با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی
مقایسه اثربخشی توان‌بخشی شناختی مبتنی بر تقویت توجه و توان‌بخشی شناختی مبتنی بر تقویت حافظه کاری بر تنظیم شناختی هیجان و سرعت پردازش اطلاعات دانش‌آموزان نارساخوان

حمید رضا محروقی؛ حسن توزنده جانی؛ حمید نجات؛ زهرا باقرزاده گل مکانی

دوره 7، شماره 25 ، مرداد 1400، ، صفحه 73-92

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.52835.1544

چکیده
  مقدمه: این مطالعه با‌هدف مقایسه اثربخشی توان‌بخشی شناختی مبتنی بر تقویت توجه و تقویت حافظه کاری بر تنظیم شناختی هیجان و سرعت پردازش اطلاعات دانش‌آموزان نارساخوان صورت گرفت. روش: جامعه آماری این مطالعه نیمه تجربی شامل کلیه دانش‌آموزان نارساخوان ارجاع شده به مراکز مشاوره اداره آموزش پرورش شهر نیشابور در سال تحصیلی 1398-1399 می‌شد. از ...  بیشتر

اثربخشی نوروفیدبک بر نقایص شناختی و ادراک دیداری حرکتی در دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی

ساناز زارع نژاد؛ سکینه سلطانی کوهبنانی؛ سمیه زارع نژاد

دوره 6، شماره 21 ، شهریور 1399، ، صفحه 47-66

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.47676.1453

چکیده
  مقدمه: یکی از شایع­ ترین اختلالات یادگیری نارساخوانی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی نوروفیدبک بر نقایص شناختی و ادراک دیداری حرکتی دانش ­آموزان نارساخوان است. روش: پژوهش حاضر شبه­ آزمایشی از نوع     پیش­ آزمون – پس­ آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانش­ آموزان 8 تا 11 ساله دارای اختلال نارساخوانی ...  بیشتر

اثربخشی برنامه آموزشی حافظه فعال بر حافظه فعال واج‌شناختی و آگاهی واجی دانش‌آموزان نارساخوان: یک مطالعه نوروسایکولوژیک

الهام سادات ناجی؛ محسن شکوهی‌یکتا؛ سعید حسن‌زاده

دوره 5، شماره 19 ، بهمن 1398، ، صفحه 25-40

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.48128.1456

چکیده
  مقدمه: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی حافظه فعال بر بهبود توانایی حافظه فعال واج‌شناختی و آگاهی واجی دانش‌آموزان نارساخوان انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانش‌آ‌موزان پایه دوم و سوم تحصیلی بود که در مراکز ناتوانی یادگیری شهر ...  بیشتر

اثربخشی برنامه توانمندسازی مبتنی بر کارکردهای اجرایی خودتنظیمی بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان دوره ابتدایی

حمید طریفی حسینی؛ منیجه شهنی ییلاق؛ علیرضا حاجی یخچالی؛ سیروس عالیپور بیرگانی

دوره 5، شماره 17 ، شهریور 1398، ، صفحه 25-42

https://doi.org/10.30473/clpsy.2019.43901.1392

چکیده
  مقدمه:پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه توانمندسازی مبتنی بر کارکردهای اجرایی خودتنظیمی بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان دوره ابتدایی انجام شد.روش:این پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کل دانش‌آموزان پسر نارساخوان پایه چهارم ابتدایی مشغول ...  بیشتر

آموزش حافظه فعال بر بازداری و عملکرد خواندن دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص (نارساخوان)

یوسف دهقانی؛ نزهت الزمان مرادی

دوره 4، شماره 15 ، اسفند 1397، ، صفحه 123-142

https://doi.org/10.30473/clpsy.2019.43389.1382

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش حافظه فعال بر بازداری و عملکرد خواندن دانش­آموزان دارای ناتوانی یادگیری نارساخوان صورت گرفت. روش: روش این پژوهش شبه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل ۳۷۲ دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری خواندن پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی ارجاع داده‌شده ...  بیشتر

تأثیر توان‌بخشی شناختی رایانه‌یار بر بهبود کنش‌های اجرایی و عملکرد خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی

عباسعلی حسین خانزاده؛ مونا لطیف زنجانی؛ محبوبه طاهر

دوره 2، شماره 7 ، اسفند 1395، ، صفحه 27-46

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه­یار بر بهبود کنش­های اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارسا­خوان انجام شد. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش­آزمون ـ پس­آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 بود که از بین آن‌ها ...  بیشتر