با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی
اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه فعال بر درک زمان در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی

نگین دارائی فرد؛ مهدیه عزیزی؛ فرنگیس دمهری

دوره 7، شماره 26 ، آبان 1400، ، صفحه 99-114

https://doi.org/10.30473/clpsy.2021.57462.1589

چکیده
  مقدمه: اختلال نقص‌توجه/ بیش‌فعالی از شایع‌ترین اختلالات عصب روانشناختی دوران کودکی است. این اختلال کودکان مبتلا را در معرض مشکلات زیادی در حوزه کارکردهای اجرایی از جمله نقص ادراک زمان قرار می‌دهد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه فعال بر ادراک زمان کودکان دارای اختلال نقص‌توجه/ بیش‌فعالی بود. روش: ...  بیشتر

اثربخشی توان‌بخشی دوسا بر حافظه شنیداری و حل مسئله‌ کودکان دارای اختلال یادگیری همراه با مشکل تمییز شنیداری

فرنگیس دمهری؛ لعیا خیام باشی؛ محسن سعیدمنش

دوره 6، شماره 21 ، شهریور 1399، ، صفحه 67-80

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.46348.1441

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی توان‌بخشی دوسا بر حافظه فعال شنیداری و حل مسئله‌ کودکان مبتلابه اختلال یادگیری خواندن دارای مشکل تمییز شنیداری بود. روش: برای این منظور از روش مطالعه شبه­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه‌ مورد نظر عبارت است از کلیه‌ کودکان مبتلابه اختلال یادگیری خواندن شهر ...  بیشتر

اثربخشی تمرینات دست برتری بر زبان بیانی و دریافتی کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم

شیما محمدی؛ فرنگیس دمهری؛ محسن سعیدمنش

دوره 4، شماره 14 ، آذر 1397، ، صفحه 23-36

https://doi.org/10.30473/clpsy.2018.40828.1341

چکیده
  مقدمه:اوتیسم یک اختلال پیچیده عصبی – تحولی است که سیرطبیعی رشدکودک را دچاراختلال می­کند.بنابراین هدف ازانجام پژوهش حاضر بررسی تاثیرتمرینات دست برتری بر زبان بیانی و دریافتی کودکان با اختلال طیف اوتیسم انجام شد. روش: روش پژوهشی نیمه تجربی با طرح      پیش­آزمون پس­آزمون همراه با گروه کنترل و آزمایش بود.جامعه پژوهش ...  بیشتر