تحصیلی و خطای شناختی حافظه رابطه منفی،و بین عاطفه منفی و افسردگی و خطای شناختی حافظه رابطه مثبت وجود دارد.ضمنا عاطفه منفی بیشترین سهم را در پیش بینی خطای شناختی حافظه به خود اختصاص داد. <strong>نتیجه گیری</strong>:تحقیق حاضر پیشنهاد می دهد بر اساس متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی،عاطفه منفی و افسردگی میتوان خطای شناختی حافظه را پیش بینی نمود.https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5826_c048c5bc1dd68c276eaa241766570acd.pdfدانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351620190620The Effectiveness of cognitive rehabilitation on improvement of working memory in children with attention deficit/ hyperactivity disorderاثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود حافظهکاری در کودکان مبتلا به نارسایی توجه/بیش فعالی117130582710.30473/clpsy.2019.42568.1372FAسیماعیوضیکارشناس ارشد روانشاسی، دانشگاه رازی،کرمانشاه، ایران.0000-0001-7728-5962کامرانیزدانبخشدانشیار روانشناسی شناختی ، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0002-6499-4783آسیهمرادیاستادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.Journal Article20181125<strong>Aim:</strong> In children with ADHD, defects inworking memory are also recognized. Regarding the importance of the effectiveness of cognitive rehabilitation on improvement of executive functions in children with ADHD, the aim of this study was to measure the effectiveness of computer cognitive rehabilitation on improvement of executive function of working memory in children with attention deficit/ hyperactivity disorder. <strong>Method</strong><strong>:</strong> The present study was semi-experimental design with pre-test and post-test with control group. In this study, children aged 7 to 12 years who were diagnosed with (ADHD) by psychological experts of the counseling center of Kermanshah were selected. 20 people were randomly divided into two groups. Both groups were pre-test and post-test before and after the intervention. The experimental group received 12 sessions of the Captain's Log Mind Power Builder 2014 and the control group did not receive treatment. Data collection tools include the Conners-Parent's Questionnaire, the Conners-Teacher Form and An-Back work memory test. <strong>Findings:</strong> The results of the findings indicated that there was a significant difference between the two experimental and control groups after the cognitive rehabilitation exercises. <strong>Conclusion:</strong> Therefore, it can be concluded that computer cognitive rehabilitation is effective on improving the performance of working memory in ADHD children<strong>مقدمه</strong>:در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی، نقصهایی در کارکردهای اجرایی بخصوص حافظه کاری دیده میشود. با توجه به اهمیت اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی در این کودکان، پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی توانبخشی شناختی در بهبود حافظه کاری در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی انجام شد.<strong>روش:</strong>پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با ﻃﺮﺡ پیشﺁﺯﻣﻮن ـ ﭘﺲﺁﺯﻣﻮﻥ و ﮔﺮﻭﻩ ﮐﻨﺘﺮﻝ بود. جامعه آماری شامل کودکان 7 تا 12 سالی بود که توسط کارشناسان روانشناسی مرکز مشاوره آموزش و پرورش کرمانشاه مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی تشخیص داده شده بودند. 20 نفر از آنها به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از هردو گروه قبل و بعد از مداخله آزمون گرفته شد. افراد گروه آزمایش 12 جلسه (هفته ای 2 جلسه 1 ساعته) درمان توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ نسخه 2014 دریافت کردند و گروه کنترل درمانی دریافت نکردند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه کانرز-فرم والدین، مقیاس سنجش کانرز-فرم معلم و آزمون حافظه کاری ان-بک بود. داده ها به روش تحلیل کوواریانس با استفاده ازspss-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<strong>یافته ها: </strong>نتایج بیانگر آن بود که بین دو گروه بعد از تمرینات توانبخشی شناختی، در نمره حافظه کاری تفاوت معنادار بود.<strong>نتیجه گیری:</strong>بنابراین چنین میتوان نتیجه گرفت که توانبخشی شناختی بر بهبود حافظه کاری در کودکان دارای نارسایی توجه/بیش فعالی مؤثر استhttps://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5827_750c808038b4f999c749b9268715c20e.pdfدانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351620190620Effect of (tDCS) on Social Interaction and Attention Shifting in Children with Autism Spectrumاثربخشی تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS) برتعاملات اجتماعی و انتقال توجه در کودکان دارای اختلالات طیف اوتیسم131144584210.30473/clpsy.2019.39450.1316FAمحسنسعیدمنشاستادیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه علم و هنر یزد،یزد، ایران.مهدیهعزیزیدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه علم و هنر یزد،یزد، ایران.بهنازابوییدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی یزد،یزد، ایران.Journal Article20180616<strong>Aim</strong>: Autism spectrum disorders are a type of Neurodevelopmental disorder that is characterized by deficit verbal communication behaviors. This study is aimed to evaluate the effect of direct current stimulation of brain on the improvement of social interaction and attention shifting in children suffering from autismspectrum disorder and the duration of its effects. <strong>Method</strong>: In this randomized crossover clinical trial, 20 children with autism spectrum disorder are chosen who referred to psychiatric center in Yazd province and then divided into two period treatment groups. Social interaction and attention shifting scores of this children were measured in pre-testand, after artificial stimulation, after actual stimulation and two month later. Data were collected by Gilliam Autism Rating Scale and BREIF inventory. Patients in group A, received artificial stimulation in 5 session and the patient of group B received actual stimulation by Tdcs. after 5 session the treatment of two group was replaced. The data was analyzed by ANOVA with repeated measure and Bonfereni test. <strong>Findings</strong>: the result illustrate improvement in socialinteraction (pConclusion: Regarding to the result of this study it seemed that trans cranial direct current stimulation can use in rehabilitation for these individuals. <br /> <strong>مقدمه</strong>: اختلالات طیف اوتیسم اختلالاتی رشدیعصبی هستندکه به وسیله نقص در تعاملات اجتماعی و ارتباطات و رفتارهای تکراری مشخص می شوند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر تحریک الکتریکی مستقیم مغز برتعاملات اجتماعی و انتقال توجه در کودکان دارای اختلالات طیف اوتیسم بود. <strong>روش</strong>: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی بود. در این مطالعه 20 کودک مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم که به مراکز اعصاب و روان استان یزد مراجعه کردهبودند به شیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به دوگروهA و B تقسیم شدند. نمره تعاملات اجتماعی و انتقال توجه در سه نوبت زمانی بعد از تحریک ساختگی، بعد از تحریک واقعی و دوماه پس از درمان که از طریق آزمون تشخیص اوتیسم گارزو پرسشنامه بریف به دست آمد مورد مقایسه قرار گرفت. مداخله شامل 10 جلسه تحریک الکتریکی مستقیم بود. بیماران گروه Aدر ابتدا 5 جلسه تحریک ساختگی و بیمارن گروه B 5 جلسه تحریک واقعی دریافت کردند و پس از گذشت 5 جلسه درمانهای دوگروه جابجا شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) واستنباطی(آنالیز واریانس با اندازهگیری مکرر ) و توسط نرمافزار spss21انجام شد. <strong>یافته ها:</strong> نتایج آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد نمره تعاملات اجتماعی و انتقال توجه بلافاصله بعد از درمان (001/0p نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه تحریک الکتریکی مستقیم میتواند در برنامه توانبخشی این بیماران مورد استفاده قرار گیرد.https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5842_fc71deb3fe72cec0a912b2c79018370d.pdfدانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351620190620The Effectiveness of the Intervention of Active Plays on Working Memory in Students with Dyslexiaاثربخشی مداخله بازیهای فعال بر حافظه کاری دانشآموزان با اختلال خواندن149162586210.30473/clpsy.2019.43859.1390FAحسیناکبری فرکارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی،دانشگاه علامه طباطبایی تهران،تهران،ایران.پرویزشریفی درآمدیاستاد تمام روانشناسی کودکان استثنایی،دانشگاه علامه طباطبایی تهران،تهران،ایران.حسینرحیم زادهکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علوم تحقیقات آزاد اهواز،اهواز،ایران.شهلاپزشکدانشیار کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران،ایران.Journal Article20190119<strong>Aim</strong> one type of learning disorder is Dyslexia which refers to the defect in the acquisition of a person's reading skills. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of the intervention of active plays on working memory in students with Dyslexia. <strong>Method: </strong>this semi-experimental study carried out with pre-test post-test design with control group.30 students aged 7 to 9 years with Dyslexia in Ahvaz participated in a sampling study. In the pretest phase, all the participants were tested for work memory and then the participants were randomly divided into two groups of experimental and control groups. The experimental group was subjected to an intervention of active plays for 6 weeks and 2 sessions per week. The main purpose of this program was to use a set of different muscles of the upper and lower trunk to perform various aerobic activities. After the end of the intervention of the active plays, Post-test was performed from both groups. Data were analyzed using MANCONA and using SPSS software version 22. <strong>Findings:</strong> The results showed that an intervention with active plays approach can improve the components of working memory, Progressive numbers, retrograde numbers, logical memory, mental control, Associate and retrieval<strong>. Conclusion</strong>: In a general conclusion, active plays can improve working memory in children with Dyslexia. Therefore, educators, teachers, and people dealing with children with Dyslexia impairments are encouraged to consider active plays in their practice interventions and use them.<strong>مقدمه:</strong> اختلال خواندن یکی از انواع رایج اختلال یادگیری است که به نقص در اکتساب مهارت خواندن اشاره دارد. هدف این تحقیق بررسی اثربخشی مداخله بازیهای فعال برحافظه کاری دانشآموزان با اختلال خواندن بود. <strong>روش:</strong>این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. 30 کودک 7 تا 9 ساله با اختلال خواندن در شهرستان اهواز به صورت نمونهگیری در دسترس در این تحقیق شرکت کردند. در مرحله پیشآزمون از تمام شرکتکنندگان آزمون حافظه کاری گرفته شد و سپس شرکتکنندگان به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 6 هفته و هر هفته 2 جلسه تحت مداخله برنامه بازیهای فعال قرار گرفت. هدف اصلی این برنامه بهکارگیری عضلات مختلف بالاتنه و پایین تنه برای انجام فعالیتهایی هوازی مختلف بود. پس از اتمام جلسات تمرینی، پسآزمون به عمل آمد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 انجام شد. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که یک دوره مداخله با رویکرد بازیهای فعال میتواند موجب بهبود مؤلفه های حافظه کاری ارقام پیشرونده (001/0=p)، ارقام پسرونده(001/0=p)، حافظه منطقی (005/0Pنتیجه گیری: به طور کلی می توان گفت که یک دوره بازی ها فعال می تواند باعث بهبود حافظه کاری در کودکان با اختلال خواندن شود. بنابراین به مربیان و معلمان و افرادی که با کودکان با اختلال خواندن سر وکار دارند. پیشنهاد می شود که بازی های فعال را در مداخلات تمرینی خود مدنظر داشته باشند و از آن استفاده نمایند.https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5862_6a1253e718f3f4bda8e912e076534cae.pdfدانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502351620190621Effectiveness of Computer- based Cognitive Rehabilitation Intervention on Working Memory of Patients with Stroke in Tabrizاثربخشی مداخله توانبخشی شناختی رایانهمحور بر بهبود حافظه فعال بیماران مبتلا به سکته مغزی در شهر تبریز157172586310.30473/clpsy.2019.44834.1406FAالهامقربانیاندانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانمرضیهعلیوندی وفااستادیار، روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.مهدیفرهودیاستاد نورولوژی، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، پژوهشکده سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایرانمحمدعلینظریدانشیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20190303<strong>Aim: </strong>Nowadays stroke is one of the most common disabling neurological diseases in the world. Cognitive complications are common problems in people with stroke. So the aim of this study was to evaluate the effect of computer-based cognitive rehabilitation on working memory function in the patients with stroke. <strong>Method</strong>: The present study is a quasi- experimental investigation using a pretest- posttest design and a control group. 30 stroke patients aged 30-65 who had the inclusion criteria, were randomly assigned to experimental and control groups. Experimental group trained for 21 sessions with Captain’s Log Cognitive Rehabilitation Software and control group did not receive any intervention. Wechsler working Memory Test (Number Memory Scale) and Cambridge Spatial Working Memory Test was applied at pretest and posttest. <strong>Findings:</strong> The results of ANCOVA analysis indicated that a significant difference between the means of working memory in experimental and control groups. <strong>Conclusion</strong>: Our findings indicated that computer-based cognitive rehabilitation improved working memory in people with stroke and it can be used as an effective and helpful method to improve memory performance of these patients. <br /> <strong>مقدمه</strong>:امروزه سکته مغزی از شایعترین بیماری های نورولوژیک ناتوان کننده در جهان است.بروز عوارض شناختی یکی از مشکلات شایع در افراد مبتلا به سکته مغزی است.از این رو این مطالعه با هدف بررسی تاثیر توانبخشی شناختی رایانه محور بر عملکرد حافظه فعال بیماران مبتلا به سکته مغزی انجام گرفت.<strong>روش</strong>: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. در این پژوهش30 بیمار 30 تا 65 ساله مبتلا به سکته مغزی که ملاک های ورود به پژوهش را داشتند،به صورت تصادفی به گروه های آزمایش و کنترل تقسیم شدند.افراد گروه آزمایش، با استفاده از نرمافزار توانبخشی شناختی Captain’s Log،21 جلسه آموزش دیدند و افراد گروه کنترل در آن دوره هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند.در این پژوهش آزمون حافظه فعال وکسلر(مقیاس حافظه عددی)و آزمون حافظه کاری فضایی کمبریج در پیش آزمون و پسآزمون به کار رفت.<strong>یافته ها</strong>:نتایج تحلیل انکوا حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین میانگین نمرات حافظه فعال گروه آزمایش و گروه کنترل در پسآزمون وجود دارد.<strong>نتیجه گیری</strong>:یافته ها نشان داد که توانبخشی شناختی رایانه محور،حافظه فعال مبتلایان به سکته مغزی را بهبود می بخشد و میتوان از آن به عنوان روش موثر و مفیدی برای بهبود عملکرد حافظه این گونه بیماران سود جست.https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5863_83eb9a1bf1a5507820ce6d1263135623.pdf