علیرضا محسنی اژیه؛ سالار فرامرزی؛ محمد حسینعلی زاده
چکیده
مقدمه: کاشت حلزون شنوایی نتایج مثبتی را برای کودکان ناشنوا به ارمغان میآورد، اما تجربه ناشنوایی اولیه موجب محدودیتهای مختلفی میشود که یکی از آنها، مشکلات حافظه فعال است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه توانمندسازی عصبروانشناختی دانشآموزان کاشت حلزونی(NEPSCI) و ارزیابی اثربخشی آن بر مشکلات حافظه فعال دانشآموزان ...
بیشتر
مقدمه: کاشت حلزون شنوایی نتایج مثبتی را برای کودکان ناشنوا به ارمغان میآورد، اما تجربه ناشنوایی اولیه موجب محدودیتهای مختلفی میشود که یکی از آنها، مشکلات حافظه فعال است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه توانمندسازی عصبروانشناختی دانشآموزان کاشت حلزونی(NEPSCI) و ارزیابی اثربخشی آن بر مشکلات حافظه فعال دانشآموزان ناشنوای کاشت حلزونشده انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع تکآزمودنی با طرح A-B بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان کاشت حلزونشده شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1397 بود. از این جامعه 3 دانشآموز به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.ابزار پژوهش چهارمین نسخه مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان(WISC–IV) و مقیاس درجهبندی حافظه کاری(WMRS) بود. بر این اساس طی 5 هفته متوالی آزمودنیها مورد مشاهده قرار گرفتند(موقعیت خط پایه)، سپس طی هشت هفته مداخله اجرا شد و بعد از آن نیز در طی سه هفته، پایداری تغییرات در مرحله پیگیری مشاهده شد. دادهها از طریق تحلیل دیداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: طی تحلیل دیداری نمودار دادهها، مداخله در هر سه آزمودنی اثربخش بود. درصد غیرهمپوشی دادهها(PND) در دو موقعیت خط پایه و مداخله برای هر سه شرکتکننده به ترتیب 5/87%، 75% و 100% بود. این اثربخشی در موقعیت پیگیری نیز همچنان قابل مشاهده بود. نتیجهگیری: برنامه توانمندسازی عصبروانشناختی دانشآموزان کاشت حلزونی(NEPSCI)، روشی مناسب جهت کاهش مشکلات حافظه فعال آنان است و میتوان از این روش، در مراکز آموزشی و درمانی استفاده کرد.
عبدالرضا سرکانی؛ سالار فرامرزی
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی راهبردهای پردازش حسی بر بهبود مهارتهای عصبروانشناختی دانشآموزان پایه چهارم نارساخوان انجام گرفت.روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی و از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور از بین دانشآموزان نارسا خوان در شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی راهبردهای پردازش حسی بر بهبود مهارتهای عصبروانشناختی دانشآموزان پایه چهارم نارساخوان انجام گرفت.روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی و از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور از بین دانشآموزان نارسا خوان در شهر اصفهان در سال تحصیلی 96-1395 با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای و با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش30 دانشآموز انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش(15نفر) و گروه کنترل(15نفر) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم و مقیاس عصبروانشناختی کانرز استفاده شد. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج نشان داد که بین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون مهارتهای عصبروانشناختی معنیداری وجود دارد(05/0 P. نتیجهگیری:یافتهها نشان میدهد که راهبردهای پردازش حسی تأثیر مثبتی بر مهارتهای عصبروانشناختی دانشآموزان داشته و موجب بهبود عملکرد عصبروانشناختی در آنان شده است.