عصب روانشناسی
فرزاد ملکی؛ مهین کاظمی اصل؛ فرزانه ترابی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازیهای واقعیت مجازی و حرکتی بر حافظه کاری و عملکرد تعادلی شناختی – حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی بود. جامعه آماری شامل کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی شهرستان نورآباد بود که از بین آنها 36 نفر(12 نفر گروه واقعیت مجازی ، 12 نفر گروه حرکتی ، 12 نفر گروه کنترل) به صورت ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازیهای واقعیت مجازی و حرکتی بر حافظه کاری و عملکرد تعادلی شناختی – حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی بود. جامعه آماری شامل کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی شهرستان نورآباد بود که از بین آنها 36 نفر(12 نفر گروه واقعیت مجازی ، 12 نفر گروه حرکتی ، 12 نفر گروه کنترل) به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و با انجام آزمون دانیمن و کارپنتر (حافظه کاری) و آزمون برخاستن و حرکت کردن زماندار به همراه تکلیف حرکتی– شناختی (عملکرد تعادلی) بهصورت پیشآزمون- پسآزمون در این پژوهش شرکت کردند. گروههای تجربی به مدت 6 هفته، هر هفته 2 جلسه 60 دقیقهای در برنامه تمرینی شرکت کردند؛ اما گروه کنترل در این مدت، فعالیتهای معمول خود را انجام دادند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمون t وابسته در سطح معنیداری 05/0 p≤ انجام شد. نتایج نشان داد که اثر بازیهای واقعیت مجازی و حرکتی بر حافظه کاری (001/0=P) و عملکرد تعادلی شناختی-حرکتی (001/0=P) کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعال معنادار است. در بررسی گروهها نتایج نشان دهنده عملکرد بهتر گروه تمرینی واقعیت مجازی در حافظه کاری (001/0=P) و گروه بازیهای حرکتی در عملکرد تعادلی شناختی–حرکتی (001/0=P) بود. با توجه به نتایج میتوان گفت که بازیهای واقعیت مجازی و حرکتی با افزایش انگیزش، جلب مشارکت و تشویق فرد به ادامه تمرین باعث افزایش ظرفیت حافظه کاری و بهبود عملکرد تعادلی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی میشوند.