با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد علوم شناختی دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران.

2 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه خوارزمی تهران.

3 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه تهران

چکیده

مقدمه: با توجه به مشکلات فراوانی که افراد مبتلا به وسواس در زمینه بازداری مواجهه هستند، لزوم توجه بیشتر به روش‌های درمانی جدید برای بهبود بازداری را در این اختلال برجسته می‌نماید. لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش حافظه کاری هیجانی در بازداری رفتاری مبتلایان به اختلال وسواس فکری ـ عملی انجام گرفت. روش: بدین منظور در یک پژوهش از نوع شبه تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون بدون گروه کنترل تعداد 9 بیمار مبتلا به وسواس فکری عملی به شیوه نمونه‌گیری در دسترس و با استفاده از ابزارهای مصاحبه بالینی ساختاریافته و پرسشنامه ییل ـ براون (1989) انتخاب گردیدند و سپس طی 20 جلسه، تحت آموزش حافظه کاری هیجانی قرار گرفتند. همه آزمودنی‌ها قبل و پس از آموزش با استفاده از تکلیف برو/ نرو و آزمون آماری تی همبسته مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج از کاهش معنادار نمرات آزمودنی‌ها در مرحله پس‌آزمون نسبت به مرحله پیش‌آزمون، در سه مؤلفه خطای ارائه، خطای حذف و زمان واکنش پاسخ‌ آزمون برو/ نرو حکایت داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان بیان نمود که آموزش حافظه کاری هیجانی گزینه مناسبی برای بهبود بازداری رفتاری بیماران مبتلابه اختلال وسواس فکری ـ عملی باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Emotional Working Memory Training on the Improvement of Behavioral Inhibition of People with Obsessive-Compulsive Disorder

نویسندگان [English]

  • Moslem Kurd Tamini 1
  • Zobeyr Samimi 2
  • Somaye Ramesh 3

چکیده [English]

Introduction: Considering the problems that people with Obsessive-compulsive Disorder face in inhibition, new therapeutic methods are needed to inhibition improvement in this type of disorder. Therefore, the aim of this study was to investigate the effectiveness of emotional working memory training on the improvement of behavioral inhibition of people with Obsessive-compulsive Disorder. Method: For this purpose, 9 people with Obsessive-Compulsive Disorder were selected based on availability sampling method by using 2 instruments (SCID-I & YOCS). The participants underwent emotional working memory training for 20 sessions. All participants were assessed during pre-training and post- therapy by Go/NoGo test. Findings: The results showed significant reduction in participants' scores in post-test stage compared to pre-test  in three components of Go/NoGo test, commitment error, omission error, and reaction time. Conclusion: According to the results, it can be said that emotional working memory training is an appropriate choice for improvement of behavioral inhibition of people with Obsessive-compulsive Disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • obsessive-compulsive disorder
  • Inhibition
  • Emotional working memory
  • Training
ایزدی، ر. و عابدی، م (1392). «کاهش علائم وسواس در بیماران مبتلا به وسواس فکری و عملی مقاوم به درمان از طریق درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد». فیض، 3، 286ـ 27.##حمیدپور، ح.؛ دولتشاهی، ب.؛ پورشهباز، ع. و دادخواه، ا (1389). «کار آیی طرح‌واره درمانی در درمان زنان مبتلابه اختلال اضطراب فراگیر». روانشناسی معاصر. 16(4)، 431-420.##قدیری، ف.؛ جزایری، ع.؛ عشایری، ح. و قاضی طباطبایی، م (1385). «نقایص کنش اجرایی در بیماران اسکیزو ـ وسواسی». تازه‌های علوم شناختی. 8(11)، 24-11.##محمدخانی، پ.؛ جهانی، ع. و تمنائی فر، ش (1392). مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالات دی اس ام. چاپ چهارم. تهران: انتشارات فرادید.##وکیلی، ی.؛ فتی، ل. و حبیبی، م (1392). «اثربخشی درمان فراشناختی در بیماران اختلال تنیدگی پس از ضربه‌ای: مورد پژوهی سه بیمار». مجله علمی ـ پژوهشی روانشناسی بالینی، 5(4)، 108-99.##
Aron, A. R. (2007). "The neural basis of inhibition in cognitive control". Neuroscientist, 13, 214–228.##Aupperle, R. L.; Melrose, A. J.; Stein, M. B. & Paulus, M. P. (2012). "Executive function and PTSD: disengaging fromtrauma". Neuropharmacology. 62(2), 686-694.‏##Aycicegi, A.; Dinn, W. M.; Harris, C. L. & Erkmen, H. (2003). "Neuropsychological function in obsessive-compulsive disorder: Effects of comorbid conditions on task performance". European Psychiatry. 18, 241–248.##Baddeley, A. D. (2001). "Is working memory still working"?. American Psychologist56(11), 851.‏##Banich, M. T.; Mackiewicz, K. L.; Depue, B. E.; Whitmer, A. J.; Miller, G. A. & Heller, W. (2009). "Cognitive control mechanisms, emotion and memory: a neural perspective with implications for psychopathology". Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 33(5), 613-630.‏##Bannon, S.; Gonsalvez, C. J.; Croft, R. J. & Boyce, P. M. (2002). "Response inhibition deficits in obsessive compulsive disorder". Psychiatry Research. 110(4), 165–174.##Bellgrove, M. A.; Hester, R. & Garavan, H. (2004). "The functional neuroanatomical correlates of response variability: evidence from a response inhibition task". Neuropsychologia. 42, 1910–1916.##Best, J. R. & Miller, P. H. (2010). "A developmental perspective on executive function". Child development. 81(6), 1641-1660.‏##Bomyea, J.; Amir, N. & Lang, A. J. (2012). "The relationship between cognitive control and posttraumatic stress symptoms". Journal of behavior therapy and experimental psychiatry. 43(2), 844-848.‏##Chamberlain, S. R.; Menzies, L.; Hampshire, A.; Suckling, J.; Fineberg, N. A.; del Campo, N. & Robbins, T. W. (2008). "Orbitofrontal dysfunction in patients with obsessive-compulsive disorder and their unaffected relatives". Science. 321(5887), 421-422.‏##Chambers, C. D.; Garavan, H. & Bellgrove, M. A. (2009). "Insights into the neural basis of response inhibition from cognitive and clinical neuroscience". Neuroscience & biobehavioral reviews. 33(5), 631-646.‏##De Wit, S. J.; de Vries, F. E.; van der Werf, Y. D.; Cath, D. C.; Heslenfeld, D. J.; Veltman, E. M. & van den Heuvel, O. A. (2012). "Presupplementary motor area hyperactivity during response inhibition: a candidate endophenotype of obsessive-compulsive disorder". American journal of psychiatry.‏##Engle, R. W. (2002). "Working memory capacity as executive attention". Current Directions in Psychological Science. 11, 19–23.##Goodman, W. K.; Price, L. H.; Rasmussen, S. A.; Mazure, C.; Fleischmann, R. L.; Hill, C. L. & Charney, D. S. (1989). "The Yale-Brown obsessive compulsive scale: I. Development, use, and reliability". Archives of general psychiatry. 46(11), 1006-1011.‏##Hertel, P. T. (2007). "Impairments in inhibition or cognitive control in psychological disorders". Applied and Preventive Psychology. 12(3), 149-153.‏##Joormann, J.; Levens, S. M. & Gotlib, I. H. (2011). "Sticky thoughts depression and rumination are associated with difficulties manipulating emotional material in working memory". Psychological science. 22(8), 979-983.‏##Kane, M. J. & Engle, R. W. (2003). "Working-memory capacity and the control of attention: the contributions of goal neglect, response competition, and task set to Stroop interference". Journal of experimental psychology: General, 132(1), 47.‏##Kelly, A. C. & Garavan, H. (2005). "Human functional neuroimaging of brain changes associated with practice". Cerebral Cortex, 15(8), 1089-1102.‏##Krause-Utz, A., Elzinga, B. M.; Oei, N. Y.; Paret, C.; Niedtfeld, I.; Spinhoven, P. & Schmahl, C. (2014). "Amygdala and dorsal anterior cingulate connectivity during an emotional working memory task in borderline personality disorder patients with interpersonal trauma history". Frontiers in human neuroscience. 848(8), 1-18.‏##León-Domínguez, U.; Martín-Rodríguez, J. F. & León-Carrión, J. (2015). "Executive n-back tasks for the neuropsychological assessment of working memory". Behavioural brain research, 292, 167-173.‏##Lipszyc, J. & Schachar, R. (2010). "Inhibitory control and psychopathology: a meta-analysis of studies using the stop signal task". Journal of the International Neuropsychological Society. 16(06), 1064-1076.‏##Marcovitch, S.; Boseovski, J. J. & Knapp, R. J. (2007). "Use it or lose it: Examining preschoolers’ difficulty in maintaining and executing a goal". Developmental Science, 10(5), 559-564.‏##McNab, F.; Leroux, G.; Strand, F.; Thorell, L.; Bergman, S. & Klingberg, T. (2008). "Common and unique components of inhibition and working memory: an fMRI, within-subjects investigation". Neuropsychologia. 46(11), 2668-2682.‏##Melby-Lervåg, M. & Hulme, C. (2013). "Is working memory training effective? A meta-analytic review". Developmental psychology. 49(2), 270.##Menzies, L.; Achard, S.; Chamberlain, S. R.; Fineberg, N.; Chen, C. H.; Del Campo, N. & Bullmore, E. (2007). "Neurocognitive endophenotypes of obsessive-compulsive disorder". Brain. 130(12), 3223-3236.##Morein-Zamir, S.; Fineberg, N. A.; Robbins, T. W. & Sahakian, B. J. (2010). "Inhibition of thoughts and actions in obsessive-compulsive disorder: extending the endophenotype"? Psychological medicine. 40(02), 263-272.‏##Morrison, A. B. & Chein, J. M. (2011). "Does working memory training work? The promise and challenges of enhancing cognition by training working memory". Psychonomic bulletin & review. 18(1), 46-60.‏##Owen, A. M.; McMillan, K. M.; Laird, A. R. & Bullmore, E. (2005). "N‐back working memory paradigm: A meta‐analysis of normative functional neuroimaging studies". Human brain mapping, 25(1), 46-59.‏##Penades, R.; Catalan, R.; Rubia, K.; Andres, S.; Salamero, M. & Gasto, C. (2007). "Impaired response inhibition in obsessive compulsive disorder". European Psychiatry. 22(6), 404-410.‏##Rapport, M. D.; Orban, S. A.; Kofler, M. J. & Friedman, L. M. (2013). "Do programs designed to train working memory, other executive functions, and attention benefit children with ADHD? A meta-analytic review of cognitive, academic, and behavioral outcomes". Clinical Psychology Review. 33(8), 1237-1252.##Redick, T. S.; Calvo, A.; Gay, C. E. & Engle, R. W. (2011). "Working memory capacity and go/no-go task performance: selective effects of updating, maintenance, and inhibition". Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. 37(2), 308.‏##Ruscio, A. M.; Stein, D. J.; Chiu, W. T.; & Kessler, R. C. (2010). "The epidemiology of obsessive-compulsive disorder in the National Comorbidity Survey Replication". Molecular psychiatry. 15(1), 53-63.‏##Schweizer, S. & Dalgleish, T. (2011). "Emotional working memory capacity in posttraumatic stress disorder (PTSD)". Behaviour research and therapy. 49(8), 498-504.‏##Schweizer, S.; Grahn, J.; Hampshire, A.; Mobbs, D. & Dalgleish, T. (2013). "Training the emotional brain: improving affective control through emotional working memory training". The Journal of Neuroscience. 33(12), 5301-5311.##Smallwood, J. M. & Schooler, J. W,. (2006). "The restless mind". Psychological Bulletin. 132, 946–958.##Sohlberg, M. M. & Mateer, C. A. (1987). "Effectiveness of an attention-training program". Journal of clinical and experimental neuropsychology. 9(2), 117-130.‏##Van der Wee, N. J.; Ramsey, N. F.; Jansma, J. M.; Denys, D. A.; van Megen, H. J.; Westenberg, H. M. & Kahn, R. S. (2003). "Spatial working memory deficits in obsessive compulsive disorder are associated with excessive engagement of the medial frontal cortex".  Neuroimage. 20(4), 2271-2280.‏##Verbruggen, F. & Logan, G. D. (2008). "Response inhibition in the stop signal paradigm". Trends in cognitive sciences, 12(11), 418-424.‏##Wodka, E. L.; Mark Mahone, E.; Blankner, J. G.; Gidley Larson, J. C.; Fotedar, S.; Denckla, M. B. & Mostofsky, S. H. (2007). "Evidence that response inhibition is a primary deficit in ADHD". Journal of clinical and experimental neuropsychology. 29(4), 345-356.‏##Wright, A. & Diamond, A. (2014). "An effect of inhibitory load in children while keeping working memory load constant". Frontiers in psychology. 5, 1-9.##