حسن غریبی؛ زلیخا قلی زاده؛ عیسی حکمتی؛ چنگیز رستمی
دوره 3، شماره 9 ، شهریور 1396، ، صفحه 117-132
چکیده
مقدمه: هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی و نوروفیدبک بر کاهش نشانههای اختلال نقصتوجه/بیشفعالی بود. روش: بدین منظور 60 دانشآموز مبتلا به اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی از بین مراجعین مراکز درمانی و مشاوره شهر سنندج انتخاب شده و بهصورت تصادفی در سه گروه 20 نفری جایگزین شدند. گروه اول و دوم بهعنوان گروه آزمایش، ...
بیشتر
مقدمه: هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی و نوروفیدبک بر کاهش نشانههای اختلال نقصتوجه/بیشفعالی بود. روش: بدین منظور 60 دانشآموز مبتلا به اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی از بین مراجعین مراکز درمانی و مشاوره شهر سنندج انتخاب شده و بهصورت تصادفی در سه گروه 20 نفری جایگزین شدند. گروه اول و دوم بهعنوان گروه آزمایش، به ترتیب 12 جلسه درمان (یک جلسه در هفته) خودتعلیمی کلامی و 24 جلسه آموزش نوروفیدبک (دو جلسه در هفته) دریافت کردند، ولی گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه علائم مرضی کودک (CSI-4)، پرسشنامه مشکلات و تواناییها و آزمون هوشی ریون بود. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان دادند که با کنترل اثر پیشآزمون تفاوت معناداری (در سطح 001/0نتیجهگیری: هر دو روش در کاهش علائم اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی کارایی دارند، اما میزان اثربخشی نوروفیدبک بیشتر است و احتمالاً مکانیسمهای این تأثیر بهواسطه دستکاری کارکردهای شناختی همچون بازداری است.