فرنگیس دمهری؛ لعیا خیام باشی؛ محسن سعیدمنش
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی توانبخشی دوسا بر حافظه فعال شنیداری و حل مسئله کودکان مبتلابه اختلال یادگیری خواندن دارای مشکل تمییز شنیداری بود. روش: برای این منظور از روش مطالعه شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه مورد نظر عبارت است از کلیه کودکان مبتلابه اختلال یادگیری خواندن شهر ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی توانبخشی دوسا بر حافظه فعال شنیداری و حل مسئله کودکان مبتلابه اختلال یادگیری خواندن دارای مشکل تمییز شنیداری بود. روش: برای این منظور از روش مطالعه شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه مورد نظر عبارت است از کلیه کودکان مبتلابه اختلال یادگیری خواندن شهر اصفهان که دارای اشکال در تمییز شنیداری نیز باشند. از این جامعه 30 نفر بهطور در دسترس انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. پس از انجام پیشآزمون در دو گروه، گروه آزمایش طی 10جلسه 60دقیقهای(هفتهای 2بار) تحت درمان توانبخشی دوسا قرار گرفتند و طی این مدت، گروه گواه در لیست انتظار بودند. سپس هر دو گروه، در پسآزمون و پیگیری مورداندازهگیری قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای حل مسئله هپنر(1982) و حافظه فعال دانیمن و کارپنتر(1980) استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد میانگین نمره حل مساله و حافظه کودکان گروه آزمایش بعد از جلسه درمانی افزایش معناداری داشته است. اما برای کودکان گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نشده است. نتیجهگیری: روش توانبخشی دوسا بر بهبود حافظه شنیداری و حل مسئله کودکان دارای اختلال همراه با مشکل تمییز شنیداری اثربخش است.