دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502341520190305The Effect of The Role and Context on The Perception of Product Advertising: Quantitative Electroencephalographic Studyاثر نقش و زمینه بر ادراک تبلیغات محصول: مطالعه مبتنی بر الکتروانسفالوگرافی کمی920554410.30473/clpsy.2019.42561.1371FAیزدانموحدیاستادیار، دکتری علوم اعصاب شناختی، دانشکده طراحی اسلامی، دانشگاه هنر اسالمی تبریز، تبریز، ایرانسعیدکاوهمربی، کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشکده طراحی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20181124<strong>Introduction:</strong> The aim of this study was to investigate the effect of role and field effect on product perception. <strong>Method:</strong> This study was a causal-comparative study. The statistical population of this study was all male students of Islamic Art University of Tabriz in the year 2018. At first, randomly, 30 people were selected from those who were eligible for testing, then a video clip was presented in two stages (once the rules of the law were applied in the articles of the law and once the rule of law was not observed) At the same time, quantitative electroencephalography was recorded in the delta, theta, alpha and beta frequency bands. The data were analyzed by multivariate analysis of variance and all stages were calculated using SPSS version 23 software. <strong>Results:</strong> The findings showed that there was a significant difference in beta frequency in two stages of video clip presentation (P 0.05) . <strong>Conclusion:</strong> Based on the findings of this research, it can be said that the products that the gistalt's role and law are observed in are more likely to attract the attention of the user.<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تاثیر اثر قانون نقش و زمینه در نظریه گشتالت بر ادراک محصول انجام شد. <strong>روش:</strong> مطالعه حاضر از نوع علی - مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان پسر دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سالتحصیلی 1397 بودند. ابتدا به صورت تصادفی ساده از افرادی که واجد شرایط آزمایش بودند 30 نفر انتخاب شد، سپس یک کلیپ ویدیوئی یکسان در دو مرحله ارائه می شد (یکبار در ارائه محصولات قانون نقش و زمینه رعایت شده بود و یکبار قانون نقش و زمینه رعایت نشده بود) پخش شد و همزمان از این افراد در باندهای فرکانسی دلتا، تتا، آلفا و بتا ثبت الکتروانسفالوگرافی کمی به عمل آمد. سپس داده های استخراج شده با روش تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند و کلیه مراحل توسط نرم افزار SPSS نسخه 23 محاسبه گردید. <strong>یافته ها:</strong> یافته های پژوهش نشان داد در دو مرحله ارائه کلیپ ویدیو تفاوت معناداری در فرکانس بتا وجود داشت (P0/05). <strong>نتیجه گیری:</strong> براساس یافته های این پژوهش می توان گفت محصولاتی که قانون نقش و زمینه گشتالت در آنها رعایت شده باشد بیشتر باعث توجه کاربر می شود.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502341520190220The Effectiveness of Clinical Creativity Therapy Model on promotion of executive functions and decrease depression of the depressed patientsاثربخشی الگوی بالینی خلاقیت درمانی بر ارتقای کارکردهای اجرائی و کاهش افسردگی بیماران افسرده2140554710.30473/clpsy.2019.43289.1380FAعلیرضاپیر خایفیدانشیار روان شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار،گرمسار، ایران.0000-0003-0451-4095Journal Article20181228Aim: The aim of this research was to determine the effectiveness of Clinical Creativity Therapy Model on improvement of executive function and decrease of depression in the depressed patients. Method: The research method was semi-experimental and study conducted in the form of a pretest-posttest with control group design and follow-up. The population was included the whole of Tehran depressed patients that refer to a psychiatric consultation centers in 1394and have document folder. 30 women and 20 men suffered from depression was randomly selected and replaced into treatment and control group. Research instruments were concluded Beck depression inventory (BDI-II), Torrance test of creativity thinking (Figural form), N-Back and Stroop test. A course of 20 include 10 session (2-hour-length session) was coducted of creativity therapy duration 4 weeks. Result: Analysis of covariance show that executive function and depression between treatment and control group is significant and effectiveness Clinical Creativity Therapy Model was stable in follow-up. Conclusion: results research show that Instrument of Clinical Creativity Therapy Model can improve the executive functions and decrease depression in the depressed men and women patients. Thus it is suggested that this model be use to improve the status depressed patient. The clinical creativity therapy model is useful and practical technique for psychologist and mental health specialists.<strong>هدف :</strong> پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی الگوی بالینی خلاقیتدرمانی بر ارتقای کارکرد اجرائی و کاهش افسردگی بیماران افسرده انجام شد. <strong>روش :</strong> روش پژوهش به صورت نیمه آزمایشی بود و مطالعه در قالب طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری اجرا گردید. جامعه آماری شامل بیماران افسرده ای بود که در سال 1394 به یکی از مراکز روانپزشکی شهر تهران مراجعه و دارای پرونده بودند. 30 زن و 20 مرد مبتلا به افسردگی به صورت تصادفی از بین جامعه آماری انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II)، فرم B (تصویری) آزمون خلاقیت تورنس، آزمون N-Back و آزمون استروپ بود. برنامه مداخله ای شامل یک دوره آموزشی 20ساعته خلاقیت درمانی بود که به صورت 10 جلسه 2 ساعته در طی 4 هفته برگزار شد. <strong>یافته ها :</strong> تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در کارکردهای اجرایی و نشانگان افسردگی تفاوت معناداری وجود داشته و اثربخشی آموزش الگوی بالینی خلاقیت درمانی برای گروه آزمایش در طول زمان پایدار ماند. <strong>نتیجه گیری :</strong> نتایج پژوهش نشان داد که آموزش الگوی بالینی خلاقیتدرمانی میتواند موجب ارتقای کارکردهای اجرایی و کاهش افسردگی در زنان و مردان افسرده شود.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502341520190220The Effect of Neurofeedback Treatment Method On Treatment And Increase
of Psychological Well-being In Women With Generalized Anxiety Disorderتاثیر روش درمانی نوروفیدبک بر درمان و ارتقای بهزیستی روان شناختی زنان دارای اختلال اضطراب فراگیر4154556410.30473/clpsy.2019.42381.1368FAمریمجلالیدانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.0000-0002-6395-4253سید ابولقاسممهری نژاددانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.حکیمهآقاییاستادیار، گروهروان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی،شاهرود، ایران.Journal Article20181116Introduction: As anxiety has increseed in todays society, the main aim of the present study has been the investigation of the effect of Neurofeedback Instruction On Treatment And Increase of Psychological Well-being In Women With Generalized Anxiety Disorder. Method: For conducting this study, 40 individuals visiting counseling 4 centers in suburb of Tehran that according to Psychiatrist confirmation have Generalized Anxiety Disorder(in 2 group: Neurofeedback and control group) in pre-test and post-test stages through Spielberger state-trait Anxiety and ryff Psychological Well-being Inventory. Based on therapeutic protocol, the experimental group was given thirty, 45 minute sessions of Neurofeedback training and the control group did not receive any intervention. For data analysis, descriptive method and Ancova method by SPSS software were used.Findings: The finding of the statistical significance be 0/001 that indicates that Neurofeedback Instruction results in decrease of Generalized Anxiety Disorder symptoms and increase Psychological Well-being in the treatment group and significant changes in post-test of this study was seen compared with the pre-test, but such a change was not seen in the control group. Conclusion: Based on the finding of this study it is concluded that using Neurofeedback is effective in treating and Increase of Psychological Well-being in women with Generalized Anxiety Disorder and can be used this method in treating this disorder and Increase of Psychological Well-being in women with Generalized Anxiety Disorder. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /><br /><br /><br /><br /><strong>هدف:</strong> به دلیل افزایش اضطراب در جامعه حاضر، هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر درمان و ارتقای بهزیستی روانشناختی زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود.<strong>روش: </strong>برای انجام این تحقیق 40 نفر از مراجعه کنندگان به چهارمرکز مشاوره حومه شهر تهران که طبق تایید روانپزشک اختلال اضطراب فراگیر داشتند (در دو گروه نوروفیدبک و کنترل) در دو مرحله پیش و پس آزمون از طریق آزمون اضطراب حالت- صفت اسپیلبرگر وآزمون بهزیستی روانشناختی ریف مورد سنجش قرارگرفتند.گروه آزمایش طبق پروتکل درمانی30 جلسه 45 دقیقه ای آموزش نوروفیدبک داده شد وگروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. برای تحلیل داده ها از روش توصیفی و روش تحلیل کواریانس(ANCOVA) توسط نرم افزار SPSSاستفاده گردید.<strong> یافته ها:</strong>سطح معناداری آماری یافته ها 001/0 بود که نشان داد که نوروفیدبک باعث کاهش نشانه های اختلال اضطراب فراگیر و افزایش ارتقای بهزیستی روان شناختی در گروه درمان گردید. <strong>نتیجه گیری: </strong>باتوجه به یافته ها نتیجه گیری شد که استفاده از نوروفیدبک در درمان و ارتقای بهزیستی روان شناختی زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر موثراست و میتوان از این روش در درمان و ارتقای بهزیستی روان شناختی افراد مبتلا به این اختلال بهره برد.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502341520190220The Effectiveness of Computer-Assisted Cognitive Remediation on Executive Functions and Cognitive Abilities of Students with Diabetesتاثیر توانبخشی شناختی رایانهیار بر کارکردهای اجرایی و تواناییهای شناختی دانشآموزان مبتلا به دیابت5574556610.30473/clpsy.2019.32731.1172FAاحمدعلیپوراستاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0002-5126-5653رقیهمحمدیدانشجوی دکترای روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0001-9168-7458Journal Article20170714<strong>Introduction:</strong>The aim of the present quasi-experimental research with pre-test and post-test design with control group study was to examine the effectiveness of computer-assisted cognitive remediation on executive functions and cognitive abilities of students with diabetes. <strong>Method:</strong> 18 Students with diabetes were selected from the Diabetes Association of Bonab city and randomly assigned into two experimental and control groups of nine people. Executive functions and cognitive abilities of both experimental and control groups were measured with research tools in the pre-test and post-test steps. The tools used in this study were computer software for memory and attention refinement, the software version of the Wisconsin Card Sorting Test, and the Coglab software (change detection from the attention test set, and signal detection of Perception test set). For intervention, the experimental group was individually under cognitive remediation in 10 half-hour sessions (twice a week) by using attention and memory improvement software.<strong> Findings:</strong> Data were analyzed using one-way covariance analysis. The results indicated an increase in cognitive abilities (attention for the discovery of change and perception) in the experimental group. However, the applied intervention did not increase the executive functions of the experimental group. <strong>Conclusion:</strong>The study concluded that although the intervention and the number of meetings prescribed in this study were useful for promoting cognitive abilities, they did not have enough power to improve its executive functions. <br /> <br /><strong><br /></strong><strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر، تحقیقی شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است که با هدف بررسی تاثیر توانبخشی شناختی رایانهیار بر کارکردهای اجرایی و تواناییهای شناختی دانشآموزان مبتلا به دیابت، انجام یافت. <strong>روش:</strong> 18 دانشآموز مبتلا به دیابت از انجمن دیابت شهرستان بناب انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه 9 نفری آزمایش و کنترل انتساب شدند. کارکردهای اجرایی و تواناییهای شناختی هردو گروه آزمایش و کنترل در مراحل پیشآزمون و پسآزمون با ابزارهای تحقیق سنجش شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه نرمافزار کامپیوتری بهسازی حافظه و توجه، نسخه نرمافزاری آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین، و نرمافزار کاگلب (کشف تغییر از مجموعه آزمونهای توجه، و کشف علامت از مجموعه آزمونهای ادراک) بود. برای مداخله، گروه آزمایش به صورت انفرادی در 10 جلسه نیم ساعته (دوبار در هفته) با کمک نرمافزار بهسازی حافظه و توجه، مورد توانبخشی شناختی قرار گرفتند. <strong>یافته ها:</strong> دادهها با تحلیل کواریانس یکطرفه، تجزیه و تحلیل شدند. و نتایج، حاکی از افزایش تواناییهای شناختی (توجه برای کشف تغییر و ادراک) در گروه آزمایش بود. اما، مداخله اعمال شده، کارکردهای اجرایی گروه آزمایش را افزایش نداده بود. <strong>نتیجه گیری</strong>: این مطالعه به این نتیجه رسید که مداخله و تعداد جلسات مقرر شده در این مطالعه، هرچند برای ارتقاء تواناییهای شناختی مفید بود، ولی برای بهبود کارکردهای اجرایی، از توان کافی برخوردار نبود.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502341520190220The Effectiveness of Transcranial Direct Current Stimulation (TDCS) on the Working Memory and Severity of Depression Symptomsتاثیر تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(TDCS) بر حافظه کاری و شدت نشانههای افسردگی7588556810.30473/clpsy.2019.5568FAمحمداورکیدانشیار روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایرانسپیدهشاهمرادیکارشناسی ارشد روانشناسی،دانشگاه پیام نور، ایرانJournal Article20180818<strong>Introduction:</strong> The purpose of this study was to investigate the effect of brain stimulation on the skull using direct tDCS electric current on working memory and severity of depression symptoms.<strong>Method:</strong>The present study is a semi-experimental, pretest-post test with control group. In this study, Tdcs brain electrical stimulation therapy was performed on the experimental group and compared to the control group that did not receive any treatment. Each experimental group consisted of 16 experimental groups and 16 control group who were matched according to age, sex, and education and were randomly assigned to the groups.Brain electrical stimulation was performed for 10 sessions and each session was performed for 20 minutes in the experimental group and repeated repeatedly after 4 weeks. At the end of the post-test, both groups were tested and tested. <strong>Findings:</strong> Analysis of data obtained by using covariance analysis showed that there is a significant difference between two groups in working memory and depression (P Conclusion:According to the results, it seems that brain stimulation It can improve working memory and severity of depression symptoms. It can be used as an effective treatment. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <strong>مقدمه:</strong> هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS) بر حافظه کاری و شدت نشانههای افسردگی بود.<strong>روش:</strong> پژوهش حاضر در قالب یک طرح نیمهآزمایشی پیش آزمون _پس آزمون با گروه گواه اجرا شد.نمونه پژوهش شامل ۳۲ نفر از افرادی که به یکی از کلینیکهای شهر تهران برای درمان افسردگی مراجعه کرده و با تشخیص افسردگی داوطلب شرکت در این پژوهش بودند،میشد.از بین افراد انتخاب شده ۱۶ نفر در گروه آزمایشی و ۱۶ نفر در گروه گواه جایابی شده سپس هر دو گروه براساس سن، جنس و تحصیلات همتاسازی شدند.دونوعمختلفتحریکآندیوشم (ساختگ) باشدتجریان۲میلیآمپروبهمدت۲۰دقیقه،طی۲۰جلسهارائهشد.شرکتکنندگانقبلوبعدازتحریکبا پرسشنامه افسردگی بک وآزمون کامپیوتری تعیینفراخنایحافظه کاری (n-back)موردسنجشقرارگرفتند.<strong>یافته ها:</strong>تحلیل دادههای بدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه در حافظه کاری و افسردگی تفاوت معنیداری وجود دارد. P)<br /> نتیجه گیری: به نظر میرسد روش تحریک فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی میتواند سبب بهبود حافظه کاری و شدت علایم افسردگی شود.بنابراین میتوان ادعا کرد که این مداخله بعنوان یک مداخله مکمل در کنار سایر درمانهای روانشناختی و دارویی میتواند مورد توجه متخصصین قرار گیرد.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502341520190306The Effect of Time Limitation and Level of Movement on the Spatial Accu-racy of the Speed-Precision of Fits Task while Moving with Distal and Proximal Parts of the Handتاثیر محدودسازی زمانی و سطح حرکتی بر دقت فضایی تکلیف سرعت-دقت فیتز هنگام حرکت با بخشهای دیستال و پروگزیمال دست89106556910.30473/clpsy.2019.43501.1383FAمهتابفلاحدانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانمحمدرضادوستانمربی رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانناهیدشتاب بوشهریدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20190106<strong>Introduction: </strong>The purpose of this study was to investigate the effect of time limitation and level of movement on the spatial accuracy of the speed-precision of Fits task while moving with distal and proximal parts of the hand. <strong>Method:</strong> The method of this study was semi-experimental and in terms of purpose was fundamental. The statistical university was of the right-handed female students of 19 to 28 years old. Sampling method was available to 20 people. The data were collected by software hit to the target designed by the researcher. The tool used was similar to the one used in the Fits test, and its validity was confirmed by the experienced people in motor behavior. The software reliability was obtained 0.89 through test-retest and Pearson correlation coefficient. <strong>Finding</strong><strong>s:</strong> In the review of the hits number to the right side goal, the main effect of the limited time and the interaction of the part with limited time was significant at different limited times. Also, at various limited times, it had a remarkable effect on the correct hits number to the right side target in the proximal and distal parts while doing movement in the horizontal and vertical level. Additionally, the hits number to the left side target, at various limited times, the main effect of the limited time and the interaction of the motion plate with the section was also significant. In the proximal and distal parts of the horizontal and vertical motion, limited time variations had a significant effect on the correct hits number to the left side target.<strong>Conclusion:</strong> Therefore, the longer the movement time is, the greater the accuracy of movement and the lesser the effective width of the target. The accuracy of movement in the distal part is higher than the proximal section. Also, the difficulty of moving in a horizontal level is less than the vertical level.<strong>مقدمه: </strong>هدف از پژوهش حاضر<strong>،</strong> بررسی تاثیر محدودسازی زمانی و سطححرکتی بر دقتفضایی تکلیف سرعت-دقت فیتز هنگام حرکت با بخشهای دیستال و پروگزیمال دست بود. <strong>روش:</strong> روش اجرای این پژوهش از نوع نیمهتجربی واز لحاظ هدف بنیادی بود. جامعه آماری دانشجویان دختر راستدست 19 تا 28 سال بودند. نمونه به روش نمونهگیری در دسترس 20 نفر انتخاب شد. دادههای این پژوهش به وسیله نرمافزار ضربهزدن به هدف که توسط محقق، ساخته شد، جمعآوری شدند. ابزار مورد استفاده مشابه ابزار مورد استفاده در آزمایش فیتز بود و روایی آن توسط افراد خبره رفتار حرکتی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی نرمافزار به روش آزمون- باز آزمون واز طریق ضریب همبستگی پیرسون 89/0 به دست آمد. <strong>یافته ها:</strong> در بررسی بین تعداد ضربات به هدف سمت راست، در زمانهای محدود شده مختلف، اثر اصلی زمان محدود شده و تعامل بخش با زمانهای محدود شده، معنادار بود. همچنین در بخش پروگزیمال و دیستال در انجام حرکت در سطح افقی و عمودی، تغییرات زمان محدود شده، تاثیر معنیداری بر تعداد ضربات درست به هدف سمت راست داشت. علاوه براین تعداد ضربات به هدف سمت چپ، در زمانهای محدود شده مختلف، اثر اصلی زمان محدود شده و تعامل صفحه حرکت با بخش نیز معنادار بود. دربخش پروگزیمال و دیستال در انجام حرکت در سطح افقی و عمودی، تغییرات زمان محدود شده، تاثیر معنیداری بر تعداد ضربات درست به هدف سمت چپ داشت. <strong>نتیجه گیری:</strong> بنابراین هرچه زمان حرکت طولانیتر باشد دقت حرکت بیشتر و پهنای مؤثر هدف کمتر است. دقت حرکت در بخش دیستال نسبت به بخش پروگزیمال بیشتر است. همچنین دشواری حرکت در سطح افقی از سطح عمودی کمتر است.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502341520190220Comparison of Neurocognitive and Social Skills Students with and without Dyscalculiaمقایسه مهارتهای عصبشناختی و اجتماعی دانشآموزان با و بدون نارسایی حساب107122557010.30473/clpsy.2019.43615.1385FAابراهیمرهبر کرباسدهیکارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران0000-0002-8215-274Xعباسابوالقاسمیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانعباسعلیحسینخانزادهدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانفاطمهرهبر کرباسدهیدانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران0000-0001-7160-9567Journal Article20190111<strong>Introduction:</strong> Students with dyscalculia are faced with various physical and psychological stressful factors, which leads to decreased quality of life. Considering the relationship between neurocognitive and social skills with dyscalculia, the aim of this study was to compare neurocognitive and social skills students with and without dyscalculia. <strong>Methods:</strong> The study was a causal-comparative design. The study sample was consisted of 100 students with and without dyscalculia in Rasht city, Iran, 2018, that selected by the convenience sampling method (each group 50 participants). To collect the data, tower of hanoi task, stroop test, dual n-back task, wisconsin card sorting test, and social skills rating system were used. Data was analyzed using analysis of variance by SPSS 24. <strong>Findings:</strong> The results showed that there is a significant difference between neurocognitive and social skills in two groups. So that in the tests of neurocognitive and social skills, the students with dyscalculia had a weaker performance than the students without this disorder (p < 0.001). <strong>Conclusion:</strong> According to the results of this research, more attention to the cognitive and social functions of students with dyscalculia can be important in the pathology and treatment of this disorder. <br /> <strong>مقدمه:</strong> دانشآموزان نارساحساب با عوامل تنشزای متعدد جسمی و روانی مواجه هستند که منجر به کاهش کیفیت زندگی آنان میشود. با توجه به ارتباط مهارتهای عصبشناختی و اجتماعی با نارسایی حساب، هدف پژوهش حاضر مقایسه مهارتهای عصبشناختی و اجتماعی دانشآموزان با و بدون نارسایی حساب بود. <strong>روش:</strong> طرح پژوهش حاضر علی-مقایسهای بود و نمونه این پژوهش 100 دانشآموز پسر با و بدون نارسایی حساب شهرستان رشت در سال تحصیلی 97-1396 بود که به طور در دسترس انتخاب شدند (هر گروه 50 نفر). برای جمعآوری دادهها از آزمون رایانهای برج هانوی، آزمون رایانهای استروپ، آزمون رایانهای اِن بَک، آزمون دستهبندی کارت ویسکانسین، و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی استفاده شد. دادههای پژوهش با آزمون تحلیل واریانس تحلیل شدند. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که بین دو گروه در مهارتهای عصبشناختی و اجتماعی تفاوت معنیداری وجود داشت به طوری که در آزمونهای مهارتهای عصبشناختی و اجتماعی گروه دانشآموزان نارساحساب عملکرد ضعیفتری نسبت به گروه دانشآموزان بدون این اختلال داشتند (001/0>P). <strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به نتایج این پژوهش، توجه بیشتر به کارکردهای شناختی و اجتماعی دانشآموزان با نارسایی حساب میتواند تلویحات مهمی در آسیبشناسی و درمان این اختلال داشته باشد.دانشگاه پیام نورعصب روان شناسی2476-502341520190306The Effectiveness of Working Memory Training on Inhibition and Reading Performance of Students with Specific Learning Disabilities (Dyslexia)آموزش حافظه فعال بر بازداری و عملکرد خواندن دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص (نارساخوان)123142557110.30473/clpsy.2019.43389.1382FAیوسفدهقانیدکتری تخصصی، استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایراننزهت الزمانمرادیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر،ایرانJournal Article20190101<strong>Introduction:</strong> This study was aimed to examine effectiveness of working memory training on inhibition and reading performance of students with dyslexia. <strong>Method:</strong> This study was semi-experimental pre-test, post-test, and follow-up with control and experimental group. The statistical population consisted of 372 third- to fifth-grade male primary students with all kinds of learning disabilities who had been referred by the schools to the Center for Learning Disabilities of Bushehr province’s Department of Education. Of these, using convenience sampling and considering the requirements of the research project, 75 students were short-listed in the first stage, and of these, 40 students were selected and assigned to an experimental group and a control group. The measurement tools consisted of Dyslexia Symptom Checklist, the Clinical Interview, Wechsler Intelligence Scale of Children-Revised, Reading and dyslexia test and Stroop test. The experimental group experienced the working memory training group therapy in 18 sessions of 45 minutes twice a week and the control group did not receive any treatment. For statistical data analysis, variance analysis with repeated measures is used. <strong>Results:</strong> Findings showed that working memory training has a significant effect on inhibition (pConclusion: Finally, we may conclude that working memory training, as an effective and functional intervention, could be used to improve inhibition and reading performance of students with dyslexia.<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش حافظه فعال بر بازداری و عملکرد خواندن دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری نارساخوان صورت گرفت. <strong>روش: </strong>روش این پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل ۳۷۲ دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خواندن پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی ارجاع دادهشده از سوی مدارس به مرکز ناتوانی یادگیری آموزش و پرورش شهر بوشهر بود که از بین آنها به روش نمونهگیری در دسترس، ۷۵ نفر که ویژگیهای لازم از نظر ملاکهای ورود را داشتند فهرست و سپس ۴۰ دانشآموز پس از تشخیص ناتوانی یادگیری خواندن توسط روانشناسهای مرکز ناتوانی یادگیری آموزش و پرورش شهر بوشهر و همچنین مصاحبه بالینی ساختاریافته، انتخاب و بهشکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل در هر گروه ۲۰ نفر گمارش شدند. ابزارهای سنجش شامل چکلیست نشانگان نارساخوانی، مصاحبه بالینی ساختاریافته، مقیاس هوش تجدیدنظر شده وکسلر کودکان، آزمون خواندن و نارساخوانی نما و آزمون استروپ بود. گروه آزمایش تحت آموزش حافظه فعال، طی ۱۸ جلسه ۴۵ دقیقه ای قرار گرفت و گروه کنترل، هیچگونه درمانی دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد. <strong>یافته ها:</strong> تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. آموزش حافظه فعال در گروه آزمایش موجب افزایش نمرات بازداری (03/0= P) و عملکرد خواندن (۰1/0= P) شده است و این تاثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار ماند (۰۰۱/0˂ P).<strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به یافتههای بدستآمده از مطالعه حاضر میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش حافظه کاری میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در بازداری و بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان با ناتوانی یادگیری نارساخوانی استفاده شود.