سیده فاطمه حسینی؛ منصوره بهرامی پور اصفهانی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی" اثربخشی نرمافزار توانمندسازی شناختی "کاپیتان لاگ" بر حافظه فعال دیداری، مهارتهای توجه، سرعت پردازش و استدلال سیال دانش آموزان 8-12 ساله شهر اصفهان" انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان 8-12 ساله شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-99 بود. به ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی" اثربخشی نرمافزار توانمندسازی شناختی "کاپیتان لاگ" بر حافظه فعال دیداری، مهارتهای توجه، سرعت پردازش و استدلال سیال دانش آموزان 8-12 ساله شهر اصفهان" انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان 8-12 ساله شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-99 بود. به روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 30 دانش آموز انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش(15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند.گروه آزمایش 15جلسه سیدقیقهای مداخله آموزشی انفرادی، طبق پروتکل مبتنی بر نرمافزار توانمندسازی شناختی کاپیتان لاگ، دریافت کرد. بهمنظور جمعآوری دادهها از مقیاس هوش وکسلر کودکان – ویرایش پنجم(2014) استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS23 و روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد بین نمرات پسآزمون دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد(p <0.05) پیگیری یکماهه نتایج نشان دهنده ثبات نتایج بود. نتیجه گیری: نرم افزار کاپیتان لاگ یک روش مداخله اثربخش برای بهبود حافظه فعال دیداری، مهارتهای توجه، سرعت پردازش و استدلال سیال است