عصب روانشناسی
فرزاد ملکی؛ مهین کاظمی اصل؛ فرزانه ترابی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازیهای واقعیت مجازی و حرکتی بر حافظه کاری و عملکرد تعادلی شناختی – حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی بود. جامعه آماری شامل کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی شهرستان نورآباد بود که از بین آنها 36 نفر(12 نفر گروه واقعیت مجازی ، 12 نفر گروه حرکتی ، 12 نفر گروه کنترل) به صورت ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازیهای واقعیت مجازی و حرکتی بر حافظه کاری و عملکرد تعادلی شناختی – حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی بود. جامعه آماری شامل کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی شهرستان نورآباد بود که از بین آنها 36 نفر(12 نفر گروه واقعیت مجازی ، 12 نفر گروه حرکتی ، 12 نفر گروه کنترل) به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و با انجام آزمون دانیمن و کارپنتر (حافظه کاری) و آزمون برخاستن و حرکت کردن زماندار به همراه تکلیف حرکتی– شناختی (عملکرد تعادلی) بهصورت پیشآزمون- پسآزمون در این پژوهش شرکت کردند. گروههای تجربی به مدت 6 هفته، هر هفته 2 جلسه 60 دقیقهای در برنامه تمرینی شرکت کردند؛ اما گروه کنترل در این مدت، فعالیتهای معمول خود را انجام دادند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمون t وابسته در سطح معنیداری 05/0 p≤ انجام شد. نتایج نشان داد که اثر بازیهای واقعیت مجازی و حرکتی بر حافظه کاری (001/0=P) و عملکرد تعادلی شناختی-حرکتی (001/0=P) کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعال معنادار است. در بررسی گروهها نتایج نشان دهنده عملکرد بهتر گروه تمرینی واقعیت مجازی در حافظه کاری (001/0=P) و گروه بازیهای حرکتی در عملکرد تعادلی شناختی–حرکتی (001/0=P) بود. با توجه به نتایج میتوان گفت که بازیهای واقعیت مجازی و حرکتی با افزایش انگیزش، جلب مشارکت و تشویق فرد به ادامه تمرین باعث افزایش ظرفیت حافظه کاری و بهبود عملکرد تعادلی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی میشوند.
عصب روانشناسی
اکرم آذرنیا؛ کامران یزدانبخش؛ آسیه مرادی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر واقعیت مجازی بر بهبود تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و یک پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر با اختلال یادگیری مراکز اختلال یادگیری در سال تحصیلی 1401-1402 در شهر کرمانشاه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر واقعیت مجازی بر بهبود تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و یک پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر با اختلال یادگیری مراکز اختلال یادگیری در سال تحصیلی 1401-1402 در شهر کرمانشاه بودند. پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان برای دانشآموزان اجرا شد و از بین آنهایی که ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند 24 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه 12 نفره آزمایش و گواه بهصورت تصادفی جایدهی شدند. گواه آزمایش 10 جلسه تحت آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر واقعیت مجازی قرار گرفتند ولی گروه گواه آموزشی دریافت نکرد یک هفته پس از آخرین جلسه آموزش، پسآزمون و دو ماه بعد آزمون پیگیری اجرا شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه-گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش ذهن آگاهی تنظیم شناختی هیجان را دانش آموزان بهبود بخشیده است (001/0>P) و این تأثیرات در مرحله پیگیری پایدار بودند. ازآنجاییکه آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر واقعیت مجازی توانایی تنظیم شناختی هیجان این دانشآموزان را بهبود می-بخشد، میتوان از این روش کارآمد برای بهبود تنظیم شناختی این دانشآموزان استفاده کرد.