فاطمه جوکار؛ غلامحسین ناظم زادگان؛ مجید چهارده چریک
چکیده
هدف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر تمرینات عصبی- روانی دلاکاتو بر هماهنگی دانشآموزان فلج مغزی اسپاستیک بود. روش پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیش و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه دانش آموزان مدرسه گلها ویژه فلج مغزی بودند. روش: شرکتکنندگان در این پژوهش، 16 نفر دانشآموز فلج مغزی اسپاستیک رده سنی 7 تا 10 سال بودند ...
بیشتر
هدف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر تمرینات عصبی- روانی دلاکاتو بر هماهنگی دانشآموزان فلج مغزی اسپاستیک بود. روش پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیش و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه دانش آموزان مدرسه گلها ویژه فلج مغزی بودند. روش: شرکتکنندگان در این پژوهش، 16 نفر دانشآموز فلج مغزی اسپاستیک رده سنی 7 تا 10 سال بودند که بعد از پیشآزمون بهطور تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 6 هفته تمرینات دلاکاتو را انجام دادند. روش اعمال متغیر مستقل در گروه تجربی شامل 4 مرحله خزیدن، چهار دست و پا رفتن، چرخش سر، پرتاب و دستکاری توپ بود. پروتکل تمرینی برای گروه تجربی در هر جلسه به صورت انفرادی در نظر گرفته شد در پایان 6 هفته از هردو گروه پس آزمون گرفته شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوورایانس ارزیابی شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که در متغیر هماهنگی چشم-دست (0001/0=p ،47/84=f)، پرتاب کردن (001/0=p ،92/17=f) و دریافت کردن (0001/0=p ،33/63=f) بین دو گروه تجربی و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد که با توجه به تفاوت میانگینها، عملکرد گروه تجربی بهتر از گروه کنترل است. بحث: بطورکلی میتوان بیان کرد که یک دوره مداخله 6 هفتهای تمرینات عصبی- روانی دلاکاتو بر تبحر حرکتی دانشآموزان فلج مغزی اسپاستیک اثربخش است.