فاطمه نجفی؛ سالار فرامرزی؛ مختار ملک پور
چکیده
مقدمه: در پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای عصب روانشناختی بر بریلنویسی و بریلخوانی دانش-آموزانِ با نقص بینایی دوره ابتدایی مدرسه شقایق شهر یاسوج مورد بررسی قرار گرفت. روش: طرح پژوهش نیمه-آزمایشی و از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزانِ با نقص بینایی پایه اول تا ششم ابتدایی ...
بیشتر
مقدمه: در پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای عصب روانشناختی بر بریلنویسی و بریلخوانی دانش-آموزانِ با نقص بینایی دوره ابتدایی مدرسه شقایق شهر یاسوج مورد بررسی قرار گرفت. روش: طرح پژوهش نیمه-آزمایشی و از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزانِ با نقص بینایی پایه اول تا ششم ابتدایی است. نمونه پژوهش نیز شامل 24 نفر دانشآموز با نقص بینایی (12 نفر مورد آموزش عصب روانشناختی قرار گرفتند و 12 نفر دانشآموز که هیچ مداخلهای روی آنها صورت نگرفت) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش آموزش مداخلات عصب روانشناختی و آزمون محققساخته بریلنویسی و بریلخوانی بود. دادهها با نرمافزار SPSS21و آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد نمرات مولفههای سرعت نوشتن، سرعت خواندن، درک خواندن و درستخوانی دانشآموزان نابینایی که در گروه آزمایش شرکت داشتند، نسبت به آنهایی که در گروه کنترل جایگزین شده بودند افزایش معناداری دارد (001/0 ≥ P). اما نمرات مولفهی نادرستنویسی دانشآموزان نابینایی که در گروه آزمایش شرکت داشتند، نسبت به آنهایی که در گروه کنترل جایگزین شده بودند کاهش معناداری دارد (001/0 ≥ P). نتیجهگیری: آموزش مهارتهای عصب روانشناختی میتواند رویکردی موثر در بریلنویسی و بریلخوانی باشد.
محمد حسینعلی زاده؛ سالار فرامرزی؛ احمد عابدی
چکیده
مقدمه:پژوهش با هدف بررسی تأثیر بسته مداخلات بهنگام عصب–روانشناختی بر عملکرد حرکتی کودکان با تاخیر رشدی انجام گرفت.روش : روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش از بین کودکان 4 تا 6 ساله با تأخیر ...
بیشتر
مقدمه:پژوهش با هدف بررسی تأثیر بسته مداخلات بهنگام عصب–روانشناختی بر عملکرد حرکتی کودکان با تاخیر رشدی انجام گرفت.روش : روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش از بین کودکان 4 تا 6 ساله با تأخیر رشدی شهر تبریز که در سال تحصیلی 97-1396 در مهدکودکها و مراکز پیشدبستانی مشغول به تحصیل بودند تعداد 30 کودک انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده و در پژوهش شرکت داده شدند. برای جمعآوری اطلاعات ازآزمون غربالگری رشدی DENVER-II که روایی و پایایی آن تأیید شده است، استفاده گردید. دادههای به دست آمده با آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-22 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج به دست آمده در متغیرهای حرکتی ظریف و درشت نشان داد که بین عملکرد آزمودنی های گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون و پیگیری تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0 > P). نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که بسته مداخلات بهنگام عصب – روانشناختی منجر به افزایش عمکرد حرکتی ظریف و درشت در کودکان تاخیر رشدی شده است و از این بسته می توان در توانبخشی و بهبود مهارت های حرکتی کودکان استفاده کرد.
عبدالرضا سرکانی؛ سالار فرامرزی
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی راهبردهای پردازش حسی بر بهبود مهارتهای عصبروانشناختی دانشآموزان پایه چهارم نارساخوان انجام گرفت.روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی و از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور از بین دانشآموزان نارسا خوان در شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی راهبردهای پردازش حسی بر بهبود مهارتهای عصبروانشناختی دانشآموزان پایه چهارم نارساخوان انجام گرفت.روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی و از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور از بین دانشآموزان نارسا خوان در شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای و با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش30 دانشآموز انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش(15نفر) و گروه کنترل(15نفر) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم و مقیاس عصبروانشناختی کانرز استفاده شد. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج نشان داد که بین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون مهارتهای عصبروانشناختی معنیداری وجود دارد(05/0 P. نتیجهگیری:یافتهها نشان میدهد که راهبردهای پردازش حسی تأثیر مثبتی بر مهارتهای عصبروانشناختی دانشآموزان داشته و موجب بهبود عملکرد عصبروانشناختی در آنان شده است.
فرزانه مومنی؛ مختار ملک پور؛ احمد عابدی؛ سالار فرامرزی
دوره 4، شماره 12 ، خرداد 1397، ، صفحه 153-174
چکیده
مقدمه: در پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی مداخلات عصبروانشناختی و روش دیویس برعملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان پایة اول و دوم ابتدایی مورد بررسی قرار گرفت. روش: طرح پژوهش آزمایشی و از نوع پیشآزمون – پسآزمون – پیگیری با گروه کنترل است. جامعة آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان نارساخوان پایه اول و دوم ابتدایی است ...
بیشتر
مقدمه: در پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی مداخلات عصبروانشناختی و روش دیویس برعملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان پایة اول و دوم ابتدایی مورد بررسی قرار گرفت. روش: طرح پژوهش آزمایشی و از نوع پیشآزمون – پسآزمون – پیگیری با گروه کنترل است. جامعة آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان نارساخوان پایه اول و دوم ابتدایی است که، درسال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش نیز شامل 45 دانشآموز نارسا خوان (15 نفر به روش عصبروانشناختی و 15 نفر به روش دیوس مورد درمان قرار گرفتند و 15 نفر دانشآموز که هیچ مداخلهای روی آنها صورت نگرفت)، به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب گردیدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش آزمون تشخیص اختلال خواندن بر اساس DSM-5، آزمون عملکرد خواندن معلمساخته و آزمون هوش ریون کودکان بود. درگروههای آزمایشی، روش مداخله عصبروانشناختی و مداخله به روش دیویس به مدت 16 جلسة 40 دقیقهای برای هرکدام از دو گروه ارائه گردید. دادهها با نرم افزار spss و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پسآزمون خواندن گروههای آزمایشی با گروه کنترل، تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0 ≥P ). نتایج مقایسههای زوجی نیز نشان داد که نمرات زمون گروه عصبروانشناختی به طور معناداری نسبت به روش دیویس کارآمدتر بود (001/0 ≥P).نتیجهگیری: مداخلات عصبروانشناختی میتواند رویکردی مؤثر در درمان ناتوانیهای یادگیری خواندن (نارساخوانی) باشد[z1] [z2] .