@article { author = {Sahragard, Mahdi and Alipour, Ahmad and zaree, hoseyn and roshan, rasool}, title = {Investigation the effectiveness of Powell's cognitive rehabilitation in improving executive functions, memory, and attention to veterans with post-traumatic stress disorder}, journal = {Neuropsychology}, volume = {6}, number = {21}, pages = {9-26}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {10.30473/clpsy.2020.31762.1145}, abstract = {Aim: the aim of this study is to evaluate the effectiveness of Powell's cognitive rehabilitation in improving executive functions, memory, and attention to veterans with PTSD. Methods: This study was carried out on 24 veterans with PTSD in two experimental and control groups. For conducting the study, PSSI test, Wisconsin Card Test, Stroop test, and working memory test were used. Statistical analysis was performed by analysis of covariance. Results: The results of analysis of covariance showed that Powell's cognitive rehabilitation(PCR) method is effective in improving preservative error, number of floors completed, and sequence, forward and reverse vastness of space, time interference error, and error interference of mistakes. Conclusion: PCR is effective in improving executive function, memory and attention to veterans with PTSD. }, keywords = {PTSD,cognitive rehabilitation,Executive Functions,memory,Attention}, title_fa = {بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی پاول بر بهبود کارکرد های اجرایی، حافظه و توجه جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه}, abstract_fa = {هدف: هدف از این مطالعه اثربخشی توانبخشی شناختی به شیوه پاول بر بهبود کارکردهای اجرایی، حافظه و توجه جانبازان مبتلاء به اختلال PTSD است. روش: این مطالعه بر روی 24 جانباز مبتلا به اختلال PTSD در قالب دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جهت اجرای این پژوهش از آزمون­های PSSI، آزمون کارت­ های ویسکانسین، آزمون استروپ و آزمون حافظه فعال استفاده گردید. تحلیل آماری این پژوهش به وسیله آزمون تحلیل کوواریانس صورت گرفت. یافته­ ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد روش توانبخشی شناختی پاول بر بهبود خطای درجاماندگی، تعداد طبقات تکمیل شده، توالی، فراخنای فضایی رو به جلو و معکوس، خطای تداخل زمان و خطای تداخل اشتباهات موثر است. بحث و نتیجه­ گیری: درمان توانبخشی شناختی پاول بر بهبود کارکردهای اجرایی، حافظه و توجه جانبازان مبتلاء به اختلال PTSD مؤثر است. }, keywords_fa = {اختلال استرس پس از سانحه,توانبخشی شناختی,کارکردهای اجرایی,حافظه,توجه}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6916.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6916_255dd321f016409fb2b7be533697a9ef.pdf} } @article { author = {abasnia, arash and Tahmasebi Boroujeni, Shahzad and hojabrnia, razieh}, title = {The Effectiveness of Cognitive-Motor Dual Task Exercise on Spatial Memory of MS Patients}, journal = {Neuropsychology}, volume = {6}, number = {21}, pages = {17-30}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {10.30473/clpsy.2020.50154.1488}, abstract = {Aim: One of the most common problems in people with multiple sclerosis)MS) is memory impairment. Although the effect of dual cognitive motor tasks assignments on cognitive function in MS patients have been confirmed, however little research has been done its effect on their spatial memory. Therefore, the aim of this study was to improve spatial memory of MS  patients because of dual tasks training. Method: The present study's design was pre-test and post-test with random group method. The research method was semi-experimental and in terms of purpose was applied. To did this research, Thirty women with MS)20-60 years old) who were members of the MS Association of Tehran, participated voluntarity with informed consent in this study. participant were then randomly divided into control and experimental groups. the spatial memory pre-test was first taken from the subjects through spatial memory from the LM-01 spatial memory device. then subjects training Dual Task for eight weeks, each consisting of two 45-60 minutes sessions. The Post-test was done. The data were analyzed by mix analyasis and independent and paired t-test at a significant level of p < /em>≤0/05. Result: Results of analysis of variance showed that dual task training significantly improved spatial memory)p < /em> = 0.04) in the experimental group compared to the control group. Conclusion: Therefore, Dual Task training cognitive-motor assignments causes more mind involvement and can be considered as a suitable way to enhance cognitive abilities such as spatial memory.  }, keywords = {Motor control,Spatial Memory,cognition,Multiple Sclerosis,Dual Task}, title_fa = {مطالعه اثربخشی تمرین تکالیف دوگانه شناختی- حرکتی بر حافظه فضایی بیماران ام اس}, abstract_fa = {مقدمه: یکی از مشکلات شایع در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس(ام­اس) ‌اختلال در حافظه است. با وجود تأیید تأثیر تمرینات تکالیف دوگانه شناختی حرکتی بر عملکرد شناختی بیماران ام­اس، تاکنون، پژوهش­ های اندکی در این زمینه صورت گرفته است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بهبود حافظه فضایی بیماران ام­اس در نتیجه تمرینات تکالیف دوگانه بود. روش: طرح تحقیق از نوع پیش­ آزمون – پس­ آزمون با گروه­ های تصادفی، روش پژوهش از نوع نیمه­ تجربی و به لحاظ هدف کاربردی بود. در اجرا، 30 زن مبتلا به ام­اس(20-60 ساله)عضو انجمن ام­اس استان تهران، به صورت داوطلبانه و با کسب رضایت­ نامه آگاهانه به عنوان شرکت کننده به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایشی قرارگرفتند و پیش­ آزمون حافظه فضایی از طریق دستگاه حافظه فضایی مدلLM-01  از آنان گرفته شد. سپس         شرکت­ کنندگان به مدت هشت هفته که هر هفته شامل دو جلسه 45 تا 60 دقیقه­ ای بود به انجام تمرینات تکالیف دوگانه پرداختند. با اتمام تمرینات پس­ آزمون گرفته شد. تجزیه و تحلیل آماری داده­ ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مرکب و تی همبسته و مستقل در سطح معنی­ داری 05/0≥ p انجام شد. یافته­ ها: نتایجنشان داد که تمرینات تکالیف دوگانه موجب بهبود معنی­دار حافظه فضایی)04/0=p ) در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد. نتیجه­ گیری: تمرین تکالیف دوگانه شناختی- حرکتی موجب فعالیت بیشتر مغز می­ شود و می­توان آن را روشی مناسب برای ارتقای توانایی­ های شناختی مانند حافظه فضایی در نظر گرفت. }, keywords_fa = {کنترل حرکتی,حافظه فضایی,شناخت,مولتیپل اسکلروزیس,تکلیف ثانویه}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6959.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6959_0e7cbcd1fab9b0a1c19f4b8806591515.pdf} } @article { author = {Chalabianloo, Gholamreza and meghrazi, mahsa and Keshtgar, Zahra}, title = {Comparison of cortical activity in schizophrenic patients with & without formal thought}, journal = {Neuropsychology}, volume = {6}, number = {21}, pages = {31-46}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {10.30473/clpsy.2020.50251.1492}, abstract = {Aim: Schizophrenia is one of the most prevalent severe psychiatric disorders that including variety of cognitive, emotional & behavioral symptoms in which formal thought problem is one of the determinant factors of prognosis. The aim of the study was comparison of cortical activities in schizophrenic patients with & without formal thought. Method: 60 schizophrenic patients(31 patients with formal thought disorder & 29 patients without formal thought disorder) were selected by goal oriented sampling procedure based on including & excluding criteria. Cortical activities of all participants recorded by 19 channels EEG. Findings: Data showed to schizophrenics without formal thought disorders, the absolute power of delta & beta bands were lower & theta band was higher in patients with formal thought disorder in anterior regions. Also, patients with formal thought disorder revealed decreased absolute power in delta, alpha & beta bands in posterior regions. Conclusion: Our results are in favor of hypofrontality hypothesis of schizophrenia & indicated that patients with formal thought disorder, had cortical hypo arousal that result in severe cognitive problems.}, keywords = {Cortical Activity,Formal Thought,Schizophrenia}, title_fa = {مقایسه فعالیت قشری مغز در بیماران اسکیزوفرن دارا و فاقد اختلال تفکر صوری}, abstract_fa = {مقدمه: اختلال اسکزوفرنیا یکی از شایع­ ترین اختلالات شدید روانی است که طیف گسترده­ ای از علایم شناختی، هیجانی و رفتاری را شامل می­ شود که اختلال در تفکر صوری، یکی از عوامل تعیین­ کننده پیش­ آگهی آن است. مقایسه فعالیت­ های قشری در مبتلایان به اسکیزوفرن­ های دارای تفکر صوری و فاقد آن، هدف اصلی پژوهش حاضر بود. روش: تعداد 60 بیمار مبتلا به اختلال اسکیزوفرنیا(31 نفر دارای اختلال تفکر صوری و 29 نفر فاقد اختلال در تفکر صوری) براساس معیارهای ورود و خروج به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شده و پرسشنامه تفکر صوری در مورد آن­ ها اجرا شد . فعالیت قشری تمامی شرکت­ کنندگان با استفاده از EEG 19­کاناله مورد بررسی قرار گرفت. یافته­ ها: نتایج نشان داد که در بیماران اسکیزوفرن دارای اختلال در تفکر صوری توان مطلق باندهای دلتا و بتا پایین­ تر و توان مطلق تتا در نواحی قدامی مغز بالاتر از بیماران فاقد اختلال تفکر صوری بود. همچنین در نواحی خلفی نیز اسکیزوفرن­ های دارای اختلال در تفکر صوری، در باندهای دلتا، آلفا و بتا پایین تر از اسکیزوفرن­ های فاقد اختلال در تفکر صوری بودند. نتیجه­ گیری: یافته ها ضمن تایید فرضیه­ هایپوفرونتالی اسکیزوفرنیا، نشان می­ دهد که اسکیزوفرن­ های فاقد تفکر صوری، برانگیختگی قشری پایین­تر داشته که منجر به مشکلات شناختی بیشتر در این افراد می­ شود.}, keywords_fa = {فعالیت قشری,تفکر صوری,اسکیزوفرنیا}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6961.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6961_6f74e47b643deb814fc0541a58187e3d.pdf} } @article { author = {zarenezhad, sanaz and soltanikouhbanani, sakineh and zarenezhad, somaye}, title = {Effectiveness of Neurofeedback on Cognitive Deficits and Visual – Motor Perception in student with Dyslexia}, journal = {Neuropsychology}, volume = {6}, number = {21}, pages = {47-66}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {10.30473/clpsy.2020.47676.1453}, abstract = {Aim: the most common of which is disordered reading or dyslexia This study investigated the effectiveness of Neurofeedback on Cognitive Deficits and visual–motor perception in the dyslexic students. Methods: Present research was a quasi-experimental Method with pretest-posttest and control group design. The population included 8 to 11 years old pupils with dyslexia in Tehran city. The sample consisted of 40 students with dyslexia that are selected and randomly assigned to two experimental and control groups(each group n = 20). Finally, the study was performed with 33 patients(16 in experimental group and 17 in control group). In this study the experimental group received sessionsof neurofeedback training First, given three times a week(for one month) and then twice a week(one month) for 45 minutes, while the control group did not receive this training. The instruments used in this study were the Tower of London software, Stroop, continuous operation test, n-back test and Bender-Gestalt visual-motor coordination . Data were analyzed using multivariate covariance analysis using SPSS version 20 software. Results :The results showed that Neurofeedback on Cognitive Deficits in terms of reduced time and increased total points in the Tower of London, committing and remove errorsand time in continuous operation test, and reduce the amount of time keeping, time incongruent, inconsistent error in Stroop test and correct response in n-back test(P˂ 0.05); and visual-motor coordination in terms of distortion, rotation, Lack of integration and repeatness is effective on dyslexic individuals(P˂ 0.01).A. Conclusion: ccording to the findings concluded that Neurofeedback is effective way to improve symptoms of dyslexic children.  }, keywords = {Neurofeedback,Cognitive Deficits,visual – motor perception,dyslexia}, title_fa = {اثربخشی نوروفیدبک بر نقایص شناختی و ادراک دیداری حرکتی در دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی}, abstract_fa = {مقدمه: یکی از شایع­ ترین اختلالات یادگیری نارساخوانی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی نوروفیدبک بر نقایص شناختی و ادراک دیداری حرکتی دانش ­آموزان نارساخوان است. روش: پژوهش حاضر شبه­ آزمایشی از نوع     پیش­ آزمون – پس­ آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانش­ آموزان 8 تا 11 ساله دارای اختلال نارساخوانی شهر تهران بود. از این جهت از افراد واجد شرایط 40 دانش­ آموز به صورت نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند(هر گروه 20 نفر) که در نهایت، پژوهش با 33 نفر( 16 نفر گروه آزمایش و 17 نفر گروه کنترل) انجام شد. در این مطالعه گروه آزمایش تحت درمان نوروفیدبک در ابتدا سه بار در هفته(به مدت یک ماه) و سپس دو بار در هفته(یک ماه) به مدت 45 دقیقه قرار گرفتند در حالی­ که گروه کنترل هیچ مداخله­ ای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، نرم­ افزارهای برج لندن، استروپ، عملکرد پیوسته و آزمون مداد کاغذی ادراک دیداری حرکتی بندر گشتالت بودند. اطلاعات جمع­ آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانش چندمتغیری، با استفاده از نسخه 20 نرم­ افزار آماری spss تحلیل شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد نوروفیدبک بر تمامی مؤلفه­ های موردارزیابی نقایص شناختی(به استثنا خطای همخوان در آزمون استروپ و زمان واکنش در آزمون n-back) و ادراک دیداری حرکتی افراد نارساخوان مؤثر بوده است.نتیجه­ گیری: نوروفیدبک می­ تواند کمک مؤثری برای بهبود برخی از نقص های شناختی دانش­ آموزان نارساخوان محسوب شود.}, keywords_fa = {نوروفیدبک,نقایص شناختی,ادراک دیداری حرکتی,نارساخوانی}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7003.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7003_aff55c79ed2ed75b09da8ecf2265b713.pdf} } @article { author = {demehri, farangis and KHAYAMBASHI, LAYA and Saeidmanesh, Mohsen}, title = {Effectiveness of rehabilitation, using Dohsa-Hou, on auditory memory and problem solving in children with learning disorder and auditory discrimination problem}, journal = {Neuropsychology}, volume = {6}, number = {21}, pages = {67-80}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {10.30473/clpsy.2020.46348.1441}, abstract = {Aim: The purpose of this study was to investigate the Effectiveness of rehabilitation, using Dohsa-Hou, on auditory memory and problem solving in children with learning disorder and auditory discrimination problem in Esfahan. Method: The research method was semi-experimental and study conducted in the form of a pretest-post-test with control group design. The target community of all children with learning disorder in Esfahan which has some forms of auditory discrimination problem. One of the centers of learning disabilities in Isfahan province was referred to the Center for New Immune Disorders, and then among those who had entry criteria, 30 individuals were selected through available sampling method and then randomly assigned into two groups of experimental and control. After doing the pretest in the two groups, the experimental group received 10 therapy sessions Dohsa-Hou rehabilitation, each lasting 60 minutes. Both groups were then subjected to post-test and follow-up. Data were collected using Hepner problem solving questionnaires(1982) and active memory of Dainiman and Carpenter(1980). Data were analyzed using covariance analysis.  Result: after rehabilitation sessions, the mean in problem solving and memory in experimental group significantly increase compared to their previous levels(p<0/001). In control group no significant difference was found.  Conclusion: rehabilitation, using Dohsa-Hou was effective in improving acoustic memory and problem solving in children with learning disorder and auditory discrimination problem.}, keywords = {Dohsa-Hou rehabilitation,reading learning disorder,auditory memory,Problem Solving,auditory discrimination}, title_fa = {اثربخشی توان‌بخشی دوسا بر حافظه شنیداری و حل مسئله‌ کودکان دارای اختلال یادگیری همراه با مشکل تمییز شنیداری}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی توان‌بخشی دوسا بر حافظه فعال شنیداری و حل مسئله‌ کودکان مبتلابه اختلال یادگیری خواندن دارای مشکل تمییز شنیداری بود. روش: برای این منظور از روش مطالعه شبه­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه‌ مورد نظر عبارت است از کلیه‌ کودکان مبتلابه اختلال یادگیری خواندن شهر اصفهان که دارای اشکال در تمییز شنیداری نیز باشند. از این جامعه 30 نفر به‌طور در دسترس انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. پس از انجام پیش‌آزمون در دو گروه، گروه آزمایش طی 10جلسه 60دقیقه‌ای(هفته‌ای 2بار) تحت درمان توان‌بخشی دوسا قرار گرفتند و طی این مدت، گروه گواه در لیست انتظار بودند. سپس هر دو گروه، در پس‌آزمون و پیگیری مورداندازه‌گیری قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسش‌نامه‌های حل مسئله هپنر(1982) و حافظه فعال دانیمن و کارپنتر(1980) استفاده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد میانگین نمره حل مساله و حافظه کودکان گروه آزمایش بعد از جلسه درمانی افزایش معناداری داشته است. اما برای کودکان گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نشده است. نتیجه‌گیری: روش توان‌بخشی دوسا بر بهبود حافظه شنیداری و حل مسئله کودکان دارای اختلال همراه با مشکل تمییز شنیداری اثربخش است.}, keywords_fa = {توان‌بخشی دوسا,اختلال یادگیری,حافظه شنیداری,حل مسئله,تمییز شنیداری}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7088.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7088_2f92795ac51ee52f4384e2abb1ecf2d0.pdf} } @article { author = {Mahdiloo, Akbar and Moheb, Naeimeh and Tabatabaei, Seyed Mahmoud and Alivandi Vafa, Marziyeh}, title = {Comparison of the Effectiveness of Mindfulness-Based Group Cognitive Therapy and Transcranial Direct-Current Stimulation on depression reduction in a nonclinical population}, journal = {Neuropsychology}, volume = {6}, number = {21}, pages = {81-98}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {10.30473/clpsy.2020.48603.1464}, abstract = {Aim: Depression is the most common mental disorder in the world. Mindfulness-based group cognitive therapy is one of the effective treatments, and transcranial direct-current stimulation is one of the new treatments for depression. This study aimed to compare the efficacy of these two therapies in reducing depression. Methods: This was a quasi-experimental study with pre-test and post-test with control group. Subjects were 60 students with depressive symptoms who were screened with General Health Questionnaire and selected by purposeful method based on Beck Depression Inventory(score above 15), and divided randomly into 4 groups of fifteen, including mindfulness-based cognitive therapy, transcranial direct-current stimulation, sham group(mock stimulation), and control group, and were reassessed in post-test using Beck Depression Inventory. The data were analyzed by repeated measurements design using SPSS software version 22. Results: The results showed that both experimental groups had a significant decrease in post-test depression scores(p<0/05), while there was no significant difference in sham and control groups. There was no significant difference between the two experimental groups in mindfulness-based group cognitive therapy and transcranial direct-current stimulation(p>0/05). Conclusion: Mindfulness-based group cognitive therapy and transcranial direct-current stimulation are effective in reducing depression in the nonclinical population.}, keywords = {Mindfulness-based group cognitive therapy,Transcranial direct-current stimulation,Depression}, title_fa = {مقایسه اثربخشی شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه بر کاهش افسردگی در جمعیت غیر بالینی}, abstract_fa = {مقدمه:افسردگی شایع­ ترین اختلال روانی در دنیا است. شناخت­ درمانی گروهی مبتنی بر ذهن­ آگاهی یکی از درمان­ های مؤثر، و تحریک با جریان الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه یکی از درمان­ های جدید برای افسردگی است. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی این دو شیوه درمانی بر کاهش افسردگی انجام شده است. روش‌: این پژوهش از نوع نیمه­ آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. آزمودنی­ ها 60 نفر از دانشجویان دارای علائم افسردگی بودند که پس از غربال با پرسش­نامه سلامت عمومی با روش هدف­مند، بر اساس نمرات پرسشنامه افسردگی بک(نمره بالای 15) انتخاب و به صورت تصادفی در 4 گروه 15نفری شامل گروه شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن­ آگاهی، تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه، گروه شم(تحریک ساختگی) و گروه کنترل جایگزین شدند و در مرحله پس­آزمون مجدداً با پرسش­نامه­ افسردگی بک مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده­ های پژوهش با روش تحلیل کواریانس با استفاده از نرم­ افزار SPSS نسخه 21 تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد هر دو گروه آزمایش کاهش معنی­ داری(05/0 P<) در نمرات افسردگی در پس­ آزمون داشتند، در حالی که در گروه شم و کنترل تفاوت معنی­ داری مشاهده نشد. بین دو گروه    شناخت­ درمانی گروهی مبتنی بر ذهن­ آگاهی و تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه تفاوت معنی‌داری وجود نداشت(05/0P>). نتیجه‌گیری: شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن­ آگاهی و تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه در کاهش افسردگی در جمعیت غیربالینی مؤثر هستند..}, keywords_fa = {شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی,تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه,افسردگی}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7092.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7092_887952b5d14d6fecdf6810a8dc7dbd94.pdf} } @article { author = {Ganjei, Nasrin and hashemi, touraj}, title = {Structural relationship between executive function of the brain with symptoms of attention deficit and hyperactivity students}, journal = {Neuropsychology}, volume = {6}, number = {21}, pages = {99-110}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {10.30473/clpsy.2020.51485.1514}, abstract = {Aim: The aim of this study was to determine the relationship between executive functions of the brain with attention deficit hyperactivity disorder. Method: For this purpose, in the form of a correlation design, the students of Tabriz University in the academic year of 98-99 were selected by cluster random sampling. Data were collected using Conners Ill Symptom Checklist, Stroop Test, Wisconsin Cards, and Wechsler Working Memory. Results: Data analysis using structural equation modeling showed that the functions of organization, accuracy and concentration, working memory, problem solving and inhibition were able to significantly determine changes in attention deficit and hyperactivity symptoms. Conclusion: The executive functions of the brain have a negative role in attention deficit hyperactivity disorder and deficiency in these functions may predispose to attention deficit hyperactivity disorder. Therefore, in current etiology of attention deficit and hyperactivity, it is necessary to emphasize the evaluation of executive functions and to consider executive dysfunction as the neurological basis of attention deficit and hyperactivity disorder..}, keywords = {Working memory,Inhibition,attention deficit,Hyperactivity}, title_fa = {روابط ساختاری کارکرد اجرایی مغز با نشانه‌های نقص توجه و بیش‌فعالی دانشجویان}, abstract_fa = {مقدمه: این پژوهش در جهت تعیین رابطه کارکردهای اجرایی مغز با     نشانه­ های نقص توجه و بیش­ فعالی انجام شد. روش: در راستای این هدف و در قالب طرح همبستگی ازجامعه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 99-98 تعداد ۸۰ نفر به شیوه تصادفی خوشه­ ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از سیاهه نشانه­ های مرضی کانرز ، آزمون استروپ، کارت­ های ویسکانسین و حافظه کاری وکسلر استفاده شد. یافته­ ها: تحلیل داده­ ها با استفاده ازمدل­ یابی معادلات ساختاری نشان داد کارکردهای سازماندهی، دقت و تمرکز، حافظه کاری، حل مسئله و بازداری قادرند به طور معنی­دار  تغییرات نشانه­ های نقص توجه و  بیش­ فعالی را تعیین کنند. نتیجه­ گیری: کارکردهای اجرایی مغز در تغییرات نقص توجه و بیش­ فعالی نقش منفی داشته و نقص در  این کارکردها زمینه­ ساز شکل­ گیری  نقص توجه و بیش­ فعالی است. بنابراین در سبب­ شناسی نقص توجه و بیش­ فعالی لازم است  بر ارزیابی کارکردهای اجرایی تاکید شود و نقص در کارکردهای اجرایی  را به عنوان پایه عصب شناختی نقص توجه و بیش­ فعالی به حساب آورد.}, keywords_fa = {حافظه کاری,بازداری,نقص توجه,بیش فعالی}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7110.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7110_5c76b9c10fe5cfb734d92f9b072cb535.pdf} } @article { author = {mostafaie, ali and oraki, mohammad}, title = {The Effectiveness of Psychological Immunization Training On Psychological Neurological Skills and Behavioral Symptoms(Attention Deficit and Impulsivity) of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder(ADHD) based on the Meichenbaum Model}, journal = {Neuropsychology}, volume = {6}, number = {21}, pages = {111-130}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2476-5023}, eissn = {2538-5623}, doi = {10.30473/clpsy.2020.48949.1470}, abstract = {Aim: The aim of the present study was to the effectiveness of psychological immunization training On Psychological Neurological Skills and Behavioral Symptoms(Attention Deficit and Impulsivity) of Children with(ADHD) based on the Meichenbaum model. Method: The research method was a pretest-posttest quasi-experimental design with a follow-up and control group. Purposeful sampling is used for this purpose of 7-12-year-old children with ADHD Disorder who were under training in Primary school centers in Urmia. 30 children were selected and randomly assigned to two experimental(n = 15) and control(n = 15) groups. The experimental group received 10 sessions of 1-hour sessions(two days per week) of the immunization model of Meichenbaum Model. The data from the study were analyzed via ANCOVA. Findings: The results showed that psychological immunization training on neuropsychological skills(Attention, executive functions, language, learning, and reading) and Behavioral Symptoms(Attention Deficit and Impulsivity) of Children with Attention Deficit – Hyperactivity Disorder Had a significant effect (p < 0/05).psychological immunization training on It has not been effective in the visual-spatial processing performance of hyperactivity children. Conclusion: According to the findings of this study Meichenbaum model-based immunization training was used as an effective way to improve neuropsychological skills and behavioral Symptoms in children with attention-deficit / hyperactivity disorder.}, keywords = {psychological immunization training,Psychological Neurological Skills,Behavioral Symptoms(Attention Deficit and Impulsivity),Attention Deficit – Hyperactivity Disorder(ADHD),Meichenbaum model}, title_fa = {اثربخشی آموزش ایمن سازی روانی بر مهارت های عصب روانشناختی و نشانگان رفتاری(کمبود توجه و تکانشگری) کودکان دارای اختلال کمبود توجه/بیش فعالی براساس مدل مایکنبام}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخلات ایمن­ سازی روانی بر  مهارت­ های عصب روانشناختی و نشانگان رفتاری از جمله(کمبود توجه و تکانشگری) براساس مدل مایکنیام انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع       شبه­ آزمایشی است که در آن از طرح پیش­آزمون پس­ آزمون با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور با استفاده از روش نمونه­ گیری هدفمند از بین کودکان 7 تا 12 ساله شاغل به تحصیل در مدارس ابتدایی و مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش­ فعالی شهر ارومیه، تعداد 30 کودک انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(15نفر) و کنترل(15نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طی ده جلسه 1ساعته(دو روز در هفته) تحت آموزش ایمن­ سازی روانی مدل مایکنبام قرار گرفتند. داده­ ها به روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش ایمن­ سازی روانی بر مهارت­ های عصب روانشناختی(توجه، کارکردهای اجرایی، زبان، یادگیری، و خواندن) و نشانگان رفتاری(کمبود توجه و تکانشگری) کودکان دارای اختلال کمبود توجه / بیش­ فعالی تأثیر معنادار داشته است (05/0>P). ضمن این که آموزش ایمن­ سازی روانی بر عملکرد پردازش بینایی- فضایی کودکان بیش فعال موثر نبوده است. نتیجه­ گیری: براساس یافته­ های حاصل از این پژوهش، می­ توان آموزش ایمن­ سازی روانی براساس مدل مایکنبام را به عنوان روشی کارآ برای بهبود مهارت­ های عصب روانشناختی و نشانگان رفتاری کودکان با اختلال کمبود توجه/بیش فعالی مورد استفاده قرار داد.}, keywords_fa = {آموزش ایمن­سازی روانی,نشانگان رفتاری,کارکرد اجرایی,اختلال کمبود توجه / بیش­فعالی,مدل مایکنبام}, url = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7126.html}, eprint = {https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_7126_6123ffe5ee3e9645fbcfb2e1cf4b3bd6.pdf} }