عصب روانشناسی
محمدرضا نوروزی همایون؛ محمد حاتمی نژاد؛ اسماعیل صدری دمیرچی؛ مسعود صادقی
چکیده
هدف: مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و مداخله تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر بهبود کارکردهای اجرایی (توجه، انعطافپذیری شناختی، بازداری پاسخ، کنترل هیجان) و تکانشگری در دانشآموزان پسر دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل میباشد. جامعه آماری ...
بیشتر
هدف: مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و مداخله تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر بهبود کارکردهای اجرایی (توجه، انعطافپذیری شناختی، بازداری پاسخ، کنترل هیجان) و تکانشگری در دانشآموزان پسر دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیهی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی در شهر اردبیل در سال تحصیلی 1403-1402 را شامل شد. نمونهگیری نیز به شیوه خوشهای بود. ابزارهای پژوهش شامل: آزمون کامپیوتری ان_ بک، آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین، آزمون تکلیف دوگانه استروپ، تکانشگری و مداخلات شامل پروتکل آموزش تنظیم هیجان و تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای بود. یافتهها: آموزش تنظیم هیجان و تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای باعث بهبود کارکردهای اجرایی و کاهش تکانشگری دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی شده است. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نیز نشان داد که میان گروههای آموزش تنظیم هیجان و تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (05/0p<). بحث و نتیجهگیری: آموزش تنظیم هیجان و تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای باعث بهبود کارکردهای اجرایی و کاهش تکانشگری دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی شده است.