نجمه دهقان؛ سالار فرامرزی؛ محمدعلی نادی؛ مژگان عارفی
دوره 3، شماره 9 ، شهریور 1396، ، صفحه 67-86
چکیده
مقدمه: علوم اعصاب شناختی و خواندن ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. با نگاهی به چالشهای عصبشناختی نارساخوانی و مزایای کارکرد شناختی و عصب روانشناختی بازی هدف کلی پژوهش اثربخشی بسته آموزشی بازیهای شناختی بر مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان نارساخوان بود. روش: طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون و پسآزمون و ...
بیشتر
مقدمه: علوم اعصاب شناختی و خواندن ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. با نگاهی به چالشهای عصبشناختی نارساخوانی و مزایای کارکرد شناختی و عصب روانشناختی بازی هدف کلی پژوهش اثربخشی بسته آموزشی بازیهای شناختی بر مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان نارساخوان بود. روش: طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون و پسآزمون و دوره پیگیری (2 ماه پس از اجرای پسآزمون) بود که 30 نفر از دانشآموزان نارساخوان پسر بهطور غیر تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی و بهطور مساوی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. آموزش به کمک ابزار محقق ساخته در 25 جلسه 5/1 ساعته طی سه ماه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. برای گردآوری اطلاعات، از مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم، آزمون نارساخوانی نما و آزمون عصب روانشناختی کانرز استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که آموزش بسته بازیهای شناختی بر بهبود عملکرد عصب روانشناختی دانشآموزان نارساخوان مؤثر است (01/0pنتیجهگیری: بسته آموزشی بازیهای شناختی میتواند رویکرد درمانی مؤثری در جهت بهبود مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان نارساخوان که پیشنیاز خواندن است، باشد.