سید رضا میرمهدی؛ فهیمه شجاعی
دوره 2، شماره 6 ، آذر 1395، ، صفحه 91-106
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه نیمرخ مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، بیشفعال همراه با نقص توجه و عادی شهر اصفهان انجام شد. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، بیشفعال همراه با نقص توجه و عادی مقطع دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 بود. بدین منظور با استفاده ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه نیمرخ مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، بیشفعال همراه با نقص توجه و عادی شهر اصفهان انجام شد. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، بیشفعال همراه با نقص توجه و عادی مقطع دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر دانشآموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص که توسط مشاوران مراکز اختلال یادگیری تشخیص دادهشده بودند و 30 نفر دانشآموز پسر بیشفعال همراه با نقص توجه که توسط روانپزشکان کودک تشخیص دادهشده بودند و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 30 نفر دانشآموز پسر عادی انتخاب شدند و ازنظر مهارتهای عصب روانشناختی موردبررسی قرار گرفتند. روش این پژوهش علی ـ مقایسهای بود. ابزار مورداستفاده در پژوهش پرسشنامه مهارتهای عصب روانشناختی کانرز (2007) بود. دادهها با روش تحلیل واریانس یکراهه تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار مهارتهای عصب روانشناختی بین گروهها در متغیرهای توجه، حافظه، کارکردهای اجرایی، پردازش شناختی و عدم تفاوت معنادار در متغیرهای عملکرد حسی ـ حرکتی و زبان بود (P ≤0/05). نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان نتیجه گرفت دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص و دانشآموزان بیشفعالی همراه با نقص توجه نسبت به دانشآموزان عادی، نارساییهای عصب روانشناختی بیشتری را تجربه میکنند.