با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی
مقاله پژوهشی
اثربخشی تحریک فراجمجمه ایی مستقیم مغز (TDCS) بر کاهش علائم اختلال اسکیزوفرنی مزمن

مسیب یارمحمدی واصل؛ احد احدی؛ خسرو رشید؛ رزیتا امانی

دوره 6، شماره 23 ، اسفند 1399، صفحه 9-26

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.54493.1565

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر مطالعه تاثیر تحریک فراجمجمه­ای مستقیم مغز(tDCS) بر کاهش علائم اختلال اسکیزوفرنی مزمن بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی با طرح ABA بود. جامعه­ آماری کلیه افراد دارای اختلال اسکیزوفرنی مزمن بستری در مرکز درمان بیماران روانی گشت فومن بود. روش نمونه­گیری هدفمند و در دسترس ­بود که از بین آن­ها 6 نفر به صورت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تاثیر تکالیف توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه (رحا) بر فرآیندهای شناختی کودکان با اختلال کارکردهای اجرایی

مریم رنجبر؛ سعید حسن زاده؛ علی اکبر ارجمندنیا

دوره 6، شماره 23 ، اسفند 1399، صفحه 27-42

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.54973.1568

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه توانبخشی مبتنی بر رایانه و بررسی اثربخشی آن بر حافظه فعال، توجه و بازداری پاسخ در کودکان با ضعف کارکردهای اجرایی انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون ـ پس­آزمون با گروه انتظار بوده است. جامعه آماری شامل۲۳ کودک واجد شرایط، به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی تمرین‌های عملی عصب روانشناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و دامنه توجه دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خواندن

محمدرضا مرادی؛ محبوبه کیانی

دوره 6، شماره 23 ، اسفند 1399، صفحه 43-58

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.54750.1567

چکیده
  مقدمه: اختلال خواندن یکی از انواع رایج اختلال یادگیری است که به نقص در اکتساب مهارت­های خواندن اشاره دارد. هدف این تحقیق بررسی اثربخشی تمرین­های عملی عصب روانشناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و دامنه توجه دانش­آموزان با اختلال یادگیری خواندن بود. روش: طرح پژوهش از نوع نیمه ­تجربی با پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی تمرین‌های مبتنی بر مهارت‌های عصب‌روان‌شناختی در نرم‌افزار کاپیتان‌لاگ بر بهبود عملکرد حافظه بزرگسالان

مریم ابراهیم پور؛ صدیقه رضایی دهنوی

دوره 6، شماره 23 ، اسفند 1399، صفحه 59-72

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.53431.1558

چکیده
  مقدمه: حافظه برای ذخیره و کدگذاری اطلاعات، تفکر، استدلال، سازمان‌دهی، ارزیابی و سایر فعالیت‌های شناختی و فراشناختی ضروری است، لیکن راهکارهای ارتقاء این سازه در بزرگسالان کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرین‌های مبتنی بر مهارت‌های عصب روان شناختی در نرم‌افزار کاپیتان لاگ بر بهبود عملکرد حافظه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تدوین یک برنامه توان‌بخشی شناختی و بررسی تأثیر آن بر عملکردهای شناختی و رضایت از زندگی در سالمندان ایرانی با آلزایمر خفیف

لیلی سیه جانی؛ حسین زارع؛ محمد اورکی؛ مهدی شریف‌الحسینی

دوره 6، شماره 23 ، اسفند 1399، صفحه 70-98

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.51920.1524

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف تدوین یک برنامه توان­بخشی شناختی و بررسی تأثیر آن بر عملکردهای شناختی و رضایت از زندگی در سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف انجام گرفت. روش: در این پژوهش از روش نیمه­آزمایشی پیش­آزمون-پس­آزمون و پیگیری با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری شامل کل سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف مقیم آسایشگاه­های سالمندان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تشخیص اختلال نقص‌توجه/ بیش‌فعالی با ابزار وکسلر چهارم و نسخه تکمیلی: رتبه‌بندی خرده مقیاس‌های موثر با تحلیل شبکه عصبی مصنوعی

هادی صفری؛ شاهرخ مکوند حسینی؛ پرویز صباحی؛ علی مالکی

دوره 6، شماره 23 ، اسفند 1399، صفحه 99-122

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.52924.1546

چکیده
  مقدمه: اختلال نقص ­­توجه­/بیش­فعالی اختلالی است با نقص در کارکردهای شناختی که آزمون­هایی نظیر وکسلر در تشخیص این نواقص کاربرد دارد. اخیراً داده­ کاوی بر اساس شبکه عصبی در تحقیقات روان­شناختی مورد توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش رتبه ­بندی خرده مقیاس ­های موثر وکسلر در پیش­ بینی اختلال نارسایی ­توجه/بیش­فعالی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی اثربخشی برنامه درسی مبتنی بر علوم اعصاب شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و حافظه فعال دانش آموزان ابتدایی دارای اختلال یادگیری ریاضی شهر شیراز

اسکندر فتحی آذر؛ آرش مانی؛ یوسف ادیب؛ زهرا شریفی

دوره 6، شماره 23 ، اسفند 1399، صفحه 123-142

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.54064.1554

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه درسی علوم عصبی شناختی در بهبود کارکردهای اجرایی و حافظه فعال دانش­آموزان مقطع ابتدایی با اختلال یادگیری ریاضی در شیراز صورت گرفت. روش: روش تحقیق نیمه تجربی است. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه دانش ­آموزان دارای ناتوانی در یادگیری ریاضی از کلاس دوم تا ششم ناحیه 2 و 4 شهر شیراز است. با ...  بیشتر